Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2006, 18:19   #41
Postmoderne Flikker
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carina Bekijk bericht
Ik hoor Jodenknuffelaar ''Philip Dewinter'' al afkomen.

Philip Dewinter rekend op de steun van de Joodse gemeenschap in Antwerpen

Het verschuiven van de datum lijkt mij dan ook voor dehand liggend.

Vandaar mijn uitspraak: ''beter voorkomen dan genezen''
Da's dan flinke pech voor Dewinter, en dat zou je toch juist moeten toejuichen, niet?
Postmoderne Flikker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:24   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carina Bekijk bericht
Ik hoor Jodenknuffelaar ''Philip Dewinter'' al afkomen.

Philip Dewinter rekend op de steun van de Joodse gemeenschap in Antwerpen

Het verschuiven van de datum lijkt mij dan ook voor dehand liggend.

Vandaar mijn uitspraak: ''beter voorkomen dan genezen''
Ik heb FdW helemaal niet horen afkomen. U verzint dus maar iets.

En waarom zou de datum verschoven moeten worden volgens u? Om aldus FdW te steunen? Of om welke reden dan wel?

Ik heb zo de indruk dat u hoegenaamd niet weet waarover het gaat...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:25   #43
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Er dient helemaal niet onderhandeld te worden met de joden. De wet die geldt is de onze en niet een of andere religieuze regeling van welke soort dan ook. Stemmen moeten ze, en zoniet moeten ze maar aangepakt worden zoals elke burger die zijn stemplicht niet nakomt. Geen gezeik om goede vriendjes te worden/zijn met de joden, aanpassen moeten ze zich. Zoniet moeten ze de consequenties maar dragen. Wat een flauwekul zeg, een beetje nieuwe regels gaan maken omdat zij een of ander feestje vieren, niets daarvan!
Een beetje elementair respect voor de eigenheid van ieder mens in dit land zou de levenskwaliteit van iedereen verbeteren. Met een beetje goeie wil is het gemakkelijk te regelen de Joden te laten kiezen op vrijdag voor de Shabbat in het stadhuis van Antwerpen bijvoorbeeld, en iedere provincie in een stadhuis. Dat moet te doen zijn. Zo kan het loofhuttenfeest gerespecteerd worden.
Men heeft de verkiezingen van 2003 ook verplaatst vanwege de examens van de kinderen. Ik zie dan ook niet in waarom men geen regeling zou kunnen treffen voor het loofhuttenfeest.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:31   #44
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Een beetje elementair respect voor de eigenheid van ieder mens in dit land zou de levenskwaliteit van iedereen verbeteren. Met een beetje goeie wil is het gemakkelijk te regelen de Joden te laten kiezen op vrijdag voor de Shabbat in het stadhuis van Antwerpen bijvoorbeeld, en iedere provincie in een stadhuis. Dat moet te doen zijn. Zo kan het loofhuttenfeest gerespecteerd worden.
Men heeft de verkiezingen van 2003 ook verplaatst vanwege de examens van de kinderen. Ik zie dan ook niet in waarom men geen regeling zou kunnen treffen voor het loofhuttenfeest.
Stierenstront, wij moeten ons helemaal niet aanpassen aan anderen én al zéker niet aan bvb. de joden. Het zijn onze regels en die moeten gerespecteerd worden: jood of niet-jood.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:33   #45
Carina
Banneling

Carina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Postmoderne Flikker Bekijk bericht
Da's dan flinke pech voor Dewinter, en dat zou je toch juist moeten toejuichen, niet?
Wees daar maar zeker van.
Carina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:33   #46
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb FdW helemaal niet horen afkomen. U verzint dus maar iets.

En waarom zou de datum verschoven moeten worden volgens u? Om aldus FdW te steunen? Of om welke reden dan wel?

Ik heb zo de indruk dat u hoegenaamd niet weet waarover het gaat...
Het gaat niet over FDW, het gaat over de rechten van de Antwerpse bevolking. Iedereen moet de gelegenheid hebben zijn politieke rechten uit te oefenen. In een democratie hoort dat zo.

Het is trouwens niet omdat FDW naar de stemmen van Joodse kiezers hengelt dat hij die ook krijgt. Hij kan naar vanalles hengelen, hij hengelt maar.
Oud 1 februari 2006, 18:34   #47
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Je kan feesten en stemmen tegelijk.
Sommige stemkantoren zijn ook echte fuifzalen, met al die zatte zitters.

