Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2006, 13:42   #41
MadDog
Burger

MadDog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Op de bouw en alle aanverwante bedrijven ook dienstenbedrijven zitten we natuurlijk te wachten op de zoveelste archeoloog of prietpraat filosoof.
Waar velen nooit eens bij stilstaan is dat economie over alle echolons is verdeeld en altijd veel meer van onderen aan de basis dan van boven aan de top.
Waar zitten we nu anno 2006? De basis economie komt simpelweg droog te staan bij gebrek aan mankrachten.
Iedereen spuugt er eens naar maar vergeet wel dat je in lege werkhuizen en magazijnen ook geen directeurs meer nodig heeft.
En bijgevolg doekt het één bedrijf na de ander op...sluit de deuren en uiteraard heb je dan steeds minder en minder jobs.

Er is veel meer dan alleen de bouw hoor.

Anders wel proficiat aan al die hooggeschoolden, het wordt er idd alleen maar slechter mee in plaats van beter.
Wat leren jullie daar feitelijk? Les 1 een negatieve balans is positief?
De ene hooggeschoolde is de andere niet ...

Vermits productiebedrijven wegtrekken en de basisdienstverlenining in de toekomst zal verricht worden door Mohammed en Yusef, trek ik mij daar geen zak van aan, om het onomfloerst te zeggen.
MadDog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 13:44   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar Mohammed trekt hem dat ook niet aan hoor!

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 februari 2006 om 13:44.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 13:46   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En productie bedrijven komen heus wel terug, ze staan alleen te wachten op een kans.
Of denk je dat ze zo graag in china rondlopen om een rol textiel naar hier te krijgen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 14:32   #44
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MadDog Bekijk bericht
De ene hooggeschoolde is de andere niet ...

Vermits productiebedrijven wegtrekken en de basisdienstverlenining in de toekomst zal verricht worden door Mohammed en Yusef, trek ik mij daar geen zak van aan, om het onomfloerst te zeggen.
Tja... Nog een geluk dat U van uzelf meent geen populistische praat te vertellen...

En als het kan helpen U van uw frustraties af te helpen, vlam er gerust maar op los... Spitsmuizen zijn dat gewoon...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 15:38   #45

Karma's schermafbeelding

Standaard

Een hele boterham, maar er zit wel bruikbare informatie in.
Het uittekenen in verschillende stappen vind ik een goede strategie om zicht te krijgen op de (eigen) situatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Uitstappen uit de armoede.
In de eerste plaats is het belangrijk om een goed (= realistisch) beeld te hebben van waar je vandaag zit en waar je precies naartoe wil. Pas dan kan je een poging ondernemen om een traject uit te tekenen tussen die twee punten.

1. Waar zit je vandaag? In de vorige topic "Armoede, hoe verzeil je erin?" bleek al dat de oorzaken heel divers kunnen zijn. Maar concreet is het belangrijk om voor jezelf een nuchter, eerlijk en onbevangen beeld te hebben van je huidige situatie. Veel mensen (niet noodzakelijk "armen" in de technische zin van het woord) kunnen / durven / willen hun financiële positie niet onder ogen komen. Maar het is een absoluut essentiële eerste stap. Vaak moet je in dat laatste geval hulp zoeken. Aan de andere kant zijn er ook de "baten"; het mag gek klinken, maar er zijn mensen die al jaren in armoede leven terwijl ze soms recht hebben op bepaalde uitkeringen (bvb. pensioenrechten, groepsverzekeringen, onderhoudsgelden, schadevergoedingen, etc...) waarvan ze geen benul hebben. Ook belangrijk om dit goed uit te spitten, want het kan die essentiële eerste opstap zijn uit een uitzichtloze armoedespiraal. [SIZE=3]Als eerste tip voor het VWS zou ik hier willen meegeven: ijver voor een laagdrempelig adviesorgaan dat armen kan bijstaan in het uitwerken van een volledige "armoede-audit" (mooie term, niet?).[/SIZE] Zeer belangrijk ook om ervoor te zorgen dat er later geen "lijken uit de kast" vallen. Naast het puur financiële is het ook belangrijk om vaardigheden, ervaring en scholing op te lijsten; uiteraard geactualiseerd aan de huidige situatie: iemand die een opleiding elektriciteit heeft maar de afgelopen 20 jaar geen stopcontact van dichtbij heeft gezien, zal best niet teveel refereren naar dat attest / diploma / opleiding.
Eigenlijk bestaat dit al een beetje (niet echt in dezelfde letterlijke zin van het woord zoals jij nu formuleert) op het forum maar bijlange nog niet genoeg uitgewerkt. Het is terug te vinden onder "info-vws". In ieder geval is het de bedoeling om via deze weg interessante links te leggen met wat er eigenlijk al bestaat.

