Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Mag voor u een verbod op hoofddoek in een KATHOLIEKE school?
Ja 81 73,64%
Neen 29 26,36%
Aantal stemmers: 110. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2003, 12:50   #41
Sprot
Burger

Sprot's schermafbeelding

Standaard

over het dragen van de hejab :

http://homepages.ihug.com.au/~umm_pub/hejab.html#fund
http://dutch.faithfreedom.org/forum/
Sprot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 13:06   #42
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waarom is het zo moeilijk je aan de regels van een school te houden? Het is een katholieke school, dus moet je de katholieke grondslag en regels respecteren. Op een protestantse school moet je de protestantse grondslag en regels respecteren, op een islamitische school moet je de islamitische grondslag en regels respecteren, op een joodse school moet je de joodse grondslag en regels respecteren.
Mensen zijn altijd vrij om te kiezen naar welke school ze willen gaan. Je kunt kiezen voor een openbare school of voor school met een godsdienstige inslag. Geen enkel probleem.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Mensen zijn altijd vrij om te kiezen naar welke school ze willen gaan. Je kunt kiezen voor een openbare school of voor school met een godsdienstige inslag. Geen enkel probleem.
Dus: islamieten, katholieken ea gelovigen naar een school met godsdienstige inslag, en de anderen naar een openbare school? Lijkt me wel een goed idee (zelfs oecumenisch! ...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 13:11   #43
mustang
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Hey, als ge uw kinderen naar een Katholieke school wilt sturen dan moet ge het er maar bij nemen dat ze zich ook volgens Katholieke regels dienen te kleden !
Het is niet algemeen dat in een Katholieke school hoofddoeken verboden zijn. Als men in een intern reglement stelt dat hoofddeksels in't algemeen niet toegelaten zijn op school dan heeft men een punt. Maar dat was de vraag hier niet. Dan zou de vraag moeten luiden: "Mag men het gebruik van hoofddoeken verbieden op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels geldt ?"

Deze vraagstelling zou dan veel beter zijn.
mustang is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 13:20   #44
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mustang
Citaat:
Hey, als ge uw kinderen naar een Katholieke school wilt sturen dan moet ge het er maar bij nemen dat ze zich ook volgens Katholieke regels dienen te kleden !
Het is niet algemeen dat in een Katholieke school hoofddoeken verboden zijn. Als men in een intern reglement stelt dat hoofddeksels in't algemeen niet toegelaten zijn op school dan heeft men een punt. Maar dat was de vraag hier niet. Dan zou de vraag moeten luiden: "Mag men het gebruik van hoofddoeken verbieden op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels geldt ?"

De vraagstelling zou nog beter zijn als ze als volgt luidt:
:o "Mag men het gebruik van hoofddoeken toelaten op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels geldt ?"
en
"Mag men het gebruik van hoofddoeken verbieden op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels niet geldt ?"
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2003, 16:48   #45
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eastwick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mustang
Citaat:

De vraagstelling zou nog beter zijn als ze als volgt luidt:
:o "Mag men het gebruik van hoofddoeken toelaten op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels geldt ?"
en
"Mag men het gebruik van hoofddoeken verbieden op katholieke scholen waar het verbod op hoofddeksels niet geldt ?"
Nog een véél betere vraagstelling:
"Mensen, waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?"
Oud 12 augustus 2003, 17:19   #46
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Het feit blijft dat scholen nog altijd een reglement mogen opstellen in verband met de kleding van de scholieren. Als een school hoofddoeken weigert dan moet ze ook petjes, keppeltjes en mutsjes verbieden. Als ze zich daar consequent aan houdt dan mag je haar niet van racisme beschuldigen.
Bovendien zie ik niet in waarom een meiske zich persé in zo'n warme doek wilt wikkelen. Moet wreed ongemakkelijk zijn in dit weer...

PPS Filosoof, welk juweeltje bedoel je dat ik zou dragen dat je onwelgevoegelijk vindt ? 't Is omdat ik juwelen verzamel (vooral oorbellen en eigenaardige halskettingen) dat ik het graag zou weten. En om idioten voor te zijn: nee, ik heb geen hakenkruizen in mijn verzameling. Wel bijvoorbeeld (Ierse) kruizen, wolven, draken, Ankhs, Yin-Yangs en pentagrammen. O ja en een Thorhamertje.
Oud 12 augustus 2003, 18:05   #47
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het feit blijft dat scholen nog altijd een reglement mogen opstellen in verband met de kleding van de scholieren. Als een school hoofddoeken weigert dan moet ze ook petjes, keppeltjes en mutsjes verbieden. Als ze zich daar consequent aan houdt dan mag je haar niet van racisme beschuldigen.
Bovendien zie ik niet in waarom een meiske zich persé in zo'n warme doek wilt wikkelen. Moet wreed ongemakkelijk zijn in dit weer...

