Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2003, 13:42   #41
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ik zie nog steeds geen mentaliteitsverandering.

Hoe kan het ook anders met het magere aantal snelheidscontroles? Overtreders moet je desnoods 10 maal met hun kop tegen een muur slaan vooraleer ze snappen dat ze té snel rijden. Spijtig dat ik niet de verkeersveiligheid mag aanpakken in België: de wagen van de hardnekkige wanbetaler wordt gewoonweg geconfisqueerd ter betaling van de boete + extra administratiekosten.

De objectieve waarde van de wagen (volgens catalogus bijvoorbeeld) zou dan kunnen terugbetaald worden aan de voormalige eigenaar, dit uiteraard na afhouding van de boete en extra administratiekosten.

Gevolg:
* de hardnekkige wanbetaler heeft z'n boete betaald -> geen verder gevolg meer.
* de administratie heeft de boete op een relatief korte termijn kunnen innen, zonder noemenswaardige problemen.
* de hardnekkige wanbetaler dient op zoek te gaan naar een andere wagen (misschien minder snelle wagen met het bedrag dat ie teruggestort krijgt), wat op zich wel praktische rommel met zich meebrengt -> afschrikeffect, beter vermijden dan genezen.
* dit kan enkel toegepast worden indien de boete zich boven bijvoorbeeld 1.000 EUR of hoger bevindt. Voor een scheet in een fles ga je ook niet iemands wagen aanslaan hé.

Op zo'n manier zullen de kleine kindjes in het verkeer het uiteindelijk ook wel leren. Het idee moet wel sterk bijgeschaafd worden om werkbaar te zijn. Maar een mentaliteitswijzing zou dan wel snel de kop kunnen opsteken. Sissie-landje.

Ik hou mij steeds aan de maximumsnelheid, maar klaarblijkelijk ben ik lid van een serieuze minderheid.

Deze minderheid zal minder kans hebben een boete aan hun laars gelapt te krijgen hé...voor een ander moet je 't niet doen, maar gewoon voor jezelf.
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 13:43   #42
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oeteke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ik ben voor verkeersveiligheid, maar niet op de manier zoals ze nu bezigzijn.

Waar zitten al die mensen die VOOR meer flitsbakken en palen zijn, wanneer ik s'morgens constant wordt voorbijgestoken op de snelweg ?
onze maatschappij is gewoon te gehaast.
Iedereen moet rap rap ergens zijn. Dat is ook het probleem.
Als ik aan de lichten sta, is het precies of ik aan de start van een grand prix sta.
Al die mensen die wat extra toeren geven, en dan als het groen is pijlsnel uit de startblokken vliegen..
En dat is overal, tenzij ge ne ouwe pé bent van 80 jaar en ge rijdt met nen dikke bak maar ge weet de gas nie staan, dan gebeurt da nie.
En zo zijn er ook HEEEEEEL VEEEL!
Heeft niet noodzakelijk iets te maken met gehaast zijn. Sneller rijden verhoogt voor veel mensen simpelweg het rijplezier. Dat ze dan amper sneller ter plaatse zijn dan een collega die wat trager rijdt, speelt daarin geen rol. En ik moet er eerlijk bijzeggen dat dat voor mij ook zo is. Binnen de bebouwde kom kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Maar op brede banen met weinig verkeer durf ik al eens sneller rijden (niet overdreven, 140 is het maximum op de autostrade en dan ook enkel wanneer de omstandigheden dit toelaten). Het is niet veel te veel, maar ik vind het heel wat aangenamer dan het slaapverwekkende treintjerijden aan 120 per uur.

Trouwens, ik probeer dat niet goed te praten. Ik probeer enkel aan te tonen dat het niet zo simpel is als "dan moet je maar wat vroeger vertrekken". Naar mijn mening houdt het beleid daar dan ook te weinig rekening mee. Laat de mensen die snel willen gaan dat doen wanneer het kan (bvb autostrade 's nachts) en ze zullen al veel beter bereid zijn om zich aan de regels te houden wanneer het moet. Ontneem ze alle mogelijkheid om eens wat sneller te rijden, en je kweekt enkel frustratie, wat op termijn ook gevaarlijk is.
Leve de glijdende werkuren, op het werk mogen wij beginnen vanaf 7h30 tot 9h30, dus eigenlijk kom je nooit te laat op het werk. Je mag een ahlf uur tot 2 uur middagpauze nemen, waar je ondertussen je boodschappen kunt doen. Je moet gewoon elke dag 8 uur werken, 40 uur per week, en de wergever is soepel met het vroeger weggaan om een doktersbezoek of om familiale redenen, zolang er 40 uur per week gewerkt wordt. Ik vind dit fantastisch en bij mijn weten wordt daar geen misbruik van gemaakt. Zo komen de auto's ook niet allemaal op hetzelfde tijdstip op de baan.
Inderdaad, glijdende werkuren en thuiswerken mogen gerust aangemoedigd worden.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 13:47   #43
Calle
Parlementslid

