Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2006, 19:32   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
... waarin Vlaanderen onderworpen was aan Nederland...
Wanneer dan?

Link geven en verder spelen
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 08:40   #42
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Tantist;1548256]

Ewel dus ik denk niet dat google daar politieke motieven achter zoekt, enkel worden de gebieden waar dezelfde taal gesproken wordt samengenomen... het zijn anderen die daar hun conclusies uit trekken die in hun eigen kraam passen...
Meneer heeft het spelletje belgicistje jennen niet door. Hoe aandoenlijk...

Citaat:
Het zijn Europese landen met een cultuur die erg op de Belgische gelijkt.
Absoluut niet, hoe komt u er bij?

Zwitserland is erg geïsoleerd, terwijl België er alles aan doet om zich op de wereldkaart te plaatsen, met weinig succes.

Citaat:
Voor zover ik weet is Dedecker geen separatist ('k weet dat zelfs zeker) en het VB dat zijn racisten, de overgrote meerderheid die daarop stemt doet dat enkel wegens hun veiligheids- en migranten standpunten. Maar goed U associeert zich dus met het Vlaams Belang, goed om te weten...
U bent niet alleen dom, u bent ook arrogant. Dat is een ergerlijke combinatie. Ik associeer mij vooral met N-VA, ma goed, als u zich er makkelijk bij voelt om op mij het verkeerde etiket te plakken: be my guest, u kan dat even goed als de volksgeest van Vlamingen en Walen vatten.

Dedecker heeft ooit letterlijk gezegd: "Ik denk en hoop dat België barst". In VLD middens is al langer geweten dat Dedecker het niet voor België heeft.

En het VB reduceren tot enkel racisme, is de kers op de taart wat betreft uw domheid etaleren. Bravo!

Citaat:
och komaan, Walen en Vlamingen zijn dezelfde mensen, met een baksteen in hun maag geboren, conservatief, huisje tuintje kinders, dikke nekken worden niet geapprecieerd, koterijen aan hun huis, sjoemelen met de belastingen, biefsteak friet, en het dorp boven alles...
Het wordt dringend eens tijd dat u uw ogen opentrekt... Bij zowat elke demografische factor zijn er gewestelijke verschillen.
Oud 18 februari 2006, 09:27   #43
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Toch tof he, dat jij internet hebt in je instelling.

Laatst gewijzigd door lombas : 18 februari 2006 om 09:27.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2006, 09:30   #44
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wanneer dan?

Link geven en verder spelen
Waarschijnlijk bedoelen ze die tijd waarin de Nederlanders ons (tenslotte waren we een veroverd gebied met hetzelfde statuut als de oostkantons vlak na WOII - die NOG ALTIJD wachten tot de wetten van dit land ook eens in hun taal officieel worden gemaakt) na het ontstaan van de Verenigde Nederlanden al meteen politieke instituten, een onderwijsnet, sociale voorzieningen &c gaven.

Oud 18 februari 2006, 10:55   #45
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarschijnlijk bedoelen ze die tijd waarin de Nederlanders ons (tenslotte waren we een veroverd gebied met hetzelfde statuut als de oostkantons vlak na WOII - die NOG ALTIJD wachten tot de wetten van dit land ook eens in hun taal officieel worden gemaakt) na het ontstaan van de Verenigde Nederlanden al meteen politieke instituten, een onderwijsnet, sociale voorzieningen &c gaven.

Klein probleem: we waren geen veroverd gebied, we waren een afgestoten gebied. De Oostenrijkers wilden ons niet weer hebben. De Zuid-Nederlanders stonden toen ook niet te springen om onafhankelijkheid. Er waren verschillende partijen, zoals de Oostenrijkse, de Orangistische, de Franse,... Daarvan was de partij van de independentisten de marginaalste.

Willem I, die als kind nog het bezoek meemaakte van de Zuid-Nederlandse Statisten aan zijn vader stadhouder Willem V met de vraag tot aansluiting, zag zijn kans schoon. Hij streefde gebiedsuitbreiding na ter compensatie voor het verlies van de Nassause landen, wat gelukkig paste in de politieke van het Congres van Wenen net als het creëren van sterke bufferstaten rond Frankrijk.

