![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kernwapens zijn niet gebruikt om Japan te verslaan. Het is gebruikt om de de oorlog sneller te laten aflopen. De VS en de USSR hadden afgesproken (ik denk in Jalta) dat de Sovetunie Japan zou aanvallen 3 maand na de capitulatie van Duitsland. Duistland capituleerde op 8 mei 1945, dus de Sovjetunie zou Japan aanvallen op 8 augustus 1945. Maar na die 3 maand bleek dat de VS haar Russische bondgenoot niet nodig had. Wanneer ze vóór 8 augustus Japan kon verslaan, hoefde ze dus ook de Sovjetunie niet te dulden aan de onderhandelingstafel. Dan kon de VS heel Japan en Korea opeisen voor zijn invloedszone. Op 6 augustus werd de bom gegooid op Hirosjima. De VS hoopte dat binnen de dag Japan zou capituleren, en dat de USSR dus voor niets 3 miljoen soldaten naar de Chinees-Russische grens had gebracht. Maar Japan capituleerde niet. Twee dagen laten viel Sovjet-Rusland Mantsjoerije binnen, en in Washington zagen ze hun droom in elkaar stuiken. Dan hebben ze een tweede bom gegooid op Nagasaki om toch nog zo snel mogelijk tot Amerikaans-Japanse onderhandelingen te komen. De VS heeft eenzijdig een vredesakkoord met Japan ondertekend. Andere landen (Groot-Brittannië, Australië,...) mochten er louter bijstaan als toeschouwer. Maar Japan bleef in China en Korea intussen doorvechten tegen de Russen. Omdat de USSR niet toegelaten werd op de Japans-Amerikaanse onderhandelingen heeft Rusland zich de Koerillen en Sachalin toegeëigend, en heeft het in Noord-Korea een communistisch regime geïnstalleerd. Die twee bommen, en hun honderdduizenden slachtoffers dienden helemaal niet om mensenlevens te besparen. Ze dienden om de politieke en economische belangen van de VS veilig te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hadden de Amerikanen de bommen niet gedropt hadden er miljoenen doden in Japan en China meer gevallen.
En ja, doordat ze die dikke, zware stok achter de deur hadden kunnen wij hier nu allemaal onze gal spuien over die wrede atoombom dumpende VS. Stalin wist dat hij toen niks had wat vergelijkbaar was, en ook dat een B29 gemakkelijk vanuit een UK vliegveld een atoombom op Moskou kon dumpen. Hij wou niet plotseling herleid worden tot een lichtgevend hoopje as. Dat zijn troepen per 10000den stierven in belachelijk opgestelde aanvalsplannen, die door de apparatshiks opgebruikt werden als een mierennest dat werkers en soldaten opgebruikt om de koniging en nageslacht veilig te stellen word effe vergeten. Het aanstormende Communistische regime in Noord Korea werd voornamelijk gesteund door de Chinezen die toen al vrolijk onder de knoet van onze andere rode heerser Mao Tse Toeng zaten. De Russen vonden het helemaal geen ramp dat de Chinezen materiaal en manschappen verspilden in een lokaal conflictje. Uiteindelijk,Noord Korea is vergelijkbaar met België , maar dan in Aziatische context. Ik weet dat ik helemaal niet boos ben voor de atoomparaplu die West Europa voor decenia heeft gevrijwaard van de USSR. En ik weet dat mijn Poolse kennissen, desondanks ze niet blij waren met de USSR inmenging op lokaal vlak, even blij waren met hun atoomparaplu om die wrede decadente westerlingen weg te houden. Uiteindelijk was dat pure politiek, en politici weten maar al te goed wanneer te passen met goeie kaarten. Saddam wist dat niet, noch Kadafi. Beiden zijn er niet goed van af gekomen. Saddam rot nu weg in een cel, en Kadafi, die heeft zijn grootschalige plannen mogen opbergen na een bezoekje van VS bommenwerpers , die heel vriendelijk een niet nucleair visitekaartje achterlieten. Khadafi was de slimste van die 2. Die kroop plotseling in de Fransen hun kont en zocht diplomatieke bescherming, en kreeg die in ruil voor olie en gas. Dikke streep door de VS rekening, dat Algerije. Saddam was dommer en hoopte op Russische en Chinese bescherming met zijn grootspraak tegen zijn oude wapenleverancier, de VS. Terwijl de Russen zelf de handen open houden voor VS dollars, en de Chinezen, desondanks hun groei en bloei best weten waar hun Peking eend nu in gebraden word. Weeral US investeringen en US$. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En die bommen hebben inderdaad veel slachtoffers geëist (doden en gewonden, direct en op lange termijn). Maar een voortzetting van de oorlog had veel meer slachtoffer geëist en zouden Hiroshima en Nagasaki ook zwaar zijn gebombardeerd (zoals het zwaarste bombardement op Tokyo 100.000 levens heeft geëist, meer dan de atoombommen apart). Natuurlijk zijn er complotten over de VS dat zij die atoombommen alleen maar wilden gebruiken om de USSR te laten zien wat ze konden, maar wanneer zijn er zo'n complotten niet. U kan zeggen wat u wil, feit blijft dat het gebruik van de atoombommen (samen met de Russische oorlogsverklaring) de oorlog met Japan aanzienlijk hebben verkort en dus op die manier honderduizenden (en misschien zelfs miljoenen) mensenlevens hebben gered.
