Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2003, 11:56   #41
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie

Hallo !
Vllaanderen voert meer militair materieel uit dan wallonië.
Nog eens: die flamingantische kwezels zijn grote hypocrieten !
Hallo !
Vlaanderen voert minder militair materieel uit dan Wallonië.

Ik ben gekant tegen de levering van wapens aan Nepal, omdat het Nepalese leger vorig jaar meer dan 2000 mensen uit hun huizen heeft gehaald, en heeft doodgeschoten. Ik vind het immoreel dat aan diezelfde soldaten FN-mitrailleurs geleverd worden, zodat hun bloedige taak vergemakkelijkt wordt. Noem dat gerust een reactie van een kwezel en een hypocriet, maar ik blijf deze leveringen immoreel vinden.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:01   #42
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:

Hallo !
Hallo !

Ik ben gekant tegen de levering van wapens aan Nepal, omdat het Nepalese leger vorig jaar meer dan 2000 mensen uit hun huizen heeft gehaald, en heeft doodgeschoten. Ik vind het immoreel dat aan diezelfde soldaten FN-mitrailleurs geleverd worden, zodat hun bloedige taak vergemakkelijkt wordt. Noem dat gerust een reactie van een kwezel en een hypocriet, maar ik blijf deze leveringen immoreel vinden.

Doen we...

de vlaamse leveringen zijn gerechtvaardigd... ik moet daarvoor nog niet weten naar waar de wapens gaan.. het is vlaams dus tis heilig..

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:02   #43
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Hallo !
Hallo !

Op het nieuws was dat vlaanderen meer uitvoerde.
Hoedanook, de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet. Ik was ook volledig tegen die amerikaanse wapenstransporten. Dit is geen communautaire kwestie .

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:10   #44
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Hallo !
Hallo !

Hoedanook, de pot verwijt de ketel dat ze zwart ziet. Ik was ook volledig tegen die amerikaanse wapenstransporten. Dit is geen communautaire kwestie .

meer dat durf ik niet zeggen..

Was het niet dat de uitvoer in vlaanderen % gezien mee steeg ?
Het kan dus wel meer zijn maar is het daarom niet.. kan wel meer worden..
of ben ik fout nu?

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Oud 28 juli 2003, 12:15   #45
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Hallo !
Hallo !

meer dat durf ik niet zeggen..

Was het niet dat de uitvoer in vlaanderen % gezien mee steeg ?
Het kan dus wel meer zijn maar is het daarom niet.. kan wel meer worden..
of ben ik fout nu?
nee je hebt gelijk, we weten niet of het in aantal meer is, maar in vlaanderen zijn er 3 exporterende bedrijven, in wallonië 1.

Oud 28 juli 2003, 13:27   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is verschil tussen wapens en hoogtechnologisch materiaal, bijvoorbeeld infraroodkijkers.

Als blijkt dat die dingen naar landen gaan in burgeroorlog, dan moet Vlaanderen daar ook voor op de vingers getikt worden. Maar IS dat zo?
Oud 28 juli 2003, 14:16   #47
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

moest ik nu een topic openenen: de BuB: de flamiganten. leuk hé
Oud 28 juli 2003, 14:37   #48
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Wij willen idd het Ndl. uitdragen, itt jullie.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 14:55   #49
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Wij willen idd het Ndl. uitdragen, itt jullie.
Maar blijkbaar wel in sterk afgekorte versie.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 16:47   #50
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee je hebt gelijk, we weten niet of het in aantal meer is, maar in vlaanderen zijn er 3 exporterende bedrijven, in wallonië 1.
Vlaanderen voert procentueel gezien nog altijd heel wat minder uit maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat over de aard van de wapens en de bestemming. Dat is het cruciale punt.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 16:59   #51
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Vlaanderen voert procentueel gezien nog altijd heel wat minder uit maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk, het gaat over de aard van de wapens en de bestemming. Dat is het cruciale punt.

Flauw.. heilig vlaanderen zou ik zeggen.. zo kunt ge alles goedpraten..
Dus een wapen aan ik zeg maar de britten die er dan (per ongeluk) een irakees mee doodschieten mag wel?

