Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2006, 19:50   #41
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Keats [IMG]images/misc/backlink.gif[/IMG]
Als ik in Belgie kom pas ik me ook aan en spreek ik ook frans, hoe gebrekkig het ook mogen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hoe zou je het vinden als ze je in Amsterdam enkel in het Fries zouden kunnen (willen) helpen?
Ik bedoelde natuurlijk Brussel, foutje van mij. Ik weet ook wel dat er in het gebiedje ten noorden van Wallonie nog Nederlands gesproken wordt. De vraag is, hoelang nog?

Overigens is de vergelijking die je maakt compleet fout. Ik zou het alleen maar grappig vinden om een Fries in A'dam tegen te komen. Daarbij is het Fries nog best goed te verstaan en zijn zowel Friezen als ik in de eerste plaats Nederlander.
Oud 1 mei 2006, 20:00   #42
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
haha... een zelf uitgeroepen "Vlaamse" stad...
waar meer dan 90 percent Frans spreekt, veel tussen die 90 �* 100 ook, maar enkele keikoppen en onwilligen niet...
trouwens als die NL-spreker in Luik of Namen komt, daar hoeft het niet in het NL...

maar ja... spellekes spelen is leuker dan moeite doen...

er zijn geen oplossingen voor problemen die er geen zijn of die kunstmatig geschapen worden...
Voor het geval je het vergeten bent: Brussel was een Vlaamse stad, werd verfranst er is vandaag WETTELIJK tweetalig.
Oud 1 mei 2006, 20:00   #43
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Overigens is de vergelijking die je maakt compleet fout. Ik zou het alleen maar grappig vinden om een Fries in A'dam tegen te komen. Daarbij is het Fries nog best goed te verstaan en zijn zowel Friezen als ik in de eerste plaats Nederlander.

Fries goed te verstaan? I beg to differ, maar kom.

Natuurlijk is de vergelijking fout, want de friezen voeren geen imperialistische taalpolitiek. Dat is wat de francofonen hier wel hebben gedaan. Mijn vraag was hypothetisch: stel dat de friezen een francofone mentaliteit zouden hebben gehad en Amsterdam 'verfriest', mijn vraag was dan wat jij daarvan zou vinden.

Brussel is historisch een Nederlandstalige stad, het nederlands is er bewust geminoriseerd en achteruitgesteld door de overheid. Het is op papier nog steeds de 'tweetalige' hoofdstad van het land. Dat de francofonen ook aan de minimale taalwetten hun voeten met veel plezier vegen, lijkt het me wel duidelijk wie er de hoofdverantwoordelijke zal zijn voor de immer dichter bijkomende scheiding.

Nu wat Brussel betreft: persoonlijk kan het me weinig schelen wat er met Brussel gebeurt. Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat het niet in het belang van Vlaanderen is om Brussel nog (te proberen) mee te nemen. Oké, er werken veel vlamingen maar dat kan je ook zonder 1 land te vormen. Daarbuiten? Waarom zouden we een franstalig-islamitische stad als hoofdstad van een onafhankelijk vlaanderen willen? We kunnen misschien eens een stad kiezen waar de doorsnee vlaming zich thuis en welkom kan voelen. Brussel is dat imo alleszins niet.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 1 mei 2006 om 20:01.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:04   #44
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ik schaam mij in plaats van deze 'belgicisten'. Hoe ver is het met hen gekomen als ze de VERPLICHTE tweetaligheid van hulpdiensten niet meer ondersteunen? [SIZE=5]Ik dacht dat ze voor individuele tweetaligheid waren?[/SIZE] Hulp ontzeggen aan Vlamingen omdat die het Frans onkundig zijn wordt dus blijkbaar ondersteund door de belgisch gezinden?

