Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2006, 13:58   #41
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De gemeentevaderen die een meer "rechts" beleid willen en niet met
"links" willen besturen en daartoe gedwongen worden door hun partijhoofdbestuurder kan ik als raad slechts geven : overtuig de kiezer.
Jij kan een duidelijk geprofileerd programma opstellen en naar het electoraat trekken, het VB heeft gewoon geen programma maar belooft aan iedereen alles.
Met die mensen kan je geen bestuur vormen, ze kunnen hoogstens als ja knikkers in de raad zitten en zullen niet nalaten je bij de volgende verkiezingen de schuld van alle mistevredenheid in de schoenen te schuiven. Met een duidelijk programma kan je de verkiezingen winnen en je programma op een eerlijke wijze uitvoeren. Je bij voorbaat laten gijzelen door de verzuring helpt je niet !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 13:59   #42
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Het partijstandpunt ivm samenwerking met het VB is reeds enkele jaren ongewijzigd en reeds meerdere malen aan bod gekomen op congressen van de CVP/CD&V en dus per definitie op democratische wijze tot stand gekomen.
U brengt me in de war. Kan u even uitleggen wat partijcongressen met democratie te maken hebben?

Citaat:
Maar zelfs indien dit niet het geval zou zijn dan blijft het nog het recht van de CD&V om dit op te leggen aan zijn mandatarissen.
Hun goed recht, maar niet democratisch. QED
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:04   #43
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Of het ook strategisch goed uitkomt is een andere zaak maar die afweging moeten de partijen zelf maar maken.
Ik kan je volgen en je hebt idd gelijk.

Mijn probleem met het cordon is niet dat de traditionelen vals spelen, maar eerder dat de aangehouden strategie van het cordon de verzieking en de verrotting van de politiek in de hand werkt.

Enerzijds noopt die strategie de partijen om allerlei slechte regels, verboden en wetten te bedenken die zij anders zelf niet in aanmerking zouden nemen. Anderzijds werkt het cordon als een verdovend middel : de tegennatuurlijke coalities die door dat cordon ontstaan draaien vierkant en houden enkel aan elkaar door de schrik voor de gemeenschappelijke vijand. Zo wordt goed beleid onmogelijk gemaakt : de partijen verschansen zich in hun stellingen en doen verder niets.

Het cordon is een rechtmatig politiek middel om aan de macht te blijven. Hierbij bewijzen de partijen die dat middel toepassen echter dat zij geen enkel gevoel van verantwoordelijkheid hebben en alleen bezig zijn met henzelf, en niet naar het algemeen belang van Vlaanderen kijken. Het contrast met de Ostenrijkse christen-democraten is hier frappant. Door hun moedige beslissing om met het FPO in zee te gaan hebben zij 1) nodige hervormingen kunnen doorvoeren, 2) de frustraties weggenomen bij de bevolking en 3) het FPO van de kaart geveegd en zodoende de Oostenrijkse politiek grondig uitgezuiverd.

Het is in het belang van de Vlaamse politiek dat het VB aan de macht zou kunnen deelnemen daar waar de kiezer dat vraagt. De effecten van het cordon zijn zodanig pervers en gevaarlijk dat het aanhouden van die strategie stilletjesaan misdadig begint te worden. Men zegt altijd dat men de boodschap van de kiezer kan negeren tot het VB 51% haalt maar dat is niet waar. Er zal een punt komen waarbij het cordon gelijk zal staan met een permanente staatsgreep. De dag dat het Belang met voorsprong de grootste politieke formatie is van Vlaanderen en ook het kartel ver achter zich laat heb je hier een enorm politiek probleem want één blok van 35% kiezers weegt veel meer dan een front van kleine partijtjes geleid door een iets grotere formatie.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:06   #44
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
En wat dan nog, denken jullie werkelijk dat het breken van het cordon in één of ander dorpeke (door het zwichten van een plaatselijk machtsgeil politiekerke dat daarna buiten de partij wordt gesmeten waarvan hij/zij de principes ter meerdere eer en glorie van zichzelf heeft verraden), betekent dat het cordon op regionaal of federaal vlak breekt? Laat me niet lachen.
Dorpeke?
Schoten ligt in Antwerpen. Niemand spreekt hier over west-vlaanderen of limburg......

