![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht? | |||
goed |
![]() ![]() ![]() |
13 | 12,87% |
slecht |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,80% |
goed en slecht tegelijk |
![]() ![]() ![]() |
25 | 24,75% |
goed of slecht afwisselend |
![]() ![]() ![]() |
11 | 10,89% |
mossel noch vis |
![]() ![]() ![]() |
32 | 31,68% |
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Van nature is de mens goed. Plaats een kind in een omgeving zonder kunstmatige haat, zoals oorlog en intellectuele/materiële concurrentie, en het zal opgroeien tot een 'goede' mens.
De wereld, d.w.z alle mensen bij elkaar, leven constant in conflictsituaties. Komt daar nog de verloedering van waarden en normen bij, dan krijgen we mensen zoals we die nu kennen: ongelooflijke klootzakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() error
Laatst gewijzigd door eno2 : 31 juli 2006 om 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus is die keuze toch weer zo zinnig niet, maar wel majoritair. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Minister-President
|
![]() Ik heb gekozen voor afwisselend goed en slecht, alhoewel ook goed en slecht gelijktijdig zou kunnen (toch iets minder voordehandliggend).
Mensen zijn alleszins niet uitsluitend "goed" of "slecht". Althans als ik zelf als beoordeelaar van wat goed en slecht is mag fungeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De mens heeft bij zijn geboorte een aantal drijfveren meegekregen die hij vervuld wil zien. Pas in groep krijgt hij te horen wat aanvaardbaar is en wat niet bij het bevredigen van die drangen. Wat goed en slecht is, wordt dus door zijn omgeving bepaald, maar zelf is hij van nature 'neutraal'.
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat de mens van nature uit goed is. De reden waarom ik dit denk is het bestaan van het "geweten". Wanneer we iemand schade berokkenen of iets doen dat eigenlijk niet mag, dan weet je dat instinctief ook omdat je geweten je zegt dat je iets "slecht" gedaan hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is dikwijls de druk der omstandigheden die zowel het goede als het slechte naar boven laat komenn naargelang. Een bepalende factor daarin is het karakter (waar we zelf ook al weinig invloed op hebben, want grotendeels aangeboren). Ik blijf toch bij de essentieel goede-mensopvattting, (waarin het slechte slechts als een als door iedereen als zodanig ervarentransgressie erupteert) met een bewijs uit het ongerijmde: als de mens inderdaad slecht was, zou er op geen enkel moment een samenleving mogelijk zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat super-Ik is iets, dat door de maatschappij gevormd en ons voorgehouden is, dus niet aangeboren, maar een zaak van conditionering. Laatst gewijzigd door eno2 : 1 augustus 2006 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Heb ik deze poll al eens niet op het forum van SKEPP gelezen ?
Onder het subforum Filosofie & Ethiek... http://www.skepp.be/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hierdoor kan je er idd van uitgaan dat dit dus niet het geval is, al is die toetsing voor de doorsnee mens niet echt nodig denk ik? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zolang daar een dictatoriale deelnemer-moderator zit, ga ik daar trouwens nooit meer terug, al heb ik er een dubbel-nick. Is er trouwens een verbod om dezelfde problematieken te behandelen op verschillende fora? Ik heb trouwens wel eens een anders-globaal forum gehighjackt, nog voor het door hackers ingepalmd werd... Laatst gewijzigd door eno2 : 2 augustus 2006 om 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Wat ik mij dikwijls afvraag - naast andere-vragen over dit onderwerp- is:
Als de mens inderdaad van nature goed is, wat ik geloof, hoe komt het dan, dat de relaties dan zo slecht zijn (volgens mij zijn ze dat overduidelijk)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() Tja god lacht met ons, zeker nadat hij de vrouw had geschapen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Rousseau en Pelagius (de mens is goed en wordt geboren zonder zonden) - versus Augustinus, Christendom (erfzonde) Ik volg confucius: De mens bezit een aangeboren goedheid: politiek moet gefundeerd zijn op ethische overtuigingen en niet op wetten. Laatst gewijzigd door Havana : 2 augustus 2006 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar meer Tao en Zen. Toch stel ik me ernstige vragen bij die zogenaamde oorspronkelijke goedheid of wat er maatschappelijk van gebakken is, en daarrond ga ik hier nog wel eens een paar vragen stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Wie is Pelagius?
Een kerkvader? |
![]() |
![]() |
![]() |