Maar het is eenvoudig genoeg om een excuus te vinden om niet te moeten gaan stemmen. 1 Joodse dokter - en er zijn er veel meer- kan gerust een briefjesfabriek spelen voor die dag.

Eneuh, wanneer was het dat de paarse regering de CD&V klote met de verkiezingen in volle communieperiode?

Laatst gewijzigd door maddox : 1 februari 2006 om 18:40.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:38   #48
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Voila.

Zij die hier zitten te roepen om "aanpakken" en "consequenties" heb ik alvast niet gehoord toen de honderduizenden die in 2003 niet zijn komen opdagen ongemoeid werden gelaten!
Nu ineens wel ...
Waaraan zou dat toch liggen?
Geen idee.

Of wacht, het zijn zeker ziekelijke anti-semieten of niet soms?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:41   #49
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Geen idee.

Verdomme! We hadden het nog zo stil gehouden, jij met je grote bek altijd, kun je nu nooit even je bebbel houden. Alles uitgekomen nu. Verdorie toch!
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:44   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over FDW, het gaat over de rechten van de Antwerpse bevolking. Iedereen moet de gelegenheid hebben zijn politieke rechten uit te oefenen. In een democratie hoort dat zo.

Het is trouwens niet omdat FDW naar de stemmen van Joodse kiezers hengelt dat hij die ook krijgt. Hij kan naar vanalles hengelen, hij hengelt maar.
Iedereen heeft ook dat recht. De staat is immers a-religieus. De staat hoeft zich niet te mengen in het religieus leven en bijgevolg ook niet af te vragen of een bepaalde zondag wel kan als stemdag. Als een stembusslag op Hemelvaart valt, wel, dan is dat zo. Valt die op een joods feest, wel dan is dat zo (bij mijn weten worden joodse feesten niet op zondag gevierd, maar op zaterdag trouwens!). Valt de verkiezingsdag op een islamitische feestdag, wel dan moet dat maar. Is het die dag een boeddhistisch feest, tja, het zij zo.

Niet de staat hoeft zich te schikken naar de religieuze groepen, maar wel het omgekeerde is waar in een seculiere staat.

Inderdaad, hij mag hengelen. We zijn het dus met elkaar eens wat dat betreft.
Oud 1 februari 2006, 18:48   #51
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou u het hetzelfde voorstellen als het zou gaan om het Offerfeest of het Suikerfeest ?

Ter informatie : er zijn minstens 5 maal zoveel Islamieten in België als er Joden zijn, dus zou het wellicht zelfs van nog méér 'elementair respect' getuigen.
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:49   #52
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee.

Als jij het zegt ...

Hoe komt het dat ik nooit iemand heb horen klagen over de honderduizenden die niet zijn gaan stemmen en toch niet gesanctionneerd werden?
En nu hebben sommigen het over "aanpakken" en "consequenties" ...

Raar en inconsequent, maar daar alléén op wijzen is voor sommigen al teveel ...
Oud 1 februari 2006, 18:52   #53
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...(bij mijn weten worden joodse feesten niet op zondag gevierd, maar op zaterdag trouwens!). ...
Joodse feestdagen kunnen op elke weekdag vallen.
Oud 1 februari 2006, 18:52   #54
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Ik ben het gewoon beu dat jij, heel subtiel maar toch, overal anti-semitisme in ontwaart.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:55   #55
ilfalco
Minister-President

Standaard

Als die groep religieuze jodenhun godsdienst belangrijker vinden dan de maatschappij waarin ze leven en de manier waarop men die vorm wil geven dan baart me dta toch wel zorgen. Godsdienst moet in feite een privézaak zijn en ondergeschikt aan de verplichtingen en rechten die de seculiere samenlving met zich meebrengt. Ik vind het ook erg dat bvb getuigen van jehova( of wie dan ook) levens(bvb van hun kinderen) in gevaar brengen door bloedtranfusies te weigeren omwille van hun geloof.

En ik vind juist dat het van elimentair respect zou getuigen mochten die groep joden waar het hier om gaat zich schikken naar de normale gang van zaken. Het geloof mag tocgh géén rem vormen voor het normaal functioneren in de maatschappij.

Feiit is uiteraard dat dit ons geen last bezorgt. maar als ze thuis blijven moeten ze worden behandeld gelijk iedere andere burgers die verzaakt aanz 'n kiesplicht.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2006, 18:56   #56
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het gewoon beu dat jij, heel subtiel maar toch, overal anti-semitisme in ontwaart.
Oh ja? Overal?

