![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Besparingen zullen er sowieso moeten komen. Niemand wil de belastingen omhoog (integendeel) en de kosten van de SZ stijgen te snel. Laatst gewijzigd door sim.seb : 11 mei 2006 om 16:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het geeft ook te denken rond de rol van SPA, die 18 jaar in de regering zit, en niet eens de kleinste vermogensbelasting heeft doorgedrukt. Maar ook in belasting op consumptie hebben de politici hun best gedaan. Voor zover ik weet is 21% BTW zowat het hoogste percentage in europa. Ook hier valt er niet veel meer te rapen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() Paars volledig uitgeregeerd ??
BELGIE is uitgeregeerd. De Vlamingen lieten,en laten, zich naar de afgrond trekken. Wordt vervolgd. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De vergrijzing is een aanstormend probleem, waar we niet op voorbereid zijn. Daarvoor doet de regering niet aan echte langetermijnpolitiek (cfr. het Zilverfonds, goed bedoeld, maar op een minimum van tijd verkracht, en dit enkel om een budget in evenwicht te kunnen presenteren). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben akkoord over de grond van de zaak, nl dat er iets schort met de overheidsfinanciën
![]() Citaat:
Let wel, het Zilverfonds is slechts een (ingenieus) instrument tot versnelde schuldafbouw en zal waardeloos zijn zonder structurele financiering. Het ontbreken van die structurele financiering, daar moet de regering beschaamd over zijn ![]() We zijn dus idd niet voorbereid op de vergrijzing. Laat het duidelijk zijn dat ik het begrotingsbeleid van de regering niet steun (zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=50653). Laatst gewijzigd door sim.seb : 11 mei 2006 om 19:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Vreemdeling
|
![]() Een kleine toevoeging: NL doet het beter op vlak van schuldgraad, maar slechter op vlak van vorderingensaldo. Het zou dus niet correct zijn te beweren dat NL er zo veel beter voorstaat dan BE.
Laatst gewijzigd door sim.seb : 11 mei 2006 om 20:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En vooral niet te vergeten, nederland heeft pensioenfondsen (en de weinige die belgie had zijn opgebruikt om de begrotingen in evenwicht te krijgen). En hier ook weer, moest nederland in dezelfde mate belastingen heffen als belgie, dan deden zij het ook beter op vlak van vorderingssaldo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is OOK een instrument voor versterkte begrotingsdiscipline. Doordat het Zilverfonds belegt in schulden van de overheid moet de overheid ook rente betalen aan het Zilverfonds. Die rente wordt dan op zijn beurt ook belegd in schulden, waardoor de schuld versneld wordt afgebouwd. De regering kan dus de vrijgekomen rentelast NIET vandaag opgebruiken, maar went ze aan om later extra beleidsruimte te hebben. Aangezien BE een zware schuldenlast heeft, moet schuldafbouw prioritair zijn en is dit dus een goede tussenoplossing. Het was de bedoeling om op die manier (en met kostenbesparing en stijging werkgelegenheidsgraad) voldoende beleidsruimte te creëren om de vergrijzing op te vangen (maar ik herhaal: er gaat momenteel wel nog te weinig geld naar het Zilverfonds). Over de situatie in NL zullen we het niet eens worden, vrees ik ![]() Laatst gewijzigd door sim.seb : 12 mei 2006 om 09:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hoe dacht jij de tsjeven eruit te kunnen houden terwijl paars er al twee legislaturen niks van bakt?
![]() |
#52 |
Vreemdeling
|
![]() Helemaal akkoord. Het impliciete tarief op consumptie draait ook rond de 21-22% 2003 en dat is iets hoger dan het Europese gemiddelde (maar nog iets lager dan bv NL & LUX 24-25% 2003).
Laatst gewijzigd door sim.seb : 12 mei 2006 om 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben beginnen twijfelen: wat is nu weer slecht aan vermogensbelasting?...
Met een invoering van een vermogensbelasting en een daling van vennootschapsbelasting en BTW, is er waarschijnlijk een grondige verschuiving van privé-kapitaal naar investeringskapitaal. Ik geloof ook wel dat een te grove vermogensbelasting afschrikt, maar een subtiele "push" zou in feite niet slecht zijn voor de economie. Met stimuleren van kapitaalsverschuivingen pak je het geld niet af, maar zorg je voor een beter inzetten van kapitaal (tegen de oppot-cultuur). "Waar geld zit, is er economie" is een mooi verhaal, maar men moet ook de wil hebben om hiervoor te zorgen en een voldoende groot langetermijnsinzicht. En de grootste "losers" zullen toch de laffe koppigaards en korte-termijnbangerikken (in mijn ogen een van de grootste vijanden van een goeddraaiende markteconomie) zijn die op hun geld willen blijven zitten willens nillens.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 12 mei 2006 om 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Om deze reden komen er ook veel in België wonen. Men vreesde altijd kapitaalvlucht, mijn idee een drogreden. Denkt u echt dat een kapitalist , die goed toeft in België gaat vertrekken ? Wat kan het hem/haar schelen als hij in plaats superveel heel veel geld opstrijkt. Mocht er hier en daar dan al één vertrekken met zijn/haar geld, so what ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ondertussen gaan de racistische moorden maar verder. Of is het dat wat u eigenlijk wil verbergen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
de relevantie van uw laatste opmerking ontgaat me. Herleest u nog eens de openingspost daarin klaag ik aan dat jongeren elkaar uitmoorden wegens racistische motieven. Dat het enkele uren later zo uit de hand liep, kon ik niet vermoeden. De vreemdelingenproblematiek was perfect beheersbaar indien de 3 traditionele partijen 25 jaar geleden de goede beslissingen hadden genomen., daar gaat deze topic over. We hebben in deze topic het uitgebreid gehad over het politiek geklungel i.v.m. financiën. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Het federalisme is inderdaad een groot probleem. Het kost ons handenvol geld en het werkt niet.
----------------------------------- Volledig akkoord. Belgie is niet te regeren. Men blijft het proberen , maar het zal nooit werken. De komende jaren gaat dit extra aan het licht komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar WAT zou men juist willen belasten met een eventuele vermogensbelasting? Kan iemand daar wat meer details over geven? Want vele vermogensbestanddelen ZIJN reeds investeringen (via beleggingen), niet? En onze kapitaalbelasting (impliciet) is wel lager dan FR en NL, maar hoger dan het Europese gemiddelde. Laatst gewijzigd door sim.seb : 12 mei 2006 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() België is perfect te regeren, maar misschien niet met het gros van deze politici.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aangezien er iets meer geconsumeerd wordt, is er een nog grotere aantrekkelijkheid om te investereen. In mijn ogen is vermogen het privé-kapitaal dat niet in omloop is. Bedrijfsvermogen is dat juist wel en hoeft in mijn ogen zeker niet belast te worden. Verschuiving van kapitaal naar bedrijskapitaal is mijn inziens altijd te verkiezen en te stimuleren.
![]() |