![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
Nu nog een referendum hierover binnen Nederland, ter versteviging van zulk "democratisch" besluit.
![]() |
![]() |
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Geografisch gezien behoren de Antillen nu eenmaal niet tot nederland, en zijn ze een overblijfsel van het barbaarse kolonialisme.
Maar chavez zal nooit zo dom zijn zoiets te doen. Dit zou voor de VS de perfecte uitvlucht zijn om Venezuela schoon te vegen, en hun dictatortjes terug te plaatsen. Ik vraag mij trouwens af waarom men chavez een dictator noemt... Hij is telkens aan de macht gekomen door de wil van het volk. Hij heeft een referendum rond zijn figuur toegestaan, ook a was er duidelijke fraude vanwegen de oppositie. Alle media zijn in handen van zijn vijanden gesteund door de VS die hem voortdurend op een laaghartige wijze bespotten - van geestelijk gehandycapt tot het homovriendje van fidel. De plegers van de staatsgrepen tegen hem lopen nog steeds vrij rond en zijn politiek actief. en de grondwet is democratischer geworden nadat hij daarvoor de steun van meer dan 70% van de bevolking daarvoor gekregen had. Maar toch een kritische nood; Chavez mag dan al beter zijn dan zijn voorlopers. Hij heeft in die 8 jaar tijd nog steeds niet definitief gebroken met het kapitalisme. Hij zou bovendien meer macht moeten geven aan de bolivariaanse cirkels. Veel woorden maar weinig daden, een typische populist die niettemin beter is dan al de rest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
|
![]() Citaat:
Wel opmerkelijk dat de bevolking van de Antillen in twee opeenvolgende referenda heeft aangegeven graag een "overblijfsel van het barbaarse kolonialisme" te willen blijven, vind je niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Uiteraard een referendum dat afrekent met beide misstanden cq allebei jouw misvattingen.
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
Het moet maar eens afgelopen zijn met gelegenheidswetten die de autochtone Nederlanders discrimineren; vergelijk ook het voor autochtonen verboden meervoudig paspoort (even off topic want betreft/bevoordeelt alleen moslims).
![]() |
![]() |
#50 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar nu ontstaat er een nieuwe situatie. Venezuela zou wel eens kunnen binnenvallen, en Nederland moet beslissen om de marine erop af te sturen. Het lijkt mij dat Nederland dat alleen doet op uitdrukkelijk verzoek van de Antillen. Spontaan het leger sturen ligt niet voor de hand, gezien de wrevel die er in Nederland toch al bestaat over de relatie met de Antillen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
|
![]() Citaat:
Vestigingsvoorwaarden voor Nederlanders werden op de Antillen al in de jaren veertig ingesteld, en als ik me niet vergis was dat op advies van de Nederlandse regering om de werkgelegenheid op de eilanden te stimuleren. In die tijd was de economie van Curaçao en Aruba voor een groot deel afhankelijk van de olieraffinage, waarvoor toen nog veel arbeiders nodig waren. Aangezien de oliemaatschappijen steeds meer werknemers uit andere landen lieten overkomen, waaronder bij Shell ook veel Nederlanders, probeerde men met deze vestigingsvoorwaarden waarschijnlijk de drempel om werknemers van elders te werven hoger te maken om de eigen bevolking zo meer kans te geven. Later bleef deze regeling bestaan, hoewel niet erg toepasselijk meer. Aruba heeft bijv. sinds het verkrijgen van de Landstatus in 1986 nooit zo'n regeling ingevoerd. De Nederlandse regering gaat nu omgekeerd ook een toelatingsregeling instellen voor Antillianen die naar Nederland willen komen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
De wrevel die er bestaat is vooral politiek-inhoudelijk van aard en geen reden om de Antillen aan hun lot over te laten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben echt even te lui om meer suggesties op rij te zetten. Ik denk niet dat Hr Vonk echt 2 geldige paspoorten voert; de Nederlandse wet verbiedt dit duidelijk genoeg, tenzij hij moslim is.
![]() |
![]() |
#54 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Venezuela ligt naast de deur, dus kan vrij makkelijk een grote macht sturen, in tegenstelling tot Nederland. Op een gegeven moment moet een land misschien aanvaarden dat het een conflict heeft verloren. Vooral als de belangen toch al niet zo groot zijn ... Dus laten de Antillen vooral zelf ageren tegen Venezuela, en eventueel Nederland om hulp vragen. Ze zijn immers een zelfstandige regering, waarom zou het initiatief van Nederland uitgaan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
![]() Citaat:
Nederland kan alleen referenda houden over het eigen land. Alle andere zaken zijn een aangelegenheid van het Koninkrijk en moeten dus gezamenlijk besproken worden. Nederland kan uiteraard wel na een referendum onafhankelijk worden van het Koninkrijk der Nederlanden, maar ik neem aan dat je zelf wel inziet dat dat belachelijk zou zijn. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
Het Koninkrijk der Nederlanden is in feite een federale staat, net als België, bestaande uit drie landen (deelstaten): Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. Het zwaartepunt van de bevoegdheden ligt, anders dan in België, bij de deelstaten en niet bij de federale staat. Het Koninkrijk heeft slechts een beperkt aantal bevoegdheden, waarvan defensie en buitenlandse zaken de belangrijkste zijn. De landen zijn dus niet zelf bevoegd / verantwoordelijk voor hun defensie en buitenlandse zaken. Die bevoegdheid ligt bij de Koninkrijksregering, bestaande uit alle ministers van de Nederlandse regering, de Gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen en de Gevolmachtigd minister van Aruba. De ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken zijn daarom als enige bevoegd voor het gehele Koninkrijk. De andere ministers in de Nederlandse regering en alle ministers in de Antilliaanse en Arubaanse regering zijn alleen bevoegd voor hun eigen land. Aangezien het om een aanval op het grondgebied van het Koninkrijk gaat, kan de Koninkrijksregering niet anders dan de oorlog verklaren. Daarvoor is overleg met de afzonderlijke regeringen gewenst, maar niet noodzakelijk. Het is immers denkbaar dat de regeringen van de Nederlandse Antillen en Aruba na zo'n aanval niet meer bereikbaar zijn. Nederland kan daarnaast ook bondgenoten inschakelen. Met name de VS zal vanwege haar belangen in het gebied ongetwijfeld graag bereid zijn om medewerking te verlenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
|
![]() Volgens Knack:
Citaat:
De vrees van de Nederlanders lijkt mij onterecht, Chavez breidt zijn leger niet uit om de Antillen binnen te vallen maar om Venezuela tegen mogelijke agressie van het buitenland (vnl. VS dan) te beschermen, om de revolutie dus te vrijwaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik denk echt niet dat Hr C ook maar de geringste belangstelling zal hebben voor die geldverslindende eilandjes.
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Hier nog een stukje krantenbericht, waarvan de toegevoegde lezers-commentaren zo te zien in schril contrast staan met "officiële" opinies (van regenten enzo).
Tja, zo gaat dat; vergelijk het recent "neeferendum" tegen het EU-gedoe. Wie belazert wie eigenlijk? http://www.telegraaf.nl/binnenland/3..._Antillen.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan niet wachten van ongeduld om mijn eerste rooftocht te ondernemen in ons bovengrensland, uit sympathie met Chavèz. |
|
![]() |
![]() |