![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zwitserland is erg geïsoleerd, terwijl België er alles aan doet om zich op de wereldkaart te plaatsen, met weinig succes. Citaat:
Dedecker heeft ooit letterlijk gezegd: "Ik denk en hoop dat België barst". In VLD middens is al langer geweten dat Dedecker het niet voor België heeft. En het VB reduceren tot enkel racisme, is de kers op de taart wat betreft uw domheid etaleren. Bravo! Citaat:
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
Laatst gewijzigd door lombas : 18 februari 2006 om 09:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk bedoelen ze die tijd waarin de Nederlanders ons (tenslotte waren we een veroverd gebied met hetzelfde statuut als de oostkantons vlak na WOII - die NOG ALTIJD wachten tot de wetten van dit land ook eens in hun taal officieel worden gemaakt) na het ontstaan van de Verenigde Nederlanden al meteen politieke instituten, een onderwijsnet, sociale voorzieningen &c gaven.
![]()
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Willem I, die als kind nog het bezoek meemaakte van de Zuid-Nederlandse Statisten aan zijn vader stadhouder Willem V met de vraag tot aansluiting, zag zijn kans schoon. Hij streefde gebiedsuitbreiding na ter compensatie voor het verlies van de Nassause landen, wat gelukkig paste in de politieke van het Congres van Wenen net als het creëren van sterke bufferstaten rond Frankrijk. Verschillende scenario's lagen in de kast, waarvan uiteindelijk het scenario van het VKN er uit is gekomen: Willem werd soeverein vorst en koning van al de Nederlanden: de Zuidelijke als de Noordelijke. En dat in een belgicistische droom: een unitaristisch koninkrijk. Maar het was niet Frans genoeg, vandaar dat ze een liberale revolte van 1830 moesten kapen om secessie door te voeren. In de geschiedenis van de Nederlanden (enkele gebieden niet te na gesproken zoals Gelre door Karel V) zijn we zelden veroverd: enkel door de moffen in 1914/1940 en de Fransen in 1795 (en tevoren stukjes afgekalfd zoals Artesië, Frans-Vlaanderen en Frans-Henegouwen). De Bourgondiërs, de Spanjaarden, de Oostenrijkers, de andere Nederlanders: allen zijn hier gekomen op legitieme wijze. Toch hebben de mensen vaak het verkeerde beeld dat wij een eeuwig bezet gebied geweest zijn, maar het tegendeel is eerder waar: nergens was men vrijer dan in de Nederlanden (N+Z) (tenzij Zwitserland en Italië misschien).
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
![]() En nu argumenten graag... Een geschiedenislesje volstaat hoor...
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In 1814 stond Frankrijk de Zuidelijke Nederlanden terug af; in 1815 werd het bezet door Britse, Nederlandse, Pruisische en "Belgische" troepen na Waterloo. Toch werd aan de Zuidelijke Nederlanden meteen na de Vereniging aanzienlijke macht gegeven. Interessant: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdelingsplan_Talleyrand
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#50 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
. Laatst gewijzigd door tomm : 19 februari 2006 om 09:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tantist;1551699]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 5-0
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens, de nederlandse wortels en wordingsgeschiedenis liggen in Vlaanderen. Nederland is ontstaan in Vlaanderen. Hoezo bezet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Geen kritiek hoor, maar kun je hier even over uitwijden?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||||
|
![]() Citaat:
Zo kom ik er bij, beste tomm, in plaats van met wat verzinseltjes zoals u... Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zijn er verschillen tussen Vlamingen en Walen en Nederlanders, alleen zijn die verschillen zo radicaal als je een kleine geografische barriere overgaat die de taalgrens toch is, nog meer dan de staatsgrens. Het verschil tussen een inwoner van Huldenberg en een uit Ottignies is groter dan het verschil tussen een uit Essen en een uit Roosendaal. Face the facts...
![]() |