![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Er wordt rijkdom genoeg geproduceerd in de industriëel ontwikkelde landen om iedereen kosteloos te laten studeren wat hij/zij wil, zeker in Nederland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
K' weet niet hoeveel de staatschuld momenteel is maar het zal wel serieus zijn. Dus doe maar...komt toch allemaal in de put terecht. Uw vrijheid eindigt daar waar "onze" plichten beginnen. En vermits we nogal in de schulden zitten momenteel allemaal...is er feitelijk niet veel vrijheid aanwezig. Als de schulden weg zijn...kan er weer wat meer. Dus 93% van alle allochtone stempelaars wegwerken...immers zij genieten evengoed van die vrijheid allemaal. Een paar honderduizend studenten die niet van plan zijn er iets mee te doen...ook een beetje aanporren. En we zitten op plan! Misschien dat ik dan niet moet werken als het min 15° graden is....krijg ik dan ook een stukje vrijheid. Merci voor de goeie wil alvast.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Opgelost nietwaar? Als het dan toch om niemandal draait? Waarom doe je het dan hé?
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() als men wil kan men gemakkelijk de universiteit en hogere studies voor zowat iedereen gratis toegankelijk maken. Gewoon online zetten die handel. In zuid afrika bestaat het al naar t schijnt.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 maart 2006 om 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Men wil dus vooral vrouwen aanpakken: uitgangspunt is dus al plat discriminatoir op basis van geslacht. Ik had gehoopt dat we die kortzichtigheid al een tijdje achter ons hadden gelaten. * Universitair afgestudeerd: nog zo'n discriminatie; waarom enkel universitairen? Wat met de hogeschool of zelfs het secundair onderwijs? Ik neem aan dat "de gemeenschap" ook behoorlijk investeert in de opleiding tot automechanieker of puntlasser? * na de studie geen aanvang maken in de gekozen richting. Wat is dit dan wel? Juristen forceren om in de advocatuur of de magistratuur te stappen? Of filosofen om te filosoferen (wherever?) of filologen om les te geven of zich tot literaire genieën te ontpoppen. Wat is die verdomde "gekozen richting" precies? * mikken op onderliggende jobs. Wat is een onderliggende job? Een jurist die secretariaatswerk doet? Is dat dan "beneden de waardigheid"? Misschien brengt die expertise wel een grote meerwaarde mee én misschien is de persoon in kwestie wel heel gelukkig met een minder stresserende job. Misschien willen mensen wel aangenaam werk én een goede combinatie tussen werk en gezin? Of een ingenieur die uiteindelijk trucker wordt... Is dat dan een "onderliggende job"? Wie stelt de hiërarchie op? * De studie te duur? De gemeenschap te zwaar geïnvesteerd? Ah, wie studeert, verkoopt zich dus als lijfeigene aan de gemeenschap; moet "geconsumeerd" worden. Dat diploma is dus een cadeauke waar de betrokkene niks voor heeft moeten doen of zo? Studeren vraagt nog altijd een zekere inspanning en engagement (enfin, de laatste keer dat ik gecheckt heb was dat toch nog zo) en naast de "investering" door de gemeenschap moet de betrokkene zelf ook nog een behoorlijke financiële inspanning leveren. (bovenop het feit dat hij inkomsten derft, want hij had ook kunnen kiezen om meteen te gaan werken/stempelen) Die redenering raakt dus kant noch wal. Afgestudeerden hoeven zich op geen enkele manier "schuldig" te voelen. De enige gezonde attitude voor een student is om te kiezen voor datgene wat hem/haar boeit, interesseert, motiveert, verwondert, ... Of dat een modieuze of "goed in de markt liggende" studierichting is, maakt in wezen niks uit. Niemand kan de evolutie van de arbeidsmarkt binnen 4 tot 5 jaar (soms nog een stuk langer) inschatten en daaruit een studieadvies distilleren. Aan het eind van de studies is het enige wat je overhoudt een stuk intellectuele bagage én een stel vaardigheden (probleemoplossen, redeneren, zelfstudie, doorzettingsvermogen,...) en het is vooral op dat laatste dat je moet vertrouwen om het uiteindelijk "te maken" in je professionele carrière. En die carrière hoeft niet noodzakelijk te leiden tot mooie titeltjes op een businesscard. Zelfs niet eens in hoofdzaak. Studies leiden hopelijk tot een job waar je je "goed in je vel" bij voelt. D�*t is de grootste beloning.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeten ze die ook terug betalen hé! En daar is wel iedereen mee akkoord. Dus geld vragen aan de bank...aan de gemeenschap (ook bank in dat geval) wat is het verschil? Financiering is financiering! Dus studenten die gemeenschapsgelden mee opnemen en niet terug betalen maken mee die schulden die u gemakkelijkshalve "anderen" noemt. Nee, dat zijn niet de anderen, dat zijn iedereen die er aan mee doen! En trouwens was u niet de eerste om te zeggen, alles wat niet tot onze kerntaken behoren moet extra bij betaald worden? Te beginnen met enkele euro's per dag voor al wat te vroeg of te laat is. Awel...en nu?