Oud 28 juli 2003, 17:02   #52
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Er is verschil tussen wapens en hoogtechnologisch materiaal, bijvoorbeeld infraroodkijkers.

Als blijkt dat die dingen naar landen gaan in burgeroorlog, dan moet Vlaanderen daar ook voor op de vingers getikt worden. Maar IS dat zo?
Ik zie trouwens het verschil niet. Zonder infrarood kijkers,nachtkijkers, etc ook wel wat moeilijker werken niet?

Fn is bekent om zijn goeie wapens. Ik vind het stillaan jammer dat het in het franstalig gebied ligt.. dat onozel gezijk..

Oh heilig vlaanderen.. oh arm vlaanderen..

Oud 28 juli 2003, 17:09   #53
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dus een wapen aan ik zeg maar de britten die er dan (per ongeluk) een irakees mee doodschieten mag wel?
Dat is niet flauw, dat is de juist het belangrijke punt. Ik zeg niet dat ik het goed vind dat een Brit iemand mag doodschieten met een Vlaams wapen, dat kan trouwens niet want Vlaanderen produceert geen vuurwapens, maar ik wil enkel wijzen op het verschil tussen de Vlaamse en Waalse export. Ik hoop toch dat je ziet dat er een verschil is!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 18:23   #54
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Dat is niet flauw, dat is de juist het belangrijke punt. Ik zeg niet dat ik het goed vind dat een Brit iemand mag doodschieten met een Vlaams wapen, dat kan trouwens niet want Vlaanderen produceert geen vuurwapens, maar ik wil enkel wijzen op het verschil tussen de Vlaamse en Waalse export. Ik hoop toch dat je ziet dat er een verschil is!
Een verschil in laten en gewichten, ja.

Oud 28 juli 2003, 18:38   #55
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
moest ik nu een topic openenen: de BuB: de flamiganten. leuk hé

heeft tantist al eens gedaan...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 18:47   #56
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Hallo !
Hallo !

Doen we...

de vlaamse leveringen zijn gerechtvaardigd... ik moet daarvoor nog niet weten naar waar de wapens gaan.. het is vlaams dus tis heilig..
Ik schrijf nergens dat de Vlaamse wapenleveringen gerechtvaardigd zijn, nergens beweer ik dat wat Vlaams is, heilig is.

Ik til zwaar aan de FN-leveringen aan Nepal, omdat dat een flagrante overtreding is van de wapenwet van 5 augustus 1991:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wapenwet van 5 augustus 1991
strijdig zou zijn met de externe belangen van België of met de internationale doelstellingen die België nastreeft en meer in het bijzonder zou bijdragen tot een klaarblijkelijke schending van de rechten van de mens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wapenwet van 5 augustus 1991
wanneer het land van bestemming:
-het hoofd moet bieden aan zware interne spanningen die van aard zijn om te leiden tot een gewapend conflict;
-in een burgeroorlog is verwikkeld;
Deze wapenwet werd aangenomen door het federale parlement, onze volksvertegenwoordiging dus. De regering Verhofstadt I besloot deze wet flagrant te overtreden, wat op zich een zeer kwalijke zaak is. De wet is ondertussen - op vraag van de groenen - wat aangepast. Nieuwe wapenleveringen aan Nepal zijn ook nu in strijd met deze wet. Ik ken geen enkel ander wapendossier dat zo flagrant de wapenwet overtreedt, daarom spreek ik er ook niet over.

Een nieuwe exportlicentie voor Nepal moet één dezer dagen afgeleverd worden, opnieuw zal de wapenwet overtreden worden. De oplossing? De toekenning van wapenlicenties wordt gefederaliseerd.

De federale wapenwet blijft echter bestaan. De federalisering dient dus om Wallonié toe te laten om een federale wet te overtreden. Daar kan toch geen zinnig mens voor zijn? Men kan dan minstens de regelgeving ook federaliseren: de gewesten kunnen dan hun eigen wapenwetten opstellen. Als er in Wallonié een politieke meerderheid bestaat, die wapens wil leveren aan landen in burgeroorlog, dan moeten ze daar maar in het Waalse parlement over debatteren, en een duidelijke wet over stemmen.

