![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De topic IS hier religie.
Laatst gewijzigd door drosophila : 3 februari 2006 om 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Islam is geen religie, het is een ideologie. Door deze ideologie als religie te beschouwen is men verplicht de verworven vrijheden van anderen in te perken.
Het nazisme heeft er niks aan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie dat beweert, neem ik niet ernstig. Ook de rest van uw bewering houdt gewoon geen steek. Tenzij u ons kunt overtuigen met een doorslaggevend betoog. Laatst gewijzigd door drosophila : 3 februari 2006 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() drosophila, islamophila, perfekte dhimmi, moslimzombie teweeg, schreef :
Citaat:
http://www.faithfreedom.org Of anders, gewoon de koraan eens lezen zou ook al helpen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
een moslim is hij die anvaardt dat er één god is, één heilig absoluut principe dat de ondergrond van al het bestaande is en die aanvaardt dat de profeet mohammed één van de boodschappers van die god is. een moslim moet zich houden aan een aantal plichten. het vasthouden aan het geloof in god en zijn profeten, het liefdevol geven van aalmoezen aan de behoeftigen, het bidden, het jaarlijks vasten tijdens de maand ramadan, de hadj (bedevaart) naar de heilige stad mekka. lieve dutch, er zijn meer dan een miljard mensen die zich aan het bovenstaande houden. al deze mensen geloven, bidden, geven aalmoezen, vasten en proberen minstens één keer in hun leven op bedevaart te gaan. ga je nu niet wat ver wanneer je van al die mensen dat ze eigenlijk geen religie belijden? trouwens, is het echt niet mogelijk dat je je eigen betogen en argumenten geeft. ik denk dat het vooral interessant is om jouw mening hier te lezen naast die van de andere deelnemers. gewoon zo maar een link plakken naar een site van een organisatie islam-haters lijkt me geen goed argument. deze mensen zijn niet onbevooroordeeld, in tegendeel ze voelen zichzelf gezworen vijanden van de islam. als ik een evenwichtig beeld van jou wil krijgen, dan ga ik het ook niet vragen aan de persoon met de grootste hekel tegen jou. tenslotte zou ik graag weten wat je bedoelt met de koran lezen. ik ken de koran al jaren, lees dat boek (net als zovele andere heilige boeken) steeds opnieuw doordat het me telkens opnieuw inspireert bij wat ik doe. het boek overtuigt me alleen dat de islam één van de vele schitterende paden naar eenheid met god is. heb jij het boek zelf ooit gelezen, echt gelezen om het te begrijpen? heb je zelf al eens geprobeerd of het je niet kan inspireren? als je die oefening nog niet hebt gedaan is het volgens mij niet gepast om zomaar te beweren dat iedereen die dat boek leest meteen anti-moslim wordt. in tegendeel. je illustreert er alleen je eigen onwetendheid en onkunde mee, en dat is soms pijnlijk. zowel voor de lezer als voor jezelf. ik weet dat je me nu ook wel een moslimzombie zult noemen, maar ik hoop dat je ook beseft dat ik je heel graag zie. hopelijk voel je je niet te hard aangevallen als ik straks tijdens het bidden van het icha-gebed even aan je denk. assalaam alaikum, vrede zij met je redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() De mohammedaanse leer houdt inderdaad ook heel wat religieuse voorschriften in, maar nog veel meer sociale, politieke en economische.