Verschillende scenario's lagen in de kast, waarvan uiteindelijk het scenario van het VKN er uit is gekomen: Willem werd soeverein vorst en koning van al de Nederlanden: de Zuidelijke als de Noordelijke. En dat in een belgicistische droom: een unitaristisch koninkrijk. Maar het was niet Frans genoeg, vandaar dat ze een liberale revolte van 1830 moesten kapen om secessie door te voeren.

In de geschiedenis van de Nederlanden (enkele gebieden niet te na gesproken zoals Gelre door Karel V) zijn we zelden veroverd: enkel door de moffen in 1914/1940 en de Fransen in 1795 (en tevoren stukjes afgekalfd zoals Artesië, Frans-Vlaanderen en Frans-Henegouwen). De Bourgondiërs, de Spanjaarden, de Oostenrijkers, de andere Nederlanders: allen zijn hier gekomen op legitieme wijze. Toch hebben de mensen vaak het verkeerde beeld dat wij een eeuwig bezet gebied geweest zijn, maar het tegendeel is eerder waar: nergens was men vrijer dan in de Nederlanden (N+Z) (tenzij Zwitserland en Italië misschien).
Oud 18 februari 2006, 11:13   #46
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klein probleem: we waren geen veroverd gebied, we waren een afgestoten gebied. De Oostenrijkers wilden ons niet weer hebben. De Zuid-Nederlanders stonden toen ook niet te springen om onafhankelijkheid. Er waren verschillende partijen, zoals de Oostenrijkse, de Orangistische, de Franse,... Daarvan was de partij van de independentisten de marginaalste.
We waren wél een veroverd gebied na Waterloo. Ons samengaan met Nederland was een bepaling van hogerhand, als buffer tegen Frankrijk.

Citaat:
Willem I, die als kind nog het bezoek meemaakte van de Zuid-Nederlandse Statisten aan zijn vader stadhouder Willem V met de vraag tot aansluiting, zag zijn kans schoon. Hij streefde gebiedsuitbreiding na ter compensatie voor het verlies van de Nassause landen, wat gelukkig paste in de politieke van het Congres van Wenen net als het creëren van sterke bufferstaten rond Frankrijk.

Verschillende scenario's lagen in de kast, waarvan uiteindelijk het scenario van het VKN er uit is gekomen: Willem werd soeverein vorst en koning van al de Nederlanden: de Zuidelijke als de Noordelijke. En dat in een belgicistische droom: een unitaristisch koninkrijk. Maar het was niet Frans genoeg, vandaar dat ze een liberale revolte van 1830 moesten kapen om secessie door te voeren.

In de geschiedenis van de Nederlanden (enkele gebieden niet te na gesproken zoals Gelre door Karel V) zijn we zelden veroverd: enkel door de moffen in 1914/1940 en de Fransen in 1795 (en tevoren stukjes afgekalfd zoals Artesië, Frans-Vlaanderen en Frans-Henegouwen). De Bourgondiërs, de Spanjaarden, de Oostenrijkers, de andere Nederlanders: allen zijn hier gekomen op legitieme wijze. Toch hebben de mensen vaak het verkeerde beeld dat wij een eeuwig bezet gebied geweest zijn, maar het tegendeel is eerder waar: nergens was men vrijer dan in de Nederlanden (N+Z) (tenzij Zwitserland en Italië misschien).
Uhuh.
Oud 18 februari 2006, 11:15   #47
Tantist

Standaard

Citaat:
We waren wél een veroverd gebied na Waterloo. Ons samengaan met Nederland was een bepaling van hogerhand, als buffer tegen Frankrijk.

Uhuh.
En nu argumenten graag... Een geschiedenislesje volstaat hoor...
Oud 18 februari 2006, 11:25   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu argumenten graag... Een geschiedenislesje volstaat hoor...
Ik zeg iets positief over de Verenigde Nederlanden en word er meteen op aangevallen door iemand die hetzelfde standpunt verdedigt... Raar.