Sorry, ik ben het beu dat ik daar af en toe gelegenheid toe krijg.

Als je wil zal ik af en toe ook klagen over het Grote Onrecht dat de Franstaligen de Vlamingen aandoen, dat mis ik op dit forum.
Oud 1 februari 2006, 19:38   #57
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zou u het hetzelfde voorstellen als het zou gaan om het Offerfeest of het Suikerfeest ?

Ter informatie : er zijn minstens 5 maal zoveel Islamieten in België als er Joden zijn, dus zou het wellicht zelfs van nog méér 'elementair respect' getuigen.
De omvang van de groep, noch de identiteit van de groep moet een invloed hebben op hoe men het democratisch principe invult. Dus zowel voor de moslims als voor de Joden respect graag.
Oud 1 februari 2006, 19:42   #58
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Als die groep religieuze jodenhun godsdienst belangrijker vinden dan de maatschappij waarin ze leven en de manier waarop men die vorm wil geven dan baart me dta toch wel zorgen. Godsdienst moet in feite een privézaak zijn en ondergeschikt aan de verplichtingen en rechten die de seculiere samenlving met zich meebrengt. Ik vind het ook erg dat bvb getuigen van jehova( of wie dan ook) levens(bvb van hun kinderen) in gevaar brengen door bloedtranfusies te weigeren omwille van hun geloof.

En ik vind juist dat het van elimentair respect zou getuigen mochten die groep joden waar het hier om gaat zich schikken naar de normale gang van zaken. Het geloof mag tocgh géén rem vormen voor het normaal functioneren in de maatschappij.

Feiit is uiteraard dat dit ons geen last bezorgt. maar als ze thuis blijven moeten ze worden behandeld gelijk iedere andere burgers die verzaakt aanz 'n kiesplicht.
Respect moet in twee richtingen werken. Jij kent alleen maar het respect dat je wil krijgen. Er valt ook respect te geven.
Dus de religieuze feestdagen van Joden en moslims dienen gerespecteerd te worden als die land een waardige democratie wil zijn.
Oud 1 februari 2006, 19:44   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De omvang van de groep, noch de identiteit van de groep moet een invloed hebben op hoe men het democratisch principe invult. Dus zowel voor de moslims als voor de Joden respect graag.
U slaat de bal volledig mis. Democratie is gesteund op twee belangrijke pijlers:

(a) de soevereiniteit van het volk:
(b) de gelijkheid van iedere burger ten opzichte van de wet en van elkaar.

U wilt beginsel (b) in vraag stellen omwille van religieuze verplichtingen. Dat is fout, daar men plotseling de wet gaan aanpassen in functie van zaken die er niets mee te maken hebben. Plotseling is de wet niet voor iedere burger gelijk en is de gelijkheid tussen de burger niet meer aanwezig.

De staat is seculier en hoeft bijgevolg geen rekening te houden met religieuze verplichtingen.

Waarom trouwens alleen voor joden en moslims? Waarom niet voor de Getuigen van Jehova? Of voor de boeddhisten? Of voor de mormonen? Enzovoort. Enzovoort. Dan is het hek volledig van de dam. Kortom, de staat is volledig neutraal en stippelt dan ook haar regels uit, niet op basis van religieuze voorschriften van deze of gene groep, maar op basis van haar eigen neutraliteit.
Oud 1 februari 2006, 19:52   #60
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
U slaat de bal volledig mis. Democratie is gesteund op twee belangrijke pijlers:

(a) de soevereiniteit van het volk:
(b) de gelijkheid van iedere burger ten opzichte van de wet en van elkaar.

U wilt beginsel (b) in vraag stellen omwille van religieuze verplichtingen. Dat is fout, daar men plotseling de wet gaan aanpassen in functie van zaken die er niets mee te maken hebben. Plotseling is de wet niet voor iedere burger gelijk en is de gelijkheid tussen de burger niet meer aanwezig.

De staat is seculier en hoeft bijgevolg geen rekening te houden met religieuze verplichtingen.

Waarom trouwens alleen voor joden en moslims? Waarom niet voor de Getuigen van Jehova? Of voor de boeddhisten? Of voor de mormonen? Enzovoort. Enzovoort. Dan is het hek volledig van de dam. Kortom, de staat is volledig neutraal en stippelt dan ook haar regels uit, niet op basis van religieuze voorschriften van deze of gene groep, maar op basis van haar eigen neutraliteit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be