Het voorschrift in verband met de geloofsbelijdenis kan religieus geïnterpreteerd worden als het om het geloof in 1 god gaat, maar wordt politiek als het om het geloof in Mohammed als de laatste profeet gaat. Het ritueel gebed kan als religieus voorschrift gelden maar maakt deel uit van de constante brainwashing waaraan aanhangers van de mohammedaanse ideologie zich moeten onderwerpen. De aalmoezen zijn een sociaal-economisch gegeven en hebben niets met de dienst aan god vandoen. Het organiseren van reizen naar Mekka was oorspronkelijk een toegeving aan de Mekkanen ter ondersteuning van de locale economie. Het vasten kan men zien als een religieus voorschrift. Maar dan zijn er al die andere voorschriften in de koran en in de hadith die verstikkend werken op de menselijke ontwikkeling en waardoor de ganse mohammedaanse wereld zo onderontwikkeld is en blijft. En die in de verste verte niets met een dienst aan een god te maken hebben. Iedereen is vrij van het goede te ontdekken in wat dan ook, en zijn ogen te sluiten voor al het kwade dat er mee gepaard gaat. Maar elke keuze heeft zo zijn consequenties. En wat de mohammedaanse ideologie betreft wegen de kwalijke kanten stukken zwaarder dan de goede, zoals men historisch kan vaststellen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het leven van moslims is meer dan de islam
Asef Bayat is wetenschappelijk directeur van het ISIM, the International Institute for the Study of Islam in the Modern World. In ISIM, dat in Leiden is gevestigd, zijn vier Nederlandse universiteiten vertegenwoordigd. Asef Bayat bekleedt de Leidse ISIM-leerstoel, en houdt op dinsdag 26 april zijn oratie, getiteld Islam and Democracy: Perverse Charm of an Irrelevant Question. In zijn oratie legt hij uit waarom hij een hekel heeft aan de vaak gestelde vraag of de islam verenigbaar is met de democratie. In het publieke debat lijkt er een neiging te zijn om het Midden-Oosten, of islamitische immigranten in West-Europa, gelijk te stellen met ‘de islam’. Wat is uw mening daarover? 'Er zijn deelnemers aan het debat die meer nuance tonen, maar inderdaad: het essentialisme lijkt te overheersen. Het gedrag van individuele moslims wordt direct gerelateerd aan de essentie van hun religie. Voor een deel is dat een definitiekwestie: de deelnemers aan het debat, die lang niet allemaal veel van de islam afweten, maken uit wat de islam is. Niet de moslims zelf, wat welbeschouwd nogal merkwaardig is. Feit is: de grote meerderheid van de inwoners van de landen in het Midden-Oosten is islamitisch, evenals een groot deel van de minderheden in West-Europa. Maar nee, ik denk niet dat het vruchtbaar is om hun gedrag direct in verband te brengen met hun godsdienst. Ten eerste behoren ze tot heel verschillende culturen in de islamitische wereld en hebben ze verschillende ideeën over wat het is om moslim te zijn. Ten tweede is het leven van een moslim meer dan de islam. Mensen moeten werken, raken werkloos, hebben last van economische problemen of politieke repressie. Om hun gedrag te verklaren heeft het meer zin om te kijken naar de geschiedenis van de staten, naar regionale conflicten, naar de rol van het kolonialisme, en naar de olie. Het Midden-Oosten heeft de grootste oliereserves ter wereld, en dat maakt de regio vatbaarder voor buitenlandse interventie.' U schreef over klassieke sociaal-wetenschappelijke onderwerpen als stedelijke armoede en arbeidersbewegingen. Toch schrijft u nu ook over thema’s als de politieke islam, of ‘islam en democratie’. Is uw belangstelling verschoven? 