Citaat:
2. Waar wil je naartoe? Heel simpel: "op(nieuw op) eigen benen staan" en een toekomstperspectief opbouwen. En in deze samenleving betekent zoiets dat je op één of andere manier een stuk koopkracht zal moeten verwerven. Voor het merendeel van de mensen houdt dit in dat je aan een vast inkomen uit arbeid zal moeten geraken. En daar begint dan vaak een ware calvarie die voor iedereen weer anders verloopt, want we hebben niet allemaal dezelfde vaardigheden, opleiding, ervaring, persoonlijke problemen / profiel. Hier is een intensieve begeleiding "op maat" van het grootste belang. Een begeleiding die instanties zoals de VDAB in de meeste gevallen jammergenoeg niet kan leveren, want ervaring met échte armoede is daar wel vereist. Vandaar dus mijn tweede tip voor het VWS: [SIZE=3]een soort "kenniscentrum" uitbouwen omtrent de diverse arbeidstrajecten en -ondersteuningsformules gekoppeld aan een heel persoonlijke counselling.[/SIZE] Vaak is de manier waarop je een CV opstelt en presenteert al een heel belangrijke sleutel naar succes. Voor anderen zal de oplossing liggen in het aanvragen van financiële tussenkomsten van de gemeenschap (bvb. gehandicapten / chronisch zieken / ...); maar ook daar is het van belang om [SIZE=3]"de weg te kennen"[/SIZE] en de juiste aanvragen te doen bij de juiste instanties. Opvolging zorgt dan ook vaak voor het versnellen van nogal wat administratieve procedures.
Ik kan de gedachte wel volgen om het forum op te smukken met bruikbare tips om mensen te wijzen wat een mogelijke weg is.
"De weg kennen" zou zelfs als titel op het forum kunnen worden gebruikt.
Wat ik wel een beetje wil nuanceren is dat vws zou uitgroeien tot een soort interimbedrijf. Daar bestaan al meer dan genoeg interims zelf voor.
Citaat:
3. Traject. Tussen punt 1 en punt 2 kan je het traject uittekenen. Soms houdt dit in dat je een collectieve schuldenregeling moet treffen (binnenkort: persoonlijk faillissement?), eventueel een budgetbeheer moet uitwerken en uitgaven optimaliseren. Ook belangrijk én vaak over het hoofd gezien is het belang van een goede gezondheid; zowel fysiek als geestelijk. Op gezondheidszorg wordt door armen vaak bespaard en dat hypothekeert de kansen op een succesvolle "uitstap uit de armoede" in zeer grote mate. Dus d�*t moet je in de eerste plaats in orde zien te krijgen. Uit de put klimmen vraagt tonnen energie en doorzettingsvermogen (+ incasseringsvermogen), dus een goede gezondheid & ondersteuning in de moeilijke momenten zijn van het allergrootste belang. Ook hier kan ik het VWS een tip meegeven: waarom zouden bepaalde voorzieningen voor armen niet kunnen "gepoold" worden? Huisvesting is zo'n vaak voorkomende armoedeval: waarom niet een pand huren met verschillende mensen samen en de huurprijs delen? Idem dito met een aantal vaste kosten die anders zeer zwaar zouden wegen? Ik ben ervan overtuigd dat met een beetje creativiteit al heel wat onmiddellijke nood kan gelenigd worden.

Ik denk dat mensen in armoede eigenlijk al zeer creatief zijn op gebied van uitgaven, nu net omdat ze dit wel moeten zijn.
De beste tips om te besparen zullen dus vermoedelijk van die mensen zelf komen veronderstel ik.
Maar het idee dat je hier aangeeft om voorzieningen te poolen, kan ik wel inkomen.

Laatst gewijzigd door Karma : 12 februari 2006 om 15:43.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 16:05   #46
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Maar het idee dat je hier aangeeft om voorzieningen te poolen, kan ik wel inkomen.
Ware het niet dat mensen die samenwonen en een uitkering ontvangen, ook al behoren ze niet tot één gezin, genadeloos gefnuikt worden door de overheid.
Oud 12 februari 2006, 16:05   #47
MadDog
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Tja... Nog een geluk dat U van uzelf meent geen populistische praat te vertellen...