PPS Filosoof, welk juweeltje bedoel je dat ik zou dragen dat je onwelgevoegelijk vindt ? 't Is omdat ik juwelen verzamel (vooral oorbellen en eigenaardige halskettingen) dat ik het graag zou weten. En om idioten voor te zijn: nee, ik heb geen hakenkruizen in mijn verzameling. Wel bijvoorbeeld (Ierse) kruizen, wolven, draken, Ankhs, Yin-Yangs en pentagrammen. O ja en een Thorhamertje.
Babeth,
Ik heb a b s o l u u t geen weet van een juweeltje: 't was maar een gokje van mij
Wat denk je dan van een verbod op "(Ierse) kruizen, wolven, draken, Ankhs, Yin-Yangs en pentagrammen. O ja en een Thorhamertje?"
Ierse kruisen hebben wel degelijk een godsdienstige en nu een politieke betekenis, pentagrammen hadden dat ook, en Thor was de oppergod van de Germanen... Ankh komt uit de egyptische cultus, Ying-Yang komt uit de religieuze symboliek vh verre oosten, dus.....religieuze symbolen genoeg in je collectie en dan zou jij aan een ander een kledingstukje met religieuze connotatie willen verbieden??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Je
"Als een school hoofddoeken weigert dan moet ze ook petjes, keppeltjes en mutsjes verbieden."
Natuurlijk! En een strik in 't haar eveneens.... Waar eindigen we d�*n??
Gewoon maar om te laten zien hoe gemakkelijk zoiets een heksenjacht wordt. en daar draait het om: demonizering van de allochtonen...dus onverdraagzaamheid
Oud 12 augustus 2003, 19:29   #48
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Toen ik op Bali was heb ik er een cultuurschok gekregen: overal hakenkruizen duidelijk zichbaar boven de portalen die toegang gaven tot de hindutempels. Er is daar zelfs een domein (of resort hotel) waar je 'swastika' bungalows kan huren. De Balinezen zijn zich echter van geen kwaad bewust want voor hen is het hakenkruis gewoon een gelukssymbool.

Terug naar de hangertjes: die kan je gewoonweg verbergen onder je trui, net zoals je een pet of een hoofddoekje kan opbergen tot de lessen gedaan zijn. Zo eenvoudig is dat. In Tunesië en Turkije geldt er trouwens een hoofddoekjesverbod op specifieke plaatsen dus zo uitzonderlijk is dat niet.
Oud 12 augustus 2003, 20:42   #49
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Tja, en mijn verzameling "religieuze" of "levensbeschouwelijke" hangertjes heb ik aangelegd omdat ik "life role playing games" speel en er nogal vaak accessoires voor nodig heb. Kostuums maken kan ik zelf maar juwelen... Was ik vergeten te melden dat ik ook nog een "Horusoog" heb liggen en de "bedelzakpenning" van de VUB ? En massa's scarabeetjes ?

Maar goed. Op school heb ik me altijd beperkt tot neutrale kettingkjes en redelijk opvallende maar nietszeggende oorbellen. Pas toen ik op kantoor begon te werken kreeg ik strenge kledingregels en het vriendelijke verzoek om bepaalde juwelen niet te dragen. Dus ik blijf erbij: die hoofddoeken hebben geen enkel practisch nut en horen niet op school thuis. Kinderen moeten zich vrij en vrolijk kunnen ontwikkelen en kledingstukken die dat belemmeren horen er niet bij.

Of we kunnen het nog anders interpreteren (grappig, die redenen zoeken): het dragen van een hoofddoek behoort tot een bepaalde buitenlandse folklore en ermee naar school gaan belemmert de goede integratie van het meisje in de maatschappij waarin ze opgroeit en haar weg moet vinden.
Oud 12 augustus 2003, 21:02   #50
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het dragen van hoofddeksels in een klas nuttig ? Daar regent het toch niet, daar schijnt de zon toch niet te hard op uw bolleke ?

