Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2003, 23:21   #41
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En waardoor onderscheidt zich jouw Vlaemsche cultuur? Door het egoïsme?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 23:22   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
En waardoor onderscheidt zich jouw Vlaemsche cultuur? Door het egoïsme?
Wat is dat "Vlaemsch"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 23:25   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
sinister
Is er iets mis met dat woord misschien?? Ik heb dat zelfde gevoel als ik naar de "god bless you" van Bush kijk met daarvoor de juichende menigte. Is er echt niemand anders die bij zulke toestanden liefst zo ver mogelijk weg zou willen lopen?
Alpina, ik kan je voor een stuk volgen. Wat ik wel raar vind, is dat jij, NATIONALIST zijnde, dit zegt.
Ik verafschuw het nationalisme, beschouw het als de ideologie van de dood. (met uitzonderingen voor onderdrukte naties, etc) Ook extreem Belgisch nationalisme zou ik sterk veroordelen (Cfr FN, en andere Belgicistische nazis), maar ik kan je verzekeren dat dit helemaal niet beangstigend was. De massa was vrolijk en goedaardig, de artiesten waren ook allemaal even goedgemutst, en de sfeer was er niet een van 'HEIL BELGIË, Wij zijn de besten', maar van 'Vrolijk België, laat ons alleen, Vlaming, Duitstalige of Franstalige, feesten als broeders, als Belgen.' Op geen enkel moment zag ik Nurnberg voor mij, en in de Koning zag ik op geen enkel moment een potentiele Hitler.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 23:33   #44
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alpina, ik kan je voor een stuk volgen. Wat ik wel raar vind, is dat jij, NATIONALIST zijnde, dit zegt.
Doe ik mij hier dan voor als een nationalist die op elk moment klaarstaat om om de vlag te pakken en spontaan het volkslied te brullen? Ik hoop van niet!!

Citaat:
Ik verafschuw het nationalisme, beschouw het als de ideologie van de dood. (met uitzonderingen voor onderdrukte naties, etc) Ook extreem Belgisch nationalisme zou ik sterk veroordelen (Cfr FN, en andere Belgicistische nazis), maar ik kan je verzekeren dat dit helemaal niet beangstigend was. De massa was vrolijk en goedaardig, de artiesten waren ook allemaal even goedgemutst, en de sfeer was er niet een van 'HEIL BELGIË, Wij zijn de besten', maar van 'Vrolijk België, laat ons alleen, Vlaming, Duitstalige of Franstalige, feesten als broeders, als Belgen.' Op geen enkel moment zag ik Nurnberg voor mij, en in de Koning zag ik op geen enkel moment een potentiele Hitler.
Ik kreeg enkel een slecht gevoel op het einde toen Albert, de grote leider, daar zijn dank kwam spuien en de menigte uit de bol ging. Nog zo'n moment had ik bij het spelen van het volkslied, we leven toch niet meer in de 19de eeuw he! Ik heb een hekel aan dat soort taferelen, maar dat zal wel een persoonlijke afwijking zijn.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 23:41   #45
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Doe ik mij hier dan voor als een nationalist die op elk moment klaarstaat om om de vlag te pakken en spontaan het volkslied te brullen? Ik hoop van niet!!

Nee, om eerlijk te zijn ben jij de meest gematigde nationalist op dit forum, en dat is zeker als compliment te nemen. Toch vind ik het raar zo'n opmerking te horen van iemand die een land wil vernietigen. Moest je nu iemand zijn die voor beter bestuur staat, en die dat ook wel mogelijk acht zonder een land te vernietigen, dan zou het anders zijn. Confederalisme, bijvoorbeeld. Helaas, uw onderschrift doet anders vermoeden. Volgens mij redeneer je nog steeds vanuit het nationalistisch dogma: Vlaams = beter. Dat is zeker niet altijd het geval.