En als het kan helpen U van uw frustraties af te helpen, vlam er gerust maar op los... Spitsmuizen zijn dat gewoon...
Ik heb je discours op dit forum eventjes doorgenomen en qua ongefundeerdheid en cafépraat mag u best een prijs uitgereikt worden

U hebt er blijkbaar een fulltime job van gemaakt te hakken op werklozen en hen te bestempelen als werkonwilligen dat ik m afvraag of hier geen geval van reverse psychology in het spel is, als u begrijpt wat ik bedoel .

En frustraties, ach heel veel gehad tijdens het solliciteren, zoals iedereen wel zelfs, maar gelukkig verleden tijd.

Misschien moet jij je wel omscholen tot metser, fulltime werklozenbeschimper zijn lijkt mij toch ook niet zo gezond voor de moraal.

Laatst gewijzigd door MadDog : 12 februari 2006 om 16:06.
Oud 12 februari 2006, 16:08   #48
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb je discours op dit forum eventjes doorgenomen en qua ongefundeerdheid en cafépraat mag u best een prijs uitgereikt worden

U hebt er blijkbaar een fulltime job van gemaakt te hakken op werklozen en hen te bestempelen als werkonwilligen dat ik m afvraag of hier geen geval van reverse psychology in het spel is, als u begrijpt wat ik bedoel .

En frustraties, ach heel veel gehad tijdens het solliciteren, zoals iedereen wel zelfs, maar gelukkig verleden tijd.

Misschien moet jij je wel omscholen tot metser, fulltime werklozenbeschimper zijn lijkt mij toch ook niet zo gezond voor de moraal.
Oud 12 februari 2006, 16:08   #49
MadDog
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
En productie bedrijven komen heus wel terug, ze staan alleen te wachten op een kans.
Of denk je dat ze zo graag in china rondlopen om een rol textiel naar hier te krijgen?
In België moet 1 operator 20 weefgetouwen bedienen, in China staat er aan elk weefgetouw 1 operator, en dan nog is het ginder stukken goedkoper als hier.

Meer hoeft er niet over gezegd te worden zeker. En de transportkosten om die producten tot hier te krijgen zijn marginaal klein tov hun reële waarde.
Oud 12 februari 2006, 16:13   #50
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
U hebt versterking gekregen...
Oud 12 februari 2006, 16:13   #51
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ware het niet dat mensen die samenwonen en een uitkering ontvangen, ook al behoren ze niet tot één gezin, genadeloos gefnuikt worden door de overheid.
Ja, maar dat is de kunst: waarom niet in één keer een huis huren en dan indelen in afzonderlijke flats? Elk met hun huisnummer en dus individuele adres? Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij vrienden die samen met nog een aantal andere gezinnen een zeer grote patriciërswoning hadden gekocht en heringedeeld: de traphal en de tuin hadden ze gemeenschappelijk. Je zou nog een eind verder kunnen gaan en evt. ook een grote gemeenschappelijke keuken kunnen inrichten... En waarom zou je zoiets niet kunnen fiksen via een soort van "renovatiecontract" waarbij je met een aantal mensen zo'n project aanpakt en gedurende x aantal tijd een zeer lage huur betaalt? Meteen ook een schitterende gelegenheid om een stuk nuttige werkervaring op te doen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2006, 16:16   #52
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat is de kunst: waarom niet in één keer een huis huren en dan indelen in afzonderlijke flats? Elk met hun huisnummer en dus individuele adres? Een paar jaar geleden was ik op bezoek bij vrienden die samen met nog een aantal andere gezinnen een zeer grote patriciërswoning hadden gekocht en heringedeeld: de traphal en de tuin hadden ze gemeenschappelijk. Je zou nog een eind verder kunnen gaan en evt. ook een grote gemeenschappelijke keuken kunnen inrichten... En waarom zou je zoiets niet kunnen fiksen via een soort van "renovatiecontract" waarbij je met een aantal mensen zo'n project aanpakt en gedurende x aantal tijd een zeer lage huur betaalt? Meteen ook een schitterende gelegenheid om een stuk nuttige werkervaring op te doen.
Klinkt veelbelovend, trouwens woon momenteel ook op die manier in, lofting in een groot huis, maar dat maakt het er helemaal niet administratief eenvoudiger op. Probeer maar eens bij een gemeente of stad meerdere huisnummers te bekomen.
Oud 12 februari 2006, 16:16   #53
MadDog
Burger

Standaard

Citaat:
Vooral niet inhoudelijk reageren he chipie, nog meer cafepraat, dat is genieten man ! Zalig gewoon.
Oud 12 februari 2006, 16:18   #54
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat hebt U goed gezien, spijtig hoor maar gebeurt blijkbaar vaker tegenwoordig...
Oud 12 februari 2006, 16:19   #55
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
In België moet 1 operator 20 weefgetouwen bedienen, in China staat er aan elk weefgetouw 1 operator, en dan nog is het ginder stukken goedkoper als hier.

