![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn vader was een volbloed flamingant maar geen simplistische separatist zoals u en de rest van de verzamelde VB + N-VA-meute. Mijn vader was geen linkse rakker, wel in tegendeel, maar uit respect voor zijn levenslange strijd, blijf ik trouw aan het federalisme.
Dit citaat van max4westland dateert van 7 oktober 2006: "Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Federalisme is belachelijk. Geldverslinderd. Demagogisch. Nutteloos.
Het houdt de boot af van de enige twee ware staatsvormen: municipalisme en nationalisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik kan je verzekeren dat als koningin Beatrix het zou wagen zich in het politiek debat te mengen, het land op z'n kop staat en de minister-president (politiek verantwoordelijk) een ernstig probleem heeft. Het staatshoofd hoort immers onpartijdig te blijven en boven de partijen te staan. De koning(in) kan natuurlijk wel een mening hebben, hij/zij heeft immers een adviserende/raadgevende functie, maar wordt geacht die niet publiekelijk doch alleen in onderlinge gesprekken te uiten. Een staatshoofd dat openlijk en doelbewust politieke uitspraken doet, valt simpelweg uit zijn rol en moet daarvoor tot de orde geroepen worden. Het verbaast mij dus dat de meeste politici blijkbaar geen bezwaar hebben tegen deze politieke uitingen van de koning, aangezien men niet afkeurend reageert. Sterker nog, sommigen (Leterme) verdedigen zich zelfs tegenover de uitspraken van de koning! Dat is de omgekeerde wereld. Ofwel nemen deze politici het staatshoofd toch al niet serieus, dan heeft de monarchie dus geen enkele functie meer en kan ze beter afgeschaft worden; ofwel nemen ze hun eigen beroep niet serieus en laten ze zich de wet voorschrijven door een onverkozen staatshoofd. In dat geval heeft de koning duidelijk teveel invloed en wordt het hoog tijd hem zijn politieke macht te ontnemen. Voor de rest deel ik je conclusie dat dit inderdaad het imago van de koning bij de bevolking geen goed doet. Alhoewel, misschien is die wel niets anders gewend... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik dacht ook dat een koning onpartijdig hoorde te zijn maar als hij zich tegen de Vlamingen keert moet dat blijkbaar niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Vreemdeling
|
![]() Toch even reageren op voorgaande benaderingen vanwege enkele NVA en VB
dromers. Ik had de gelegenheid met enkele leden van de warande groep en enkele verdwaalde orangisten in een themagesprek te zitten en dit als Pro Belgica lid. Dit themagesprek ging trouwens over de economische voordelen bij een eventuele splitsing van ons Vaderland. Het viel mij daar vooral op dat de samenstellers van het warande manifest de economische interpretatie van een eventuele splitsing van Belgie gebruiken om voornamelijk hun flamingante frustraties een masker te geven. Ook viel mij op dat waar men toch wat onderlegde gesprekspartners verwacht een Jan Jambon(?)op zijn minst niet kon overtuigen voor wat het vlaams alternatief betrof en dat zijn kennis over de Belgische stichtingsprocedures (congres van Londen)evenmin van parate kennis getuigden. Dat Brussel als hoofdstad van Belgie onheroepelijk de kant van onze Waalse landgenoten zal kiezen,zal deze economische doemdenkers worst wezen. Wat er zal overblijven is de herinnering aan het weleer welvarende Vlaanderen,werkloosheid en dichtgeslibte autosnelwegen om nog niet te spreken over de kater die de afbetaling van de staatsschulden zal meebrengen. Al bij al is het fijn voor warande zich eventjes in kabouterland de rol van reus te mogen spelen,arm.......... Weet trouwens goed dat Vlaanderen binnen Europa niet kan beslissen wat er met Belgie zal gebeuren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ---------------------------------------------------------------------- Om kort te zijn: ik zou willen dat ik daar ooit uitgenodigd wordt. Dan sta ik niet recht voor hem, klap ik niet en roep Vive La Republique. Majesteitsschennis m'n kl*ten. DAT zullen we eens gaan aanklagen bij het Europees Centrum voor de Mensenrechten.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#50 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het federalisme vandaag is echter: de lijst is een lijst uitzonderingen, en bijgevolg gaan alle materies die niet bij formele en/of materiële wet zijn toegeschreven aan Vlaanderen sowieso naar de federale uitvoering ervan.
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Europees Commissaris
|
![]() Verhofstadt: diegene die zijn ziel verkocht voor de macht...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog nooit iemand gezien die zo snel en radicaal veranderde (naast PDR misschien...).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor mij is Vlaanderen onder en door Verhofstadt erop achteruit gegaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Staatssecretaris
|
![]() Hij erkent dat de geldstromen voor wrevel zorgen maar bied geen oplossing aan, hij begrijpt het alleen maar... Het is hem trouwens niet alleen over die transfers te doen maar ook het recht op volledig zelfbestuur zonder inmenging van onkundige Waalse politici die hun totaal andere visie op alle vlakken trachten door te drukken. Vlaanderen moet bestuurd worden door Vlamingen, volledig, niet gedeeltelijk.
|
![]() |
![]() |