![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#42 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er is pas sprake van een taal als ze gebruikt wordt. Het is niet om dat er drie ergens een voorbode van een AN hadden ontworpen, welke hij doorgaf aan nog twee anderen, dat je van een taal kan spreken. Dus, in 1830: 1. Bestond er nog geen definitief AN 2. Werd de voorbode ervan slechts door burgerlijke enkelingen gesproken en gecultiveerd. Het AN, zoals we nu een AN kennen, bestond nog niet.
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Jeroen Brouwers vindt "Vlaams" (AZN) en Nederlands (ANN) twee verschillende talen West-Vlamingen zouden leerachterstand hebben: wegens AN En iedereen die Nederland bezoekt, merkt dat ze daar anders spreken. Historisch gezien is het AN gebazeerd op het Noord-Nederlands en ook wat Brabants. -->En we zijn een bestaande draad aan het overdoen.
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Filosofie Black_Cat: als de feiten u niet zinnen, dan verandert ge ze gewoon. Welke revisionistische zever hebben we nu allemaal al gehoord: "De Franse Revolutie was een proletarische revolutie", "Het Franse leger heeft bij het ontstaan van België geen troepen gestuurd om het Nederlandse leger te verjagen", "De Nederlandse eenheidstaal bestaat pas sinds 1932 (en twee jaar na de vernederlandsing van de universiteit Gent!!)",... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lees maar eens goed wat jij hier meent begrepen te hebben (je citaat) en wat daarin het aandeel is van je verbeelding. Lees deze post opnieuw.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 16 juni 2006 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Oorzaak van de verfransing is een gestuurde franse taalpolitiek: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Frans was inderdaad een "heersende" taal, dat betwist toch niemand? Maar dat was niet alleen in België, het was een heersende cultuurtaal. Merk in je citaat op: Vlaamse en Waalse dialecten. En waarom (onder meer) kon dat? Omdat het AN niet bestond, als levende taal.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is zelfs het plat-Amsterdams in deze Amsterdamse wijken vrijwel geheel verdwenen.
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() Citaat:
In 1815 werden er 1.500 openbare scholen gesticht die in het nederlands onderwezen. Dus al 15 jaar (een complete generatie) werd er algemeen nederlands gesproken (NB: Vlaams dialect is een vorm van het nederlands) voordat deze scholen in 1831 allemaal weer werden gesloten of omgevormd. Let op: de informele talen waren waalse en vlaamse dialecten. Er was dus geen enkel motief voor de verfransing, behalve het taalimperialisme vanuit Frankrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was een Nederlandse cultuurtaal, er was een Franse cultuurtaal, er waren Vlaamse dialecten, en er waren Waalse dialecten. In een normale democratische staat zou het Nederlands de voertaal worden in het noorden van het land, en zou de overheid initiatieven steunen om een eenheidswaals uit te werken. Maar in België werd er niet gekeken naar de talen van de bevolking, maar enkel naar die van de elite. Aangezien die in grote getale Franstalig was, werd het Frans de enige officiële taal in België. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 juni 2006 om 11:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() en laat dat nu ook het geval zijn met Frans, dat enkel door de bourgeoisie gesproken werd... Maar ja, Frans is beter in de ogen van een belgicist dan Nederlands...
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
Weer een leugen: je doet niet anders.
![]() |
![]() |
#54 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je vertelt je versie omdat ze zo moet zijn, anders stort je negatief kaartenhuisje in elkaar. Als jij graag leeft van zelfbedrog, ga je gang.
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hoeveel % sprak Frans denk je? Ik denk niet dat het veel meer dan 5% zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Minister-President
|
![]() In 1830 had in heel Europa de burgerij het voor het zeggen. Dat is niet typisch Belgisch. Onze laatste kieswet dateert van 1948.
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
Misschien is het wel uw kaartenhuisje van Belgisch bedrog dat instort?
![]() |
![]() |
#59 |
|
![]() Dat is geen antwoord op het gestelde... U geeft nooit antwoorden...
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |