![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dan BBW, dan heb je een jarenlange overtreding van de anti-racismewet die discriminatie op grond van religie verbiedt!
Bovendien heb je een jarenlange overtreding van de anti-racismewet doordat het aan de katholieke gescheiden leerkrachten verboden was om te hertrouwen wilden ze hun job behouden. An sich vind ik dat het katholieke net volkomen vrij is om de leerkrachten aan te trekken die ze wensen (dus katholiek, ongehuwd, gehuwd of gescheiden) met uitsluiting van alle anderen. Indien ze echter een onderscheid beginnen maken tussen vrijzinnige leerkrachten en moslim leerkrachten (die dan eventueel ook polygaam mogen zijn) én aan diezelfde moslimleerkrachten nog extra toemaatjes gaan geven zoals het niet hoeven te voldoen aan het lessenpakket, dan vind ik dat de emmer wel degelijk overloopt: in dat geval worden vrijzinnige leerkrachten totaal gediscrimineerd tov andere "gelovigen". Citaat:
Echter indien het katholiek onderwijs van etiket wil veranderen en zich als "gelovig" onderwijs wil profileren, met uitzondering van vrijzinnige leerkrachten (die eventueel wèl lessen godsdienst willen geven), dan overschrijdt men hier een grove lijn. Ik vermoed dat Mieke ook liever een Hare Krishna adept in oranje laken voor de klassen zal zien staan dan een vrijzinnige hertrouwde leerkracht?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 15 maart 2006 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus: islamlessen buiten de schooluren, waar en door wie trekken ze hun plan mee. En onze achterhaalde en nutteloze "godsdienstlessen" mogen gerust dezelfde weg op. Diegenen die via dat begrip "godsdienst" nog macht willen uitoefenen over de mensen en hun denken beïnvloeden, ten spijt... Laatst gewijzigd door andev : 15 maart 2006 om 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volledig akkoord dat je de lessen koranleer uit de scholen wil weren. Maar dat moet die christelijke leer er ook uit verdwijnen. Vervang dat uurtje godsdienst/zedenleer door een uurtje beter inzicht in maatschappijleer of zo, wat is een Belg, welke zijn onze rechten en plichten. Velen zijn niet op de hoogte als ze 18 zijn en plots moeten gaan stemmen.
Pelgrim [post=1803775] The B@ron roept net als vuilB op tot geweld [/post] Cashflow, alias Austrian, alias born2bewild, het stalken gaat door. Thai bedreigt mij fysiek Vlaams belangers dwepen met Hitler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Eventuele moslimleerkrachten krijgen geen extra toemaatjes. Voor hen gelden dezelfde regels als voor andere leerkrachten. Er zijn nu reeds leerkrachten in het katholieke basisonderwijs die geen godsdienstlessen geven. Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 15 maart 2006 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Een leerkracht die wil werken in het Katholieke net moet enkel verklaren dat hij loyaal is aan het pedagogisch project van de school waarin hij tewerk wordt gesteld.
