![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() w/e
|
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() U komt ons hier eventjes vertellen dat wij u maar op uw woord moeten geloven. Geef mij eens één goede reden waarom wij op de "expretise" van een anonieme forumgebruiker zouden moeten vertrouwen... Het feit dat u al meteen in platvloers scheldproza vervalt, sterkt me in mijn overtuiging dat u net zoveel "wetenschapper" bent als ik de paus van Rome.
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze draad kan niet echt boeien. Ik heb sympathie voor alle partijen, en vooral voor Manuel*
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Gouverneur
|
![]() Mij goed, uwe Heiligheid...
Ik zou u het nummer van het IWT of BOF of FWO project kunnen doorgeven waarmee ik betaald wordt, of mijn stamnummer van de universiteit. Maar het zou van weinig intellect getuigen als ik zomaar persoonlijke gegevens op het internet rondstrooi. Stel mij eens een vraag over biotechnologie of bioinformatica dan, en kijk hoelang ik erover doe om te antwoorden... |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
#47 |
|
![]() In uw sector zijn die fondsenverstrekkers dan toch vooral private partners naar ik vermoed, en niet de overheid. Misschien is dat bij sociologisch onderzoek wel anders maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat de partijen die het beleid uitmaken alle sociologen in hun zak hebben hoor. Wetenschappelijke onafhankelijkheid en integriteit zijn toch noodzakelijk voor elk gerespecteerd wetenschapper, anders verliest hij toch ook geloofwaardigheid?
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 april 2006 om 14:52. |
![]() |
![]() |
#48 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#49 |
Vreemdeling
|
![]() aan welke universiteit ben je verbonden genehunter?
|
![]() |
![]() |
#50 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Dat kan ik. Kan u zich ook enigszins voorstellen dat anonimiteit uw geloofwaardigheid niet echt ten goede komt?
![]() |
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat onafhankelijkheid betreft: sociologie is geen beta wetenschap, niet exact, er is geen zwart en wit, alleen grijs, opinies, interpretaties. Hoe en wat daar gedoceerd wordt, hangt veelal af van de prof. Veelal zijn die van linkse signatuur, waarom weet ik niet, ik denk dat daar niet-feitelijke redenen voor zijn. Het zijn wslk meestal sociaal geengageerde mensen die dergelijke studies aanvatten. En voila daar zit je dan, de heersende opinies zijn links, die worden links gedoceerd en je vakgebied blijft uit dat vaatje tappen. Rechtse witte raven worden scheef bekeken en krijgen al helemaal geen subsidies meer. Vergeet niet dat enkel wat 'hot' is, geld krijgt. En dat geld algemeen in de wetenschap. Denk niet dat ze zo zuiver is, zelfs de beta niet. |
|
![]() |
![]() |
#52 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door genehunter : 18 april 2006 om 14:59. |
||
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#54 |
Gouverneur
|
![]() Lijdt met een lange ij? Och ja, het onderzoek op zich lijdt daar eigenlijk niet onder, in zelfs in de beta tak komt dat voor. Je kunt nu eenmaal geen computer aan wetenschap laten doen. Zolang je met mensen werkt heb je dat. Maar de conclusies die eruit getrokken worden en de bruikbaarheid ervan in de samenleving, daar moet je mee opletten. In de sociologie kun je met statistiek meestal alles bewijzen. Daar hangt het echt af van wie het de conclusies trekt, de biologie etc heeft daar zoveel onder te lijden.
Bij beta ligt dat anders, soms moet je ook opletten, daar niet van. Je hebt een groot onderscheid tussen experiment en de conclusies die je eruit trekt. een experiment op zich afbreken is gemakkelijk. Maar soms kan een gans vakgebied de mist ingaan omdat een correct uitgevoerd experiment verkeerd geïnterpreteerd wordt en soms komt dat pas na decennia uit. In de beta komt het meestal wel uit omdat de techieken verbeteren, in mens-wetenschappen gaat dat gewoon niet, er is geen 'feit' in de menswetenschappen. Je kunt nu eenmaal geen samenleving onder de microscoop leggen of in de deeltjesversneller steken. Besides, denk je dat dat een visie van binnenin de sociologie is? Als gans het vakgebied doordrongen is van één stroming van opinies die in dezelfde richting gaan, dat er uberhaupt zo gedacht wordt? Vergelijk het met creationisme en darwinisme. Zonder de recente technologische vorderingen op het gebied van DNA etc had je ook nog de twee strekkingen die wat argumentatie betreft allebei gelijk konden hebben. Jammer genoeg is er geen PCR en sequencing in de sociologie. Laatst gewijzigd door genehunter : 18 april 2006 om 15:28. |
![]() |
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#57 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 18 april 2006 om 15:52. |
|
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Inderdaad
![]() Moeten we nu niet gewoon concluderen dat sociologisch onderzoek eigenlijk steeds met een grote korrel zout genomen moet worden en het zeer moeilijk is om van daaruit een 'precies' beleid te voeren? |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens zie het gevaar van een verkeerd geparkeerde auto nu niet zo direct in (evenals het rijden aan 150km/h op een lege autostrade trouwens). De echte reden is dat veel minder moeite kost om dit te kontroleren, dan racisme, zinloosgeweld... |
|
![]() |