De school heeft als taak de leerlingen belangrijke levenslessen bij te brengen, niet alleen wetenschap maar ook gedrag. Elke samenleving kent regels. Als je de kinderen van jongs af aan regels oplegt (ook al lijken die onzinnig voor de kinderen zelf maar daar hebben ze niet over te beslissen) dan moeten ze in theorie gezagsgetrouwe volwassenen worden.
De schoolreglementen die het dragen van hoofddoeken verbieden verbieden meestal ook andere "extravagante" tooi... een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt. Anders zouden die wel een andere school uitkiezen.

Ik ben trouwens een voorstander van schooluniformen om de leerlingen bij te brengen dat uiterlijke schijn vals is, en om ze al onmiddelijk af te leren duurdere spullen tentoon te stellen dan hun klasgenoten, wat de democratische vorming moet versterken.
Voor alle regels en reglementen zijn goede redenen te vinden. Als je maar helder genoeg nadenkt en niet onmiddelijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
Als je mijn postings goed gelezen heb zul je zien dat ik ook aan distel zei dat regels maar nuttig zijn als er een algemeen belang of waarde aan gekoppeld is.
Ik ben zelf naar een katholieke, uniform school geweest, en wij mochten ook geen extravagante accessoires dragen of opvallend gekleed gaan. Maar er waren ook een paar moslimmeisjes, met hoofddoek op ons school. Hun hoofddoek was in uniformkleur, dus geen probleem. Ik zie nog altijd niet de waarde achter een regel die het dragen van hoofdoeken zou verbieden.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2003, 02:53   #51
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Het dragen van hoofddeksels in een klas nuttig ? Daar regent het toch niet, daar schijnt de zon toch niet te hard op uw bolleke ?

De school heeft als taak de leerlingen belangrijke levenslessen bij te brengen, niet alleen wetenschap maar ook gedrag. Elke samenleving kent regels. Als je de kinderen van jongs af aan regels oplegt (ook al lijken die onzinnig voor de kinderen zelf maar daar hebben ze niet over te beslissen) dan moeten ze in theorie gezagsgetrouwe volwassenen worden.
De schoolreglementen die het dragen van hoofddoeken verbieden verbieden meestal ook andere "extravagante" tooi... een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt. Anders zouden die wel een andere school uitkiezen.

Ik ben trouwens een voorstander van schooluniformen om de leerlingen bij te brengen dat uiterlijke schijn vals is, en om ze al onmiddelijk af te leren duurdere spullen tentoon te stellen dan hun klasgenoten, wat de democratische vorming moet versterken.
Voor alle regels en reglementen zijn goede redenen te vinden. Als je maar helder genoeg nadenkt en niet onmiddelijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
Als je mijn postings goed gelezen heb zul je zien dat ik ook aan distel zei dat regels maar nuttig zijn als er een algemeen belang of waarde aan gekoppeld is.
Ik ben zelf naar een katholieke, uniform school geweest, en wij mochten ook geen extravagante accessoires dragen of opvallend gekleed gaan. Maar er waren ook een paar moslimmeisjes, met hoofddoek op ons school. Hun hoofddoek was in uniformkleur, dus geen probleem. Ik zie nog altijd niet de waarde achter een regel die het dragen van hoofdoeken zou verbieden.
Citaat:
Voor alle regels en reglementen zijn goede redenen te vinden . Als je maar helder genoeg nadenkt en niet onmiddelijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
Je kan natuurlijk �*lles reglementeren, en voor èlk reglementje een goede reden vinden of uitdenken, (mits voldoende zoeken uiteraard!regelneverij heet dat), maar is een maatschappij waar niet alles gereglementeerd is per definitie een anarchie?
Citaat:
Zou moeten, Babeth: ik ken uniformscholen waar men duurdere uniformen heeft, en andere waar ze niet duur moeten zijn: of het blauwe jasje nu van de schoolleverancier komt of van een exclusief merk is, dan wel van C & A komt, wordt niet altijd gecontroleerd, of wél?
Citaat:
Maar goed. Op school heb ik me altijd beperkt tot neutrale kettingkjes en redelijk opvallende maar nietszeggende oorbellen
Omdat uiterlijke schijn vals is, en om ze al onmiddelijk af te leren duurdere spullen tentoon te stellen dan hun klasgenoten, wat de democratische vorming moet versterken???????????
Citaat:
De schoolreglementen die het dragen van hoofddoeken verbieden verbieden meestal ook andere "extravagante" tooi... een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt.
Citaat:
een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt. Anders zouden die wel een andere school uitkiezen.
Is d�*t misschien de oorzaak: sommige ouders hebben schrik, te weinig invloed op hun kinderen te hebben (gebrek aan zelfzekerheid of pedagogie dus, of beide...) en eisen dus discipline in de plaats, en iemand die geen eenheidsworst speelt, al was het maar door het dragen van een hoofddoekje, jaagt hen schrik aan??Een beetje erg belachelijk van die ouders, vind je niet? (belachelijk, of een pijnlijke bekentenis van hun eigen onkunde op pedagogisch vlak) en ook nog:
Citaat:
Als je de kinderen van jongs af aan regels oplegt (ook al lijken die onzinnig voor de kinderen zelf maar daar hebben ze niet over te beslissen) dan moeten ze in theorie gezagsgetrouwe volwassenen worden. [/b]
Meestal krijg je dan niet te vertrouwen hypocrieten..., of revolterende Leuven 68-ers.

