Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2003, 11:23   #41
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Niet noodzakelijk; het heeft voor een heel belangrijk stuk ook met sociale achtergrond te maken. Jongeren die opgroeien in een kansarm milieu, zullen daar maar heel moeilijk uitgeraken, omdat ze van thuis uit gewoon niet gestimuleerd worden om zich te scholen.
Er bestaat nog zoiets als een leerplicht, die ervoor zorgt dat iedereen sowieso een opleiding kan volgen. Op welk niveau die opleiding dan ligt, dat is afhankelijk van je leercapaciteiten. Het is nu eenmaal niet meer zo, dat hogere (middelbare) opleidingen duurder zijn, dus iedereen heeft evenveel kans om een hoge opleiding te volgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Mij niet.
En hoe zie je dat dan voor je? Moet de overheid tegen gedetineerden gaan zeggen: "tja, meneer, u heeft weliswaar al een opleiding gedaan, maar wij vinden dat u er nog maar een moet doen"? Dat slaat toch nergens op.
Je kunt ze nog beter aan een fatsoenlijke baan helpen als ze de gevangenis weer uitkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 13:52   #42
Oeteke
Banneling

Oeteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Oeneke, was jij dat niet, waarvan de oproep tot MOORD op allochtonen en joden uit het forum moest geknipt worden?
Jij lijkt dus niet zoveel problemen te hebben met Moord...
btw, het spijtige overlijden van Patrick Mombaerts was " Slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg, zonder opzet te doden", dus geen moord... Juridisch maakt dat een heel verschil.
Jouw oproep hier kon gequalifieerd worden als "oproep tot of aanzetting tot moord", met racistische motieven als bezwarende omstandigheid: je bent er ook goed van af gekomen, want een procureur had er gerust "aanzetting tot genocide" van kunnen maken!
En je bent wéér in dezelfde richting bezig, alleen wat voorzichtiger nu..Gelukkig dat jij een uitzondering bent en dat niet alle Hongaren zo zijn!
dus als ik morgen uw moeder "per ongeluk" met staaf doodklop, dan gaat GIJ mij ook een berisping geven en zeggen dat het ook Slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg, zonder opzet te doden is of wat?

Jongen toch, die mannen die da gedaan hebben denken helemaal anders dan een Belg of normale mens, die doen da voor hun plezier.
Die denken toch alleen maar van "ooh, vuilen Belg".
Wacht tot als gij is nekeer zoiets meemaakt.
Die rechter heeft de familie van Mombaerts gewoon belachelijk gemaakt IN HUN EIGEN LAND!!!

En juridisch gezien....
DA BESTAAT HIER NIE, JUSTITIE!
Anders was Dutroux allang publiek opgehangen op de grote markt van Brussel!
Zoals ik reeds eerder zei, straf de mensen volgens de wetten van hun nationaliteit of afkomst, en men MOET uitzonderingen maken op het jeugdrecht.
Vanaf de leeftijd van 14 kunt ge zelf al beslissen wat goed en wat slecht is, en zeker in dit geval.
Iemand die dit goedkeurt snap ik nie zenne!!
Oeteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 17:22   #43
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niet noodzakelijk; het heeft voor een heel belangrijk stuk ook met sociale achtergrond te maken. Jongeren die opgroeien in een kansarm milieu, zullen daar maar heel moeilijk uitgeraken, omdat ze van thuis uit gewoon niet gestimuleerd worden om zich te scholen.
Er bestaat nog zoiets als een leerplicht, die ervoor zorgt dat iedereen sowieso een opleiding kan volgen. Op welk niveau die opleiding dan ligt, dat is afhankelijk van je leercapaciteiten. Het is nu eenmaal niet meer zo, dat hogere (middelbare) opleidingen duurder zijn, dus iedereen heeft evenveel kans om een hoge opleiding te volgen.
Dat heeft helemaal niets met leerplicht te maken. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom leerlingen op school slecht presteren. Maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren worden van thuis uit vaak onvoldoende of niet gestimuleerd om op school hun best te doen en zakken daardoor maar al te vaak naar een lager niveau, liever dan een jaar te dubbelen. Dat heeft niet noodzakelijk iets met hun leercapaciteiten te maken, maar eerder met het feit dat de ouders daar het belang of het nut niet van inzien.

Citaat:
Citaat:
Mij niet.
En hoe zie je dat dan voor je? Moet de overheid tegen gedetineerden gaan zeggen: "tja, meneer, u heeft weliswaar al een opleiding gedaan, maar wij vinden dat u er nog maar een moet doen"? Dat slaat toch nergens op.
Je kunt ze nog beter aan een fatsoenlijke baan helpen als ze de gevangenis weer uitkomen.
Precies! En daarom is een goede scholing belangrijk. Algemeen vormende opleidingen, maatschappelijke vorming, beroepsopleidingen, computervaardigheden, talen, ... Er zijn mogelijkheden zat.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 17:50   #44
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oeteke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Oeneke, was jij dat niet, waarvan de oproep tot MOORD op allochtonen en joden uit het forum moest geknipt worden?
Jij lijkt dus niet zoveel problemen te hebben met Moord...
btw, het spijtige overlijden van Patrick Mombaerts was " Slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg, zonder opzet te doden", dus geen moord... Juridisch maakt dat een heel verschil.
Jouw oproep hier kon gequalifieerd worden als "oproep tot of aanzetting tot moord", met racistische motieven als bezwarende omstandigheid: je bent er ook goed van af gekomen, want een procureur had er gerust "aanzetting tot genocide" van kunnen maken!
En je bent wéér in dezelfde richting bezig, alleen wat voorzichtiger nu..Gelukkig dat jij een uitzondering bent en dat niet alle Hongaren zo zijn!
dus als ik morgen uw moeder "per ongeluk" met staaf doodklop, dan gaat GIJ mij ook een berisping geven en zeggen dat het ook Slagen en verwondingen, met de dood tot gevolg, zonder opzet te doden is of wat
Als je vandaag al weet dat je morgen de moeder van Filosoof gaat "doodkloppen" met een staaf, lijkt het me nogal sterk om over onopzettelijke slagen en verwondingen te spreken. Dat is moord met voorbedachten rade. Een heel ander chapiter!

Citaat:
Jongen toch, die mannen die da gedaan hebben denken helemaal anders dan een Belg of normale mens, die doen da voor hun plezier.
Die denken toch alleen maar van "ooh, vuilen Belg".
Wacht tot als gij is nekeer zoiets meemaakt.
Die rechter heeft de familie van Mombaerts gewoon belachelijk gemaakt IN HUN EIGEN LAND!!!
Dat moet toch wel erg handig zijn als je de gedachten van andere mensen kan lezen...

Citaat:
En juridisch gezien....
DA BESTAAT HIER NIE, JUSTITIE!
Anders was Dutroux allang publiek opgehangen op de grote markt van Brussel!
Is DAT jouw idee van "justitie"? De mensen zonder enige vorm van proces publiek ophangen? Nogal middeleeuws, nietwaar? Onze beschaving is inmiddels al iets verder geëvolueerd.

Citaat:
Zoals ik reeds eerder zei, straf de mensen volgens de wetten van hun nationaliteit of afkomst, en men MOET uitzonderingen maken op het jeugdrecht.
Ah, discriminatie op basis van ethnische afkomst. Ik geloof dat men dat "racisme" noemt...

Citaat:
Vanaf de leeftijd van 14 kunt ge zelf al beslissen wat goed en wat slecht is, en zeker in dit geval.
De wettelijke leeftijd waarop iemand meerderjarig wordt en handelingsbekwaam geacht wordt is 18 jaar, en zelfs dat vind ik eigenlijk nog erg jong. Denk je nu echt dat een 14-jarige de gevolgen van zijn daden goed kan inschatten? Denk je niet dat er een goede reden is waarom de leeftijd van meerderjarigheid op 18 (in mijn tijd was dat nog 21) jaar is vastgesteld?

