Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2006, 13:10   #41
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij nu eens een voorbeeld geven van Vlaamsgezindheid bij

(a) de VRT;
(b) de VTM;
(c) een bepaalde krant;
(d) een algemeen tijdschrift.
Het volstaat de editorialen van de hoofdredacteuren van de kranten en weekbladen te lezen waarin regelmatig gepleit wordt voor splitsing van allerlei bevoegdheden.
De VRT is de staatszender van de Vlaamse Gemeenschap dus per definitie belast met de opdracht om programma's te maken voor Vl Gemeenschap.

Is dat allemaal rampzalig ? Natuurlijk niet maar van Belgische propaganda heb ik in dit land nog niet veel gezien...
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 14:00   #42
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Propaganda ??
Welke propaganda zou dat dan wel mogen wezen ?
De geschiedenisles op school: beschaving in Kongo, Albert de koning-soldaat, Boudewijn de Wijze Vorst. Maar ook de Reynebeaus en de Doornaerts in o.a. de Standaard die alles wat Vlaams is in het belachelijke willen trekken. De Martine Tanghes die spotten met BHV. De 175-25 vieringen. De vlaggetjes in de Delhaize. Keuze genoeg...

Citaat:
Trouwens de meeste opiniemakers (TV, kranten & weekbladen, politici...) zijn bijna allemaal Vlaamsgezind dus de propaganda lijkt me eerder van de andere kant te komen
U maakt een grapje?
Oud 15 maart 2006, 14:11   #43
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het volstaat de editorialen van de hoofdredacteuren van de kranten en weekbladen te lezen waarin regelmatig gepleit wordt voor splitsing van allerlei bevoegdheden.
De VRT is de staatszender van de Vlaamse Gemeenschap dus per definitie belast met de opdracht om programma's te maken voor Vl Gemeenschap.

Is dat allemaal rampzalig ? Natuurlijk niet maar van Belgische propaganda heb ik in dit land nog niet veel gezien...
Natuurlijk is dat rampzalig. In een democratie moeten alle meningen aan bod komen in de openbare media anders is het geen democratie meer !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 15:01   #44
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
De geschiedenisles op school: beschaving in Kongo, Albert de koning-soldaat, Boudewijn de Wijze Vorst. Maar ook de Reynebeaus en de Doornaerts in o.a. de Standaard die alles wat Vlaams is in het belachelijke willen trekken. De Martine Tanghes die spotten met BHV. De 175-25 vieringen. De vlaggetjes in de Delhaize. Keuze genoeg...

U maakt een grapje?
Maar enfin, dat is toch nauwelijks propaganda te noemen voor een Belgisch establishment (wat dat dan ook zou mogen betekenen)

De geschiedenis wordt juist heel kritisch onder de loep genomen dit geldt zowel voor de paternalistische Afrika politiek, de situatie van de soldaten in 14-18 als voor de mythes van de Vlaamse zaak (Reynebeau heeft daar inderdaad een uitstekend boekje over geschreven)

Ik denk dat in ons land de voor en tegenstanders van allerlei meningen wel aan bod komen, alleen ben ik van oordeel dat de wat men de opinieleiders noemt (nl editorialisten, gezaghebbende TV journalisten, de meeste politici) dat deze groep een aantal kenmerken gemeen hebben zoals Vlaamsgezindheid, linksprogressief, een streepje anti-establishment...
De soixant-huitards aan de macht met andere woorden.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 16:49   #45
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
als ik voor de keuze kom tussen de Belgische monarchie en de Groot-Nederlandse monarchie, is de keuze snel gemaakt.
Een radicaal republikein/democraat zegt: beiden moeten bengelen aan een stuk koord.
Een pragmatisch republikein/democraat zegt: de Van Saksen-Coburgs, want die maken er zo'n knoelboel van, dat de monarchie wel snel zal ophouden te bestaan.
Een pragmatisch royalist zegt: de Oranje-Nassau's want die spreken de taal van de meerderheid van hun land, zijn minder dom, enz...
Een radicaal royalist zegt: daar mag ik geen mening over hebben, want het is de taak van een koning om alle beslissingen te nemen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 17:44   #46
Tantist

Standaard

Citaat:
Maar enfin, dat is toch nauwelijks propaganda te noemen voor een Belgisch establishment (wat dat dan ook zou mogen betekenen)
U heeft een vreemde perceptie moet ik zeggen. Als er een perscommentator zegt dat bevoegdheden moeten gesplitst worden, worden we BEDOLVEN onder Vlaams-nationale propaganda. Dat de pers intussen volzit van diehard belgicisten (zoals Mia Doornaert, Tanghe,...) dat noemt u dan nauwelijks propaganda. Dit komt bij mij over alsof u een miniscuul scheetje benoemd als een riekende mestkar, terwijl u zelfs een aantal kubieke meters H2S per seconde produceert. Weinig rationeel, zeer emotioneel zoals u zelf reeds zei.
Oud 15 maart 2006, 17:45   #47
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Natuurlijk is dat rampzalig. In een democratie moeten alle meningen aan bod komen in de openbare media anders is het geen democratie meer !
Ah ja, hoe zit het met dat proces? Even succesrijk als de andere zogezegde processen?
Oud 15 maart 2006, 17:50   #48
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans I Bekijk bericht
Nu wordt het interessant, zie. De flaminganten zijn het maar over één ding eens : weg met België. Maar dan?
Inderdaad de flaminganten zijn het over het einde van het ondemocratische belgique eens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans I
Koning, geen koning.
Neen U begrijp het weer eens niet.
De flaminganten wil géén nederlandsonkundige, Vlamingenhatend koningshuis.
Sommigen willen een Nederlands koningshuis of een republiek.