Het is dus perfect mogelijk om als vrijzinnige les te geven in een katholieke school. Alleen bij de lessen godsdienst word je dan best vervangen door een een andere collega, maar ook dat kan geen probleem vormen, want dan kan jij gewoon een andere klas overnemen en daar een andere les geven. In de praktijk recruteert het katholiek onderwijs natuurlijk uit de katholieke normaalscholen, maar evenzeer is het waar dat het "katholieke gehalte" van leerkracht tot leerkracht sterk verschilt. Als ik het lerarenkorps van de school van mijn kids bekijk, zie ik daar enkelingen die nog naar de kerk gaan, een grote groep die zich "christen" noemt, maar zeker niet slaafs de katholieke kerk volgt en enkelingen die eerder agnostisch genoemd kunnen worden. Zo is het ook goed, vind ik. Het schoolbestuur zal het daarentegen wellicht anders (katholieker) willen zien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Daar kan ik mij wel in vinden, maar, wat als een allochtone leerkracht van het vrouwelijk geslacht haar hoofdoek wil ophouden in een katholieke school.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb er echter niks tegen dat de katholieke scholen vrij zijn in hun recruteringsprogramma, maar dan moet men de lijn ook consequent doortrekken en ook andere bedrijven die vrijheid gunnen in hun recruteringsprogramma. Indien de katholieke scholen nu duidelijk gaan discrimineren op basis van "geloof" (islam+christendom) dan schiet het hele gegeven toch wel écht ver van de grijze zone weg. Laatst gewijzigd door circe : 15 maart 2006 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind dat mensen veel te snel het woord discrimineren gebruiken. Voor het pedagogisch project van heel wat (misschien wel alle) katholieke scholen is het nodig dat de leerkrachten in hun opleiding godsdienstlessen krijgen. Vandaar dat ze mensen met een diploma van een "katholieke normaalschool" aannemen. Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 15 maart 2006 om 14:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom stuurt ge in de eerste plaats uw kinderen naar een katholieke school ? anders ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beste Pelgrim, van zodra je een boekje met enige diepgang vastpakt, ivm geschiedenis, of westerse cultuur is het nu eenmaal noodzakkelijk om een aantal zaken over het katholiek geloof te weten, dat gaat van het scheppingsverhaal, tot feestdagen, over heiligen tot kerkelijk recht en dogma's, ... Het is op de moment dat je het krijgt te verwaarlozen nonsens, waarvoor het heel jammer is, dat ze u zouden buizen. Maar als je dan later een paar serieuse boeken vastpakt, is het wel prettig om te weten waar veel zaken vandaan komen, of op zijn minst de achtergrond een beetje mee te hebben. Godsdienstles, is dus meer of kan wat meer zijn dan leuteren over jezus. Als ik iemand bezig hoor die de kerkelijke feestdagen niet kan opnoemen, of nie weet dat pasen 40 dagen na aswoensdag valt dan heb ik zo een idee van : "niet goe opgelet in de lagere school ? " Bv die spelletjesshows op TV waar ze dan simpele vragen stellen en waar ge dan een paar miljoen kunt winnen, soms vraag ik me echt af, of sommige mensen hun diploma van hoger kleuteronderwijs wel waard zijn ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
zouden we nog beter de scheuring van de kerk begrijpen volgens u ? Nee, vanuit historisch oogpunt leer je in de lessen gosddienst bitter weinig. Wat heb ik overgehouden aan de lessen godsdienst ? Het lager (staatsonderwijs, ik zal het er voor diegenen die er nood aan zouden hebben er bij vermelden) - tekeningetjes maken en inkleuren. Het middelbaar (katholiek onderwijsnet) - eeeuch, sorry, behalve dat bij de klassikale nepdiscussies afwijkende meningen niet aan bod mochten komen (raad eens wie de mond gesnoerd werd ![]() herinner ik me verder niets inhoudelijks meer van die les, behalve een dozijn oenen van leraars die op educatief vlak niets te bieden hadden. Wat dat betreft: sedert ik in het middelbaar onderwijs zat, heb ik niets nieuws meer opgestoken in de geschiedenis- en aardrijkskundelessen, en dit mag je echt wel heel letterlijk nemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Calvinisme en Lutherisme en Reformatie enz... zouden inderdaad ook mogen uitgelegd worden omdat ze deel uitmaken van de kerkelijke geschiedenis, verder herinner ik mij ook dergelijke nepdiscusies... Wat je eruit leert is dat gedachten vrij zijn, maar dat ge verder uw bakkes moet houden... ![]() Trouwens wij hadden dergelijke nepdiscussies ook nog in het hoger onderwijs, (katholieke school... ) Ethiek, ... Wat vind u van abortus ? ... Ahh, da is slecht hé mijnheer, dat is het doden van ongeboren leven enz... (goed jongen 10 / 10 ) ziede ge leert daar goe liegen als het nodig is, ... kan belangrijk zijn in het later leven... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() In het middelbaar onderwijs heeft men mij niet voldoende leren hypocriet te zijn, en in het hoger was het weer staatsonderwijs, daar had ik geen zinloze godsdienstvakken ... Aiai, het komt nooit meer goed met mij, want ik schop heel wat mensen tegen de schenen in het dagelijks leven omdat ik consequent weiger hypocriet te zijn ...
|
![]() |
![]() |