Citaat:
Iemand die dit goedkeurt snap ik nie zenne!!
Ik denk niet dat er tot nog toe iemand is geweest die dit "goedkeurde".
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 24 juli 2003, 17:57   #45
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat heeft helemaal niets met leerplicht te maken. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom leerlingen op school slecht presteren. Maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren worden van thuis uit vaak onvoldoende of niet gestimuleerd om op school hun best te doen en zakken daardoor maar al te vaak naar een lager niveau, liever dan een jaar te dubbelen. Dat heeft niet noodzakelijk iets met hun leercapaciteiten te maken, maar eerder met het feit dat de ouders daar het belang of het nut niet van inzien.
Volgens mij is het vooral belangrijk dat kinderen zelf hun best doen, ongeacht of hun ouders dat stimuleren of niet. Het is ook belangrijk dat de school contact onderhoudt met de leerlingen en hun ouders, zeker als iemand afglijdt. Desnoods kan de school dan zelf stimuleren.

Maar om terug te keren bij de discussie: al zou iemand zijn afgegleden en op een lager niveau zijn opleiding hebben afgerond, dan nog is dat een goede basis om een baan te krijgen, en is het niet noodzakelijk om diegene wéér een hele opleiding te laten doorlopen.

Citaat:
Precies! En daarom is een goede scholing belangrijk. Algemeen vormende opleidingen, maatschappelijke vorming, beroepsopleidingen, computervaardigheden, talen, ... Er zijn mogelijkheden zat.
Nogmaals: als iemand al een goede opleiding heeft, is het niet zinvol hem nog een andere opleiding te laten doen. Steek de aandacht dan in het zoeken naar een bij zijn al genoten opleiding passende baan voor als hij de gevangenis uitkomt.
Oud 24 juli 2003, 18:38   #46
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Volgens mij is het vooral belangrijk dat kinderen zelf hun best doen, ongeacht of hun ouders dat stimuleren of niet. Het is ook belangrijk dat de school contact onderhoudt met de leerlingen en hun ouders, zeker als iemand afglijdt. Desnoods kan de school dan zelf stimuleren.
Het is duidelijk al een tijdje geleden dat je nog eens een school bezocht hebt. Slechts weinig kinderen zullen "uit zichzelf" hun best doen, als ze daar thuis niet toe gestimuleerd worden. Je hebt blijkbaar geen flauwe notie hoe kansarmoede in elkaar zit, want dan zou je weten dat het grote probleem van de scholen nu juist is dat ze niet tot de ouders van maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren kunnen doordringen, net zomin als ze tot de kinderen zelf kunnen doordringen.

Citaat:
Maar om terug te keren bij de discussie: al zou iemand zijn afgegleden en op een lager niveau zijn opleiding hebben afgerond, dan nog is dat een goede basis om een baan te krijgen, en is het niet noodzakelijk om diegene wéér een hele opleiding te laten doorlopen.
Neen, dat is nu juist mijn punt. Een goede basis om werk te vinden, is gemotiveerd zijn. Kinderen en jongeren die gevangen zitten in een spiraal van maatschappelijke achterstelling waren al niet gemotiveerd om school te lopen, laat staan dat ze gemotiveerd zouden zijn om werk te zoeken. Het enige soort werk waar ze kans op maken is een afstompende job aan een fabrieksband. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat minderwaardig zou zijn; alleen dat het vaak beneden hun capaciteiten is. Meestal kunnen ze ook niet de nodige discipline aan de dag leggen om zich elke ochtend uit bed te hijsen om op tijd op hun werk te raken. Als je ze daarentegen een opleiding kan bieden die hen wèl kan motiveren, is de strijd al half gewonnen.

Citaat:
Oud 24 juli 2003, 18:41   #47
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kinderen en jongeren die gevangen zitten in een spiraal van maatschappelijke achterstelling waren al niet gemotiveerd om school te lopen, laat staan dat ze gemotiveerd zouden zijn om werk te zoeken.
Kan je me dan het fenomeen verklaren hoe het komt dat islamitische allochtone meisjes WEL goede resultaten behalen op school en WEL aan werk geraken, terwijl hun broers dikwijls op het pad van de criminaliteit belanden!

