Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2006, 19:48   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen hoor. Ik zeg dat er nauwelijks ideologische verschillen bestaan, als die bestaan kleiner zijn dan vroeger en dit (ideologische verschillen) zeker niet de reden is waarom de beslissing werd genomen om te splitsen.
Toch wel, daar u immers eerst schreef dat het ging om "maar ideologische verschillen".

U heeft ook niet geantwoord op mijn vraag naar die machtsbalans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 18:52   #42
cmb
Vreemdeling

cmb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Voor zover ik weet zijn enkel de Limburgers tegen de splitsing. Vlaams-Brabant is tegen de manier waarop het gesplitst is (nl Brussel bij FGTB-Métal).
Blijkbaar is er wat verwarring: Vlaams-Brabant heeft op het congres 100% tegengestemd, Limburg voor 69% voor. Enkele weken gelden was dit nog 65% tegen (zie ergens op http://splitsing.blogspot.com) Ook in Brussel waren enkele %, Vlamingen tegen.
Vl-Brabant heeft op het congres enkel geprotesteerd met argumenten over statuten en de finaciële regeling en 1 interventie van een delegee. Op de syndicale raad, ongeveer 120 afgevaardigden, van 18 april ging de discusie meer over solidariteit, eenheid, ...,tous ensemble, quoi. De reden waarom het voor tegenstanders geen zin had om de micro te vragen is eenvoudig: er werd niet met handopsteking, zoals de statuten voorzien, gestemd, maar er werd uitgerekend hoeveel % een afdeling vertegenwoordigt. Deze werkwijze werd de dag voordien in een UC besloten. Men had blijkbaar schrik dat men door handopsteking nooit een tweederde meerderheid zou halen. En die kans was groot: vele tegenstanders werden door deze stemwijze en door hun secretaris de mond gesnoerd.
Deze splitsing is opgedrongen door de toplui, geen enkele militant (hier en daar een uitzondering natuurlijk niet te na gesproken) was vragende partij! De Renardisten uit Luik hebben het "uitlekken" van het verleden van HJ gebruikt als stok: de zwarte geschiedenis van HJ was al 20 jaar gekend door diezelfde toplui. Dat de Walen meer autonomie vragen is te begrijpen, maar een splitsing van een militante centrale is een brug te ver. Wat gaat het antwoord zijn van het ABVV op een gesplitste Sociale Zekerheid? Ze geven gvd het voorbeeld.

Laatst gewijzigd door cmb : 24 april 2006 om 19:07.
cmb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:07   #43
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch wel, daar u immers eerst schreef dat het ging om "maar ideologische verschillen".

U heeft ook niet geantwoord op mijn vraag naar die machtsbalans.
Ik denk dat het duidelijk is dat die de laatste 10 jaar verschoven is van Wallonië naar Vlaanderen. Niet zozeer omdat er hier industrie is bijgekomen maar het in Wallonië sneller bergaf gaat dan in Vlaanderen. Dit zorgde voor spanningen aan de top en omdat die verschuiving zich langs communautaire lijnen voordeden zorgde dit voor communautaire spanningen aan de top. Diezelfde spanningen bestaan ook tussen de centrales, tussen de centrales en gewesten en tussen centrales en nationaal maar die verschuivingen doen zich niet voor langs communautaire lijnen. De regionale vakbondssecretarissen beslissten min-of meer wie mee kwam naar dat congres en die secretarissen werken onder respectievelijk Jorissen en zijn Franstalige tegenhanger. Het resultaat stond op voorhand vast.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:17   #44
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Die splitsing is schandalig. De vakbondsbureaucratie speelt in kaart van de rechtse top die meegaat met het communautair opbod van alle traditionele partijen.

Enfin; tziet ernaar uit dat het project voor een nieuwe arbeiderspartij, toch zijn vorm aannemen tegen de federale verkiezingen; en het zou voor eerst sinds de jaren 60 zijn dat er een nieuw unitair initiatief komt. Een unitair initiatief dat naast tegen de neoliberale logica ook lijnrecht wil ingaan tegen elk communautair gesplits!

