Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2006, 23:16   #41
Salmon L.A.
Parlementsvoorzitter

Salmon L.A.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat zo? Mijns inziens verwart u iets heel belangrijks: de mensen die indertijd voor federalisme stonden hadden wel iets anders in gedachten dan de hopeloos ingewikkelde federale staat die we nu hebben. Alleen het woord is hetzelfde, maar de inhoud evenwel niet.
Wat een gekronkel!
Mijn vader was een volbloed flamingant maar geen simplistische separatist zoals u en de rest van de verzamelde VB + N-VA-meute.

Mijn vader was geen linkse rakker, wel in tegendeel, maar uit respect voor zijn levenslange strijd, blijf ik trouw aan het federalisme.
"Het is goed dat er nog wat fascisme in het Vlaams Belang overblijft. Al was het maar om te verhinderen dat die liberalen en andere postjesjagers de partij zouden degraderen tot een gewone salonfahige centrumrechtse partij."
Salmon L.A. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 23:25   #42
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Federalisme is belachelijk. Geldverslinderd. Demagogisch. Nutteloos.

Het houdt de boot af van de enige twee ware staatsvormen: municipalisme en nationalisme.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 23:33   #43
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Jij zou inderdaad beter wat gaan tennissen. Misschien ben je daar wel beter in.

Jaloers hé gasbul
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 23:37   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voor de rest vind ik het wel goed dat Notre Roi zo'n politieke uitpraken durft doen. Hij tekent ermee zijn eigen doodsvonnis. Beseffen die belgicistjes van zijn hofhouding en van soortgelijke (de benoemde baronnen en gastjes zoals een De Kroo die toch zo graag op tee-visite gaan in Laeken om zichzelf op een schavotje te plaatsen) nu helemaal niet dat een onverkozen, niet-demokratisch staatshoofd enkel maar mogelijk is als hij/zij zich absoluut voor 100 procent politiek neutraal houdt ???
Eigenlijk zouden de Bubbertjes onmiddellijk Verafstoot moeten tot de orde roepen wegens staatsgevaarlijke initiatieven !!
Ik ben inderdaad erg verbaasd over deze uitspraken. Niet alleen omdat ze gedaan worden, maar vooral ook omdat men erop reageert alsof het de normaalse zaak van de wereld is dat de koning politieke uitspraken doet.

Ik kan je verzekeren dat als koningin Beatrix het zou wagen zich in het politiek debat te mengen, het land op z'n kop staat en de minister-president (politiek verantwoordelijk) een ernstig probleem heeft. Het staatshoofd hoort immers onpartijdig te blijven en boven de partijen te staan. De koning(in) kan natuurlijk wel een mening hebben, hij/zij heeft immers een adviserende/raadgevende functie, maar wordt geacht die niet publiekelijk doch alleen in onderlinge gesprekken te uiten. Een staatshoofd dat openlijk en doelbewust politieke uitspraken doet, valt simpelweg uit zijn rol en moet daarvoor tot de orde geroepen worden.

Het verbaast mij dus dat de meeste politici blijkbaar geen bezwaar hebben tegen deze politieke uitingen van de koning, aangezien men niet afkeurend reageert. Sterker nog, sommigen (Leterme) verdedigen zich zelfs tegenover de uitspraken van de koning! Dat is de omgekeerde wereld.
Ofwel nemen deze politici het staatshoofd toch al niet serieus, dan heeft de monarchie dus geen enkele functie meer en kan ze beter afgeschaft worden; ofwel nemen ze hun eigen beroep niet serieus en laten ze zich de wet voorschrijven door een onverkozen staatshoofd. In dat geval heeft de koning duidelijk teveel invloed en wordt het hoog tijd hem zijn politieke macht te ontnemen.

Voor de rest deel ik je conclusie dat dit inderdaad het imago van de koning bij de bevolking geen goed doet. Alhoewel, misschien is die wel niets anders gewend...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2006, 23:51   #45
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht ook dat een koning onpartijdig hoorde te zijn maar als hij zich tegen de Vlamingen keert moet dat blijkbaar niet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 00:06   #46
lib
Vreemdeling

