Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2006, 18:19   #41
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Is dit bij uitbreiding ook geldig voor enige KRITIEK op andere bestaande wetten? Maw zitten we in een dictatuur waarbij de reeds gestemde wetten zelfs niet meer mogen bekritiseerd worden?

Leuk feit om te weten!
De volgende generaties, die zelfs niet stemgerechtigd waren op het moment dat de verkozen wetgevende macht een wet heeft bekrachtigd, mogen daar dus in de toekomst zelfs geen kritiek meer op leveren?
Het antwoord op uw vraag, mijn beste Circe, is nee, u bevindt zich niet in een dictatuur waar gestemde wetten niet bekritiseerd mogen worden. Van iemand zoals U, een gebeten bijdraagster tot dit forum, had men toch mogen verwachten alvast dit te beseffen.

Feitelijk gewetensvol opgeleukt,
virmiljoen

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2006, 18:20   #42
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Waarom niet? Omda'k mischien op een of andere onnozele kloot zijne dikke teen zou kunnen stappen? Sorry, mer da's 't minst van mijn zorgen.

Vraagje, er bestaan verscheidene films (al dan niet gebaseerd op ware feiten) waarin bv, een westerse trouwt met een moslim, en waardan manlief (of de volledige familie) vertrekt naar een of ander land. Men ziet dan in die film hoe ofwel vrouwlief door de hel gaat om hare kleine terug te krijgen, of hoe ze op regelmatige wijze in elkaar getroeft wordt door manlief, het mocht toch volgens zijn geloof...

Zulke films, kunnen die in België, door Belgen gemaakt worden?
Dergelijke films worden in België door Belgen gemaakt, cfr. Guy Lee Thys.

Oud 11 juni 2006, 18:30   #43
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
djimi, de discussie gaat erover of respect voor de medemens (en racisme) een éénrichtingstraat is.
Respect is per definitie niet reciprook, dus éenrichting. Respect is het vergoeilijken van het paternalisme, het is het zoethoudertje waarmee de heer Leterme en CD&Vers zich 's avonds in slaap sussen: Zie 'es hoe goed wij het wel menen, waarom willen 'ze' dan niet van ons? Puberaal gesteld, mocht mijn lief mij 'respecteren', dan maakte ik mij pas zorgen

Oud 11 juni 2006, 23:52   #44
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Dat men het verschil niet wil inzien tussen het voeren van een "haatcampagne" en het "aankaarten van het probleem" is toch wel triestig : de rol WC papier is een heel andere invalshoek dan menselijk en respectvol met mledemensen omgaan.
Defineer mij de begrippen "haatcampagne" en het "aankaarten van het probleem'. Leg het verschil uit tussen beide. Bewijs met uw theorie dat het voorbeeld van de rol WC papier 'heel anders' is (wat dat ook moge betekenen...).
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 08:29   #45
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Respect is per definitie niet reciprook, dus éenrichting. Respect is het vergoeilijken van het paternalisme, het is het zoethoudertje waarmee de heer Leterme en CD&Vers zich 's avonds in slaap sussen: Zie 'es hoe goed wij het wel menen, waarom willen 'ze' dan niet van ons? Puberaal gesteld, mocht mijn lief mij 'respecteren', dan maakte ik mij pas zorgen
'Respect is per definitie niet reciprook' Jammer, maar dat begrijp ik niet!
Mijn lief respecteert me wel. Moet ik me nu zorgen maken?!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2006, 20:42   #46
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
'Respect is per definitie niet reciprook' Jammer, maar dat begrijp ik niet!...
'k Heb het ding nog eens opgezocht.

In de Van Dale staat er een lullige uitleg:
res•pect (het ~) 1 eerbied uit hoogachting of angst (Van Dale online)

Met die uitleg komt ge zeker niet ver. The Webster dictionary en The Cambridge dictionary geven uitvoerig info online.

