Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2006, 21:05   #41
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat zou ik niet durven zeggen. Als geen ander land in Europa worden Nederlandse taallessen aangeboden in Vlaanderen.
Allé, we zullen in het toekomstige Brussel-in-Vlaanderen dan ook maar massale taallessen aanbieden. Helemaal akkoord hoor, Paulus.

Citaat:
Bovendien klopt het natuurlijk wel dat hier anderstaligen wonen, maar ik zou ze niet in hun taal bedienen.
Brussel zal nog heel lang, en misschien voor altijd, in het Frans bediend worden. Dat belet niet dat er een actieve Nederlandstalige politieke mag gevoerd worden, maar de Vlaamse instellingen zullen de Franstaligen in hun taal laten verderleven. Zelfs het Vlaams Belang wil dat.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:05   #42
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Nog heel erg lang. Een onafhankelijk Vlaanderen zal er nooit komen omdat er geen oplossing is voor Brussel. Die zal er ook nooit komen. Brussel kan niet bij Vlaanderen want dan kun je net zo goed Belgie houden (franstaligen en nederlandstaligen samen in een land). Mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen zien zul je altijd houden, juist omdat het nooit zal gebeuren.
In één ding geef ik je gelijk: zolang de Vlaams-nationalisten Brussel zo krampachtig willen vasthouden komt er geen onafhankelijk Vlaanderen. Spijtig dat ze dat zelf niet beseffen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:08   #43
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het FDF heeft niets te maken met het Vlaams Belang. Het FDF is tenminste tegen de splitsing van België en heeft geen slogan �* la "Waalse ratten, rol uw matten."
Laat me raden, u vindt "Vlamingen, keer terug naar uw dorp!" een uiting van Franstalige verdraagzaamheid?

Citaat:
De Franstalige versie van uw oh zo geliefde Vlaams Belang is het FN en zeker niet het FDF.
Het FN is (net als het FDF en BUB) Belgisch-nationalistisch. De Waals-nationalisten zijn RWF en FRANCE (en in mindere mate de PS).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:08   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog heel erg lang. Een onafhankelijk Vlaanderen zal er nooit komen omdat er geen oplossing is voor Brussel. Die zal er ook nooit komen. Brussel kan niet bij Vlaanderen want dan kun je net zo goed Belgie houden (franstaligen en nederlandstaligen samen in een land). Mensen die Vlaanderen onafhankelijk willen zien zul je altijd houden, juist omdat het nooit zal gebeuren.
Goed gezegd, Keats.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:09   #45
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Brussel kan niet bij Vlaanderen want dan kun je net zo goed Belgie houden (franstaligen en nederlandstaligen samen in een land).
Dat zie je fout. Vlaanderen kan best samenleven met een franstalig eiland in zijn midden, het is dat al eeuwenlang gewoon.

Het verschil tussen een Vlaams-Brusselse federatie en het huidige België is natuurlijk dat het aloude Belgische establishment, dat ooit de culturele genocide op de Vlamingen heeft willen doorvoeren, van de macht zal verdreven zijn. Brussel zal niet meer de rol van bedorven kind kunnen spelen ("wij willen ook een gewest en een regering", for God's sake) maar zoals elke stad geregeerd worden door een gemeenteraad. En het zal zelf wat meer voor zijn inkomen moeten werken.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:09.
Oud 23 april 2006, 21:11   #46
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Goed gezegd, Keats.
Ondertussen voel je de Belgische grond onder je voeten wegzinken en zit je al met één been in Frankrijk, nietwaar?
Oud 23 april 2006, 21:12   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat zie je fout. Vlaanderen kan best samenleven met een franstalig eiland in zijn midden, het is dat al eeuwenlang gewoon.

Het verschil tussen een Vlaams-Brusselse federatie en het huidige België is natuurlijk dat het aloude Belgische establishment, dat ooit de culturele genocide op de Vlamingen heeft willen doorvoeren, van de macht zal verdreven zijn. Brussel zal niet meer de rol van bedorven kind kunnen spelen ("wij willen ook een gewest en een regering", for God's sake) maar zoals elke stad geregeerd worden door een gemeenteraad. En het zal zelf wat meer voor zijn inkomen moeten werken.
Maar de Franstalige Brusselaars willen niets van uw Vlaanderen weten.
Oud 23 april 2006, 21:18   #48
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We zijn nog zover niet, beste Everytime, we zijn nog zover niet. Ze voelen zich nog steeds beschermd door het Belgische regime. Maar Picqué en consoorten beginnen toch al nattigheid te voelen. Je zal zien dat ze over de nachtvluchten hun best zullen doen om tot een compromis te komen. Ze weten dat ze in de nabije toekomst over zowat alles met Vlaanderen zullen moeten onderhandelen, en dan zonder de steun van papa Belgique.

