![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
Zo'n systeem zou betekenen dat ik met mijn stuk grond niet helemaal kan doen wat ik wil. Als ik alleen maar wat naar de mussen wil staren op mijn landgoed, terwijl iemand anders er een grote fabriek op wil neerpoten, dan riskeer ik dus mijn land kwijt te spelen aan deze fabrikant?
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
En wat je daar zegt over nieuwe aanplant zal vanzelf min of meer gerealiseerd worden zoals @lpha ook al duidelijk maakte, de gebruiker zal proberen zo'n goed mogelijk evenwicht te vinden tussen de opbrengst en het in stand houden van zijn opbrengst leverende grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Omdat het eerder omgekeerd gaat? Niet macht leidt tot bezit, maar bezit leidt tot "elite-vorming". En zelfs d�*t durf ik ten stelligste te betwijfelen.
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik pleit voor een overgangsperiode van bijvoorbeeld 10j waarbij geleidelijk aan het aandeel van de grondwaarde toeneemt in het KI en tegelijkertijd het aandeel van de waarde de woning afneemt om na 10 jaar uitsluitend de grondwaarde te behouden in het KI. Het KI wordt tevens geleidelijk opgetrokken naar de reele huurwaarde van het land. En zolang je bereid bent om pacht te betalen blijf je exclussief het gebruiksrecht behouden. Bovendien blijft de woning zowiezo je volle eigendom. Citaat:
Maar los daarvan mag jij idd naar je mus zitten turen zolang je bereid bent pacht te betalen voor je domein. Het is niet omdat jij je die luxe wil toeeigenen dat dit ten koste van een ganse gemeenschap dient te gebeuren. Je zal dus pacht dienen te betalen aan de marktwaarde van dat goed. Vrijheid is niet onbeperkt, ze eindigt daar waar de vrijheid van een ander begint ![]()
Laatst gewijzigd door @lpha : 3 februari 2006 om 18:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
Marx, Kritik des Gothaer Programs, deel I, zie www.marxists.org
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De wereldwijde ongelijkheid komt van en wordt in stand gehouden door machtsonevenwichten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Wat er fout is aan uw definitie, is dat iemand die een resource bemachtigt, altijd tot (wat u noemt) "de elite" gaat behoren. U stelt dus een "kip of ei" vraag.
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Afin, u hebt het zelf al gezien, zie ik
![]()
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Ik hou me alleen met ernstige zaken bezig.
Laatst gewijzigd door eno2 : 7 februari 2006 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Kijk Bush verhoogt een al astronomisch defensiebudget, oa voor aanvalsoorlogen, met vijf procent en verlaagt de sociale budgetten met dezelfde bedragen .
Dat bewijst dat welvaart en bezit van de macht komt en daar ook verder van verwacht worden. En de verdere belastingsverlagingen voor de elite vergroten de ongelijkheid nog meer, terwijl de lagere klassen van diensten en voorzieningen en van gezondheidszorg steeds meer verstoken blijven. De genoietingen van de macht! In een democratie die volledig door de grote commerciële belangen gecorrumpeerd is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
![]() Het kapitalisme is zeker niet zaligmakend, maar het is momenteel zowat het enige systeem waar de mensen nog redelijk goed mee af zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit is een democratische streving en heeft niets maar dan ook niets met communisme te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister-President
|
![]()
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Hoezo geen kwaliteitsvergelijking mogelijk? "Haja, maar land A geeft de helft van het budget aan eetbare oorverwarmers dus we kunnen de kwaliteit van onderwijs niet vergelijken met land B". Hoeveel denkt u overigens dat een Vlaamse leerkracht kost, alle lasten en "sociale" bijdragen inbegrepen?
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister-President
|
![]()
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Overigens: natuurlijk vloeien belastingen naar de staatskas, dat wil toch niet zeggen dat ze helemaal geen gevolgen hebben voor de economie? Ik wil eens het land zien dat honderd procent inkomsten- en vennootschapsbelastingen invoert. Echt neutraal zal het gevolg niet zijn, me dunkt, zelfs al vloeit alles terug naar de staat!
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() Goeie discussie in het begin, maar het ontaard terug een beetje..
In de eerste plaats vloeit er helemaal niets naar de staatskas (voor zover ik weet zelfs in geen enkel land) al hetgeen er in komt gaat er weer uit en o groot mirakel , er gaat zelfs meer uit dan in : dat noemen ze tekorten op de begroting en op die manier wordt er een staatsschuld opgebouwd. Nu is het in de USA in de mode om te denken dat "De republikeinen" minder staat willen : dat is een staat die minder geld ontvangt en dus ook minder uitgeeft om aldus een kleiner tekort te scheppen of ergo de staatsschuld te verminderen. & Wat wil het geval ? Onder "De Democraten" verminderde steevast de staatschuld... In België is het ietwat diffuser : alhoewel je mag het gerust nagaan : onder CVP/Liberale regeringen verhoogde de staatsschuld & tegenwoordig onder paarse regeringen ..verkleint de staatsschuld (niet genoeg volgens de CD + V...) Kortom het geroep over meer kapitalisme of meer Kollektivisme.. heeft blijkbaar weinig effect op de economie als dusdanig.. Waarom is dit ? Eenvoudig omdat een zuiver liberaal-kapitalisme er in de eerste plaats nergens en nooit geweest is : in de recente geschiedenis was er door de zgn. "koude oorlog" een dergelijk zware staatsinmenging in en door "het militair-economisch complex" dat een leeuwendeel van de economie gewoon in het "Westen" zoals in het "Oosten" in staatshanden was. Zowel in het "Westen" als het "oosten" was er bovendien een groot deel van de internationale handel dan weer in handen van "witte" of "zwarte" ondernemers. Zelfs in de allerstrengste comecontijden kon men als "Westerse" ondernemer met de "Oosterse" bedrijven handel drijven als waren het kapitalistische KMO's en dit voor een grootse waaier van producten gaande van BBQ's opblaasbare strandtuigen tot wegwerpflesjes auto's, petfood, tuinkabouters enz.. Men noemde onder "Kapitalisten" de DDR zelfs als het 10e lid van de EEG (toen waren we met 9). Er is nl. een zeer groot verschil tussen theorie en praktijk. Praktisch leven we misschien in een chaotische tijd en is de vraag enkel en alleen of deze chaos niet een zekere regulatie behoeft.