In 1814 stond Frankrijk de Zuidelijke Nederlanden terug af; in 1815 werd het bezet door Britse, Nederlandse, Pruisische en "Belgische" troepen na Waterloo. Toch werd aan de Zuidelijke Nederlanden meteen na de Vereniging aanzienlijke macht gegeven.

Interessant:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdelingsplan_Talleyrand
Oud 18 februari 2006, 11:31   #49
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik zeg iets positief over de Verenigde Nederlanden en word er meteen op aangevallen door iemand die hetzelfde standpunt verdedigt... Raar.
Ik val niet aan, ik verduidelijk... Moest het scenario van (ik weet niet meer 100% zeker) 1635 werkelijkheid geworden zijn (verdeling van de Zuidelijke Nederlanden tussen Frankrijk en de Republiek), dan waren we een veroverd gebied geweest.

Citaat:
In 1814 stond Frankrijk de Zuidelijke Nederlanden terug af;
Beetje verbloemend uitgedrukt. De grootmachten maakten de annexatie ongedaan, dat zal beter overeenkomen met de realiteit.

Citaat:
in 1815 werd het bezet door Britse, Nederlandse, Pruisische en "Belgische" troepen na Waterloo. Toch werd aan de Zuidelijke Nederlanden meteen na de Vereniging aanzienlijke macht gegeven.
Dat klopt. Daarom dat het annexatiescenario niet klopt.

Talleyrand, interessante man. Van hem komt de uitspraak dat er geen Belgen zijn, enkel Fransen, Duitsers en "Vlamingen of Hollanders, dat is immers hetzelfde".
Oud 18 februari 2006, 12:56   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik val niet aan, ik verduidelijk... Moest het scenario van (ik weet niet meer 100% zeker) 1635 werkelijkheid geworden zijn (verdeling van de Zuidelijke Nederlanden tussen Frankrijk en de Republiek), dan waren we een veroverd gebied geweest.
Ik vind Lodewijk XIII niet tof .

Citaat:
Beetje verbloemend uitgedrukt. De grootmachten maakten de annexatie ongedaan, dat zal beter overeenkomen met de realiteit.
Verbloemen is tof. En zij maakten de annexatie ongedaan in 1814 zonder verovering, maar in 1815 mét verovering.

Citaat:
Dat klopt. Daarom dat het annexatiescenario niet klopt.
Zie supra.

Citaat:
Talleyrand, interessante man. Van hem komt de uitspraak dat er geen Belgen zijn, enkel Fransen, Duitsers en "Vlamingen of Hollanders, dat is immers hetzelfde".
Best slim voor een gewezen bisschop, hein!
Oud 18 februari 2006, 14:19   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil Bekijk bericht
Axel Red maakt even grote gedrochten als Marco borsato(maar doordat ze in het Frans zingt is het natuurlijk cultuureel meer waard dan Nederlandstalige muziek, volgens sommigen).
En als we over gedrochtenmuziek beginnen. K3, Belle Pereze,...('t Blijft uiteraard wel afvalmuziek) zijn bv. wel heel populair in Nederland.

Face a fact.
Wallonie keek vroeger, en kijkt nu nog altijd, naar Frankrijk.
Vlaanderen deed dat vroeger, maar vandaag richt hij zijn blik op Nederland en bij uitbereiding de angelsaksische wereld. Een Vlaamse 12-jarige heeft tegenwoordig een grotere kennis van het Engels dan het Frans, alhoewel hij al 2 jaar Frans en 0 jaar Engels gehad heeft(Bron:Het Nieuwsblad een paar weken geleden).
En tot slot nog even de
Vlaamse Hitlijst:
http://entertainment.skynet.be/index...arts&chartid=4
Waalse Hitlijst:
http://entertainment.skynet.be/index...rts&chartid=10
(toch een serieus verschil)
Inderdaad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 09:49   #52
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil Bekijk bericht
Axel Red maakt even grote gedrochten als Marco borsato(maar doordat ze in het Frans zingt is het natuurlijk cultuureel meer waard dan Nederlandstalige muziek, volgens sommigen).
En als we over gedrochtenmuziek beginnen. K3, Belle Pereze,...('t Blijft uiteraard wel afvalmuziek) zijn bv. wel heel populair in Nederland.