Citaat:
Ik kreeg enkel een slecht gevoel op het einde toen Albert, de grote leider, daar zijn dank kwam spuien en de menigte uit de bol ging. Nog zo'n moment had ik bij het spelen van het volkslied, we leven toch niet meer in de 19de eeuw he! Ik heb een hekel aan dat soort taferelen, maar dat zal wel een persoonlijke afwijking zijn.
Bwa, ik had er echt geen slecht gevoel bij... het is niet zijn schuld dat de menigte uit de bol gaat he Allez, deed dit u aan Nurnberg denken? Ik bedoel, hoe kunt ge daar nu tegen zijn? Een volksfeest!
Oud 22 juli 2003, 23:45   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Wij stonden er in ieder geval, en naast Vive la Patrie te roepen, heb ik inderdaad het Vaderlands lied in het Frans meegezongen Waarom? Gewoon... ik vind die mooier, en ik heb geen probleem met de taal
Echte verbeulemanste Vlamingen! Dit lijkt wel de 19e eeuw: 't is nu eenmaal chiquer in het Frans. Zeg nu zelf: Leve de koning! dat klinkt toch echt niet in het Nederlands! Hoe krijgen de Nederlanders zoiets over hun lippen?! In dat lelijk Nederlands?! Veel mooier in het Frans, n'est-ce pas?! En waarom niet, le français est une langue sublime. Ce n'est pas comme ce patois germanique qu'on parle au nord de notre pays. Quel broubrou affreux! Vive le roi! Vive la reine! Vive la Belgique! Vive BUB! Vive nous! Vive les francophones! En bas les Flamands! En bas le flamand! En bas les langues germaniques! Vive la grande culture latine! Vive le français! Vive la France! Vive la mère-patrie!

Allez, zeveraar.
Ik zing afwisselend NL en FR het volkslied, en de Franse versie vind ik idd mooier (dat is een andere tekst, manneke.)

Mijn uitroepen:

Leve de Koning! (vive le Roi roep ik zelden of nooit)
Vive la Patrie!
Weg met N-va! Leve BUB! (met 15 man, gewapend met 15 vlaggen, als een keten, gescandeerd, terwijl we door de straten van Brussel liepen )
Leve België!
Vive la Belgique!
Leve het Vaderland!
Oud 22 juli 2003, 23:50   #47
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Weg met N-va! Leve BUB! (met 15 man, gewapend met 15 vlaggen, als een keten, gescandeerd, terwijl we door de straten van Brussel liepen )
Wat dapper!
Daar gaat véél volk naar zijn komen kijken, een complete minipartij die wat staat te vendelzwaaien...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 00:01   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Wat dapper!
Daar gaat véél volk naar zijn komen kijken, een complete minipartij die wat staat te vendelzwaaien...
En ik meende te hebben begrepen dat belgicisten, en in het bijzonder de Blubberaars, vendelzwaaien en ander gedoe met vlaggen als iets heel fascistisch aanzagen. Dat was volgens hen toch een uiting van ouderwets nationalisme? En zoals u allen wel weet zijn de belgicisten geen nationalisten. Neen, neen! De dingen die ze meedroegen waren waarschijnlijk dweilen om na afloop de Brusselse reinigingsdiensten wat te helpen.
Oud 23 juli 2003, 00:02   #49
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Dat was volgens hen toch een uiting van ouderwets nationalisme? En zoals u allen wel weet zijn de belgicisten geen nationalisten. Neen, neen! De dingen die ze meedroegen waren waarschijnlijk dweilen om na afloop de Brusselse reinigingsdiensten wat te helpen.
En dan dingen roepen over een "vaderland" en "leve België, leve de koning", zoiets is uiteraard een internationalistische verademing tegenover al die nationalistische flaminganten...
Oud 23 juli 2003, 00:04   #50
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Had de N-VA nu ook een stand op 21/07? We kunnen een gedegen parlementair als Bourgeois nog gebruiken
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 00:06   #51
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Had de N-VA nu ook een stand op 21/07? We kunnen een gedegen parlementair als Bourgeois nog gebruiken
Sinds je een hakenkruis onder zijn foto plaatste is zijn symphatie voor die toffe, jonge en verdraagzame BUB'ers wat bekoeld, Bruno.
Oud 23 juli 2003, 00:07   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan dingen roepen over een "vaderland" en "leve België, leve de koning", zoiets is uiteraard een internationalistische verademing tegenover al die nationalistische flaminganten...
En een koning omwille van zijn koning-zijn bejubelen. Ruikt dat niet naar zoiets als irrationele personencultus?
Oud 23 juli 2003, 00:10   #53
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
En een koning omwille van zijn koning-zijn bejubelen. Ruikt dat niet naar zoiets als irrationele personencultus?
Ach, ga jij je fascistisch idool maar bejubelen!