Proficiat mannen, blijkbaar is het belgisch/frans gedachtengoed belangrijker voor jullie dan mensenlevens. Doe zo voort.
Niet dus.
Niks nieuws onder de zon.
Oud 1 mei 2006, 20:09   #45
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu wat Brussel betreft: persoonlijk kan het me weinig schelen wat er met Brussel gebeurt. Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat het niet in het belang van Vlaanderen is om Brussel nog (te proberen) mee te nemen. Oké, er werken veel vlamingen maar dat kan je ook zonder 1 land te vormen. Daarbuiten? Waarom zouden we een franstalig-islamitische stad als hoofdstad van een onafhankelijk vlaanderen willen? We kunnen misschien eens een stad kiezen waar de doorsnee vlaming zich thuis en welkom kan voelen. Brussel is dat imo alleszins niet.
Zo denk ik er ook over.
Binnen vijftien jaar is Brussel een islamitische enclave die de Franstalige Brusselaars domineert zoals de Franstalige Brusselaars de Vlamingen domineerden.

Het weze hen gegund.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:15   #46
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dikke zever. De inwoners van de Rand-dat ze Vlamingen of Franstaligen zijn- willen in vrede leven. Het zijn de politici, de VVB-en TAK clowns die de problemen zoeken. Waarom organiseren ze trouwens hun carnavalswandelingen niet in diep Vlaanderen?
Neen, het zijn de francofonen die problemen zoeken. Doordat zij koppig frans blijven spreken in de Vlaamse rand, kweken zij onwil. Als zij zich perfect zouden aanpassen, zou er geen enkel probleem zijn.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:22   #47
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dikke zever. De inwoners van de Rand-dat ze Vlamingen of Franstaligen zijn- willen in vrede leven. Het zijn de politici, de VVB-en TAK clowns die de problemen zoeken.
Simpel vragen dat de wet gerespecteert word is volgens jou problemen zoeken?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:29   #48
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik bedoelde natuurlijk Brussel, foutje van mij. Ik weet ook wel dat er in het gebiedje ten noorden van Wallonie nog Nederlands gesproken wordt. De vraag is, hoelang nog?
6 miljoen nederlandstaligen >< 4 miljoen franstaligen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:29   #49
van Maerlant

Standaard

Keats=nepprofiel?
Oud 1 mei 2006, 20:38   #50
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
6 miljoen nederlandstaligen >< 4 miljoen franstaligen.
U overschat het aantal franstaligen, Vanmaerlant.

6 miljoenVlamingen

1 miljoen Brusselaars waarvan 20% Vlaams spreekt en een heel groot deel Arabisch.

Hoeveel Franstaligen schieten er dan nog over?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:40   #51
van Maerlant

Standaard

Ja, het is natuurlijk ruw geschat. Ik liet enkel blijken hoe belachelijk Keats' post was.
Nja, het is meer dan waarschijnlijk een nepprofiel. Zulk belgicistisch extremisme hebben we hier niet meer gezien sinds Yann en Superbelg.
Oud 1 mei 2006, 20:48   #52
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht

Als u Franstaligen in Brussel aanspreekt in het Nederlands zullen zij in het Frans antwoorden.
Dat is niet altijd waar.

De meeste Franstaligen die ik in het Nederlands aanspreek antwoorden iets als : 'Excuus, ik sprek niede goed de Nééderlaandse' of iets van die aard.

Mijn reactie hangt dan af van de manier waarop ze zich verontschuldigen, en hoe ze mij daarbij aankijken.

Soms schakel ik over naar het Frans (zonder te vergeten te vermelden dat ik dan 'un effort' wil doen, zo gemeen ben ik wèl !), soms ga ik koppig door in het Nederlands.
En als ik mij dan toevallig in een winkel, een restaurant, een café of een andere plaats bevind waar men in de eerste plaats in mijn GELD geïnteresseerd is, zou het wel eens kunnen dat ik het onmiddellijk aftrap.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:49   #53
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keats=nepprofiel?
Keats=Bruno?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:56   #54
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als *kuch kuch* 'Belgicist' vind ik trouwens dat de 3 officiële talen van dit land hetzelfde respect verdienen, zeker en vast in de 'hoofdstad' !!!

Dat men van inwoners van Brussel niet onmiddellijk verwacht dat ze Duits kennen vind ik nog begrijpelijk, maar geen ènkele Brusselaar heeft een goed excuus om géén Nederlands te kennen.
Wie zijn ogen en oren opent zal merken dat deze taal namelijk zo goed als overal aanwezig is, dus zijn er mogelijkheden z�*t om toch minstens de basis ervan te leren beheersen.