Meer hoeft er niet over gezegd te worden zeker. En de transportkosten om die producten tot hier te krijgen zijn marginaal klein tov hun reële waarde.
In China, meneer, daar staan momenteel weefgetouwen die veel moderner zijn dan hier... Of denkt U dat de Chinezen bij Pinacol en/of Van de Wiele oude brol komen kopen?

[SIZE=1]Picanol fabriceert trouwens ginder al meer dan 10 jaar de modernste weefgetouwen...[/SIZE]
Oud 12 februari 2006, 16:22   #56
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Klinkt veelbelovend, trouwens woon momenteel ook op die manier in, lofting in een groot huis, maar dat maakt het er helemaal niet administratief eenvoudiger op. Probeer maar eens bij een gemeente of stad meerdere huisnummers te bekomen.
Klopt zeer zeker, maar juist op dat punt zouden een aantal veldwerkers als "projectleiders" kunnen optreden. Je moet de mensen samen krijgen, een geijkte juridische formule ontwikkelen (ze bestaan standaard al hoor) en met meerdere armen (uitkeringstrekkers en kleine inkomens) een soort projectgroep vormen. Hoe groter de pool en hoe meer projecten, des te kleiner de risico's worden.

Oud 12 februari 2006, 16:25   #57
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
In China, meneer, daar staan momenteel weefgetouwen die veel moderner zijn dan hier... Of denkt U dat de Chinezen bij Pinacol en/of Van de Wiele oude brol komen kopen?

[SIZE=1]Picanol fabriceert trouwens ginder al meer dan 10 jaar de modernste weefgetouwen...[/SIZE]
Hoog tijd dus om de anti-dumpingmaatregelen onverkort ook uit te voeren.
Wedden dat er plots weer veel vraag zal zijn naar textiel uit de EU-lidstaten? En dat er nu al veel te weinig productiecapaciteit is om aan die vraag te voldoen?
Voet bij stuk houden, en we zullen sito presto de investeringen weer zien toenemen.

Oud 12 februari 2006, 16:25   #58
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
Klopt zeer zeker, maar juist op dat punt zouden een aantal veldwerkers als "projectleiders" kunnen optreden. Je moet de mensen samen krijgen, een geijkte juridische formule ontwikkelen (ze bestaan standaard al hoor) en met meerdere armen (uitkeringstrekkers en kleine inkomens) een soort projectgroep vormen. Hoe groter de pool en hoe meer projecten, des te kleiner de risico's worden.
Volledig mee akkoord. Nu er is al een kleine deur geopend (de personenbelastingen zijn individueel nu, dus geen samenvoegen meer van inkomsten) maar er is inderdaad genoeg werk nog aan de winkel.
Oud 12 februari 2006, 16:40   #59
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
In de Limburg staan er verschillende vierkantshoeves voor een appel en een ei te koop, die perfect tot de mooiste woongelegenheden kunnen uitgebouwd worden...

Ik heb een vlug gegoogeld en het eerste dat ik vond was volgende link:

http://www.ehwaz.be/ads/classifieds.php?a=2&b=1027

Laatst gewijzigd door Chipie : 12 februari 2006 om 16:40.
Oud 12 februari 2006, 16:53   #60
cookie@vws
Minister-President

Standaard

Citaat:
In de Limburg staan er verschillende vierkantshoeves voor een appel en een ei te koop, die perfect tot de mooiste woongelegenheden kunnen uitgebouwd worden...

Ik heb een vlug gegoogeld en het eerste dat ik vond was volgende link:

http://www.ehwaz.be/ads/classifieds.php?a=2&b=1027
De prijs van de eieren ga ik nog mee akkoord, maar de appels zijn al een stuk duurder geworden. Eigenlijk goedkoop wonen bestaat niet echt meer (behalve voor mij dan), ben er wel mee eens dat dit de toekomst is. Zijn trouwens geen nieuwe ideeën, de hippies waren ons daar al jaren mee voor...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be