Standaard Warande

Toch even reageren op voorgaande benaderingen vanwege enkele NVA en VB
dromers.
Ik had de gelegenheid met enkele leden van de warande groep en enkele verdwaalde orangisten in een themagesprek te zitten en dit als Pro Belgica lid.
Dit themagesprek ging trouwens over de economische voordelen bij een eventuele splitsing van ons Vaderland.
Het viel mij daar vooral op dat de samenstellers van het warande manifest de
economische interpretatie van een eventuele splitsing van Belgie gebruiken
om voornamelijk hun flamingante frustraties een masker te geven.
Ook viel mij op dat waar men toch wat onderlegde gesprekspartners verwacht
een Jan Jambon(?)op zijn minst niet kon overtuigen voor wat het vlaams alternatief betrof en dat zijn kennis over de Belgische stichtingsprocedures
(congres van Londen)evenmin van parate kennis getuigden.
Dat Brussel als hoofdstad van Belgie onheroepelijk de kant van onze Waalse landgenoten zal kiezen,zal deze economische doemdenkers worst wezen.
Wat er zal overblijven is de herinnering aan het weleer welvarende Vlaanderen,werkloosheid en dichtgeslibte autosnelwegen om nog niet te spreken over de kater die de afbetaling van de staatsschulden zal meebrengen.
Al bij al is het fijn voor warande zich eventjes in kabouterland de rol van reus te mogen spelen,arm..........
Weet trouwens goed dat Vlaanderen binnen Europa niet kan beslissen wat er
met Belgie zal gebeuren.
lib is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 00:24   #47
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dames en Heren,
Dag Berrie! Wat hangt je onderkin toch zo, zeg? Enfin: ge-luk-kig nieuwjaar!

Citaat:
Maar bijna dagelijks krijgen we de ontstellende vernielingen te zien die talrijke regionale conflicten aanrichten.
Ja, de vernieldrang is groot. Wat een megalomaan taalgebruik. En volgens mij was Van Rossem de laatste die Vive La Republique durfde te zeggen, en hij deed het dan nog schoon in het Frans...

Citaat:
Bovendien kan men ook vaststellen dat binnen stabiele gehelen nationalistische reflexen aan kracht winnen
Niet erg Berrie, zo dreigend is de B.U.B. nu ook weer niet

Citaat:
De eerste heeft betrekking op de spanningen tussen sommige allochtone groepen en de autochtone bevolking.
B-H-V bijvoorbeeld?

Citaat:
Wat moeten we in zulke situaties doen ?
Jou het land uitzetten en je verdiensten verdelen, waaronder een schoon deel terug aan die lieve Congoleesjes geven, zodat we daar eindelijk vanaf geraken?

Citaat:
Ik meen dat een eerste prioriteit het opvoeren moet zijn van de vorming van jongeren van vreemde afkomst
ben je nu racistisch bezig, Berrie?

Citaat:
Ik denk meer bepaald aan de waarden van verdraagzaamheid, van democratie, van respect voor de vrouw, en van veiligheid voor elkeen.
Mooi gezegd! Maar het is vast je secretaris die daar spreekt

Citaat:
Dan is het de taak van de politiediensten om de orde te herstellen en te handhaven
Ja, wel, wacht tot de Burgermilitie jou even onder handen neemt om de pseudo-democratische orde te herstellen.

Citaat:
Conservatisme en veranderingsvrees dienen overwonnen te worden

Citaat:
Ik denk bijvoorbeeld aan de internationale rol van Brussel en van gans ons land die in gevaar zouden komen door een anachronistisch en rampzalig separatisme.
Ja, Brussel blijft echt één van jou troeven. Linke Berrie toch!

----------------------------------------------------------------------

Om kort te zijn: ik zou willen dat ik daar ooit uitgenodigd wordt. Dan sta ik niet recht voor hem, klap ik niet en roep Vive La Republique.

Majesteitsschennis m'n kl*ten. DAT zullen we eens gaan aanklagen bij het Europees Centrum voor de Mensenrechten.
Oud 1 februari 2006, 01:02   #48
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Abert II maakt zich ongerust.

di 31/01/06 - In het koninklijk paleis in Brussel heeft koning Albert II vandaag zijn nieuwjaarstoespraak gehouden voor de gestelde lichamen - de overheden van ons land.

Velen hebben gemeend dat die mondialisering een stimulans zou betekenen voor de vrede. Maar bijna dagelijks krijgen we de ontstellende vernielingen te zien die talrijke regionale conflicten aanrichten.
...
Inspanningen om integratie te bevorderen en onenigheid te vermijden, zijn niet altijd bij machte een conflict te voorkomen
...
De tweede kwestie die ik met U wou bespreken, betreft DE SPANNINGEN TUSSEN DE GEWESTEN. Ze bestaan in talrijke Europese landen en ook WIJ ONTSNAPPEN ER NIET AAN,
...
een verschil in welstand en anderzijds een verschil in beleid.
...
Breuken en scheidingen vallen meestal duur uit voor alle betrokkenen of ze nu rijk of weinig welvarend zijn.