(ik bespaar Hans maar even het inspannende denkwerk)
Oud 23 juli 2003, 00:11   #54
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nonsens! U weet dat ik niet de grootste nationalist ben, maar ik tolereer de Koning. De uitroep 'leve de Koning', was dan ook een toejuiching, een gelukwens, zoals ik mijn neefje, dat ik niet aanbid deze week gelukkige verjaardag wenste!
Oud 23 juli 2003, 00:12   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wat dapper!
Yep, we kregen alleen maar goedkeurende blikken, duimen die omhoog gingen en mensen die mee scandeerden, of Vive la Patrie/leve het Vaderland riepen 8) Maar ja, dat zijn domme Belgen he hahahaha
Oud 23 juli 2003, 00:14   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nonsens! U weet dat ik niet de grootste nationalist ben, maar ik tolereer de Koning. De uitroep 'leve de Koning', was dan ook een toejuiching, een gelukwens, zoals ik mijn neefje, dat ik niet aanbid deze week gelukkige verjaardag wenste!
Even parafraseren. Aldus schreef een NSDAP-lid in 1936:

Citaat:
Nonsens! U weet dat ik niet de grootste nationalist ben, maar ik tolereer de Führer. De uiroep 'heil Hitler', was dan ook en toejuiching, een gelukwens, zoals ik mijn neefje , dat ik niet aanbid, deze week gelukkige verjaardag wenste!
Oud 23 juli 2003, 00:19   #57
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Yep, we kregen alleen maar goedkeurende blikken, duimen die omhoog gingen en mensen die mee scandeerden, of Vive la Patrie/leve het Vaderland riepen
En een tiental kasseien tegen onze kop, maar op de foto's zijn die allemaal weggeretoucheerd...
Oud 23 juli 2003, 00:25   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Yep, we kregen alleen maar goedkeurende blikken, duimen die omhoog gingen en mensen die mee scandeerden, of Vive la Patrie/leve het Vaderland riepen
En een tiental kasseien tegen onze kop, maar op de foto's zijn die allemaal weggeretoucheerd...
Ja, van N-VAstemmers, gehuld in de driekleur
Neenee, geen vlaams-nazionalist te zien!
Oud 26 juli 2003, 19:22   #59
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Wat beide partijen ook mogen beweren over de 21e. Ik was aanwezig als Belgicist en als Bubbel, ik heb met mensen gesproken, vlaamstaligen en franstaligen, belgicisten en niet-belgicisten, en ik heb hun uit pure interesse en in alle integriteit gevraagd of ze voor of tegen een splitsing waren, en waarom. Ik heb hun ook gevraagd wat ze van de BUB vonden, van het programma, en de idealen, en of ze vonden dat ik gelijk had mijn vrije dag op te geven om mee te helpen hen in te lichten over het bestaan en programma van de BUB, en de dreiging van het separitisme.
98% van de reacties waren positief en bemoedigend. Het was geenszins een verloren dag. Ik heb ook een paar separitisten te woord gestaan, maar het enige over wat zij mij spraken was ofwel de overheersing van het frans, ofwel de overheersing van de vlamingen. Maar dat was een grote minderheid, en zij konden mij niet overtuigen.
Zoals ik eerder zei, ik ben sinds maandag nog meer overtuigd van de Belgische beweging, dan heb ik het zowel over de BUB, Pro-Belgica, als B-plus. Het was een aangename en interessante dag.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2003, 21:39   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Even parafraseren. Aldus schreef een NSDAP-lid in 1936:

Citaat:
Nonsens! U weet dat ik niet de grootste nationalist ben, maar ik tolereer de Führer. De uiroep 'heil Hitler', was dan ook en toejuiching, een gelukwens, zoals ik mijn neefje , dat ik niet aanbid, deze week gelukkige verjaardag wenste!
Dit was blijkbaar té leuk voor reacties, Jan.
Ik ga het daarom inkaderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be