![]() |
![]() |
#49 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben van mening dat studenten een loon moeten ontvangen : zij zorgen er immers voor dat de kennis vergaard door de mensheid behouden blijft en
voor vooruitgang zorgt. De belastingen financieren vanalles in deze wereld := wegen, straatverlichting, politiediensten, erediensten, onderwijs... We krijgen tegenwoordig zelfs netjes een overzicht waarvoor onze belastingen eigenlijk dienen. Het zou niet slecht zijn indien "de burger" zelf de bestemming van zijn belastingen zou kunnen sturen (voor de helft van het totaal bv) en goed opgeleiden zouden dan allicht de voorkeur "onderwijs" kunnen invullen. Want daar gaat het in deze discussie toch eigenlijk om : het is een beetje de revolutie van de niet-universitairen die zeggen "verminder de kosten voor onderwijs, door deze kosten door te schuiven naar diegenen die wel goed opgeleid zijn". Zorgt een betere opleiding voor een betere wereld ? Misschien (het zijn ook de opleidingen die zorgen voor Massadestructiewapens). We moeten het hopen, meer mensen op deze planeet hebben alleszins de neiging om voor meer problemen te zorgen. Zeker als er steeds meer mensen neonazi's en skinheads in 3delige maatpakken aan de macht willen helpen. Laatst gewijzigd door 1handclapping : 26 maart 2006 om 14:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Wat een saaie mening zeg.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee het gaat er hem over dat iedereen de vrijheid heeft te studeren waar zijn vermogens het beste liggen.
Indien dat nadien dan niet ingevuld wordt, liggen blijkbaar zijn verlangens ergens anders en is al die gespendeerde tijd en investering nutteloos gebleken. Nu van mij mag dat...maar betaal ze dan terug hé! En daar wringt het schoentje, dat wel geld willen opnemen maar niet willen terug geven! Daar en nergens anders. Wie het geld niet heeft kan er voor gaan werken. Daar wringt het ander schoentje...dat willen ze al te vaak ook alweer niet. Nogal goed dat een mens maar twee voeten heeft. En als ze dan toch niet van plan zijn er iets mee te doen..dat ze dan gaan biljarten voor mijn part. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Mambo ik ben niet akkoord, want jouw stellingname betekent eenvoudigweg dat men alleen maar zaken zou mogen studeren die economisch interessant zijn en wel op korte termijn. Het zou voor veel medforummers uiterst saai worden indien ik een opsomming zou geven van alle mogelijke studierichtingen die economisch op korte termijn uiterst oninteressant zijn maar zoals ook in het verleden gebleken een onmiskenbare maatschappijlke meerwaarde geven.
Het is een zeer zware fout in het huidig maatschappelijk bestel dat alles in termen van economie gemeten wordt. Onderwijs is belangrijk en de efficiëntie moet niet gemeten worden in termen van de onmiddelijke "return" in de staatskas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De relatie tussen de gemeenschap en het individu kan je (naar mijn mening) vergelijken met die van ouders en hun kind. Ouders gaan toch ook geen geld terugvragen aan hun kind, omdat ze vroeger altijd voor hem/haar hebben moeten zorgen. Citaat:
- De gemeenschap moet voor iedereen onderwijs aanbieden. - Wie een job uitoefent, verdient daarvoor een vergoeding. Wie extra prestaties levert, verdient een extra vergoeding. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom zouden mensen die met hun universitair diploma in de bedrijfswereld stappen een grotere bijdrage tot de samenleving leveren dan vrouwen die thuis blijven om hun kinderen op te voeden? Zijn kinderen dan niet gebaat met een mama die een beetje ontwikkeld is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |