Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 7 februari 2006, 18:26   #41
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Iedereen eist hier maar staten op...
lombas is offline  
Oud 7 februari 2006, 18:43   #42
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De man kreeg dit oordeel onder meer voor zijn lofprijzingen aan het adres van Osama Bin Laden, en zijn steunoproepingen voor terrorisme tegen de "verdorven" Westelijke Wereld.
Fout, het loprijzen van bin laden is niet strafbaar, hooguit verdacht. Hij iw vooral veroordeeld omdat hij terrorisme op verschillende manieren steunde, en dat is wel strafbaar. Zo zou hij geprobeerd hebben om een trainingskamp voor terroristen op te richten.
vooruit is offline  
Oud 7 februari 2006, 18:45   #43
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid Bekijk bericht
1. Het goedkeuren van terroristische aanslagen is niet oproepen tot geweld.

2. Oproepen tot geweld is niet opdracht geven tot geweld.
"De bewuste cartoonisten verdienen de dood en elke goede moslim die deze daad voltrekt wordt in het hiernamaals beloond met zeventig maagden" is niet hetzelfde als een doodseskader recruteren en uitzenden naar de cartoonisten. Een oproep wordt niet onvermijdelijk ingelost door elke toehoorder. Bij een opdracht is er een concrete verbintenis, een overeenkomst tussen opdrachtgever en uitvoerder.

3. Opdracht geven tot geweld (bv huurmoord) is geen meningsuiting. Het is een beslissing, een plan met bij goede uitvoering een eenduidig en onvermijdelijk gevolg. Het is een handeling die je medeplichtig maakt aan het geweld.

"Be prepared for the real holocaust" zijn geen daden maar woorden en zouden volgens deze strikte definitie dus vallen onder vrijheid van expressie. Een spandoek met "kill Bush", "kill Blair" en "'t geBleir van Bush" valt dan evenzo onder de vrijheid van expressie.
Juist, wat wel strafbaar is is het ondersteunen van mensen die deze acties ook echt uitvoeren. En daarom is hij ook veroordeeld.
vooruit is offline  
Oud 7 februari 2006, 18:50   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Fout, het loprijzen van bin laden is niet strafbaar, hooguit verdacht. Hij iw vooral veroordeeld omdat hij terrorisme op verschillende manieren steunde, en dat is wel strafbaar. Zo zou hij geprobeerd hebben om een trainingskamp voor terroristen op te richten.
Zeg dan tegen die Britse rechter dat hij het fout heeft, want hij is wel degelijk mede veroordeeld wegens die lofprijzingen.

Sorry dat ik het zeg hein... Ik kan er ook niet aan doen...
Oud 7 februari 2006, 18:52   #45
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Zeg dan tegen die Britse rechter dat hij het fout heeft, want hij is wel degelijk mede veroordeeld wegens die lofprijzingen.

Sorry dat ik het zeg hein... Ik kan er ook niet aan doen...
Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar volgens wat ik ervaan gelezen heb was het niet om het lofprijzen maar om

(Belga) De extremistische imam Abou Hamza is dinsdag door een rechtbank in Londen schuldig bevonden aan aanzetting tot moord en rassenhaat, misdrijven waarvoor hij levenslang kan opgesloten worden. De strafmaat is nog niet bekend.
vooruit is offline  
Oud 7 februari 2006, 19:47   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar volgens wat ik ervaan gelezen heb was het niet om het lofprijzen maar om

(Belga) De extremistische imam Abou Hamza is dinsdag door een rechtbank in Londen schuldig bevonden aan aanzetting tot moord en rassenhaat, misdrijven waarvoor hij levenslang kan opgesloten worden. De strafmaat is nog niet bekend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CNN Bekijk bericht
Among al-Masri's comments:

Calling the September 11 attacks "a towering day in history."

Saying Osama bin Laden is "a good guy and a hero."

Muslim cleric Abu Hamza al-Masri kept a terrorism "manual" which contained a dedication to Osama bin Laden and suggested a list of potential targets including Big Ben, a court in London has heard.
Oud 7 februari 2006, 20:59   #47
vooruit
Gouverneur

Standaard

Het zal waarschijnlijk wel meespelen in het bepalen van de strafmaat, maar niet in de veroordeling zelf. Het toont enkel dat hij geen spijt heeft en het zo opnieuw zou doen, een misdaad is het niet.
vooruit is offline  
Oud 7 februari 2006, 21:07   #48
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De man heeft 7 jaar gevangenis gekregen om wat hij gezegd heeft.

In België krijg je voor een moord nog geen 7 jaar cel.

Niet dat ik hem een fijne kerel vind, maar onze hypocriete praatjes over vrije meningsuiting mogen weer eens de kast in.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 februari 2006 om 21:13.
Flippend Rund is offline  
Oud 7 februari 2006, 21:26   #49
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Flippend Rund,

wat is er hypocriet aan onze praatjes over vrije meningsuiting ? Er bestaat net zoals in België ook in de UK een wet die het aanzetten tot haat beteugelt. Is dat hypocriet als die wetgeving dan ook wordt toegepast ?
lyot is offline  
Oud 7 februari 2006, 21:41   #50
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Flippend Rund,

wat is er hypocriet aan onze praatjes over vrije meningsuiting ? Er bestaat net zoals in België ook in de UK een wet die het aanzetten tot haat beteugelt. Is dat hypocriet als die wetgeving dan ook wordt toegepast ?
Bedenk dit: de cartoons hebben ook aangezet tot haat en geweld. Volgens de Belgische wetgeving zouden ze dus moeten verboden worden.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 februari 2006 om 21:43.
Flippend Rund is offline  
Oud 7 februari 2006, 21:49   #51
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Flippend Rund, ik ben niet akkoord. Eerst en vooral moet je kijken naar de motivatie van de beschuldigde en bovendien moet er sprake zijn van een zekere systematiek..
lyot is offline  
Oud 7 februari 2006, 21:50   #52
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Flippend Rund, ik ben niet akkoord. Eerst en vooral moet je kijken naar de motivatie van de beschuldigde en bovendien moet er sprake zijn van een zekere systematiek..
Staat in de wet dat de motivate van de beschuldigde een rol speelt? (het zou kunnen, ik weet dat niet).
Flippend Rund is offline  
Oud 8 februari 2006, 19:09   #53
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

dat weet ik niet.. MAar ik vermoed van wel.. Volgens mij hangt dat samen met de vereiste van systematiek.. In ieder geval, ik vind dat het wel zo zou moeten zijn...
lyot is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be