Wat zullen die Franstalige Brusselaars doen eenmaal er geen Belgisch regime meer is? Muren bouwen rond hun gewest zoals de Israëli's om de verderfelijke flaminboches buiten te houden? Of zijn er plannen om Lebensraum te verover in Brabant?

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:19.
Oud 23 april 2006, 21:19   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen voel je de Belgische grond onder je voeten wegzinken en zit je al met één been in Frankrijk, nietwaar?
Helemaal niet. Vlaanderen zal inderdaad nooit onafhankelijk worden en dat vanwege het lot van Brussel. De Vlamingen willen er een 100% Vlaamse staat van maken, de Franstaligen willen er een 100% Franstalige staat van maken. We zijn nog niet uit de zorgen.
Oud 23 april 2006, 21:22   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Hans, de spartelende belgicist. Moest het niet zo zielig zijn, was het grappig.

Frontlijn gezien, Hans? (op Canvas, dat is een Vlaamse zender voor alle duidelijkheid) Vanavond herhaling:

http://www.telesaurus.be/frontlijn/a...ins_filip.html
Waarom niet ook eens een dergelijk debat tussen "Vlamingen" en Marokkanen of Joden? Wat is de conclusie die je daar dan uit zou trekken?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:23   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ga je dan doen? Wat Wallonië wil niets van Brussel weten.
Everytime als oprichter van de Féderation Auderghem/Ixelles/Uccle/Watermael-Boitsfort/Woluwe-Saint-Lambert/Woluwe-Saint-Pierre? Want ik denk niet dat je de andere gemeentes zal kunnen meeslepen in je FDF-avontuurtje.
Oud 23 april 2006, 21:25   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat ga je dan doen? Wat Wallonië wil niets van Brussel weten.
Everytime als oprichter van de Féderation Auderghem/Ixelles/Uccle/Watermael-Boitsfort/Woluwe-Saint-Lambert/Woluwe-Saint-Pierre? Want ik denk niet dat je de andere gemeentes zal kunnen meeslepen in je FDF-avontuurtje.
Nooit gehoord van Wallonie-Bruxelles?
Oud 23 april 2006, 21:26   #53
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Vlaanderen zal inderdaad nooit onafhankelijk worden
Het zal wel moeten, wellicht een beetje tegen zijn zin, als België uiteen valt. Zie je, mijn beste, het zijn niet de flaminganten die België zullen vernietigen. Zij kunnen dat eenvoudig niet omdat ze nog steeds denken als onderdrukte "peasants" uit de 19de eeuw. België heeft van die arme flaminganten niets te vrezen. Het zijn de mensen die in België de macht hebben die nu al enkele decennia bezig zijn het land kapot te maken.

Citaat:
en dat vanwege het lot van Brussel. De Vlamingen willen er een 100% Vlaamse staat van maken,
Onzin. De Vlamingen hebben wel belangrijker dingen te doen.

Citaat:
de Franstaligen willen er een 100% Franstalige staat van maken.
Dat is Brussel nu al.

België is al dood sinds de jaren '70. De jaren '80 gaven de laatste genadeslag. In de jaren '90 lag het lijk te rotten in de woonkamer. En in de 21ste eeuw zal het stof, net als dat van de DDR of Tsjecho-Slowakije, weggeblazen worden bij de eerste de beste wind. Daar kan niemand nog iets aan veranderen, niet de Belgicisten, en zeker niet de treurige idealisten die men flaminganten noemt.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:32.
Oud 23 april 2006, 21:26   #54
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit gehoord van het feit dat Wallonië niet moet weten van die arrogante Brusselaars?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 april 2006 om 21:27.
Oud 23 april 2006, 21:31   #55
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U meent het? ....

