Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 15:34   #41
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Uiteraard is zelfrespect niet absurd. Het gaat dan ook niet over respect, en al helemaal niet over "zelf". Dat is net het punt: mocht het over "zelf" gaan, over iets wat je zelf hebt verwezenlijkt, dan pas heb je redenen om trots te zijn.
Maar "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op", is absurd. Net zoals het absurd is om fier te zijn dat men Belg is.
Nu kunt u bewust voor die absurditeit kiezen (cf. Jan vd B die kiest voor de absurditeit van het katholieke geloof). Maar ontkennen dat het absurd is, dat zou pas een gebrek aan het "koesteren van uw eigenheid" zijn.
Het is helemaal niet absurd om fier te zijn op de groep (met al z'n kenmerken) waarbij je behoort.
Ik ben fier op mijn voorvaderen en wil hun erfenis in ere houden.
Een veel betere levensbeschouwing dan van die mensen die denken dat ze slimmer zijn dan duizenden jaren menselijke geschiedenis en alle eens willen heruitvinden...

Citaat:
Wel vraag dat eens aan de vrouw die u wil deporteren, louter en alleen omdat ze - haar eigenheid koesterend - een hoofddoek draagt.
Een vrouw die een hoofddoek draagt moet haar eigenheid net verbergen...
Oud 29 januari 2006, 15:35   #42
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Zeer zeker. België heeft ooit nog een nationale trots gehad. Het was een natie met een groots idee van zichzelf, dat het Jubelpark bouwde en dat een van de grootste landen van Afrika koloniseerde.

Intussen is er een en ander verwaterd. We hebben nood aan een groots project om onze volkeren weer een gevoel van eigenwaarde te geven.
Als je je trots al moet halen uit het knechten en onderdrukken van een ander...
Waarom heb je trouwens een groots project nodig? Belg zijn volstaat niet?
Daarom alleen al ben ik fier Vlaming te zijn...
Oud 29 januari 2006, 15:35   #43
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben overigens niet trots op mijn afkomst, "volk", enz.. simpelweg omdat het absurd is trots te zijn op iets waar je geen verdienste aan hebt. Niemand heeft zijn afkomst zelf toch zelf gekozen?
Hoewel ik het politiek gezien waarschijnlijk met u eens ben is hier wel een nuance in aan te brengen.
Aangezien volgens mijn mening 'volk' niets te maken heeft met genetische afstamming maar alles met gedeelde tradities, cultuur, waarden en opvoeding.
Daar komt bij dat, indien je gelooft in een maakbare samenleving, je wel degelijk invloed op, en verdiensten hebt aan, de waarden van die samenleving.
Zelf ben ik trots op de tolerante, gastvrije, democratische en vrijheidslievende traditie van mijn samenleving en plaats mijzelf graag daarin.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:37   #44
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Als je je trots al moet halen uit het knechten en onderdrukken van een ander...
Bent u niet een beetje te selectief in uw geheugen? Andere naties hebben ook andere volkeren onderdrukt. Het is een soort naïviteit die we vooral bij linkse jongens terugvinden om moderne waarden en normen te gebruiken om het verleden op te meten.

Citaat:
Waarom heb je trouwens een groots project nodig? Belg zijn volstaat niet?
Daarom alleen al ben ik fier Vlaming te zijn...
Dat slaat nergens op. Aan wat ontleent u uw trots om Vlaming te zijn?
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:44   #45
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeer zeker. België heeft ooit nog een nationale trots gehad. Het was een natie met een groots idee van zichzelf, dat het Jubelpark bouwde en dat een van de grootste landen van Afrika koloniseerde.