'Deels wel, ja. De voorlopige titel van mijn nieuwe boek, dat hopelijk over niet te lange tijd zal verschijnen, is Post-Islamism: Social Movements, Islam and the Challenge of Democracy. Twee jaar geleden was de subtitel nog: Socio-religious Movements and Political Change in the Middle East. Ik ben nu eenmaal geïnteresseerd in sociale verandering, en in de mensen die sociale verandering teweegbrengen. Ik bestudeer sociale bewegingen: grass-root movements, vrouwenbewegingen, jongerenbewegingen. Ik kon dus met geen mogelijkheid om de politiek-islamitische bewegingen, de islamistische bewegingen heen. Die bewegingen zijn nu tenslotte de belangrijkste motoren van sociale verandering. Mijn academische introductie in de wereld van de islam was dus sociale verandering. In mijn nieuwe boek analyseer ik de ontwikkeling en de veranderingen in die bewegingen in de afgelopen dertig jaar. Ik ontleen veel materiaal aan Egypte en Iran, want die landen ken ik het beste, maar ook aan andere landen in de regio.' Wat is precies dat post-islamisme uit de titel van uw boek? 'Dat is een nieuwe stroming onder islamitische intellectuelen en gelovigen in een aantal landen van de islamitische wereld. Zij willen de islam zo breed en omvattend mogelijk maken, binnen de islam een plaats geven aan bijvoorbeeld pluralisme en democratie. Ik ga daar in mijn oratie ook op in.’ De ogen van de wereld zijn nu gericht op staten die een nieuw begin moeten maken, zoals de nieuwe Palestijnse staat, of Irak. Maakt het post-islamisme daar een kans? 'Wat Irak betreft: Ik wou dat alles daar anders was gegaan, maar als we het even niet hebben over alle kosten, al het bloedvergieten, al die dingen die we niet meer ongedaan kunnen maken, dan ligt daar nu een kans die benut moet worden. Een kans voor deze post-islamitische visie. Ik weet natuurlijk niet of het gaat lukken, ik hoop het wel.’ U bestudeert jongeren en jongerenbewegingen in de islamitische wereld. Denkt u dat jongeren aan het radicaliseren zijn? Zowel in het Midden-Oosten als in het Westen? 'Alweer, het is gevaarlijk om te generaliseren. De huidige generatie jongeren in Iran is compleet anders dan die in Egypte. In Iran waren de ouders revolutionairen, hun kinderen zijn dat niet. Die willen ook wel verandering maar stap-voor-stap en geweldloos. In andere landen in het Midden-Oosten, waar geen islamitische revolutie heeft plaatsgevonden zijn jongeren, die een enorm deel van de bevolking uitmaken, weliswaar goed opgeleid, maar als ze afgestudeerd zijn is de kans dat ze hun dromen kunnen waarmaken nihil. Dat kan een grote frustratie en woede veroorzaken. In die zin is hun situatie vergelijkbaar met die van de islamitische jongeren in West-Europa. Die hebben goed onderwijs gehad, maar hebben, wat daar verder ook de oorzaak van is, weinig kansen op de arbeidsmarkt. Dat kan hen naar bepaalde organisaties drijven. Het is voor jongeren heel erg belangrijk dat ze een toekomst voor zich zien. Als een samenleving of economie hen ervan weerhoudt hun toekomstdromen te realiseren, is de kans dat ze radicaliseren zeker aanwezig. Maar jonge mensen in het westen hebben veel meer vrijheid om zich te uiten dan jongeren in het Midden-Oosten, in die zin is hun situatie toch ook weer heel anders'. U schrijft ergens – met spijt - dat de studie van het Midden-Oosten in de marge van de sociale wetenschappen verkeert door die focus op de islam. Maar onderzoek naar de islam is nu eenmaal belangrijk om het Midden-Oosten te begrijpen. Hoe kan dat onderzoek bijdragen aan de sociaal-wetenschappelijke theorievorming? 