Allons, un minimum de sérieux, mon cher! Zelfs als de Walen bereid zouden gevonden worden van onder de knoet van de Brusselse bourgeois te kruipen, hoelang denkt u dan dat Brussel nog de hoofdstad van Europa blijft? Ga eens kijken in de doorsnee Waalse stad: dat is op vele plekken het Oost-Europa van de jaren '70. Ik kan u persoonlijk het mooie historische stadje Lessen, op de taalgrens, aanraden: nergens zag ik een treuriger vervallen stad, anno 2006. En die gaan de immer stijgende Brusselse geldnood moeten bevredigen?

Wallonie-Bruxelles is een grap van Maingain om de Vlamingen schrik aan te jagen. Niemand trapt daar nog in, u niet en ik niet.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:47.
Oud 23 april 2006, 21:39   #56
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Vlaanderen zal inderdaad nooit onafhankelijk worden en dat vanwege het lot van Brussel.

In het programma Frontlijn van gisterenavond sprak Frans Crols (directeur van Trends) toch anders hoor.
''Vlaanderen mag het lot van 6 miljoen Vlamingen niet laten afhangen van een kleine 200000 Brusselaars''.
Met Brussel als het kan maar zonder als het moet.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:54   #57
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In het programma Frontlijn van gisterenavond sprak Frans Crols (directeur van Trends) toch anders hoor.
''Vlaanderen mag het lot van 6 miljoen Vlamingen niet laten afhangen van een kleine 200000 Brusselaars''.
Met Brussel als het kan maar zonder als het moet.
Ben het daar volledig mee oneens. Ten eerste is 200.000 Vlamingen niet iets wat je zomaar opoffert. Ten tweede zijn niet enkel de Nederlandstalige Brusselaars Vlamingen. De Franstalige Brusselaars, ongeacht de immense hekel dat ik aan hun gedrag heb, zijn Vlamingen. Vlaanderen heeft een tweetalige hoofdstad.
Oud 23 april 2006, 21:56   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U meent het? ....

Allons, un minimum de sérieux, mon cher! Zelfs als de Walen bereid zouden gevonden worden van onder de knoet van de Brusselse bourgeois te kruipen, hoelang denkt u dan dat Brussel nog de hoofdstad van Europa blijft? Ga eens kijken in de doorsnee Waalse stad: dat is op vele plekken het Oost-Europa van de jaren '70. Ik kan u persoonlijk het mooie historische stadje Lessen, op de taalgrens, aanraden: nergens zag ik een treuriger vervallen stad, anno 2006. En die gaan de immer stijgende Brusselse geldnood moeten bevredigen?

Wallonie-Bruxelles is een grap van Maingain om de Vlamingen schrik aan te jagen. Niemand trapt daar nog ik, ook u niet.
U weet, ik heb gemene punten met de Vlaams-Nationalisten : ik spuw ook op België, ik ben het ook beu met dit land maar het verschil is dat ik niet voor de splitsing van het land pleit. Er is nog altijd een andere alternatief : emigreren. En dit lijkt me de beste oplossing.
Oud 23 april 2006, 21:56   #59
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben het daar volledig mee oneens. Ten eerste is 200.000 Vlamingen niet iets wat je zomaar opoffert. Ten tweede zijn niet enkel de Nederlandstalige Brusselaars Vlamingen. De Franstalige Brusselaars, ongeacht de immense hekel dat ik aan hun gedrag heb, zijn Vlamingen. Vlaanderen heeft een tweetalige hoofdstad.
Blij het nog eens met je eens te kunnen zijn, mon cher.

Alleen is het nu, onder het Belgisch regime, dat Vlaanderen zijn hoofdstad kwijt is geraakt, vergeet dat niet. Elke dag dat België bestaat is een dag dat Brussel verder van Vlaanderen wegdrijft.

Ik ben ervan overtuigd dat toenadering tussen Brussel en Vlaanderen alleen maar kan (en zal) ontstaan als de stiefmoeder overleden is. Misschien is er dus wel een Vlaamse afscheuring zonder Brussel nodig om de Brusselaars even met de voeten in de realiteit te zetten.

Laatst gewijzigd door baarle : 23 april 2006 om 21:57.
Oud 23 april 2006, 21:59   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ga eens Franstalige Brusselaars zeggen dat ze Vlamingen zijn; wees dan niet verbaasd dat ze met u lachen. Wij zijn Franstaligen : we spreken Frans, leven in een Franstalig wereld en voelen ons helemaal niet met Vlaanderen verbonden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be