Intussen is er een en ander verwaterd. We hebben nood aan een groots project om onze volkeren weer een gevoel van eigenwaarde te geven.
Kletskoek.
De twee voorbeelden die u geeft zijn de verwezenlijkingen van de persoonlijke ambities van Leopold II. Heeft niks te maken met het Belgische volk - hoewel het die 'trots' misschien wel in de maag gesplitst kreeg.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:47   #46
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hoewel ik het politiek gezien waarschijnlijk met u eens ben is hier wel een nuance in aan te brengen.
Aangezien volgens mijn mening 'volk' niets te maken heeft met genetische afstamming maar alles met gedeelde tradities, cultuur, waarden en opvoeding.
Daar komt bij dat, indien je gelooft in een maakbare samenleving, je wel degelijk invloed op, en verdiensten hebt aan, de waarden van die samenleving.
Zelf ben ik trots op de tolerante, gastvrije, democratische en vrijheidslievende traditie van mijn samenleving en plaats mijzelf graag daarin.
Ik ben het grotendeels met u eens - maar dan beoordeel je die traditionele waarden in se, en hebben we het niet meer over de 'volkseigen trots'.
Oud 29 januari 2006, 15:50   #47
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kletskoek.
De twee voorbeelden die u geeft zijn de verwezenlijkingen van de persoonlijke ambities van Leopold II. Heeft niks te maken met het Belgische volk - hoewel het die 'trots' misschien wel in de maag gesplitst kreeg.
Of je het nu leuk vindt of niet, maar Leopold II was het staatshoofd van België.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:51   #48
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is helemaal niet absurd om fier te zijn op de groep (met al z'n kenmerken) waarbij je behoort.
Ik ben fier op mijn voorvaderen en wil hun erfenis in ere houden.
Een veel betere levensbeschouwing dan van die mensen die denken dat ze slimmer zijn dan duizenden jaren menselijke geschiedenis en alle eens willen heruitvinden...
Uw goed recht. Maar het is absurd, want u hebt zelf niet de minste verdienste aan de erfenis van die voorvaderen, hun levensbeschouwingen... enz. U bent er fier op, alleen maar omdat het uw voorvaderen zijn. U bent m.a.w. fier op een toevalligheid.

Citaat:

Een vrouw die een hoofddoek draagt moet haar eigenheid net verbergen...
Wie ben jij dan wel om dat voor haar uit te maken?

Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 15:53.
Oud 29 januari 2006, 15:52   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: bij mijn weten bouwde "de natie" helemaal niet het Jubelpark, maar was het een ideetje van een bepaald vorst. Volgens deze koning had "de natie" helemaal geen "groots idee" van zichzelf, integendeel. Heel laagdunkend sprak hij erover "petit pays, petits gens".

Wat maakte de Belgische kolonisatie dan wel "zo groots" in vergelijking met de andere koloniserende landen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:54   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of je het nu leuk vindt of niet, maar Leopold II was het staatshoofd van België.
En? Moeten we dan erop fier zijn dat Leopold II een stuk Afrika met het zwaard koloniseerde? Er duizenden en duizenden zwarten liet verminken of doden om toch maar geldelijk gewind eruit te halen?
Oud 29 januari 2006, 15:55   #51
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Correctie: bij mijn weten bouwde "de natie" helemaal niet het Jubelpark, maar was het een ideetje van een bepaald vorst. Volgens deze koning had "de natie" helemaal geen "groots idee" van zichzelf, integendeel. Heel laagdunkend sprak hij erover "petit pays, petits gens".

Wat maakte de Belgische kolonisatie dan wel "zo groots" in vergelijking met de andere koloniserende landen?
Het gebeurt niet veel, maar ik ben het 100% eens met u.
Oud 29 januari 2006, 15:56   #52
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

petites gens, bedoel je zeker, waarde Jan...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:59   #53
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben het grotendeels met u eens - maar dan beoordeel je die traditionele waarden in se, en hebben we het niet meer over de 'volkseigen trots'.
Het ligt er maar aan hoe je 'volk' en 'volkseigen' definieert. Een volk is ook wat het na verloop van jaren volgens gezamenlijke eigen tradities heeft vervolbracht. Maar goed, dit wordt een woordenspel terwijl we het eens zijn.

Iets anders is de voorbeeldfunctie ervan. De schrijfster Connie Palmen zei laatst in een interview:' Tot voor kort koesterden wij de idee dat wij een open, tolerante, democratische samenleving zijn. In ons achterhoofd weten wij wel dat dat niet altijd zo is maar we handelden er wél naar.'
Met andere woorden: Soms moet je een volkseigen ideaalbeeld koesteren, bijna hanteren als een selffullfilling prophecy, om zodoende het ideaalbeeld te kunnen behouden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 16:00   #54
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over trots. Wel over het koesteren van onze eigenheid. Dat is heel wat anders.
welke eigenheid, mijn waarde Jan, die van "de Vlonders", Antwaaarepe, Broekzele, Limburg... of die van????
ben je zo zeker dat het Noorden van België een hechte eigenheid heeft???
Oud 29 januari 2006, 16:08   #55
C uit W

Standaard

Citaat:
Bent u niet een beetje te selectief in uw geheugen? Andere naties hebben ook andere volkeren onderdrukt. Het is een soort naïviteit die we vooral bij linkse jongens terugvinden om moderne waarden en normen te gebruiken om het verleden op te meten.
Selectief? Als het kolonialisme van andere landen ook tot excessen aanzette verwerp ik dat ook. Het ene kwaad praat het andere niet goed.