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:07   #45
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Volgens mij wel democratisch (zolang de kiezer ervan op de hoogte wordt gebracht). Maar onwijs en onverantwoord.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:12   #46
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Volgens mij wel democratisch (zolang de kiezer ervan op de hoogte wordt gebracht). Maar onwijs en onverantwoord.
Je houdt hier de verwarring tussen politiek-democratisch (naar verkiezingen toe) en intern partijdemocratisch in leven.

Naar buitenuit mag het cordon democratisch zijn, binnen de partijstructuren is de beslissing niet op democratische wijze tot stand gekomen. Er is dus geen dwingende reden voor lokale mandatarissen om er zich aan te houden.

Tenslotte is een meerderheid van alle Vlamingen tegen het cordon, maar kunnen ze die meerderheid omwille van ons ondemocratisch systeem niet in feiten omzetten.
Oud 14 maart 2006, 14:14   #47
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Je bij voorbaat laten gijzelen door de verzuring helpt je niet !
Je domweg in de luren laten leggen door de bemanning van zinkende schepen helpt je echter wel.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:26   #48
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik geniet.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:38   #49
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik geniet.
Oud 14 maart 2006, 14:41   #50
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan ik enkel beamen, my dear.
Oud 14 maart 2006, 14:42   #51
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Wat als zowel de VLD als de CD&V zouden overeenkomen om het cordon los te laten en hun gemeentelijke mandatarissen de vrijheid geven om de best mogelijke coalitie af te sluiten "in het belang van hun gemeente"? Uiteraard voorzien van de nodige waarborgen in een sluitend en afdwingbaar bestuursakkoord. Het cordon is er gekomen na een akkoord; het ziet ernaar uit dat het door dezelfde spelers na een akkoord weer zal moeten opgeheven worden. Want vandaag zit iedereen te loeren op iedereen en beweegt er dus niks.

Het gewicht van de loeizware hypotheek op het politieke debat zou dan stilletjesaan kunnen gelicht worden; rood zou in het begin nog luidkeels protesteren, maar na een tijdje toch moeten vaststellen dat ook die "mayonnaise" niet pakt en overgaan naar de orde van de dag. Het VB zou zich -bij een normalisatie van het politieke debat- anderzijds wel heel grondig moeten herpakken: zowel in de stijl als de inhoud van haar communicatie en organisatie. En laat dat nu net de twee peilers zijn waarop die partij rust. M.a.w. het doorbreken van het cordon -waar het VB nu al zo lang (in mijn ogen schijnheilig) om smeekt- zou voor het VB zelf wel eens veel minder positief kunnen uitvallen dan door menig partij-adept wordt gedroomd. Stel dus eens heel eventjes dat het "onvoorstelbare" toch gebeurt...

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:42   #52
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat kan ik enkel beamen, my dear.
Vlott het wat?

(OK, belegen mop maar daar hou ik het meest van)
Oud 14 maart 2006, 14:44   #53
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlott het wat?

(OK, belegen mop maar daar hou ik het meest van)
Niet erg, op vergaderingen lachen we er zelf ook constant mee.

Coveliers sloot zelf nog de vergadering van vorige week af met: "Zo, dat was een vlotte vergadering." *gelach*

Oud 14 maart 2006, 14:56   #54
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U brengt me in de war. Kan u even uitleggen wat partijcongressen met democratie te maken hebben?

Organen waar partijleden samenkomen om te discussieren en te stemmen over resoluties die de politieke lijn van de partij zullen bepalen

Dus wel democratisch want goedgekeurd door de leden.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:56   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kiezer die tegen het CS is kan op het VB stemmen daar de andere partijen zich aan diezelfde kiezer presenteren met een programma waarin staat dat ze niet met het VB zullen samenwerken. Duidelijker kan het niet.
Duidelijker kan idd niet. En de kiezer heeft het begrepen, dat is ook duidelijk.

Het gevolg van deze 'democratische' afspraak' is wel dat er slechts twee partijen meer zijn: het VB en de anderen. Het VB als enige oppositiepartij dan nog, maar eveneens als enige.... protestpartij.
En reden tot protest is er te over....

