![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft ook niet geantwoord op mijn vraag naar die machtsbalans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Vl-Brabant heeft op het congres enkel geprotesteerd met argumenten over statuten en de finaciële regeling en 1 interventie van een delegee. Op de syndicale raad, ongeveer 120 afgevaardigden, van 18 april ging de discusie meer over solidariteit, eenheid, ...,tous ensemble, quoi. De reden waarom het voor tegenstanders geen zin had om de micro te vragen is eenvoudig: er werd niet met handopsteking, zoals de statuten voorzien, gestemd, maar er werd uitgerekend hoeveel % een afdeling vertegenwoordigt. Deze werkwijze werd de dag voordien in een UC besloten. Men had blijkbaar schrik dat men door handopsteking nooit een tweederde meerderheid zou halen. En die kans was groot: vele tegenstanders werden door deze stemwijze en door hun secretaris de mond gesnoerd. Deze splitsing is opgedrongen door de toplui, geen enkele militant (hier en daar een uitzondering natuurlijk niet te na gesproken) was vragende partij! De Renardisten uit Luik hebben het "uitlekken" van het verleden van HJ gebruikt als stok: de zwarte geschiedenis van HJ was al 20 jaar gekend door diezelfde toplui. Dat de Walen meer autonomie vragen is te begrijpen, maar een splitsing van een militante centrale is een brug te ver. Wat gaat het antwoord zijn van het ABVV op een gesplitste Sociale Zekerheid? Ze geven gvd het voorbeeld. Laatst gewijzigd door cmb : 24 april 2006 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat het duidelijk is dat die de laatste 10 jaar verschoven is van Wallonië naar Vlaanderen. Niet zozeer omdat er hier industrie is bijgekomen maar het in Wallonië sneller bergaf gaat dan in Vlaanderen. Dit zorgde voor spanningen aan de top en omdat die verschuiving zich langs communautaire lijnen voordeden zorgde dit voor communautaire spanningen aan de top. Diezelfde spanningen bestaan ook tussen de centrales, tussen de centrales en gewesten en tussen centrales en nationaal maar die verschuivingen doen zich niet voor langs communautaire lijnen. De regionale vakbondssecretarissen beslissten min-of meer wie mee kwam naar dat congres en die secretarissen werken onder respectievelijk Jorissen en zijn Franstalige tegenhanger. Het resultaat stond op voorhand vast.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Die splitsing is schandalig. De vakbondsbureaucratie speelt in kaart van de rechtse top die meegaat met het communautair opbod van alle traditionele partijen.
Enfin; tziet ernaar uit dat het project voor een nieuwe arbeiderspartij, toch zijn vorm aannemen tegen de federale verkiezingen; en het zou voor eerst sinds de jaren 60 zijn dat er een nieuw unitair initiatief komt. Een unitair initiatief dat naast tegen de neoliberale logica ook lijnrecht wil ingaan tegen elk communautair gesplits! Het moet eens gedaan zijn. Dat burgerlijke politici zich bezig houden met 'verdeel en heers'. Akkoord. Maar vakbonden horen zich daartegen te verzetten; niet het voortouw te nemen!
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie moge dan wel "de rechtse top" zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat neemt niet weg dat de VMO veel te extreem was, en op veel vlakken een schande voor het Vlaams-Nationalisme.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() Ik neem aan SP.A-Spirit, of de loge der vrijmetselaars
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Wel, ik hou niet zo van die pseudo-militaire organisaties. Die toen mij wat te veel denken aan guerilla's
![]() gwn het zich van een buitenstaander, natuurlijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
En ja in later jaren liep het uit de hand. Maar ze hebben zeker nooit de straten van ons land onveilig gemaakt zoals tegenwoordig wel het geval is. Laatst gewijzigd door luc broes : 24 april 2006 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() Is dat zo? Nu ja, in feite weet ik niet zoveel over het VMO, op wat mijn grootvader me vroeger vertelde na. Eigenlijk zou ik hier geen uitspraken moeten doen, maar kom
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
|
![]() Citaat:
In die dagen was ik dan ook geen Vlaams-Nationalist. Dat is pas later gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Laten we nu maar de gelijkhebberij en verhalen over oostfronters en VMO uit een vorige eeuw achter de rug. De problemen van vandaag zijn belangrijk genoeg om ons daarop te concentreren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Klein-links (ik veralgemeen sterk, maar de drie hierboven zijn er wel een voorbeeld van) gaat uit van één dogma: unitarisme is goed. Daarvoor moet dus alles wijken. Ze hebben liever een onwerkbare unitaire vakbond dan twee gesplitste strijdbare bonden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
|
![]() Citaat:
Dat is het nu net: zij die dingen moeten uitvoeren moeten ze uitvoeren. Gebakkelei is daarbij niet productief en dus moeten ze gebakkelei vermijden om de arbeiders te kunnen verdedigen tegen al die stoute patroons. Wees dus ne keer godverdomme blij ![]()
![]() |