Citaat:
Dat slaat nergens op. Aan wat ontleent u uw trots om Vlaming te zijn?
Omdat ik het ben.
Oud 29 januari 2006, 16:09   #56
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Omdat ik het ben.
Dat is geen antwoord. Waarom bent u trots op uw Vlaming-zijn?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 16:09   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
welke eigenheid, mijn waarde Jan, die van "de Vlonders", Antwaaarepe, Broekzele, Limburg... of die van????
ben je zo zeker dat het Noorden van België een hechte eigenheid heeft???
Dus u stelt eigenlijk: er is geen eigenheid in Vlaanderen. Als al het deel geen eenheid vormt volgens u, is de eenheid bij het groter geheel ook al zoek. Conclusie: volgens u heeft België geen eenheid. Of hoe u uw eigen ruiten inslaat...
Oud 29 januari 2006, 16:09   #58
C uit W

Standaard

Citaat:
Uw goed recht. Maar het is absurd, want u hebt zelf niet de minste verdienste aan de erfenis van die voorvaderen, hun levensbeschouwingen...
Maar ik voel wel de plicht hun verwezelijkingen te bepalen.
En dat maakt Vlamingen uniek t.o.v. andere volkeren.
Citaat:
enz. U bent er fier op, alleen maar omdat het uw voorvaderen zijn. U bent m.a.w. fier op een toevalligheid.
En dan?
Op wat ben jij fier?

Citaat:
Wie ben jij dan wel om dat voor haar uit te maken?
Iemand die logisch nadenkt.
Oud 29 januari 2006, 16:10   #59
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
't Grootste deel van dat zogezegd Belgisch leger bestond uit Vlaamse soldaten. Soldaten die zich ingezet hebben ondanks het feit dat het Franstalig bovenkader van het leger op hen neerkeek en hen commandeerde in een taal die ze niet eens begrepen. Diezelfde belgicistische bovenlaag die de heldenkruisjes met Nederlandse opschriften liet vernielen om te vervangen een eentalig "Mort pour la Patrie"... Koning Albert I heeft op een bepaald moment allerlei beloften gedaan aan de Vlaamse soldaten, omdat er gevaar was voor een bijna algemene desertie. Beloften die na WO I slechts met veel tegenzin en vertraging werden ingevuld. De Belgische staat heeft geen enkele erkenning getoond voor de inzet van de Vlaamse soldaten.
ik npdig je uit om neens "een toerke" te komen maken in Waalse dorpen zoals mijn Crisnée... op het monument aan de gesneuvelden staan even veel als het niet meer zijn, namen van inwoners van dit Waals dorp die in '14-'18 of '40-'45 hun leven gaven voor wat zij hun vaderland noemden...

en dat is ook zo in om het even welk ander Waals of Vlaams dorp...

dat de boel gedirigeerd werd door officieren uit de adel en bourgeoisie, die zich Franstalig gedroeg ... dat is waar...
maar daarom waren de arme "ploucs" van overal... en dat was zo in België en ook in Frankrijk, waar ook de arme soldaten in de Marne en bij Verdun, een nutteloze strijd ingestuurd werden door officieren, die 's avonds zaten te dineren en te dansen in een kasteel, terwijk de soldaten lagen te kreperen, tussen de aanvalsgolven...

die fabel van enkel Vlaamse jongens... is daardoor helemaal niet bevestigd als zijnde de waarheid...
Oud 29 januari 2006, 16:14   #60
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus u stelt eigenlijk: er is geen eigenheid in Vlaanderen. Als al het deel geen eenheid vormt volgens u, is de eenheid bij het groter geheel ook al zoek. Conclusie: volgens u heeft België geen eenheid. Of hoe u uw eigen ruiten inslaat...
een mijn waarde...
ik heb al vaker gezegd...
men moet enkel het wangedrocht België niet vervangen door een ander wangedrocht Vlaanderen... of Wallonië... of wat dan ook...
tot aan de verdere evolutie naar Europa, laat men best de dingen zoals ze zijn...
en geen niet werkbare, evenmin als..., entiteit in het leven roepen/
er si geen werkbare meerderheid voor dat steeds opnieuw opduikend nationalistisch speek...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be