Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2006, 08:23   #41
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is overal zo en dit sinds het ontstaan van de mensheid.
Dat de geschiedenis van de mensheid weinig fraai oogt, ja, wie kan dat tegenspreken?

Wil "beschaving" nu juist niet zeggen, dat je daar bovenuit wil komen? Dat niet noodzakelijk alles moet/kan zijn zoals het altijd geweest is? Realisme is goed, maar fatalisme?

Misschien moeten we het positieve meer cultiveren?
Oud 10 mei 2006, 08:54   #42
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Wil "beschaving" nu juist niet zeggen, dat je daar bovenuit wil komen? Dat niet noodzakelijk alles moet/kan zijn zoals het altijd geweest is? Realisme is goed, maar fatalisme?

Misschien moeten we het positieve meer cultiveren?
Voor mij wil "beschaving" zeggen: hoe koejoneer ik mijn medemens zonder dat hij het direct voelt

Ik ben nu ook geen fatalist maar wel realist omdat ik een over goede dosis mensenkennis beschik.
Je hebt wel gelijk dat we het positieve meer moeten cultiveren, maar geef toe dat er hier weinig van te merken valt.
Trouwens, wie zei weer: dictatuur is hou je bakkes, democratie is klets maar op.
Oud 10 mei 2006, 09:27   #43
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dictatuur is hou je bakkes, democratie is klets maar op.
Oud 10 mei 2006, 10:28   #44
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Knuppel,

Het is al lang geleden dat ik het zo eens met je ben geweest
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 12:56   #45
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Trouwens, wie zei weer: dictatuur is hou je bakkes, democratie is klets maar op.
Geen idee, nog niet gehoord.

In beide gevallen mis ik waarheid: ofwel mag ze niet gezegd worden, in het ander geval is er niemand die ze zegt.
Oud 10 mei 2006, 13:04   #46
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het enige orgaan dat een grondwet mag schrijven is een verkozen constituante, en daarna moet die grondwet aan de bevolking ter goedkeuring worden voorgelegd.

Vlaamse of waalse grondwetten zullen er bijgevolg pas komen na een revolutie, wanneer het volk die paljassen in Brussel buitenkiepert. Wat de zin is van die grondwetten nu te beginnen schrijven snap ik dus niet. Eerst een stevige brede volksbeweging uitbouwen om daarmee de staatsmacht omver te werpen, anders is dat zinloos en zal dat, zoals steeds opnieuw, slechts ontaarden in een langer uitstellen.

De Belze grondwet is nooit goedgekeurd door het volk, trouwens.
- elke "state"
Oud 10 mei 2006, 13:04   #47
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het enige orgaan dat een grondwet mag schrijven is een verkozen constituante, en daarna moet die grondwet aan de bevolking ter goedkeuring worden voorgelegd.

Vlaamse of waalse grondwetten zullen er bijgevolg pas komen na een revolutie, wanneer het volk die paljassen in Brussel buitenkiepert. Wat de zin is van die grondwetten nu te beginnen schrijven snap ik dus niet. Eerst een stevige brede volksbeweging uitbouwen om daarmee de staatsmacht omver te werpen, anders is dat zinloos en zal dat, zoals steeds opnieuw, slechts ontaarden in een langer uitstellen.

- elke "state" in
Oud 10 mei 2006, 13:04   #48
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

- elke "state" in de USA heeft een eigen grondwet... als we van België een federatief of confederatief land maken, is er absoluut niets verkeerds aan een aparte grondwet ttz; voor Vlaanderen en voor Wallonië.. Vlaams resp. Waals parlement roept zichzelf uit tot consituante en kleer is kees.

Bij hoeveel verkiezingen werd er door de zich ontbindende kamers reeds verkondigt dat de grondwet door de volgende kamer/senaat mag en moest hervormd worden maw hoeveel representatieve constituantes zijn er reeds geweest - nog anders gezegd hoeveel keer heeft de representatieve volkvertegenwoordiging de grondwet intussen reeds goedgekeurd ?

de vraag stellen is in dit geval niet ze nauwkeurig beantwoorden : maar ik weet pertinent dat dit na WO II ongeveer na elke verkiezingen het geval was.

Stellen dat de belgische volksvertegenwoordiging de grondwet nooit goedkeurde is dus goed fout...
Er was nooit een volksreferendum over.. maar dat is heel iets anders - hoeveel grondwetten denk je dat er in democratische landen goedgekeurd zijn zonder volksreferendum ?

Als Europa ooit een grondwet krijgt, wordt dit in ieder geval een grondwet die op de meest democratische wijze tot stand kwam : gestemd niet alleen éénstemmig door de op dat ogeblik zittende nationale regeringen, door het rechtstreeks verkozen EP en bovendien door sommige kleine landen via een volksraadpleging :
dat is democratie x 3.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 10 mei 2006 om 13:13.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2006, 15:22   #49
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Geen idee, nog niet gehoord.

In beide gevallen mis ik waarheid: ofwel mag ze niet gezegd worden, in het ander geval is er niemand die ze zegt.
Zou van Woody Allen zijn !

Voor de rest ben je er heel dicht bij.
Oud 10 mei 2006, 15:28   #50
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

- elke "state" in de USA heeft een eigen grondwet... als we van België een federatief of confederatief land maken, is er absoluut niets verkeerds aan een aparte grondwet ttz; voor Vlaanderen en voor Wallonië.. Vlaams resp. Waals parlement roept zichzelf uit tot consituante en kleer is kees.

Bij hoeveel verkiezingen werd er door de zich ontbindende kamers reeds verkondigt dat de grondwet door de volgende kamer/senaat mag en moest hervormd worden maw hoeveel representatieve constituantes zijn er reeds geweest - nog anders gezegd hoeveel keer heeft de representatieve volkvertegenwoordiging de grondwet intussen reeds goedgekeurd ?

de vraag stellen is in dit geval niet ze nauwkeurig beantwoorden : maar ik weet pertinent dat dit na WO II ongeveer na elke verkiezingen het geval was.

Stellen dat de belgische volksvertegenwoordiging de grondwet nooit goedkeurde is dus goed fout...
Er was nooit een volksreferendum over.. maar dat is heel iets anders - hoeveel grondwetten denk je dat er in democratische landen goedgekeurd zijn zonder volksreferendum ?

Als Europa ooit een grondwet krijgt, wordt dit in ieder geval een grondwet die op de meest democratische wijze tot stand kwam : gestemd niet alleen éénstemmig door de op dat ogeblik zittende nationale regeringen, door het rechtstreeks verkozen EP en bovendien door sommige kleine landen via een volksraadpleging :
dat is democratie x 3.

Is helemaal correct. Alleen heeft de kwaliteit van de makers van die Vlaams- & Waalse grondwet het tot een vaudeville gemaakt.

Wat de Europese betreft, die zal er sowieso komen, ongewijzigd en liefst zonder referendum. Want zij die "voor" stemden wisten niet waarom en zij die "tegen" stemden nog minder.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be