Citaat:
Unitarisme, federalisme...
Bent U daar weer met Uw unitarisme?
Flaminganten willen gewoon geen belgisch unitarisme omdat het altijd in het nadeel van de grootste bevolkingsgrope uitdraaide en zal uitdraaien. Zelfs het belgisch federalisme zorgt voor de achteruitgang van beide landsdelen.

Citaat:
Ik zou toch naar een duidelijk standpunt streven, hoor, anders gaan wij dit lekker uitbuiten
Doe maar, ik kijk graag toe hoe U stuntelt, hopeloos verouderde en tot vervelens toe herhaald one-liners post, leugens en vertelt, weerlegd wordt en dan gaat vliegen.

Citaat:
Inderdaad dus ook de Vlaams-nationale.

tot de volgende keer!

Laatst gewijzigd door Miguelito : 15 maart 2006 om 17:54.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 17:52   #49
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Propaganda ??
Trouwens de meeste opiniemakers (TV, kranten & weekbladen, politici...) zijn bijna allemaal Vlaamsgezind dus de propaganda lijkt me eerder van de andere kant te komen
Natuurlijk, ze worden dan ook gemaakt voor de Vlamingen/Nederlandstalige belges.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 17:52   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Troost je. Er bestaat wel een nota die het VB weert maar geen die de bub viseert.
Oud 15 maart 2006, 17:57   #51
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens de meeste opiniemakers (TV, kranten & weekbladen, politici...) zijn bijna allemaal Vlaamsgezind
Waarom vlogen de hoofdredacteurs van het BVL en GVA, Mark Platel en Roger vande Houtte er dan uit?

Waarom heeft bijv., Manu Ruys tot aan zijn pensionering angstvallig vermeden al te 'Vlaamsgezind' over te komen in De Standaard?

Waarom kreeg Mia Doornaert haar adelijke titel?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 18:30   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, vriend, maar zo goedkoop komt u er niet van af. Ik lees de editorialen en ik kom bij geen enkele (zeker niet bij die van De Morgen) tot de conclusie dat die mensen Vlaamsgezind zijn en/of een Vlaamsgezinde teneur in hun teksten (ver)stoppen. Wees dus eens concreet en wijs me op dat "groot vlaemSSch-nationalistisch complot" in de media (zoals de opperbubbel Hans I le Grand het steeds uitdrukt).

De VRT? Vlaamsgezind? Misschien één concreet voorbeeld? Wordt de Vlaamse Leeuw op de VRT gespeeld op het einde van iedere uitzenddag? Of zoiets?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 19:40   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De VRT? Vlaamsgezind? Misschien één concreet voorbeeld? Wordt de Vlaamse Leeuw op de VRT gespeeld op het einde van iedere uitzenddag? Of zoiets?
Zelfs niet op de Vlaamse feestdag, en dat is maar één keer per jaar.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 21:28   #54
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Troost je. Er bestaat wel een nota die het VB weert maar geen die de bub viseert.
Interessant. Als de BUB dat proces wint, dan kan het Vlaams Belang eisen op basis van dat precedent dat ze ook aan bod komt.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 13:37   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Terug on topic:

Vooraleer er ook maar sprake kan zijn van een 'verenigd Dietsland' zullen er toch wel eerst een paar serieuze veranderingen moeten gebeuren zowel in Nederland als in Vlaanderen. Ik zie het niet echt zitten dat Vlaanderen wordt gedegradeerd tot de vijf provincietjes daar beneden. Confederaal misschien, maar niet meer. Er gaapt een kloof van 176 jaar tussen nu en de laatste keer dat de nederlanden nog samen zijn en het zal generaties duren eer er -eventueel- terug een samengroeiing kan gebeuren op organische wijze. Hoe zeer romantisch de Dietsche Democratische Republiek ook moge klinken, laten we wel even realistisch blijven, ja?
Trouwens, wat met staatsgrenzen gaan spelen doe je niet zomaar. We mogen al hard ons best doen om een serieus Vlaams natiebegrip te kunnen krijgen, ik zie al helemaal geen tekenen van Heel-nederlandse gedachten bij de bevolking. Ik wil wel eens weten hoe dat verenigd nederland er gaat uitzien, als het gaat gefabriceerd worden door een paar zelfverklaarde leiders van de Nederlandse natie.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be