'Ik vind inderdaad dat het Midden-Oosten in de sociale wetenschap op een speciale manier behandeld wordt, alsof deze regio uitzonderlijk is, uniek. En wat het Midden-Oosten ‘anders’ maakt is binnen die gedachtegang de islam. Ik ben als gezegd niet tegen een focus op de islam te zijn waar die nodig is. Maar ik ben wel tegen reductionisme. We moeten onderscheid maken tussen de islam en het islamisme, in het Nederlands meestal fundamentalisme genoemd. De islam is maar één element in de islamistische bewegingen. Het is er de taal, het denkraam van. We moeten echter verder kijken, naar de timing, de achterban, de ontstaansfactoren, de groei van die bewegingen. Ze zijn mijns inziens gewoon een bepaalde vorm van sociale bewegingen.' U bent coördinator en supervisor van het onderzoek van ISIM en doet daarnaast zelf onderzoek. Geeft u ook onderwijs? 'Naast ISIM aansturen, onderzoek doen, schrijven en reizen heb ik weinig tijd om ook nog onderwijs te geven. Maar ik zou zo nu en dan wel graag college willen geven. Het vorig semester heb ik dat hier in Leiden gedaan en dat was erg leuk. Samen met professor Léon Buskens verzorgde ik het college ‘Anthropology of Muslim Societies’. De studenten waren erg geïnteresseerd in het onderwerp, dat natuurlijk ook wel erg actueel is. Alle discussies waren in het Engels, wat heel soepel ging. De groep bewees dat verdere internationalisering van het onderwijs aan deze universiteit, met de komst van veel buitenlandse studenten, geen enkel probleem hoeft op te leveren'. De oratie van professor Bayat is op dinsdag 26 april om 16.15 uur in het Groot Auditorium van het Academiegebouw. De oratie is, zoals alle oraties, openbaar toegankelijk. Asef Bayat (1954) is geboren in Iran en promoveerde in Groot-Brittannië in de sociologie en politicologie. Voordat hij naar Leiden kwam doceerde hij sociologie en Midden Oosten Studies aan de American University in Cairo. Bayat is een sociaal wetenschapper die de vergelijkende methode hoog in het vaandel houdt. Hij vergelijkt Iran met Egypte, maar ook het islamitische Midden-Oosten met Latijns- Amerika en andere regio’s in het Zuiden. (bron http://www.wetenschapsagenda.leidenu....php3?m=&c=224 ) Laatst gewijzigd door drosophila : 3 februari 2006 om 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
lieve basy lys, heb je ooit gebeden? als je ooit echt, eerlijk gebeden hebt (tot god, tot de kosmos, tot krsna, tot gelijk wie of wat) dan weet je dat dit geen brainwashing is. ik bid dagelijks vijf keer en ervaar dat telkens als een soort herbronning. het glijkt alsof ik de batterij van mijn zieltje weer oplaadt, zoals ik af en toe met de batterij van mijn gsm moet doen. echt bidden is contact maken met god, met de god in de hemel, de god die heel de schepping doordrenkt, de god die in het diepste van mijn ziel is. wie zou mij daar kunnen brainwashen? als je ooit met liefde en aandacht een aalmoes gegeven hebt, al is het maar één keer in je leven, dan weet je dat het zo veel meer is dan iets sociaal economisch. geven bevrijdt, het bevrijdt de arme van (een deel van) zijn armoede en het bevrijdt ons van (een deel van) onze overvloed. als je van het geven van aalmoezen een belangrijk deel van je leven maakt, dan verandert dat je ziel op het diepste nivo, je wordt er een betere mens door. op den duur wordt je er ook sterker door, zo sterk dat je tenslotte alleen nog maar bezit om door te geven. alles wat jij krijgt geef je weer door. jou leven wordt religie in actie. de bedevaart naar de ka'aba in mekka bestond al eeuwen voor de profeet mohammed (vzmh) op aarde rondliep. het was een religieuze opgave, zoals de christenen hier in europa op bedevaart gingen naar compostella of naar het heilig land. wie ooit zelf een pelgrimstocht ondernam, weet wat zoiets doet met je ziel. je verandert erdoor, je zuivert er door. het is maar na de slag bij bad'r dat de moslims (die in die tijd bijna allemaal in medina woonden) terug het recht hadden om deze bedevaart te ondernemen. deze vijf voorschriften zijn echt de enige echte voorschriften in de islam. alle andere aanwijzingen die vanuit de koran of de gezegden