![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Vlaanderen uit de EU stappen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
27 | 36,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
45 | 60,00% |
Voor mij mag België uit de EU stappen (voor de Belgicisten) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,00% |
Aantal stemmers: 75. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Partijlid
|
![]() Politics.be > Thema-fora > Communautaire discussies
vlaanderen via Rob onafhankelijk? hier staat dit lees anders
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Burger
|
![]() Persoonlijk ben ik tegen dat idee maar dit terzake.
één Europa... Als dit gerealiseerd moest worden gaan er volgens mij nog enkele problemen teweeg komen. Om te beginnen; geen grenzen, geen landen... Ok theoretisch maar toch zullen er volgens mij nog velen zijn die de grenzen denkbeeldig trekken. "regio's die doorheen de geschiedenis aan elkaar hangen"... Gaan sommige regio's zich niet beter voelen door hun geschiedenis? En zullen ze dan niet onafhankelijk willen worden?! Daarbij komt ook nog taalverschillen... Franstaligen hebben zich in de loop van de geschiedenis altijd iets beter gevoeld, hoe gaat dat invloed hebben? Oplossing een Europese taal? Ik denk dat die kans dat er zoiets komt héél miniem is. Ik heb toch twijfels over dit denkbeeld, maar ieder zijn mening natuurlijk. ![]() Ik vind het wel interessant om met jou hierover te praten aangezien jij een van de weinige bent met deze visie die ik tegenkom. PS: Bedankt voor de verwijzing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
1 dat gezeik over vlaanderen en wallonië gaat dan eindelijk ophouden 2 vlaanderen speelt een grote rol in de geschiedenis, maar persoonlijk voel ik me er niet beter door (als er ergens gevochten was, was het nergens zo mooi plat dus vlaanderen) Je zal ook altijd van die moedwilligaards hebbe zu. toch kan dit wel deels hun honger naar zelfstandigheid beperken, eindelijk worde ze erkent 3 dit kan ook een mooie regiovorming zijn die talen. Eigenlijk zelf nog beter dan mijn eerdere idee. regiovorming op basis van talen (maar dan die schone dialecten)
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Burger
|
![]() En wat in verband met cultuur? Ben je niet bang dat vele gewoonten en eigenheden van een bepaald volk na verloop van tijd verloren zal gaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
wel oppassen dat we geen eenheidsworst worden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Burger
|
![]() Vooral van dat laatste schrik ik mij af...
Eén cultuur gevormd door verschillende culturen. Ik kan me er niet direct iets bij voorstellen hou dit zou zijn. en eigenlijk wil ik dit ook niet doen. Persoonlijk ben ik voor het bewaren van eigen cultuur en gewoonten en ben ik van mening dat er alles aan gedaan moet worden om deze (zo goed/oorspronkelijk mogenlijk) te behouden. Dit wil echter niet zeggen dat ik iets heb tegen andere culturen en sta ik open voor ze als ik op vakantie vertrek! Laatst gewijzigd door lenco : 3 mei 2006 om 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat is jou cultuur? ik weet het niet wat de mijne is of de vlaamse? meestal krijg je van cultuur een stereotiep beeld. sta je enkel open voor cultuur als je naar andere landen vertrekt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Burger
|
![]() Mijn cultuur is inderdaad de Vlaamsche ja.
Eerst en vooral wil ik die behouden, maar ik sta zeker wel open voor de cultuur van andere landen bv. Duitschland, Italië. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Partijlid
|
![]() dat ie vlaams is had ik al door, maar wat houd die vlaamse cultuur nu precies in? Vlaanderen is groot en er is ook een groot verschil tussen een west-vlaming uit brugge (ikke) en een limburger uit een boerengat
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Burger
|
![]() Mag ik je aanraden dit even te lezen...
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Minister-President
|
![]() De Europese "Unie" is een schandelijke parodie van het Romeinse en later het Heilig Roomse Rijk. De aantrekkingskracht van het laatste ligt juist in het feit dat het als het ware - met de woorden van Voltaire - noch Heilig, noch Rooms, noch een Rijk was. Europees eenheidstreven is gewoon een constante van de Europese geschiedenis en dat dat geen verlies van culturele verscheidenheid betekent, bewijst de geschiedenis.
De natiestaat is al bij al een tamelijk jong verschijnsel in vele landen (ook Europese). Hij is echter zeker te verkiezen boven de huidige Europese "Unie". De uitholling van de natiestaat werkt nu immers alleen maar de Pax Americana in de hand met haar "grenzeloos" speculatieve vrijhandelseconomie en haar arbeidsimmigratie. Ik ben dus 100% tegen de neoliberale en maçonnieke invulling van de Europese Unie met haar vrij verkeer van vanalles-en-nog-wat en haar liberale "waarden". Laatst gewijzigd door Volksstormer : 3 mei 2006 om 22:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Vlaanderen heeft, volgens mij toch, de Europese Unie nodig mocht het onafhankelijk worden, en dit vooral economisch. Moest de vrije handel weer afgeschaft worden, dan is dat een stap achterwaarts (nefast voor de economie.) Het is géén tegenstelling dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, terwijl de Europese Unie belangrijker wordt: de EU stelt namelijk het subsidiariteitprincipe voorop. Dit houdt in dat de beslissingen op een niveau zo dicht mogelijk bij de burger genomen worden. Dit maakt het bestuur efficiënter, althans volgens het subsidiariteitprincipe.