Dat het niet voor iederéén even gemakkelijk is, zal ik ook niet ontkennen. Er zijn nu eenmaal 'talenknobbels' en anderen.
Wat ik in elk geval verwerpelijk vind is racisme, IN WELKE VORM DAN OOK, dus ook racisme t.o.v. de Nederlandstaligen.

(En dat geldt uiteraard ook voor het Frans en de Franstaligen)

Diegenen die lijken te denken dat Brussel in de nabije toekomst een Arabischtalige stad zal worden kan ik toch ook geruststellen :

Er wonen minder Arabischtaligen dan Nederlandstaligen hier, en dat zal nog lang zo blijven. Er wonen in Brussel mensen van zeer uiteenlopende origine - als ik het mij goed herinner méér dan 150 verschillende nationaliteiten - en het aandeel sprekers van een Slavische taal is de laatste jaren zéér snel gestegen.

Het ziet er dus eigenlijk naar uit dat Brussel eerder een Poolse dan een Arabische enclave wordt.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 21:30   #55
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Keats=Bruno?
Hehe, misschien
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 mei 2006, 22:21   #56
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het ziet er dus eigenlijk naar uit dat Brussel eerder een Poolse dan een Arabische enclave wordt.

Yeah right. Dat zijn allemaal Polen dat ik daar in dichte drommen uit de Moskee zie komen als ik weer eens vroeg in Brussel moet zijn zeker. Ik zie ook allemaal Polen verkozen worden op de lokale PS lijst. En de populairste lokale babynaam is het typisch Poolse 'Mohammed' zeker?

Ik hoop voor de westerse brusselaars dat uw verhaaltje waarheid zou zijn, maar u bent uzelf wat aan het wijsmaken.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 23:02   #57
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij voertaal bedoel ik de meest belangrijke taal. Ik weet wel dat Brussel officieel tweetalig is. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het indruk dat ik in een tweetalige stad leef. Ik kan misschien Nederlands spreken maar ik gebruik die taal (bijna) nooit in Brussel. (Bijna) alles verloopt in het Frans in Brussel. En dat is de realiteit.
Dat is niet dé realiteit. Dat is jouw realiteit. Net omdat je er weigert NL te spreken ! Mijn realiteit is dat mijn NL mij overal in BSL brengt waar ik én mijn geld wil zijn.
Oud 1 mei 2006, 23:17   #58
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Keats=nepprofiel?
Nee hoor ik ben geen nep-profiel.

Ik ben zelfs geen extremistische Belgicist. Ik ben helemaal niks en dat hoef ik ook niet te zijn, want ik ben Nederlander

Het valt mij alleen op dat de strekking van de meeste threads op dit forum meestal van dezelfde aard zijn. Als je dan een keertje reageert als iemand 'van de andere kant', dan word je direct in een klein hokje gedrukt door de plaatselijke hangjeugd. Beetje jammer vind ik dat.

Daarbij vind ik wel dat als 90% van een stad een bepaalde taal spreekt, dat de rest van de mensen zich maar gewoon aan moet passen. Zo werkt de wereld nou eenmaal.

En Vlaanderen mag dan wel meer inwoners hebben, maar als ik mij goed herinner heeft Wallonie meer landoppervlak, en al helemaal met Brussel erbij.
Oud 1 mei 2006, 23:41   #59
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dat is niet dé realiteit. Dat is jouw realiteit. Net omdat je er weigert NL te spreken ! Mijn realiteit is dat mijn NL mij overal in BSL brengt waar ik én mijn geld wil zijn.
Het is geen kwestie Nederlands weigeren te spreken. Ik heb gewoon Nederlands helemaal niet nodig in mijn dagelijkse leven in Brussel. Waar ik woon is het trouwens zeer Franstalig. Er zijn zelf meer en meer Fransen in mijn buurt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 07:31   #60
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats

Daarbij vind ik wel dat als 90% van een stad een bepaalde taal spreekt, dat de rest van de mensen zich maar gewoon aan moet passen. Zo werkt de wereld nou eenmaal.
De wereld mag dan volgens jou al zo werken, Belgique HEEFT op ZIJN manier Broekzele verfranst.
Mogen de Vlamingen dezelfde methode gebruiken om Broekzele opnieuw te vervlaamsen?
Of werkt dat nu eenmaal niet zo, volgens jou?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be