van de profeet mohammed (vzmh) tot ons komen zijn suggesties. als je je aan de vijf zuilen van de islam houdt, dan blijft je innerlijke moskee staan en blijf je vooruit gaan op je pad. lieve basy lys, ik hoop dat je inziet dat ik niet blind wil zijn voor de negatieve kantjes van de islam. ik ben me heel bewust van de pijn die in het verleden (en helaas vandaag nog steeds) is veroorzaakt in naam van deze religie. ik probeer echter een evenwichtig beeld te krijgen van alles wat ik tegenkom. als ik eerlijk onderzoek hoe de islam historisch is gegroeid, kan ik niets anders dan vaststellen dat je uitspraak "En wat de mohammedaanse ideologie betreft wegen de kwalijke kanten stukken zwaarder dan de goede, zoals men historisch kan vaststellen." niet klopt en op z'n minst enorm genuanceerd moet worden. assalaam alaikum redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister
|
![]() Men moet inderdaad het onderscheid maken tussen "de dienst aan god" en de politeke, sociale, economische en militaire voorschriften. Maar beiden maken onlosmakelijk deel uit van de mohamedaanse ideologie en het is dat "ongodsdienstige" luik dat leidt tot onvrijheid, onderdrukking, discriminatie, gebrek aan kennis, onwerkbare sociale en economische systemen, tirranie, agressie, en terrorisme die nu eenmaal eigen zijn aan elke mohammedaanse samenleving, waar ook ter wereld.
Mogelijke voor-islamitische culturele aspecten kunnen nog lang een weldoende invloed laten gelden, maar uiteindelijk zullen zij verstikt worden door de mohammedaanse ideologie. Iets ten zuiden van het -- in weerwil van de herhaalde pogingen van de mohammedaanse overheersing om daar iets aan te doen -- nog steeds welvarende eiland Bali ligt een ander eiland waar nauwelijks iets van gehoord wordt en dat in vergelijking met Bali armoedig is, ook al heeft het hetzelfde potentieel als Bali. Het enige verschil is dat dat de bevolking van dat eiland onderworpen is aan de mohammedaanse ideologie. Een ander voorbeeld op een grotere schaal: Pakistan en India. Het eerste blijft vastzitten in de onderontwikkeling terwijl het laatste een rijk land wordt. Dezelfde mensen, hetzelfde potentieel, maar Pakistan lijdt onder de verstikking van de mohammedaanse ideologie met de daarmee gepaard gaande onvrijheid, onderdrukking, discriminatie, gebrek aan kennis, onwerkbare sociale en economische systemen, tirranie, agressie, en terrorisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
volgens mij is het niet dat ongodsdienstige luik zelf dat tot onvrijheid leidt. het is het krampachtig vasthouden eraan. iedere profeet leerder dat we moeten leren loslaten. vooral binnen de buddhistische traditie wordt dat heel duidelijk verwoord. concepte, gedachten, inzichten zijn als bootjes. ze zijn heel handig om een rivier over te steken, maar eenmaal we aan de overkant weer aan land zijn, worden ze ballast en laten we ze beter achter. als we de buddha tegenkomen (als we ons maw een concept hebben gevormd van god, de buddha, het heilige...) dan moeten we die doden (we moeten dat concept weer laten varen). ik geloof dat de moslims er heel dringend nood aan hebben dat de leringen van de profeet nog eens worden opgefrist. ik zeg niet dat die leringen moeten veranderd worden, maar de centimeters dikke stoflaag die er nu op ligt moet opgekuist worden. alle interpretaties en aanvullingen die moslims met macht de laatste veertien eeuwen bij de islam hebben gevoegd, moeten verwijderd worden. ik weet zeker dat de islam, als we naar de religieuze wortels terugkeren, voor heel veel mensen eindelijk weer wat spirituele ademruimte kan bieden, maar dan moet de islam zelf ontsnappen uit de verstikkende wurggreep van een bepaald soort legalisme. de islam is een levende religie, het