Citaat:
niet onmiddellijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
D�*t zinnetje is een pareltje, d�*t zou je eens moeten uitleggen! Dat moet ik ergens opslaan!! ROTFLMAO

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cosie
Hun hoofddoek was in uniformkleur, dus geen probleem. Ik zie nog altijd niet de waarde achter een regel die het dragen van hoofdoeken zou verbieden.
Ik dus evenmin...(ook niet zo het in een andere kleur was)

Babeth,
Dank je, ik heb er smakelijk mee gelachen!!!
Oud 13 augustus 2003, 15:18   #52
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga hier volledig mee akkoord.
Toen ik nog naar school ging, moet ik mijn pet afdoen wanneer ik de klas binnenkwam, allochtone meisjes mochten gewoon hun hoofddoek ophouden. Ik vind dit je reinste discriminatie.
Wie ervoor kiest om in dit land te komen en er naar school te gaan, moet zich aanpassen aan de hier heersende cultuur, gebruiken en normen.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2003, 16:26   #53
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Citaat:
Toen ik nog naar school ging, moet ik mijn pet afdoen wanneer ik de klas binnenkwam, allochtone meisjes mochten gewoon hun hoofddoek ophouden. Ik vind dit je reinste discriminatie.
Wie ervoor kiest om in dit land te komen en er naar school te gaan, moet zich aanpassen aan de hier heersende cultuur, gebruiken en normen.
Hier gaan we weer !

Wat zijn de gebruiken, normen en wat is de cultuur ?
En dan noemen ze Agalev regelneven !

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2003, 12:22   #54
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan breydel
Citaat:
Hier gaan we weer !

Wat zijn de gebruiken, normen en wat is de cultuur ?
En dan noemen ze Agalev regelneven !
Dus u bent voor aparte regels ? Een pet mag niet, een hoofddoek wel ?

Iedereen gelijk voor de wet.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2003, 14:26   #55
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

In feite zitten we hier heel de tijd totaal naast de kwestie te praten:

we hebben hier VRIJHEID van onderwijs. Dit wil zeggen dat indien ik morgen een school opricht waar de jongens in een geruite plooirok moet school lopen en de meisjes in een een gestreepte short in de zomer en gestreepte lange broek in de winter, ik dat volste recht heb. Verder heb ik het recht hoofddeksels dan wel te tolereren, verplichten of verbieden. Ik heb het recht om mijn eigen levensbeschouwelijke visie in het lessenpakket onder te brengen en van mijn leerlingen te verlangen dat ze zich op school volgens die normen gedragen.

Wil ik subsidies krijgen van de staat dan moet mijn leerprogramma aan de normen voldoen en zullen mijn leerlingen ook een gehomologeerd diploma krijgen.

Indien ik geen leerlingen krijg dan is dat mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik maak namelijk deel uit van het VRIJ onderwijs, net als katholieke scholen!