Ze komen toch uit diezelfde spiraal van maatschappelijke achterstelling dacht ik!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 18:42   #48
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Citaat:
Kinderen en jongeren die gevangen zitten in een spiraal van maatschappelijke achterstelling waren al niet gemotiveerd om school te lopen, laat staan dat ze gemotiveerd zouden zijn om werk te zoeken.
Kan je me dan het fenomeen verklaren hoe het komt dat islamitische allochtone meisjes WEL goede resultaten behalen op school en WEL aan werk geraken, terwijl hun broers dikwijls op het pad van de criminaliteit belanden!

Ze komen toch uit diezelfde spiraal van maatschappelijke achterstelling dacht ik!
Ik zou dat toeschrijven aan het feit dan moslim-jongens veel vrijer gelaten worden dan moslim-meisjes, maar het is maar een losse veronderstelling...

Citaat:
Oud 24 juli 2003, 18:46   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Zou het dan geen simpele oplossing zijn om aan de mama's en de papa's eens duidelijk te maken dat zo ook hun etterzoontjes eens wat strenger moeten aanpakken en ze minder vrij laten?

In plaats van constant te zitten zoeken naar ocharme waarom die bloeikes van sukkeltjes toch in zo'n neerwaartse spiraal terechtgekomen zijn en waarom ze ocharme hier geen kansen krijgen en waarom ze ocharme scheef bekeken worden als ze je portefeuille gerat hebben!

Dat DIE ventjes eens ne foulard op hunne kop zetten en BINNENBLIJVEN voor de rest!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 juli 2003, 18:50   #50
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou het dan geen simpele oplossing zijn om aan de mama's en de papa's eens duidelijk te maken dat zo ook hun etterzoontjes eens wat strenger moeten aanpakken en ze minder vrij laten?

In plaats van constant te zitten zoeken naar ocharme waarom die bloeikes van sukkeltjes toch in zo'n neerwaartse spiraal terechtgekomen zijn en waarom ze ocharme hier geen kansen krijgen en waarom ze ocharme scheef bekeken worden als ze je portefeuille gerat hebben!

Dat DIE ventjes eens ne foulard op hunne kop zetten en BINNENBLIJVEN voor de rest!
Als jij denkt dat dat zo'n simpele oplossing is, waarom trek je dan niet van deur tot deur door Borgerhout om die goede boodschap te verkondigen? Ik zou wel 'ns willen zien of je het na enkele huizen nog steeds zo'n simpele oplossing vindt...

Citaat:
Oud 24 juli 2003, 18:55   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Omdat ik vind dat de regering daarvoor een blabla campagne moet opzetten!

vb.
[size=6]Thuis toektoek en geen pikpik![/size]

Oud 24 juli 2003, 19:11   #52
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Er bestaat een groot verschil in houding van leraren (en Vlamingen in het algemeen) tegenover allochtone meisjes en allochtone jongens. De eersten worden gezien als slachtoffer van een systeem, de jongens echter als de instandhouders van dat systeem. De houding van leraren wordt daar wel degelijk door beïnvloed. Daar waar allochtone meisjes dikwijls kunnen rekenen op extra hulp, worden allochtone jongens veel gemakkelijker "losgelaten" als ze niet meer kunnen volgen.

Dat dit uiteindelijk een duidelijke weerslag heeft op de resultaten, mag wel duidelijk zijn.

Let wel, dat is niet de enige reden, maar het speelt zeker mee.

met vriendelijke groeten
Oud 24 juli 2003, 19:20   #53
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dus het is de SCHULD van de leraren!

Buitengooien die racistische leraren! nietwaar Georg? Laten we die leraren naar de strafkampen in Siberie sturen!
Dan geraakt alles opgelost!

Oud 24 juli 2003, 19:27   #54
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Buitengooien die racistische leraren! nietwaar Georg? Laten we die leraren naar de strafkampen in Siberie sturen!
De harde waarheid is natuurlijk dat de meeste leraren van linkse signatuur zijn. Als ik een schatting zou moeten maken op basis van mijn school (= totaal niet representatief, ik weet het) is dit zo een 95%. Dus het falen van de allochtone jongens is de schuld van die 5% niet-linkse leerkrachten. Tja, wie gelooft dat nog...
Oud 24 juli 2003, 19:30   #55
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Let wel, dat is niet de enige reden, maar het speelt zeker mee.