Het moet eens gedaan zijn. Dat burgerlijke politici zich bezig houden met 'verdeel en heers'. Akkoord. Maar vakbonden horen zich daartegen te verzetten; niet het voortouw te nemen!
Oud 24 april 2006, 19:33   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het duidelijk is dat die de laatste 10 jaar verschoven is van Wallonië naar Vlaanderen. Niet zozeer omdat er hier industrie is bijgekomen maar het in Wallonië sneller bergaf gaat dan in Vlaanderen. Dit zorgde voor spanningen aan de top en omdat die verschuiving zich langs communautaire lijnen voordeden zorgde dit voor communautaire spanningen aan de top. Diezelfde spanningen bestaan ook tussen de centrales, tussen de centrales en gewesten en tussen centrales en nationaal maar die verschuivingen doen zich niet voor langs communautaire lijnen. De regionale vakbondssecretarissen beslissten min-of meer wie mee kwam naar dat congres en die secretarissen werken onder respectievelijk Jorissen en zijn Franstalige tegenhanger. Het resultaat stond op voorhand vast.
Over welke spanningen heeft u het dan? En waarom ontstonden die toen de macht naar Vlaanderen verschoof? Waarom waren er dan geen spanningen toen de machtsbasis in Wallonië lag?
Oud 24 april 2006, 19:34   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Die splitsing is schandalig. De vakbondsbureaucratie speelt in kaart van de rechtse top die meegaat met het communautair opbod van alle traditionele partijen.
Waar ontwaart u dan wel "communautair opbod" en op welke manier komt u dan aan de oppervlakte?

Wie moge dan wel "de rechtse top" zijn?
Oud 24 april 2006, 19:41   #47
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
nochthans hier een lijst met "wan"daden van die organisatie: http://www.lsp-mas.be/lsp/vmo.html idd wel extreem-rechts groepje (waarom zette men die voorzitter daarvoor niet aan de kant???)
Die site is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron...

Dat neemt niet weg dat de VMO veel te extreem was, en op veel vlakken een schande voor het Vlaams-Nationalisme.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 19:42   #48
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Wie moge dan wel "de rechtse top" zijn?
Ik neem aan SP.A-Spirit, of de loge der vrijmetselaars
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 24 april 2006, 19:45   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Dat neemt niet weg dat de VMO veel te extreem was, en op veel vlakken een schande voor het Vlaams-Nationalisme.
Kunt u dat even duiden? In welke punten was de VMO "veel te extreem" en waarin vormde ze "een schande"?
Oud 24 april 2006, 20:01   #50
van Maerlant

Standaard

Wel, ik hou niet zo van die pseudo-militaire organisaties. Die toen mij wat te veel denken aan guerilla's
gwn het zich van een buitenstaander, natuurlijk
Oud 24 april 2006, 20:07   #51
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Het is schandalig dat tien man en een paardekop een vakcentrale van meer dan 100.000 leden kunnen splitsen alleen maar omwille van de eigen belangen, zonder dat die leden daar ook maar enige inspraak in hebben gehad laat staan dat ze weten waarom de centrale werd gesplitst. Wat met de inhoudelijk verschillen betreft die opgerakeld worden. Die zijn er maar ideologisch zijn die verschillen veel kleiner dan vroeger zeker aan de top waar de splitsing werd beslist en opgelegd. Het enigste wat is veranderd is de machtsbelans tussen de bonzen wat zorgde voor spanningen aan de top.
Gesproken als een ware communist. Het enige wat ontbreekt is 'grootkapitaal' over and over again.

Oud 24 april 2006, 20:18   #52
luc broes

Standaard

Citaat:
Die site is natuurlijk niet de meest betrouwbare bron...
In de beginjaren beschermde de VMO de VU-vergaderingen tegen extremisten die g poogden de vergaderingen uit mekaar te slaan.
En ja in later jaren liep het uit de hand. Maar ze hebben zeker nooit de straten van ons land onveilig gemaakt zoals tegenwoordig wel het geval is.

Laatst gewijzigd door luc broes : 24 april 2006 om 20:20.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 20:20   #53
van Maerlant

Standaard

Is dat zo? Nu ja, in feite weet ik niet zoveel over het VMO, op wat mijn grootvader me vroeger vertelde na. Eigenlijk zou ik hier geen uitspraken moeten doen, maar kom
Oud 24 april 2006, 20:23   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik hou niet zo van die pseudo-militaire organisaties. Die toen mij wat te veel denken aan guerilla's
gwn het zich van een buitenstaander, natuurlijk
Dit lijkt me niet echt een antwoord op m'n vraag over die extreme standpunten van de VMO.
Oud 24 april 2006, 20:25   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In de beginjaren beschermde de VMO de VU-vergaderingen tegen extremisten die g poogden de vergaderingen uit mekaar te slaan.
En ja in later jaren liep het uit de hand. Maar ze hebben zeker nooit de straten van ons land onveilig gemaakt zoals tegenwoordig wel het geval is.
Daarenboven heeft de VMO ervoor gezorgd dat de pesterijen (met allerlei materiële en lichamelijke schade) door Happart en zijn Hérisson een einde kenden. Huidig burgemeester zul je nooit in negatieve bewoordingen over de VMO spreken. Hij speelde trouwens een sleutelrol in het naar Voeren brengen van de VMO.
Oud 24 april 2006, 20:30   #56
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Dit lijkt me niet echt een antwoord op m'n vraag over die extreme standpunten van de VMO.
Nee, het is ook geen antwoord. Om eerlijk te zijn heb ik geen antwoorden. Ik weet niets van hun standpunten, maar zoals ik al zei weet ik enkel van horen zeggen dat ze door vele Vlaams-Nationalisten (zoals o.a mijn grootvader en zijn vrienden) niet graag gezien werden op de Kesterheide, omdat ze wat te extreem waren naar hun smaak. Ik was jong, en heb er nooit veel over gevraagd.
In die dagen was ik dan ook geen Vlaams-Nationalist. Dat is pas later gekomen.