Wat een contrast met de vrolijke jubelende en neuriënde Koning van nog geen maand geleden.

Het is alsof hij van de hemel in de hel terecht gekomen is.
Maar is dat niet eigen aan het leven...
Na het feest komt de kater..

Enkele citaten vandiezelfde Vorst uit zen kerstboodschap van 2005

...we nu 175 jaar België en 25 jaar federalisme hebben gevierd. De gezelligheid, de vrolijkheid en de GOEDE VERSTANHOUDING die deze viering kenmerkten, hebben op mij indruk gemaakt.

Ter gelegenheid van die talrijke contacten met de bevolking heb ik aangevoeld hoezeer, niettegenstaande de hinderpalen, het verlangen naar ,,beter samenleven'' reëel is. Het is een beetje alsof de^ Gemeenschappen en Gewesten, nu zij vergaande autonomie hebben verkregen, op een nieuwe wijze dichter bijeen zoeken te komen. Dat manifesteert zich op vele manieren zoals, bijvoorbeeld, het streven naar een grotere kennis van de taal van de andere Gemeenschappen. Dat uit zich ook door de toenadering tussen universiteiten uit Noord en Zuid, meer bepaald tussen de ULB en de VUB, en tussen de KUL en de UCL. Het wordt ook geïllustreerd door het toenemend succes van de initiatieven die uitgaan van het Prins Filipfonds, dat uitwisseling tussen Gemeenschappen aanmoedigt, in het bijzonder tussen de jongeren. Veelbetekenend is ook de tevredenheid waarvan Gewesten of Gemeenschappen blijk geven wanneer zij in een ander Gewest, successen of inspanningen met het oog op economische relance, vaststellen.

Al die feiten weerspiegelen een boodschap van goede verstandhouding en eensgezindheid die we, moedig en ondanks de moeilijkheden, verder in de hand moeten werken bij onze Gemeenschappen en Gewesten en bij alle inwoners van ons land. In ieder geval wordt separatisme door de overgrote meerderheid van onze medeburgers verworpen.

Vanwaar nu dat plotse pesimisme...
Alles ging toch zeer goed
De uitlsag van De Stemmenkampioen8)
Oud 1 februari 2006, 01:03   #49
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik dacht ook dat een koning onpartijdig hoorde te zijn maar als hij zich tegen de Vlamingen keert moet dat blijkbaar niet.
Geen nood, de Koning is volgens het objectief recht POLITIEK ONBEKWAAM
Oud 1 februari 2006, 01:05   #50
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lib Bekijk bericht
Toch even reageren op voorgaande benaderingen vanwege enkele NVA en VB
dromers.
Ik had de gelegenheid met enkele leden van de warande groep en enkele verdwaalde orangisten in een themagesprek te zitten en dit als Pro Belgica lid.
Dit themagesprek ging trouwens over de economische voordelen bij een eventuele splitsing van ons Vaderland.
Het viel mij daar vooral op dat de samenstellers van het warande manifest de
economische interpretatie van een eventuele splitsing van Belgie gebruiken
Ook viel mij op dat waar men toch wat onderlegde gesprekspartners verwacht
een Jan Jambon(?)op zijn minst niet kon overtuigen voor wat het vlaams alternatief betrof en dat zijn kennis over de Belgische stichtingsprocedures
(congres van Londen)evenmin van parate kennis getuigden.
Dat Brussel als hoofdstad van Belgie onheroepelijk de kant van onze Waalse landgenoten zal kiezen,zal deze economische doemdenkers worst wezen.
Wat er zal overblijven is de herinnering aan het weleer welvarende Vlaanderen,werkloosheid en dichtgeslibte autosnelwegen om nog niet te spreken over de kater die de afbetaling van de staatsschulden zal meebrengen.
Al bij al is het fijn voor warande zich eventjes in kabouterland de rol van reus te mogen spelen,arm..........
Weet trouwens goed dat Vlaanderen binnen Europa niet kan beslissen wat er
met Belgie zal gebeuren.
Kapitaal volgt kapitaal en waar zit dat? Zeker niet bij la francofonie
Oud 1 februari 2006, 01:08   #51
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik ben inderdaad erg verbaasd over deze uitspraken. Niet alleen omdat ze gedaan worden, maar vooral ook omdat men erop reageert alsof het de normaalse zaak van de wereld is dat de koning politieke uitspraken doet.