Face a fact.
Wallonie keek vroeger, en kijkt nu nog altijd, naar Frankrijk.
Vlaanderen deed dat vroeger, maar vandaag richt hij zijn blik op Nederland en bij uitbereiding de angelsaksische wereld. Een Vlaamse 12-jarige heeft tegenwoordig een grotere kennis van het Engels dan het Frans, alhoewel hij al 2 jaar Frans en 0 jaar Engels gehad heeft(Bron:Het Nieuwsblad een paar weken geleden).
En tot slot nog even de
Vlaamse Hitlijst:
http://entertainment.skynet.be/index...arts&chartid=4
Waalse Hitlijst:
http://entertainment.skynet.be/index...rts&chartid=10
(toch een serieus verschil)
Dat is allemaal waar, en in Vlaanderen is de blik meer gericht op het angelsaxisch gebied op muzikaal gebied, terwijl in Wallonië en Brussel meer naar Frankrijk wordt gekeken. Het verschil is te verklaren door de taal, en dat zie je net zo in Zwitserland of Canada. Toch wordt er in Vlaanderen, zeker bij de oudere generatie, nog heel veel naar Franse muziek geluisterd. Daarnaast merk ik bij Franstalige jongeren op dat ze ook bijna uitsluitend naar Engelstalige muziek luisteren.

.

Laatst gewijzigd door tomm : 19 februari 2006 om 09:50.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 09:57   #53
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Tantist;1551699]
Citaat:
Meneer heeft het spelletje belgicistje jennen niet door. Hoe aandoenlijk...
Dat is een spelletje dat jullie hele dagen spelen, ieder z'n bezigheid hé...

Citaat:
Absoluut niet, hoe komt u er bij?

Zwitserland is erg geïsoleerd, terwijl België er alles aan doet om zich op de wereldkaart te plaatsen, met weinig succes.
Zwitserland is helemaal niet geïsoleerd, hoe komt U erbij? En belgië staat wel degelijk stevig op de wereldkaart. Volgens een studie die in De Morgen verscheen behoren zowel BelgiË als Zwitserland tot de meest internationale landen ter wereld (bvb. percentage buitenlandse investeringen, cashflow, etc.)

Citaat:
U bent niet alleen dom, u bent ook arrogant. Dat is een ergerlijke combinatie. Ik associeer mij vooral met N-VA, ma goed, als u zich er makkelijk bij voelt om op mij het verkeerde etiket te plakken: be my guest, u kan dat even goed als de volksgeest van Vlamingen en Walen vatten.
Dank u voor de complimenten. Ik vind NVA even ergerlijk als het VB en zonder de CD en V zaten jullie al niet meer in het parlement, zo populair zijn jullie.

Citaat:
En het VB reduceren tot enkel racisme, is de kers op de taart wat betreft uw domheid etaleren. Bravo!
Goed, zeg mij eens waar het VB nog voor staat? hun economisch programma bijvoorbeeld?

