![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben fier op mijn voorvaderen en wil hun erfenis in ere houden. Een veel betere levensbeschouwing dan van die mensen die denken dat ze slimmer zijn dan duizenden jaren menselijke geschiedenis en alle eens willen heruitvinden... Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
Waarom heb je trouwens een groots project nodig? Belg zijn volstaat niet? Daarom alleen al ben ik fier Vlaming te zijn...
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
Aangezien volgens mijn mening 'volk' niets te maken heeft met genetische afstamming maar alles met gedeelde tradities, cultuur, waarden en opvoeding. Daar komt bij dat, indien je gelooft in een maakbare samenleving, je wel degelijk invloed op, en verdiensten hebt aan, de waarden van die samenleving. Zelf ben ik trots op de tolerante, gastvrije, democratische en vrijheidslievende traditie van mijn samenleving en plaats mijzelf graag daarin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De twee voorbeelden die u geeft zijn de verwezenlijkingen van de persoonlijke ambities van Leopold II. Heeft niks te maken met het Belgische volk - hoewel het die 'trots' misschien wel in de maag gesplitst kreeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Of je het nu leuk vindt of niet, maar Leopold II was het staatshoofd van België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie ben jij dan wel om dat voor haar uit te maken? Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat maakte de Belgische kolonisatie dan wel "zo groots" in vergelijking met de andere koloniserende landen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En? Moeten we dan erop fier zijn dat Leopold II een stuk Afrika met het zwaard koloniseerde? Er duizenden en duizenden zwarten liet verminken of doden om toch maar geldelijk gewind eruit te halen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() petites gens, bedoel je zeker, waarde Jan...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Iets anders is de voorbeeldfunctie ervan. De schrijfster Connie Palmen zei laatst in een interview:' Tot voor kort koesterden wij de idee dat wij een open, tolerante, democratische samenleving zijn. In ons achterhoofd weten wij wel dat dat niet altijd zo is maar we handelden er wél naar.' Met andere woorden: Soms moet je een volkseigen ideaalbeeld koesteren, bijna hanteren als een selffullfilling prophecy, om zodoende het ideaalbeeld te kunnen behouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ben je zo zeker dat het Noorden van België een hechte eigenheid heeft???
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is geen antwoord. Waarom bent u trots op uw Vlaming-zijn?
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus u stelt eigenlijk: er is geen eigenheid in Vlaanderen. Als al het deel geen eenheid vormt volgens u, is de eenheid bij het groter geheel ook al zoek. Conclusie: volgens u heeft België geen eenheid. Of hoe u uw eigen ruiten inslaat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |||
|
![]() Citaat:
En dat maakt Vlamingen uniek t.o.v. andere volkeren. Citaat:
Op wat ben jij fier? Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en dat is ook zo in om het even welk ander Waals of Vlaams dorp... dat de boel gedirigeerd werd door officieren uit de adel en bourgeoisie, die zich Franstalig gedroeg ... dat is waar... maar daarom waren de arme "ploucs" van overal... en dat was zo in België en ook in Frankrijk, waar ook de arme soldaten in de Marne en bij Verdun, een nutteloze strijd ingestuurd werden door officieren, die 's avonds zaten te dineren en te dansen in een kasteel, terwijk de soldaten lagen te kreperen, tussen de aanvalsgolven... die fabel van enkel Vlaamse jongens... is daardoor helemaal niet bevestigd als zijnde de waarheid...
![]() |
![]() |
#60 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik heb al vaker gezegd... men moet enkel het wangedrocht België niet vervangen door een ander wangedrocht Vlaanderen... of Wallonië... of wat dan ook... tot aan de verdere evolutie naar Europa, laat men best de dingen zoals ze zijn... en geen niet werkbare, evenmin als..., entiteit in het leven roepen/ er si geen werkbare meerderheid voor dat steeds opnieuw opduikend nationalistisch speek...
![]() |