![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "De dader had de uiterlijke kenmerken van een skinhead en droeg aanwijzingen die duiden op extreemrechtse sympathieën. Hij was namelijk in het zwart gekleed, droeg stevige laarzen en had lang haar, dat opzij afgeschoren was."
(de parketwoordvoerster) |
![]() |
![]() |
#42 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Blijkbaar kun je in dit land gewoon zonder vergunning een zwaar wapen kopen. Hallucinant. Dat de politici die nu luid roepen dat iedereen het recht moet hebben een wapen in huis te halen om zich te verdedigen nog maar eens goed nadenken over de gevolgen van hun voorstellen."
(Patrick Janssens in De Morgen) |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Ook al is hij misschien gestoord, er blijft een racistisch motief. Als men jarenlang illegalen en migranten betitelt als criminelen is dit de uitkomst. Politici moeten eindelijk erkennen dat racisme een groot probleem is. Ik roep op tot een samenlevingsconclaaf om dit probleem op te lossen. Woorden zijn altijd wapens. Wij zullen zeer lang afbetalen voor het woord allochtoon. Op die manier creëer je eerste- en tweederangsburgers."
(Tom Lanoye in De Morgen) |
![]() |
![]() |
#44 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het hof liet weten dat het standpunt van de koning ten aanzien van racisme en geweld bekend is en dat Albert II dat standpunt nog in januari heeft toegelicht in zijn toespraak voor de verschillende overheden van ons land. "Zij die, van welke kant dan ook, die moeilijkheden trachten te benutten om racisme of integrisme te verspreiden", zei de koning toen, "moeten wel beseffen dat ook zij blootstaan aan rechtsvervolging."
(Het Hof in De Morgen) |
![]() |
![]() |
#45 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Nee, zullen ze in koor roepen, het is niet omdat we al die bruin mannen met alle zonden Israëls beladen en omdat we denken dat het paradijs zal worden gecreëerd zodra ze terug naar hun land van oorsprong vertrokken zijn, dat we daarom medeplichtig zijn aan een zinloze moordpartij.
Strikt juridisch niet, nee. Maar moreel? Hoe verder de grens verschuift, hoe kleiner de afstand wordt om tot het ondenkbare over te gaan. Nee, zullen de vreemdelingenbashers roepen, je mag één incident niet aangrijpen om de kritiek van velen te minimaliseren. Maar is het nog wel één incident? In één week tijd wordt een Afrikaan in coma geslagen door een bende skinheads, wordt een jonge Marokkaan de verdrinkingsdood ingejaagd door een bende discotheekbezoekers, worden een Turkse vrouw, een zwangere zwarte vrouw en een onschuldige peuter de dood ingejaagd door een kerel die zich liet inspireren door extreem rechtse idealen. Is drie keer in een week nog een geïsoleerd incident? Of is het een zweer die jarenlang vrij ongestoord kon rijpen en nu open spat? Er is ooit wel eens geargumenteerd dat een van de voordelen van een extreem rechtse partij is dat het racisme zo een ventiel krijgt, waardoor het niet ontaardt in dit soort blind geweld. Die theorie is na deze week aan herziening toe." (Yves Desmet in De Morgen) |
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Wie haat zaait, zal haat oogsten. Kijk naar de samenleving, waar onverdraagzaamheid en racisme welig tieren. In zo'n sfeer krijg je bijna zeker uitwassen. Het extreem rechtse gedachtegoed kan sluimerende haatgevoelens opzwepen tot ze ontsporen. "
(Jef Vermassen in De Morgen) |
![]() |
![]() |
#47 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "De hele verrechtste sfeer die de maatschappij verziekt en die gevoed wordt door extreem rechts, moet dringend gekeerd worden."