Wat had je dan graag gehoord? Dat de ouders hun zonen te los laten? Dat die zonen een zootje ongeregeld zijn die niet weten wat studeren is? Dat het allemaal criminelen zijn?

Ja, sommige Marokkaanse jongens geven geen zak om school (en dat is niet zo moeilijk te begrijpen, als je de schoolmoeheid bij Vlamingen bekijkt).
Ja, Marokkaanse ouders laten dikwijls hun jongens te vrij
Ja, mannen zijn lui

En ja, allochtone jongens hebben het op school zowiezo moeilijker dan allochtone meisjes of autochtonen.
Oud 24 juli 2003, 19:34   #56
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:

De harde waarheid is natuurlijk dat de meeste leraren van linkse signatuur zijn. Als ik een schatting zou moeten maken op basis van mijn school (= totaal niet representatief, ik weet het) is dit zo een 95%. Dus het falen van de allochtone jongens is de schuld van die 5% niet-linkse leerkrachten. Tja, wie gelooft dat nog...
Kom 95% van linkse signatuur. Hallo, aarde aan mars? 30% van mijn leerkrachten was vooral alkoholieker. De desinteresse van een aantal oudere leerkrachten voor hun leerlingen is gewoon schrijnend.

En als je een beetje eerlijk bent, heb je ook gelezen dat ik stel dat dit zeker NIET de enige reden is, maar dat het wel meespeelt.

Weet je, lees gewoon de reacties op dit forum eens : allochtone meisjes zijn onderdrukte, zielige wezens. allochtone jongens zijn criminelen : tendens van 80% van de postjes rond dit onderwerp. Kom mij niet vertellen dat dit beeld niet bestaat, en kom mij zeker niet vertellen dat leerkrachten immuun zijn voor zo'n beeldvorming.

Ik veroordeel leerkrachten niet, en ik kan goed begrijpen dat een klas met 30 leerlingen gewoon niet toelaat om met elke leerling apart bezig te zijn. maar dat allochtone meisjes op school veel sneller op begrip kunnen rekenen dan allochtone jongens, is gewoon een feit.

met vriendelijke groeten
Oud 24 juli 2003, 19:53   #57
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georg
Citaat:
Citaat:

De harde waarheid is natuurlijk dat de meeste leraren van linkse signatuur zijn. Als ik een schatting zou moeten maken op basis van mijn school ( = totaal niet representatief, ik weet het ) is dit zo een 95%. Dus het falen van de allochtone jongens is de schuld van die 5% niet-linkse leerkrachten. Tja, wie gelooft dat nog...
Kom 95% van linkse signatuur. Hallo, aarde aan mars?
moet het niet zijn: "mars aan aarde?"
Oud 24 juli 2003, 20:10   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk al een tijdje geleden dat je nog eens een school bezocht hebt.
Ik ben 20 en student, jij?
Citaat:
Slechts weinig kinderen zullen "uit zichzelf" hun best doen, als ze daar thuis niet toe gestimuleerd worden. Je hebt blijkbaar geen flauwe notie hoe kansarmoede in elkaar zit, want dan zou je weten dat het grote probleem van de scholen nu juist is dat ze niet tot de ouders van maatschappelijk achtergestelde kinderen en jongeren kunnen doordringen, net zomin als ze tot de kinderen zelf kunnen doordringen.
Wel, ik ben toch wel benieuwd wat je dan precies bedoelt met dat thuis gestimuleerd worden. Ik ken wel voorbeelden waar kinderen door hun ouders min of meer gedwongen werden om goed te presteren. Mensen die eigenlijk het VWO-niveau (Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs is het hoogste niveau in Nederland) helemaal niet aankonden, maar door hun vaak zeer rijke ouders gedwongen werden allerlei bijlessen te volgen, huiswerkhulp te nemen, veel meer tijd in schoolwerk te steken, enz. en daardoor uiteindelijk toch geslaagd zijn. In dat opzicht speelt de thuissituatie natuurlijk wel een rol. Maar normaal gesproken moet je gewoon zelf je best doen.

Ik ken van de basisschool en uit mijn omgeving heel wat mensen uit 'kansarme' gezinnen, en die moesten ook gewoon zèlf hun best doen. De een doet dat wel, de ander niet. De een doet z'n best maar kan niet beter dan een lage opleiding (om even aan te geven dat de meeste mensen met een lagere opleiding gewoon niet beter kúnnen!), de ander doet niet z'n best maar doet toch een hogere opleiding. Het heeft voor een groot deel met aanleg te maken. En daar waar de omgeving een negatieve invloed heeft, en dat komt natuurlijk bij kansarme gezinnen vaker voor, daar moet de school ingrijpen. Ik zou niet weten waarom scholen niet tot maatschappelijk achtergestelde kinderen en hun ouders kunnen doordringen. Ik ken toch wel een aantal voorbeelden waarbij begeleiding veel heeft geholpen. Het probleem is alleen, dat er in Nederland heel veel leerfabrieken zijn, van die enorme scholengemeenschappen, waar de aanpak een stuk minder persoonlijk en de kans op onopgemerkte problemen daarom groter is.

Citaat:
Neen, dat is nu juist mijn punt. Een goede basis om werk te vinden, is gemotiveerd zijn. Kinderen en jongeren die gevangen zitten in een spiraal van maatschappelijke achterstelling waren al niet gemotiveerd om school te lopen, laat staan dat ze gemotiveerd zouden zijn om werk te zoeken. Het enige soort werk waar ze kans op maken is een afstompende job aan een fabrieksband. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat minderwaardig zou zijn; alleen dat het vaak beneden hun capaciteiten is. Meestal kunnen ze ook niet de nodige discipline aan de dag leggen om zich elke ochtend uit bed te hijsen om op tijd op hun werk te raken. Als je ze daarentegen een opleiding kan bieden die hen wèl kan motiveren, is de strijd al half gewonnen.
Ja, kijk, nu hebben we het over jeugdige criminelen. Die hebben vaak nog geen opleiding afgerond en daar zou het inderdaad wel zinvol kunnen zijn om een opleiding te verzorgen. Maar de overgrote meerderheid van de criminelen is natuurlijk gewoon volwassen en heeft al een opleiding gehad. Het heeft echt geen zin een laaggeschoolde gevangene van in de dertig nog eens een andere opleiding aan te bieden. Je kunt immers moeilijk verlangen dat 'ie ineens een hoger niveau aankan. Het is wèl vaak een probleem om een fatsoenlijke baan te vinden. Help 'm dan daarmee. Als iemand bestaanszekerheid heeft, is er ook minder kans om te ontsporen.
Oud 24 juli 2003, 20:12   #59
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

De harde waarheid is natuurlijk dat de meeste leraren van linkse signatuur zijn. Als ik een schatting zou moeten maken op basis van mijn school ( = totaal niet representatief, ik weet het ) is dit zo een 95%. Dus het falen van de allochtone jongens is de schuld van die 5% niet-linkse leerkrachten. Tja, wie gelooft dat nog...
Mag ik eens een domme vraag stellen : hoeveel allochtonen lopen er bij jullie op school rond? Gewoon uit nieuwsgierigheid
Oud 24 juli 2003, 20:23   #60
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Mag ik eens een domme vraag stellen : hoeveel allochtonen lopen er bij jullie op school rond? Gewoon uit nieuwsgierigheid
Wel, mijn vroegere school wel te verstaan. ben ondertussen meerderjarig

Het is zo dat mijn middelbare school, nogal een elite-school was. Er gold in die tijd een strikte toelatingsproef ed. Maar allochtonen moesten niet aan die proef deelnemen. Er waren aparte klassen voor de allochtonen. Zij konden meestal niet eens Nederlands dus krijgen zij extra taallessen. Zij werden ook gewoon doorgelaten op het eind van het jaar.
Ik schat dat zij zo een 15 percent van het totaal uitmaakten, maar zij leefden wel bijna volledig gescheiden van de "autochtone" kinderen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be