Europa zal wel reageren, want er bestaat nog zoiets als de Europese gedragscode rond wapenexport van 8 juni 1998. Ook nogal streng. Maar wie een belgische wet overtreedt, heeft doorgaans ook weinig moeite met Europese regels.

Groeten.

Je stukje over de PID-regelinbg vond ik best goed.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 23:22   #57
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Dat de regionalisering van de wapenhandel werd tegengestemd lijkt me logisch. De regionalisering an sich is uiteraard zeer positief, maar er schort nog teveel aan om het nu goed te keuren!

1) FN is volledig in handen van de Waalse overheid. Nu mag de Waalse overheid beslissen of ze haar eigen overheidsbedrijf ethische keuzes laat maken of niet. Beetje veel belangenvermenging, hein?

2) De Delcrederedienst (verzekeringsdienst) werd daarentegen niét gedefederalisereerd, er werd zelfs een trouwe PS'er als topman aangesteld.
Nu kan de Waalse overheid probleemloos wapenlicenties afleveren én laten verzekeren (zodat de centen, ongeacht of de afnemer nu betaalt of niet, toch binnen komen) met federaal geld!

3) De splitsing van de wapenuitvoer is een grote wens van de Walen, net als de Francorchamps-wet. Die worden nu allemaal probleemloos voor het parlement gebracht en goedgekeurd in sneltempo. De Vlaamse splitsingseisen worden in een Forum gedropt en zo op de lange baan geschoven.
Zodra de Waalse politici hun buit binnen hebben, kunnen ze weer rustig "non" op alles roepen. De Vlamingen zijn dan immers hun troeven kwijt en kunnen niets bieden, alleen maar vragen!

Lijkt me toch wel het overwegen waard, niet?
Maar als voor u vlaanderen toch onafhankelijk moet wat is dan het probleem dat wallonie dat doet? Waar moeit u zich dan mee?
Ik denk dat u mijn tekst eerst eens moet lezen, dan eens diep nadenken en dan nog eens proberen iets te zeggen, Trol.
Hier verspil ik mijn tijd echt niet aan...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 23:41   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat de regionalisering van de wapenhandel werd tegengestemd lijkt me logisch. De regionalisering an sich is uiteraard zeer positief, maar er schort nog teveel aan om het nu goed te keuren!

1) FN is volledig in handen van de Waalse overheid. Nu mag de Waalse overheid beslissen of ze haar eigen overheidsbedrijf ethische keuzes laat maken of niet. Beetje veel belangenvermenging, hein?

2) De Delcrederedienst (verzekeringsdienst) werd daarentegen niét gedefederalisereerd, er werd zelfs een trouwe PS'er als topman aangesteld.
Nu kan de Waalse overheid probleemloos wapenlicenties afleveren én laten verzekeren (zodat de centen, ongeacht of de afnemer nu betaalt of niet, toch binnen komen) met federaal geld!

3) De splitsing van de wapenuitvoer is een grote wens van de Walen, net als de Francorchamps-wet. Die worden nu allemaal probleemloos voor het parlement gebracht en goedgekeurd in sneltempo. De Vlaamse splitsingseisen worden in een Forum gedropt en zo op de lange baan geschoven.
Zodra de Waalse politici hun buit binnen hebben, kunnen ze weer rustig "non" op alles roepen. De Vlamingen zijn dan immers hun troeven kwijt en kunnen niets bieden, alleen maar vragen!

Lijkt me toch wel het overwegen waard, niet?
Maar als voor u vlaanderen toch onafhankelijk moet wat is dan het probleem dat wallonie dat doet? Waar moeit u zich dan mee?
Ik denk dat u mijn tekst eerst eens moet lezen, dan eens diep nadenken en dan nog eens proberen iets te zeggen, Trol.
Hier verspil ik mijn tijd echt niet aan...
Ben je te slim voor he
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 00:01   #59
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Ben je te slim voor he
Als gij het al zegt...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2003, 11:00   #60
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De meest Belgische partij is ongetwijfeld het VB. Sedert 25 jaar blokkeert ze consequent élke staatshervorming. Ook de N-VA stemde tegen splitsing buitenl. handel, ontwikkelingssamenwerking, en nu wapenwetgeving.
Faket u het, of bent u echt zo dom als u zich voor doet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be