mag geen dood geheel van regels en dogmas worden. je voorbeelden raken, eerlijk gezegd, kant noch wal. ik ken niet zo heel veel van de economie van india en pakistan, maar het weinige dat ik er van ken stelt mij al in staat om in te zien dat jouw bewering veel te simplistisch is. als je echt wil schetsen wat de verschillen zijn tussen pakistan en india, tussen bali en dat andere land dat je hier niet eens bij naam noemt, dan moet je heel de geschiedenis van die landen onderzoeken, heel hun geografie, hun economie. je moet kijken welke groepen mensen er bestaan en wat ze doen. je moet onderzoeken wie er de macht heeft. lieve basy, je verwijt mij dat ik alleen de positieve kanten van de islam zou zien en blind blijf voor de negatieve. ik hoop echt dat je inziet dat ik probeer alle kanten van de medaille te bekijken. maar ik hoop ook dat je snapt dat ik dat verwijt een beetje oneerlijk vindt als het komt van iemand die helemaal niets positiefs wil zoeken in de islam en zelf een pak negatieve zaken uit zijn duim zuigt. misschien moet je je toch afvragen waarom je dat doet. doe je er voor iemand iets goed mee? maakt het je niets uit dat je de waarheid verdraait? doet het je niets dat je mensen kwetst met je uitspraken? lieve basy lys, ik zou je willen vragen om eens diep in jezelf te kijken en te zien of je misschien niet toch iets heel moois vindt binnen de islam (want eigenlijk is de kern van iedere religie schitterend als een juweel, misschien wel als één van de facetten van een diamant). maar ook als je dat niet wil doen, blijf ik je heel graag zien. ik wens je veel goede dingen toe en hoop dat je veel vrede en vreugde mag brengen, waar je ook komt. assalaam alaikum redwasp Laatst gewijzigd door redwasp : 3 februari 2006 om 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als binnenkort pijnlijk duidelijk wordt dat het Westers roofdier-kapitalisme de ecologie van onze planeet onherstelbaar om zeep heeft geholpen, dan zullen de moslims tenminste nog kunnen zeggen dat zij het niet geweest zijn. Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 3 februari 2006 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
lief flippend rund, bedoel je dan dat de families bin laden en saud geen moslims zijn of dat ze geen kapitalistische uitzuigers zijn? helaas komt uitbuiting binnen iedere cultuur voor, hier in het westen hebben we gewoon iets betere krachtsverhoudingen kunnen opbouwen. gelukkig komen vreugde, vrijheid, altruisme, liefde... ook overal voor. uiteindelijk, daar ben ik zeker van, zullen deze sterker zijn en overwinnen. assalaam alaikum redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Beste Flippend Rund, ik heb niet geschreven dat Indiërs superieur zijn aan Pakistani. Wel integendeel! Ik schreef: "dezelfde mensen, hetzelfde potentieel". Wat ik wel onderstreep is dat er een verschil is in ideologie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() ideologiën zijn cumuleerbaar en doorbreken grijs en star denken en doen der mensheid .
Verstaat ge da of mag ik het vertalen ?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Da ideologiën opéén volgend en navolgend zijn en op die manier opéénhopende realiteiten weergeven.
Als mijn ideologie de bijbel opvolgen is en die bij de katholieken de bijbel + gedrag dan vullen ze elkander aan totdat er haast geen vrijheid is voor "1" juiste of door dringende ideologie . Als het niet duidenlijk is vragen maar ...mijn punt is dat als men teveel idalen heeft men niet 1 ideaal vindt . ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() int kort ... hoe meer men 1 ideaal voor houdt of 1 beeld als zijnde het meest heilige ...des te meer vernieling en onzekerheden er groeien.
Duidenlijk?! is maar 1 zin ![]() |
![]() |
![]() |