Klaag dus niet als het VB veel vlugger dan verwacht de absolute meerderheid haalt.
Maar dat was de bedoeling van het CS, zeker?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:57   #56
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus wel democratisch want goedgekeurd door de leden.
Democratie =/= meerderheid
Democratie = de zo grootst mogelijke meerderheid + respect voor herziening
Oud 14 maart 2006, 14:57   #57
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je houdt hier de verwarring tussen politiek-democratisch (naar verkiezingen toe) en intern partijdemocratisch in leven.

Naar buitenuit mag het cordon democratisch zijn, binnen de partijstructuren is de beslissing niet op democratische wijze tot stand gekomen. Er is dus geen dwingende reden voor lokale mandatarissen om er zich aan te houden.

Tenslotte is een meerderheid van alle Vlamingen tegen het cordon, maar kunnen ze die meerderheid omwille van ons ondemocratisch systeem niet in feiten omzetten.
--------

Beste Egidius,...dit wordt stilaan intellectueel oneerlijk van jou.
Iedereen kan lid worden van een partij.
Als lid heb je inspraak op de congressen.
Als lid met politieke ambities kan je zelf op één van de verkiezingslijsten geraken.
En als je hard genoeg je best hebt gedaan en een zekere achterban hebt opgebouwd (of je bent een BV) dan kom je zelf in het partijbureau terecht wanneer genoeg leden voor jou stemmen.
In het partijbureau beslis je mee over het definitief standpunt van. ....bv het cordon sanitaire.
In dat partijbureau bepaalt een meerderheid welk dat definitief standpunt zal zijn..

Wat in hemelsnaam is daar nu zo ondemocratisch aan !!!!

Voor alle duidelijkheid Edigius,....ik ben een kiezer van de partij die in dat CS zit hoor, en toch kan ik objectief toegeven dat het een democratisch gegeven is.
En eigenlijk doe ik dat met de nodige binnenpretjes hoor, want het CS legt namelijk de partij van mijn keuze geen windeieren.

Groetjes
bob. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 14:58   #58
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bob. Bekijk bericht
--------

Beste Egidius,...dit wordt stilaan intellectueel oneerlijk van jou.
Iedereen kan lid worden van een partij.
Als lid heb je inspraak op de congressen.
Als lid met politieke ambities kan je zelf op één van de verkiezingslijsten geraken.
En als je hard genoeg je best hebt gedaan en een zekere achterban hebt opgebouwd (of je bent een BV) dan kom je zelf in het partijbureau terecht wanneer genoeg leden voor jou stemmen.
In het partijbureau beslis je mee over het definitief standpunt van. ....bv het cordon sanitaire.
In dat partijbureau bepaalt een meerderheid welk dat definitief standpunt zal zijn..

Wat in hemelsnaam is daar nu zo ondemocratisch aan !!!!

Voor alle duidelijkheid Edigius,....ik ben een kiezer van de partij die in dat CS zit hoor, en toch kan ik objectief toegeven dat het een democratisch gegeven is.
En eigenlijk doe ik dat met de nodige binnenpretjes hoor, want het CS legt namelijk de partij van mijn keuze geen windeieren.

Groetjes
Niemand kan jou dwingen af te zien van je standpunt en dat van een ander te verdedigen.
Oud 14 maart 2006, 14:58   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
En wat dan nog, denken jullie werkelijk dat het breken van het cordon in één of ander dorpeke (door het zwichten van een plaatselijk machtsgeil politiekerke dat daarna buiten de partij wordt gesmeten waarvan hij/zij de principes ter meerdere eer en glorie van zichzelf heeft verraden), betekent dat het cordon op regionaal of federaal vlak breekt? Laat me niet lachen.
Juan alle revoluties zijn begonnen met iets kleins, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2006, 15:01   #60
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand is verplicht om dit te doen, maar iedere partij heeft wel het recht om dit te beslissen.
Als een partij vindt dat om wat voor reden dan ook dat men niet samenwerkt met een andere partij dan is daar niets ondemocratisch aan.

De kiezer heeft altijd de mogelijkheid om deze visie af te straffen in het kieshokje.

Niemand kan verplicht worden om zijn principes te verloochenen enkel omdat het VB dit graag zou hebben.
Dat is blijkbaar wat de kiezer meer en meer doet in het kieshokje...
"De partij" is tenslotte een verzamelnaam voor een groep kiezers. Indien die kiezers meer en meer er andere gedachten op na houden als "de partij" zouden ze toch echt dom kiesvee zijn om hun eigen zin niet te doen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be