De Webster dictionary gebruikt volgende verklaring:
re•spect noun
Pronunciation: ri-'spekt
Etymology: Middle English, from Latin respectus, literally, act of looking back, from respicere to look back, regard, from re- + specere to look -- more at SPY
1 : a relation or reference to a particular thing or situation <remarks having respect to an earlier plan>
2 : an act of giving particular attention : CONSIDERATION
3 a : high or special regard : ESTEEM b : the quality or state of being esteemed c plural : expressions of respect or deference <paid our respects>

The Cambridge dictionary
respect (HONOUR) noun [u]
1 politeness, honour and care shown towards someone or something that is considered important:
You really should treat your parents with more respect.
She has no respect for other people's property (= She does not treat it carefully).
2 when you accept that something which is established or formally agreed is right or important and do not attempt to change it or harm it:
In their senseless killing of innocent people, the terrorists have shown their lack of respect for human life.
She grumbled that young people today have/show no respect for the law.
3 when you accept that different customs or cultures are different from your own and behave towards them in a way which would not cause offence:
She teaches the students to have respect for different races and appreciate the diversity of other cultures.
respect verb [T]
1 to treat something or someone with kindness and care:
to respect someone's feelings
We should respect the environment and not pollute it.
2 to accept the importance of someone's rights or customs and to do nothing that would harm them or cause them offence:
The agreement will respect the rights of both nations.
I would appreciate it if you would respect my privacy.
3 to accept that something which is established or formally agreed is right or important and not to attempt to change it or harm it:
The president pledged to respect the existing frontiers between the two countries.
4 to think that it is important to obey a law or rule:
I was always taught to respect the law.

...en dat gewoon om te zeggen dat respect een (h)erkenning is van mekaars rechten. Men moet dit begrip zetten tegenover 'tolerant', dan pas ziet men waar de verschillen liggen. (tolerantie gaat uit van een gunst van een meerdere ten opzichte van een mindere - hetgeen niet het geval is bij respect)

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 12 juni 2006 om 20:42.
Oud 12 juni 2006, 20:53   #47
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dank voor de info. Gelukkig begrijp ik dat wel!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 06:23   #48
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'k Heb het ding nog eens opgezocht.

In de Van Dale staat er een lullige uitleg:
res•pect (het ~) 1 eerbied uit hoogachting of angst (Van Dale online)

Met die uitleg komt ge zeker niet ver. The Webster dictionary en The Cambridge dictionary geven uitvoerig info online.
De Nederlandse betekenis van "respect" en de Engelse betekenis van "respect" zijn dan ook verschillend.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2006, 09:06   #49
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Vrijheid geldt zolang de vrijheid van een ander beperkt wordt. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven

Laatst gewijzigd door Kay_ : 13 juni 2006 om 09:07.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 22:34   #50
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
De Nederlandse betekenis van "respect" en de Engelse betekenis van "respect" zijn dan ook verschillend.
Dat zou natuurlijk een uitleg kunnen zijn. Maar ik heb de definitie van respect nog eens opgezocht in de gedrukte versie - jaartal 1976 - de versie die toen nog niet (teveel?) onderhevig was aan politiek-correcte drukkingsgroepen.

Het valt op dat die praktisch dezelfde uitleg geeft als de Webster woordenboek. (ongeveer een 25 regels - te lang om hier over te tijpen). Volgens de online versie zou respect ingegeven worden door hoogachting. (ik behandel niet het begrip angst) De geschreven versie heeft het ook over eerbied, bewondering, ontzag, prestatie, waardering... als oorzaken van respect.

Waar nog maar eens aangetoond wordt, dat de online versie bijzonder summier is en met de nodige voorzichtigheid moet aangepakt worden...
Oud 14 juni 2006, 23:23   #51
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
'Respect is per definitie niet reciprook' Jammer, maar dat begrijp ik niet!
Mijn lief respecteert me wel. Moet ik me nu zorgen maken?!
Elk zijn meug, maar ik zou mij alvast zorgen beginnen maken (zie de bovenstaande definities).

Oud 15 juni 2006, 17:03   #52
Chrilord
Lokaal Raadslid

Standaard

we wachten vol spanning op de uitslag van de komende verkiezingen...als ze niet vervalst worden...
Chrilord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be