Citaat:
Het wordt dringend eens tijd dat u uw ogen opentrekt... Bij zowat elke demografische factor zijn er gewestelijke verschillen.
Ja, maar die zijn nog altijd kleiner dan de verschillen met Nederland of Frankrijk. In welk land zijn er geen demografische verschillen tussen de regio's? Italië of Duitsland misschien?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 12:42   #54
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind NVA even ergerlijk als het VB en zonder de CD en V zaten jullie al niet meer in het parlement, zo populair zijn jullie.
5-0
Oud 19 februari 2006, 13:28   #55
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
5-0
Omgekocht door een Chinees goksyndicaat!
Oud 19 februari 2006, 17:25   #56
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarbij komt dat in de periode 1815-1830 Vlaanderen/België er economisch veel beter voorstond dan Noord-Nederland. Zou de vereniging zijn blijven bestaan dan zou Noord-Nederland in vergaande mate zijn beïnvloed door het zuiden. In Vlaanderen gebeurde het. In Vlaanderen moest je zijn. Na 1830 is dit rap anders geworden.
Trouwens, de nederlandse wortels en wordingsgeschiedenis liggen in Vlaanderen. Nederland is ontstaan in Vlaanderen. Hoezo bezet?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 19:18   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor de complimenten. Ik vind NVA even ergerlijk als het VB en zonder de CD en V zaten jullie al niet meer in het parlement, zo populair zijn jullie.
En ik die dacht dat het kartel CD&V/N-VA pas dateert van 2004, terwijl de federale verkiezingen in 2003 waren...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2006, 23:53   #58
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
...Trouwens, de nederlandse wortels en wordingsgeschiedenis liggen in Vlaanderen. Nederland is ontstaan in Vlaanderen.
Geen kritiek hoor, maar kun je hier even over uitwijden?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 00:33   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal waar, en in Vlaanderen is de blik meer gericht op het angelsaxisch gebied op muzikaal gebied, terwijl in Wallonië en Brussel meer naar Frankrijk wordt gekeken. Het verschil is te verklaren door de taal, en dat zie je net zo in Zwitserland of Canada. Toch wordt er in Vlaanderen, zeker bij de oudere generatie, nog heel veel naar Franse muziek geluisterd. Daarnaast merk ik bij Franstalige jongeren op dat ze ook bijna uitsluitend naar Engelstalige muziek luisteren.

.
Je hebt een goeie analyse gemaakt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2006, 10:17   #60
Tantist

Standaard

Citaat:
Zwitserland is helemaal niet geïsoleerd, hoe komt U erbij? En belgië staat wel degelijk stevig op de wereldkaart. Volgens een studie die in De Morgen verscheen behoren zowel BelgiË als Zwitserland tot de meest internationale landen ter wereld (bvb. percentage buitenlandse investeringen, cashflow, etc.)
We hadden het niet over economie, maar over politiek. Zwitserland is geen lid van de EU, heeft per referendum de toetreding tot de EER verhinderd, heeft zeer lang geen lid geweest van de VN,...

Zo kom ik er bij, beste tomm, in plaats van met wat verzinseltjes zoals u...

Citaat:
Speculaties, zoals altijd bij u. Feit is wel dat al het communistisch gepeupel, ook de unitaristische PVDA, al lang uit het parlement gezwikkerd zijn. Zo populair zijn jullie

Citaat:
Goed, zeg mij eens waar het VB nog voor staat? hun economisch programma bijvoorbeeld?
Vlaamse onafhankelijkheid, veiligheidsthema, solidaristisch perspectief ipv marxisme en liberalisme, anti-drugs, conservatieve waarden,... Niet dat ze het beste presteren op deze gebieden, maar een aanzienlijk deel van de kiezers kiest hiervoor...

Citaat:

Ja, maar die zijn nog altijd kleiner dan de verschillen met Nederland of Frankrijk. In welk land zijn er geen demografische verschillen tussen de regio's? Italië of Duitsland misschien?
Merk het werken met 2 maten en 2 gewichten: in België mogen AL de verschillen zo maar, maar oh wee als de Nederlanders beschuit met muisjes eten bij de geboorte van een kind, want dan is het onmiddellijk: RAUSS!!!!!!!!!!!

Natuurlijk zijn er verschillen tussen Vlamingen en Walen en Nederlanders, alleen zijn die verschillen zo radicaal als je een kleine geografische barriere overgaat die de taalgrens toch is, nog meer dan de staatsgrens.

Het verschil tussen een inwoner van Huldenberg en een uit Ottignies is groter dan het verschil tussen een uit Essen en een uit Roosendaal. Face the facts...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be