(Vera Dua) |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 'Geen algemene conclusies trekken uit individueel extreem geweld'
"Mijn reactie is dezelfde als bij de moord op Joe Van Holsbeeck. Wat er gebeurd is, is verschrikkelijk, maar het blijft een individueel geval van extreem geweld. Net zoals het verkeerd was om bij de moord in het Centraal Station naar een gemeenschap te wijzen, zou het ook nu verkeerd zijn om algemene conclusies te trekken. Of het nu een blanke is die een zwarte doodschiet of het omgekeerde, maakt in essentie niet uit. Het is extreem geweld. We zien in onze maatschappij een soort verschuiving van geweld. Vroeger was er meer collectief geweld. Hooligans zijn daar de laatste uitlopers van. Vandaag is ook geweld geïndividualiseerd. We moeten dus opletten dat we niet overdrijven, in geen van beide richtingen. Dit is een afschuwelijke daad, maar nu het beeld ophangen van een maatschappij waarin geweld steeds nadrukkelijker aanwezig is, is niet het juiste signaal." (Johan Vande Lanotte) |
![]() |
![]() |
#49 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Wel moeten we ons vragen stellen bij de vraag hoe het kan dat iemand zo gemakkelijk een wapen kan kopen. Daar kunnen we als maatschappij wel op ingrijpen"
(Johan Vande Lanotte) |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Wat gebeurd is, choqueert me enorm. Alles wijst op een racistisch geïnspireerde moordpartij. Het geeft aan welk sluipend gif racisme en xenofobie in onze maatschappij zijn geworden. We moeten ons dringend en heel ernstig gaan bezinnen over de toekomst van onze maatschappij, waar racisme en xenofobie langzaam ingeworteld raken onder druk van een aanhoudend extreem rechts discours."
(Bart Somers) |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Ik betreur dat de herziene wapenwet, waardoor wapens niet meer zonder vergunning verkocht kunnen worden, nog altijd niet in werking is."
(Dirk Grootjans) |
![]() |
![]() |
#52 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "We oogsten nu wat we jarenlang gezaaid hebben. Het ontbrak de politici altijd aan moed om het Vlaams Belang aan te pakken, racisme werd altijd maar gebanaliseerd. De moorden zijn het resultaat van die laksheid. De racistische denkbeelden van die moordenaar zijn erin gestampt door het Vlaams Belang. Hopelijk zijn de andere partijen nu eindelijk wakker geschud en durven ze korte metten maken met extreem rechts."
(Mohammed Chakkar) |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Enkel Vande Lanottes opmerking is niet debiel.
De rest ![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Burgemeester
|
![]() Politieke recuperatie: inderdaad een goed gekozen omschrijving.
De basis van het probleem waardoor dit kon gebeuren is niet belangrijk, enkel het vet van de soep schrapen... Mensen, de verkiezingen zijn op komst en we beginnen het dankzij onze neutrale media in de gaten te krijgen ook. En pas op, dit is nog maar het begin van de politieke show.... |
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neef van Vlaams Belang-parlementslid
De dader van de dubbele moord in Antwerpen is de neef van Vlaams Belang-parlementslid Frieda Van Themsche. "Ik ben sprakeloos. Het is een introverte jongen. Hij gaat niet uit en is geweldloos opgevoed. Zijn moeder wilde nooit dat hij met speelgoedwapens speelde", zegt Van Themsche. "Hij is geen agressief type". (vrtnieuws.net) |
![]() |
![]() |
#56 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of misschien nog omfloerster : wie een boodschap van verdraagzaamheid en evenwaardigheid brengt, zal minder kans maken om zo iemand te inspireren. Wie dat niet ziet is niet eerlijk bezig , en probeert de anderen wat wijs te maken, of in het ergste geval zefs zichzelf iets wijs te maken. |
|
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "De dader is afkomstig uit extreemrechtse milieus. Hij zou Vlaams-nationalistische sympathieën hebben, maar of er een verband is met wat er gisteren gebeurd is, is nog niet duidelijk."
(vrtnieuws.net) |
![]() |
![]() |
#58 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Wat bezielde die jongen van 18? Wie is zo perfide om dat soort gedachten in het hoofd te stoppen van een student? Diegenen die daar op de achtergrond verantwoordelijk voor zijn, zijn even verantwoordelijk, zoniet meer. Er moet keihard worden opgetreden tegen eenieder wie dit klimaat schept, want in zo'n klimaat willen we niet leven."
(Het Laatste Nieuws) |
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zou men dan ook niet beter stoppen met de stigmatisering en vervolging van dieven, verkrachters, moordenaars en pedofielen? Dat leidt toch tot een negatieve sfeer in de publieke opninie tegenover deze bevolkingsgroepen? Er moet hier blijkbaar aan alle kanten wat écht nagedacht worden. Laatst gewijzigd door baarle : 12 mei 2006 om 08:10. |
|
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De dolle moordenaar moet nog ondervraagd worden maar zowel le roi als de volledige (linkse) politiek kennen al het motief erachter. Het was een skinhead dus.....
De kans om politieke tegenstander nummer 1 nog gauw een hak te zetten voor de vierkiezingen lag zo mooi voor het grijpen, en dus werd ze ten volle benut. Waar was de koning trouwens toen joe vermoord werd? Straks zullen we meer weten, maar dat er zelfs niet op de ondervraging van de moordenaar gewacht werd om deze zinloze moord politiek te recupereren is nu al een feit. |
![]() |