Oud 24 april 2006, 21:07   #57
luc broes

Standaard

Laten we nu maar de gelijkhebberij en verhalen over oostfronters en VMO uit een vorige eeuw achter de rug. De problemen van vandaag zijn belangrijk genoeg om ons daarop te concentreren.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 21:42   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gesproken als een ware communist. Het enige wat ontbreekt is 'grootkapitaal' over and over again.
U vindt het normaal dat 400 mensen die in de meeste gevallen werden aangeduid via, via door 2! mensen kunnen beslissen wat er met een organisatie van 160.000 leden gebeurt? Wie is hier de "communist".
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2006, 23:52   #59
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cmb Bekijk bericht
Deze splitsing is opgedrongen door de toplui, geen enkele militant (hier en daar een uitzondering natuurlijk niet te na gesproken) was vragende partij! De Renardisten uit Luik hebben het "uitlekken" van het verleden van HJ gebruikt als stok: de zwarte geschiedenis van HJ was al 20 jaar gekend door diezelfde toplui. Dat de Walen meer autonomie vragen is te begrijpen, maar een splitsing van een militante centrale is een brug te ver. Wat gaat het antwoord zijn van het ABVV op een gesplitste Sociale Zekerheid? Ze geven gvd het voorbeeld.
Citaat:
Dit zorgde voor spanningen aan de top en omdat die verschuiving zich langs communautaire lijnen voordeden zorgde dit voor communautaire spanningen aan de top. Diezelfde spanningen bestaan ook tussen de centrales, tussen de centrales en gewesten en tussen centrales en nationaal maar die verschuivingen doen zich niet voor langs communautaire lijnen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
De vakbondsbureaucratie speelt in kaart van de rechtse top die meegaat met het communautair opbod van alle traditionele partijen.

Enfin; tziet ernaar uit dat het project voor een nieuwe arbeiderspartij, toch zijn vorm aannemen tegen de federale verkiezingen; en het zou voor eerst sinds de jaren 60 zijn dat er een nieuw unitair initiatief komt. Een unitair initiatief dat naast tegen de neoliberale logica ook lijnrecht wil ingaan tegen elk communautair gesplits!

Het moet eens gedaan zijn. Dat burgerlijke politici zich bezig houden met 'verdeel en heers'. Akkoord. Maar vakbonden horen zich daartegen te verzetten; niet het voortouw te nemen!
Het is net deze houding die massaal de arbeiders richting het (ultra-liberale) VB jaagt. Er mag blijkbaar niet gepraat worden over communautaire problemen. Die moeten doodgezwegen worden, omdat ze anders een gevaar zouden kunnen zijn voor de unitaire structuur van het ABVV/FGTB. Klein-links doet is exact hetzelfde als wat ze de BWP/BSP altijd heeft verweten: de structuur van de organisatie primeert boven het aanpakken van de problemen.

Klein-links (ik veralgemeen sterk, maar de drie hierboven zijn er wel een voorbeeld van) gaat uit van één dogma: unitarisme is goed. Daarvoor moet dus alles wijken. Ze hebben liever een onwerkbare unitaire vakbond dan twee gesplitste strijdbare bonden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2006, 00:08   #60
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
U vindt het normaal dat 400 mensen die in de meeste gevallen werden aangeduid via, via door 2! mensen kunnen beslissen wat er met een organisatie van 160.000 leden gebeurt? Wie is hier de "communist".
Probleem is dat elke 400 man van die 160.000, aangeduid door elke 2! (==twee faculteit?) van die 160.000, die het dagelijkse beleid moeten voeren tot die conclusie tot splitsen zouden komen.

Dat is het nu net: zij die dingen moeten uitvoeren moeten ze uitvoeren. Gebakkelei is daarbij niet productief en dus moeten ze gebakkelei vermijden om de arbeiders te kunnen verdedigen tegen al die stoute patroons. Wees dus ne keer godverdomme blij

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be