Ik kan je verzekeren dat als koningin Beatrix het zou wagen zich in het politiek debat te mengen, het land op z'n kop staat en de minister-president (politiek verantwoordelijk) een ernstig probleem heeft. Het staatshoofd hoort immers onpartijdig te blijven en boven de partijen te staan. De koning(in) kan natuurlijk wel een mening hebben, hij/zij heeft immers een adviserende/raadgevende functie, maar wordt geacht die niet publiekelijk doch alleen in onderlinge gesprekken te uiten. Een staatshoofd dat openlijk en doelbewust politieke uitspraken doet, valt simpelweg uit zijn rol en moet daarvoor tot de orde geroepen worden.

Het verbaast mij dus dat de meeste politici blijkbaar geen bezwaar hebben tegen deze politieke uitingen van de koning, aangezien men niet afkeurend reageert. Sterker nog, sommigen (Leterme) verdedigen zich zelfs tegenover de uitspraken van de koning! Dat is de omgekeerde wereld.
Ofwel nemen deze politici het staatshoofd toch al niet serieus, dan heeft de monarchie dus geen enkele functie meer en kan ze beter afgeschaft worden; ofwel nemen ze hun eigen beroep niet serieus en laten ze zich de wet voorschrijven door een onverkozen staatshoofd. In dat geval heeft de koning duidelijk teveel invloed en wordt het hoog tijd hem zijn politieke macht te ontnemen.

Voor de rest deel ik je conclusie dat dit inderdaad het imago van de koning bij de bevolking geen goed doet. Alhoewel, misschien is die wel niets anders gewend...
Dit is België, Dimitri, waar alles kan en al 175 jaar een familie aan de macht is waar voor honderden jaren celstraf bijeen zit. En dat mijn beste, dat is het hoofd van de uitvoerende macht hier als staatshoofd. Fier kan je daar als rechtvaardig mens niet op zijn.
Oud 1 februari 2006, 01:12   #52
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat zo? Mijns inziens verwart u iets heel belangrijks: de mensen die indertijd voor federalisme stonden hadden wel iets anders in gedachten dan de hopeloos ingewikkelde federale staat die we nu hebben. Alleen het woord is hetzelfde, maar de inhoud evenwel niet.
Het federalisme in België zou volgens de letter moeten zijn: ALLE Vlaamse bevoegdheden worden bij wet opgesomd, dus bij een lijst waarin alles waarvoor Vlaanderen bevoegd zou moeten zijn wordt daarin opgesomd.
Het federalisme vandaag is echter: de lijst is een lijst uitzonderingen, en bijgevolg gaan alle materies die niet bij formele en/of materiële wet zijn toegeschreven aan Vlaanderen sowieso naar de federale uitvoering ervan.
Oud 1 februari 2006, 01:14   #53
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het schimpen op separatisme en een knikje naar het verbieden van het VB incluis. Hij wordt steeds zenuwachtiger.
Ahja, hij bibbert erger en erger
Oud 1 februari 2006, 01:19   #54
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
De rede van de koning wordt op het Paleis geschreven. Algemeen wordt aangenomen dat de kabinetschef van de koning, Jacques van Ypersele de Strihou, en diens adjunct, Ghislain d'Hoop, de rede schrijven in overleg met de vorst. Voor de koning het discours uitspreekt, wordt dat voorgelegd aan de premier. Die bevestigde dat hij de rede politiek ,,dekt''.
Trouwens... Meneer de 'VLAAMSE Libs & dems'...
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 01:31   #55
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Verhofstadt: diegene die zijn ziel verkocht voor de macht...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 01:40   #56
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Nog nooit iemand gezien die zo snel en radicaal veranderde (naast PDR misschien...).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 01:48   #57
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Voor mij is Vlaanderen onder en door Verhofstadt erop achteruit gegaan.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 09:20   #58
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lib Bekijk bericht
Het viel mij daar vooral op dat de samenstellers van het warande manifest de economische interpretatie van een eventuele splitsing van Belgie gebruiken
Ook viel mij op dat waar men toch wat onderlegde gesprekspartners verwacht...
Lib moet wel een krak zijn als toplui uit het economisch leven in Vlaanderen zoals topman van KBC geen onderlegde gesprekspartners zijn.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 09:22   #59
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Oud nieuws!
Kun jij ons vertellen wat Bourgeois zopas bij de koning (spreekbuis van de Franstaligen) ging doen?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 09:34   #60
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Hij erkent dat de geldstromen voor wrevel zorgen maar bied geen oplossing aan, hij begrijpt het alleen maar... Het is hem trouwens niet alleen over die transfers te doen maar ook het recht op volledig zelfbestuur zonder inmenging van onkundige Waalse politici die hun totaal andere visie op alle vlakken trachten door te drukken. Vlaanderen moet bestuurd worden door Vlamingen, volledig, niet gedeeltelijk.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be