Één Europese Unie, zonder dus enige vorm van tussenniveaus met de grootte van een staat/natie, dat kan alleen maar problemen opleveren. De sociaal-economische en culturele situatie in Litouwen is anders dan die van Italië. Bovendien denk ik dat weinig staten bereid zullen zijn om hun land zomaar op te doeken om geheel opgenomen te worden door de EU. Er moet dus ook binnen de EU een regionaal beleid gevoerd worden. Over Zwitserland: daar zijn ze helemaal niet zo tegen de Europese Unie als men zou denken. Ik ben er zelf laatst geweest, en heb daar gesproken met een Italiaanssprekende Zwitser. Hij wist me te vertellen dat vooral de Duitstalige en Franstalige Zwitsers voor de Europese Unie zijn, terwijl de Italiaanssprekende Zwitsers er eerder bang voor zijn. Het debat is daar dus wel degelijk bezig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
een flauw afkooksel. nee hoor. de unie verplicht niemand. de landen die erbij komen doen dit op vrijwillige basis, ze worden niet veroverd. er is democratie, niet één keizer. de landen die erbij willen, passen hun aan, aan de heersende wetten in Europa, zodat ze er bij kunnen. (maar nu met 25 mag er wel even een pauze komen, zodat de unie zich eerst inwendig beter kan structureren) btw welke liberale waarden? de waarden die erin staan zijn de christelijke waarden zonder christelijk ervoor (als je snapt wat ik wil zeggen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
wij behoren tot het zuiden ja? de grote rivieren zijn de oost en west schelde? maar is er nu een veschil tussen het oude vlaanderen en het nieuwe vlaanderen in cultuur? ja toch? het dialect, het mijne is meer fransachtig (net zoals het jouwe) terwijl dat van een limburger eerder duitsachtig is. ook qua bouwstijl is het toch anders ier in brugge meer (neo)gotiek, terwijl in limburg en zo toch meer die barokke en roccoccachtig iets is
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Over de kunst: het is logisch dat er in Brugge geen barok/rococo te vinden is (of toch heel weinig), omdat door te verzanding van het Zwin Brugge in die periode arm werd. Dat betekende dus dat ze geen geld hadden om te bouwen. Maar natuurlijk zullen andere factoren ook wel meespelen. Cultuur evolueert, en ik neem aan dat de verschillen in cultuur tussen pakweg West-Vlaanderen en Limburg kleiner zijn dan tussen Vlaanderen en Wallonië. Vlaanderen ligt eerder in een Anglosaksische invloedssfeer (qua cultuur), terwijl er in Wallonië een meer zuiderse, Romaanse cultuur is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Partijlid
|
![]() Alhoewel er toch al een grote gelijkenis is tussen vlaanderen en belgie (afgezien van de taal dan die uiteraard verschilt) als je zo kijkt naar henegouwen dat zich toch wel een stuk op vlaanderen richt (vooral het stukste tegen west-vlaanderen aan)
gelijkenissen tussen een limburger en een west-vlaming zijn er nu ondertussen wel al ja. Maar als je wil zeggen je eigen cultuur is de vlaamse misschien toch wel zeer ruim. is cultuur ook niet eerder iets individueels? elke mens heeft toch zijn eigen cultuur: taal, kunst, muziek, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik vind persoonlijk dat de tegenstelling tussen Vlaanderen en Wallonië in de politiek heel sterk naar voren komt. Vlaanderen en Wallonië durven nogal eens sterk ideologisch verschillen: bijvoorbeeld qua overheidsinmening, qua stemgedrag, migrantenstemrecht, en natuurlijk in alle staatshervormingen, maar dat heeft dan weer te maken met belangen. Anyway, de relatie tussen Vlaanderen en Wallonië kan een stuk beter. Euh, cultuur is bij mijn weten nog altijd niet iets persoonlijks. Niet iedereen heeft zijn eigen cultuur. Niet iedere mens heeft bijvoorbeeld zijn 'eigen' taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gelukkig bent u in de minderheid en verwerpen de bevolkingen waar ze de gelegenheid gekregen hebben dit. Waar ze de gelegenheid niet gekregen hebben zal het nog wel komen, maak u geen illusies. de erupsie van het magma zal enkel nog wat groter worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En als we het probleem Brussel nu ook eens naar Europa zouden doorschuiven? Zou het verplegend personeel dan ook niet plots Nederlandskundig worden? Eureka! hoera! geweldig! life is beautiful! Misschien kunnen we de staatsschuld ook doorsturen naar "europa" dan zijn we daar ook weer vanaf. En moet het toch niet lukken, (je moet met alles rekening houden), dan schuiven we de problemen toch door naar de UN, niet? Misschien kan Kadhafi helpen. En als laatste redmiddel voor onze problemen: ga intergalactisch. Succes gegarandeerd. Alles is goed, zolang ge uw eigen problemen maar naar anderen kunt doorschuiven en ze zelf niet moet onder ogen zien, laat staan ze aanpakken. Misschien een klein nadeel: hou er ook rekening mee dat heel de rest van de wereld dit ook geweldig gaat vinden en alle problemen mee in uw vuilbak gaan komen stoppen. Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 mei 2006 om 13:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
da is wel waar, maar er zijn toch ook gelijkenissen. We zijn allemaal belgen en we worden allemaal geacht frans en nederlands (en duits) te kunnen de walen, vooral de jeugd kan wel degelijk nederlands, het zijn die pipos in brussel die geen woord vlaams kunnen/willen spreken de relatie kan altijd beter, het was ook een gearangeerd huwelijk. alleen loopt de verhouding behoorlijk scheef. de een ligt onder de sloef van de ander
|
![]() |
![]() |