Standaard

Nu niet beginnen zeveren he, zelfs met een geit kan ik gerust harder rijden dan de toegelaten snelheid.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 14:00   #44
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leve de glijdende werkuren, op het werk mogen wij beginnen vanaf 7h30 tot 9h30, dus eigenlijk kom je nooit te laat op het werk. Je mag een ahlf uur tot 2 uur middagpauze nemen, waar je ondertussen je boodschappen kunt doen. Je moet gewoon elke dag 8 uur werken, 40 uur per week, en de wergever is soepel met het vroeger weggaan om een doktersbezoek of om familiale redenen, zolang er 40 uur per week gewerkt wordt. Ik vind dit fantastisch en bij mijn weten wordt daar geen misbruik van gemaakt. Zo komen de auto's ook niet allemaal op hetzelfde tijdstip op de baan.
Mag ik uit nieuwsgierigheid eens vragen wat voor soort werk je doet. Ik hoop dat je beseft dat dit soort werkomstandigheden niet mogelijk zijn in de meeste jobs.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 15:30   #45
wils
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ja, inderdaad, en leg mij dan een keer uit waarom ze verkeersdrempels leggen waar de bus en de brandweer niet over kan. Met asverschuivingen kunnen ze er nog over. alleen wanneer er tegnliggers zijn moet men dan voorang geven.
Die verkeerdrempels liggen er omdat de Belgen, zonder onderscheid van noord en zuid, de indruk hebben dat de wetgeving niet voor hun bestemd is. Ben je zeker dat indien men de verkeersregels gevolgd had zoals het hoorde, en niet volgens zijn eigen reglementen te rijden, er veel diende veranderd te worden aan de snelheid? Neen dat heb je enkel te danken aan de "eigenwet" chauffeurs.

wils is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 15:35   #46
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Mag ik uit nieuwsgierigheid eens vragen wat voor soort werk je doet. Ik hoop dat je beseft dat dit soort werkomstandigheden niet mogelijk zijn in de meeste jobs.
Ja, ik weet dat dat niet overal mogelijk is, maar waar het enigszins kan zou ik dit wel aanmoedigen. Minder stress, minder files, meer productiviteit naar mijn mening.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 20:51   #47
Bolter
Gouverneur

Standaard

Reactie verantwoordelijke van de politie in Limburg..

Die vuilnisbakken gaan een brug te ver...
Die komen Limburg zeker niet in !!!

Zelfs de politie staat niet achter dat systeem..

Laatst bleek trouwens nog tijdens een parlementaire vraag dat een snelheidsovertreding die geconstateerd wordt via een multi-nova nog altijd aanvechtbaar is wegens onbetrouwbaar !!!
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 22:07   #48
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel een leuk ideetje, die vuilbakken...
Meer controle vind ik sowieso positief, en ik kan begrijpen dat je politieagenten liever elders inzet.

Waar zeker controle moet komen, is inderdaad aan scholen, woonerven e.d., maar waarom er geen zouden mogen komen aan grote kruispunten, snap ik toch niet, i oorda. Of willen daar geen voetgangers oversteken, die door een gehaaste chauffeur wel eens zouden kunnen gegrepen worden, omdat hij dacht niet voor het verkeerslicht te kunnen/moeten stoppen?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 22:36   #49
i oorda
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Ik vind het wel een leuk ideetje, die vuilbakken...
Meer controle vind ik sowieso positief, en ik kan begrijpen dat je politieagenten liever elders inzet.

Waar zeker controle moet komen, is inderdaad aan scholen, woonerven e.d., maar waarom er geen zouden mogen komen aan grote kruispunten, snap ik toch niet, i oorda. Of willen daar geen voetgangers oversteken, die door een gehaaste chauffeur wel eens zouden kunnen gegrepen worden, omdat hij dacht niet voor het verkeerslicht te kunnen/moeten stoppen?
jawel daar kunnen ook voetgangers oversteken. Ik wil alleen maar zeggen , ik ben in m'n leven al drie keer geflitst ( ben ik niet fier op hoor, maar ja) en twee keer daarvan was op de autosnelweg ter hoogte van Kruishoutem aan de snelheid van 140 km/h
Daar 120 rijden betekent een gevaar voor jezelf en de andere automobilisten!!
De federale politie weet dat iedereen daar te snel gaat, maar zonder groot gevaar voor de voetgangers, en toch controle. Enkel en alleen omdat dit snel snel wat geld opbrengt.
Oud 31 juli 2003, 22:49   #50
groentje
Minister-President

Standaard

Maar dan kan je geen lange blik aan die 'mooie' textiel- en andere fabrieken geven... Er zijn inderdaad plaatsen waar snelheidsovertredingen meer gevaar op leveren.
Maar goed, je zegt het zelf, als je je houdt aan de maximale snelheid, kunnen anderen tegen je opbotsen... Moeten die dan niet beter opletten? En hun snelheid laten zakken?
Oud 1 augustus 2003, 01:15   #51
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Heb jaren met de motor gereden, is dan wel heel simpel hé, dan kunnen je familie en je vrienden nog zeggen dat die anderen maar trager moesten rijden.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 01:31   #52
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Ook als je je je aan de (snelheids) regels houdt kun je mensen doodrijden. Je krijgt dan wel geen boete maar je word wel gestraft door de verzekering en voor de meeste mensen ids het een trauma dat men niet te boven komt. De enige manier om elk mogelijk slachtoffer,zwaar gekwets of dood, te vermijden met een gemotoriseerd voertuig is er niet mee rijden en voor de rest zijn enkel gezond verstand en de wetten van de fysica belangrijk.
In het kader van verkeersveiligheid zou men er om te beginnen om de opleiding eens aan te passen en een belangrijk deel aan defensief rijden besteden.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 10:08   #53
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Geen bal van aantrekken. Geflitst, geen probleem. Men neme een copie van een niet europees paspoort en rijbewijs, men vulle de PV in met vermelding van de chauffeur en weg is de boete.
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 11:18   #54
groentje
Minister-President

Standaard

De boete zoals in Nederland bij de overtreding zelf innen, door de controlerende agent. Als je niet genoeg geld bijhebt, kan het worden opgestuurd, met een forfaitair bedrag voor de administratiekosten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be