![]() |
![]() |
#52 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Moet wel gezegd zijn kingtiger, hun handvuur wapens (M-14 en M-16) zijn somt té gesofisticeerd voor de woestijn. De Kalashnikov is veel beter bestand tegen weer en wind ![]()
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 100%(- 10-tal personen ) van de belgen WEET niet eens of er kernwapens zijn in den belgique....
Verder vind ik het een goed idee dat de VS,Frankrijki,GB,Rusland,China een kernmacht hebben.Wetende wat "machten" elkaar aan plegen te doen,en gedisillusioneerd zijnde in Internationale overlegorganen, vind ik die ondingen best een goede verzekeringspolitriek. De overdreven hoeveelheden uit de confrontatie-periode USSR-VS worden nog steeds afgebouwd,wel wetende dat het grootste deel van de VS- en de USSR-strategische raketten nooit echt operationeel geweest zijn. Er wordt dikwijls vergeten dat het lanceren van een raket een serieus probleem is,en niet alleen voor de ruimtevaart-organisaties..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Over Hiroshima en Nagasakie: http://www.ptb.be/scripts/article.ph...BCC&obid=27801 (maar dit zal wel weer als propaganda worden afgedaan zeker? Ten dele misschien ook wel waar maar sommige dingen uit het artikel lijken mij toch niet vergezocht?)
Het gebruik van twee atoombommen lijkt mij (niet alleen na het lezen van dat interview) gewoon totaal onverantwoord omdat men onnodig veel burgers treft zonder te toekomstige (lange termijn) gevolgen te kennen (of in overweging te nemen.) Men treft eigenlijk een burgerbevolking van een hele stad en dat voor enkele decennia. Verder was het toch (dacht ik tenminste) totaal onnodig om Japan dat al op de knieën zat, zo tot definitieve overgave te dwingen en het was ook niet volgens de afspraken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als die dingen daar al liggen, dan liggen ze daar voor mijn part goed. Zij die zich dolgraag nog eens laten oppakken door de MP's doen maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik ontken niet dat het gebruik van de Atoombommen verschrikkelijke effecten had. Maar wanneer die prof stelt dat de Amerikaanse schattingen over verliezen (inderdaad tussen de half miljoen en een miljoen) uit de lucht zijn gegrepen, dan vergeet hij dat de verliezen onder de Japanse bevolking alleen maar hoger hadden gelegen. Want ondanks het feit dat de Japanse keizer inderdaad signalen had uitgezonden dat hij vrede wilde, was er nog een hele klik van militairen rond hem die dat absoluut wilde verhinderen. Dat de man op bepaalde punten gelijk heeft, ga ik niet ontkennen. Maar op andere slaat hij de bal mis. Met opzet of niet, maar blijkbaar is hij nogal een communist of toch op z'n minst zeer anti-amerikaans (google hem maar eens) en dus trek ik inderdaad zijn oprechtheid (soms) in twijfel, nu toch.
![]() |
![]() |
#57 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Sfax : 5 juni 2006 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() We zijn alletwee sarcastisch bezig hoop ik!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Ter verduidelijking even aangepast
![]() |
![]() |
![]() |