Wat met die hoofddoekpropaganda gebeurt is gewoonweg je reinste onzin! Er zijn genoeg islamitische organizaties (mijn schuld niet dat ze mekaar het licht in de ogen niet gunnen, verschillende strekkingen aanhouden en liefst mekaar overhoop zouden schieten) om islamitische scholen of scholen met een islamitische levensbeschouwing op te richten. Er is ook het officieel onderwijs waar men verschillende levensbeschouwelijke visies kan volgen en waar men wel degelijk het "recht" zal krijgen om zich uit te dossen zoals men "denkt" dat in het boek staat (het staat er trouwens niet in, maar dat is ook mijn probleem niet).

Ik denk tenandere ook niet dat een katholieke school een leerling in oranje laken die heel de dag hare hare krishna loopt te zingen ook zomaar zal laten doen! Ik vraag me dan ook af of een officiele school dat wèl zou toelaten!

Citaat:
Zou moeten, Babeth: ik ken uniformscholen waar men duurdere uniformen heeft, en andere waar ze niet duur moeten zijn: of het blauwe jasje nu van de schoolleverancier komt of van een exclusief merk is, dan wel van C & A komt, wordt niet altijd gecontroleerd, of wél?
Het is aan je te horen dat je weinig afweet van uniformen. Sommige uniformrokken/broeken KOOP JE GEWOON NIET in een C&A wegens niet BESCHIKBAAR! Daarom zijn er speciale winkels waar je die uniformen kunt bestellen. De kwaliteit van zulke hemden/bloezen/rokken/broeken is gewoonlijk ook van ontzettend goede kwaliteit zodat ze niet elk jaar hoeven opnieuw te worden aangeschaft. In sommige jaren is het ook totaal niet mogelijk een donkerblauwe anorak te vinden waar géén merknaam in te vinden is, tenzij in zulke uniformwinkels (of in de meest dure merken) maar vermits ze niet mode-gebonden zijn en je ze "op de groei" kan kopen komt een uniform na een aantal jaren wèl goedkoper uit dan "modieuze" c&a troep die na elk seizoen in flarden hangen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2003, 16:06   #56
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
In feite zitten we hier heel de tijd totaal naast de kwestie te praten:

we hebben hier VRIJHEID van onderwijs. Dit wil zeggen dat indien ik morgen een school opricht waar de jongens in een geruite plooirok moet school lopen en de meisjes in een een gestreepte short in de zomer en gestreepte lange broek in de winter, ik dat volste recht heb. Verder heb ik het recht hoofddeksels dan wel te tolereren, verplichten of verbieden. Ik heb het recht om mijn eigen levensbeschouwelijke visie in het lessenpakket onder te brengen en van mijn leerlingen te verlangen dat ze zich op school volgens die normen gedragen.

Wil ik subsidies krijgen van de staat dan moet mijn leerprogramma aan de normen voldoen en zullen mijn leerlingen ook een gehomologeerd diploma krijgen.

Indien ik geen leerlingen krijg dan is dat mijn eigen verantwoordelijkheid.

Ik maak namelijk deel uit van het VRIJ onderwijs, net als katholieke scholen!

Wat met die hoofddoekpropaganda gebeurt is gewoonweg je reinste onzin! Er zijn genoeg islamitische organizaties (mijn schuld niet dat ze mekaar het licht in de ogen niet gunnen, verschillende strekkingen aanhouden en liefst mekaar overhoop zouden schieten) om islamitische scholen of scholen met een islamitische levensbeschouwing op te richten. Er is ook het officieel onderwijs waar men verschillende levensbeschouwelijke visies kan volgen en waar men wel degelijk het "recht" zal krijgen om zich uit te dossen zoals men "denkt" dat in het boek staat (het staat er trouwens niet in, maar dat is ook mijn probleem niet).

Ik denk tenandere ook niet dat een katholieke school een leerling in oranje laken die heel de dag hare hare krishna loopt te zingen ook zomaar zal laten doen! Ik vraag me dan ook af of een officiele school dat wèl zou toelaten!

Citaat:
Het is aan je te horen dat je weinig afweet van uniformen. Sommige uniformrokken/broeken KOOP JE GEWOON NIET in een C&A wegens niet BESCHIKBAAR! Daarom zijn er speciale winkels waar je die uniformen kunt bestellen. De kwaliteit van zulke hemden/bloezen/rokken/broeken is gewoonlijk ook van ontzettend goede kwaliteit zodat ze niet elk jaar hoeven opnieuw te worden aangeschaft. In sommige jaren is het ook totaal niet mogelijk een donkerblauwe anorak te vinden waar géén merknaam in te vinden is, tenzij in zulke uniformwinkels (of in de meest dure merken) maar vermits ze niet mode-gebonden zijn en je ze "op de groei" kan kopen komt een uniform na een aantal jaren wèl goedkoper uit dan "modieuze" c&a troep die na elk seizoen in flarden hangen!
Inderdaad mijn uniformbloezen kostten (een jaar of 5 geleden ) 600 BF, een t-shirt 400BF, kan je niet echt overdreven noemen, me dunkt. Denk dat een uniform zeker goedkoper uitvalt.
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2003, 16:09   #57
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Citaat:
Voor alle regels en reglementen zijn goede redenen te vinden . Als je maar helder genoeg nadenkt en niet onmiddelijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
Je kan natuurlijk �*lles reglementeren, en voor èlk reglementje een goede reden vinden of uitdenken, (mits voldoende zoeken uiteraard!regelneverij heet dat), maar is een maatschappij waar niet alles gereglementeerd is per definitie een anarchie?
Citaat:
Citaat:
Maar goed. Op school heb ik me altijd beperkt tot neutrale kettingkjes en redelijk opvallende maar nietszeggende oorbellen
Omdat uiterlijke schijn vals is, en om ze al onmiddelijk af te leren duurdere spullen tentoon te stellen dan hun klasgenoten, wat de democratische vorming moet versterken???????????
Citaat:
De schoolreglementen die het dragen van hoofddoeken verbieden verbieden meestal ook andere "extravagante" tooi... een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt.
Citaat:
een staaltje van discipline dat door de ouders die hun kroost aan zo'n school toevertrouwen gewenst wordt. Anders zouden die wel een andere school uitkiezen.
Is d�*t misschien de oorzaak: sommige ouders hebben schrik, te weinig invloed op hun kinderen te hebben (gebrek aan zelfzekerheid of pedagogie dus, of beide...) en eisen dus discipline in de plaats, en iemand die geen eenheidsworst speelt, al was het maar door het dragen van een hoofddoekje, jaagt hen schrik aan??Een beetje erg belachelijk van die ouders, vind je niet? (belachelijk, of een pijnlijke bekentenis van hun eigen onkunde op pedagogisch vlak) en ook nog:
Citaat:
Als je de kinderen van jongs af aan regels oplegt (ook al lijken die onzinnig voor de kinderen zelf maar daar hebben ze niet over te beslissen) dan moeten ze in theorie gezagsgetrouwe volwassenen worden. [/b]
Meestal krijg je dan niet te vertrouwen hypocrieten..., of revolterende Leuven 68-ers.

Citaat:
niet onmiddellijk jezelf gaat verliezen in neo-semi-bijna-anarchistische platitudes.
D�*t zinnetje is een pareltje, d�*t zou je eens moeten uitleggen! Dat moet ik ergens opslaan!! ROTFLMAO

Citaat:
Hun hoofddoek was in uniformkleur, dus geen probleem. Ik zie nog altijd niet de waarde achter een regel die het dragen van hoofdoeken zou verbieden.

Babeth,
In Turlijke zijn op alle staatsscholen en universiteiten hoofddoeken verboden. Een land met een overwegend islamitische bevolking is dus strenger wat betreft islamitische symbolen dan een Westers land. De omgekeerde wereld. (of ga je de Turkse staat nu ook uitschelden voor een bende racisten, filosoof?)
athena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2003, 03:28   #58
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door athena
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Inderdaad mijn uniformbloezen kostten (een jaar of 5 geleden ) 600 BF, een t-shirt 400BF, kan je niet echt overdreven noemen, me dunkt. Denk dat een uniform zeker goedkoper uitvalt.
Citaat:
Ik geef toe dat uniformen niet mijn specialiteit zijn, maar ik weet wél dat het argument dat uniformen lang meegaan van weinig tel is, tenzij in een kroostrijk gezin, waar ze aan, de kleinere kinderen kunnen worden doorgeschoven: mijn zoon had elk jaar nieuwe kledij nodig( géén merkkledij!), niet omdat ze versleten was, maar gewoon omdat hij eruitgegroeid was. ..
Zo zuinig is die duurdere uniformkledij dus zeker niet, ondanks de betere kwaliteit. Ben je zeker dat bij C & A ea minder dure winkels evenals in chiquere zaken niets verkocht wordt da sterk lijkt op uniformkledij? ik meende toch zo iets gezien te hebben, enkele jaren geleden.
Ik herinner me een mesjoggene(?) turnleraar op mijn atheneum die ons in een uniforme kledij wilde zien, winkeladres werd gegeven (uiteraard), prijs gezien, alternatieve shopping elders en ik kwam op de helft van de prijs......Leraar zag wel dat het van elders kwam, was absoluut niet tevreden, maar had geen been om op te staan... Ik heb altijd gedacht dat die man zijn %tje terugkreeg van de winkel (de vent had 6 kinderen) Niet fraai in mijn ogen. Ik vermoed dat zoiets ook speelt tussen uniformscholen en uniformleveranciers...
Citaat:
Citaat:

Citaat:

Citaat:

Babeth,
In Turlijke zijn op alle staatsscholen en universiteiten hoofddoeken verboden. Een land met een overwegend islamitische bevolking is dus strenger wat betreft islamitische symbolen dan een Westers land. De omgekeerde wereld. (of ga je de Turkse staat nu ook uitschelden voor een bende racisten, filosoof?)
De motieven van Mustafa Kemal waren wél beter onderbouwd en hadden meer basis, want oprechter dan de motieven die hier spelen...
Oud 17 augustus 2003, 03:30   #59
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je de kinderen van jongs af aan regels oplegt (ook al lijken die onzinnig voor de kinderen zelf maar daar hebben ze niet over te beslissen) dan moeten ze in theorie gezagsgetrouwe volwassenen worden.
Volgens jouw theorie moeten alle moslimmeisjes zo jong mogelijk een hoofddoekje dragen, om gezagsgetrouwe volwassenen te worden...
Nu nog een uniformpje, petje of iets anders voor voor moslimjongens en het ganse probleem is opgelost. Felicitaties!
Oud 17 augustus 2003, 09:44   #60
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Filosoof, je zit gewoon nog in een politiek correct denkpatroon waar je in de jaren tachtig in blijven steken bent!

De hoofddoektoestanden bestaan uit twee hoofdmoten:

- enerzijds heb je kinderen die door hun vader verplicht worden om na hun eerste menstruatie met zo'n doek op hun hoofd te lopen, terwijl ze voordien gewoon werden opgenomen in de klas en met hun vriendinnetjes op gelijke manier omgingen! Nee! die sukkelaartjes komen terug van "verlof" in hun thuisland en moeten zich ineens anders gaan gedragen dan de rest van de klas, mogen niet meer met de jongens-klasgenoten praten en worden op die manier verplicht om zichzelf te discrimineren.
Dit zuig ik niet uit mijn duim, dit is de REALITEIT! (zelf opgemerkt)

Dan krijg je nog zo'n paar onnozele kwieten zoals filosoof die daar de conclusie uit gaan trekken dat zo'n sukkeltrientje door de RACISTISCHE klasgenoten GEDISCRIMINEERD wordt (raar, maar voordien, toen ze zelf nog NORMAAL mocht doen niet!)

Anderzijds heb je zo'n deel pubermeisjes die willen opvallen zoals �*lle pubermeisjes!
deze onnozelheid tijdens hun puberperiode wordt in scholen zoveel mogelijk beperkt.
Alleen wordt er misbruik gemaakt van het recht op godsdienstvrijheid om zich zo onnozel mogelijk te gedragen.
Datzelfde recht op godsdienstvrijheid zorgt er dan ook voor dat een aantal jonge meisjes "trouwen voor Allah", er lekker met "hun man" op los kunnen neuken zonder voorbehoedsmiddelen en op hun 18de aan hun tweede kind bezig zijn!

Mij kan het niet schelen dat die tweede groep de gevolgen van hun onnozelheid zelf moeten bekopen gedurende de rest van hun leven.

Ik heb eerder van doen met de eerste groep en ik vind het schandalig dat scholen zouden beperkt worden in hun standaard opvoedkundige taak omdat een achterlijke godsdienst, gebaseerd op primaire psychologische chantage, zonder enige vorm van kritiek meedogenloos kan worden toegepast.

Heb je al eens ooit stilgestaan bij het effect dat bij jonge jongens onstaat indien hun moeder van kleinsafaan geleerd werd dat ze minderwaardig, dommer, luier, en slechter is dan een "man"?

Misschien kan je nog wat zwembaden laten bijbouwen! dan is alles opgelost nietwaar?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be