![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() "De arbeidersklasse heeft ook haar ruimtelijke strategieën. Ze kan haar belangen pas verwerkelijken als zij op politiek vlak een hegemonische positie kan verwerven, als niet alleen haar politieke vertegenwoordigers, maar de meerderheid van de bevolking achter haar doelstellingen staat. Zo'n hegemonie kan alleen maar op territoriale basis verworven en behouden worden. Politieke macht bestaat niet zonder een ruimtelijke dimensie. Het samenhorigheidsgevoel op basis van het gebied waarin men werkt en woont, en de wil om samen te beslissen over de organisatie van dat gebied, worden dan de belangrijkste hefbomen van maatschappelijke verandering." ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tiens, die tekst komt me bekend voor?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Staatssecretaris
|
![]() Al die partijdigheid, en dan nog niet op TV mogen komen, bah!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Om hier even kort op te antwoorden: bij een eenmalig gebeuren zal u vriendelijk verzocht worden om in het juiste subforum te posten. Indien u echter na een vriendelijk verzoek nog steeds in het verkeerde subforum post, krijgt u een waarschuwing met strafpunten. Mvg, Diatonos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
[SIZE=1](om ff wat te stoken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
De Catalanen kiezen zeer duidelijk voor autonomie : ok. (want idd, zelfs door de tegenpropaganda stemde een overtuigende meerderheid voor) maar: de keuze was: meer autonomie of niet. En die keuze werd hen aangeboden door de politici. Dus er valt niet uit te maken of "de Catalanen" voor onafhankelijkheid zijn, wat volgens mij wel zo is. Ik steun ERC met hun eis om een radicalere tekst. Maar dat is kwestie van strategie: de stap-voor-stap manier is soms nog geniepiger en kan de imperialistische mogendheid harder treffen omdat ze hier moelijker tegen kunnen optreden. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 19 juni 2006 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het VlaemSSch-nationalistisch complot: ook op forum.politics.be!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
|
![]() Die politici kunt je moeilijk van Vlaams-nationalisme beschuldigen. De grootste regeringspartij die Vlaams-nationalistisch was, was de VU ten tijde van Tindemans en die was toen zo'n 10 Belgische procenten waard. Wetende dat er een 2/3 meerderheid nodig is: waar komen die andere 57% vandaan? Gij met uw imaginaire complotten ook altijd...
![]() |
#50 |
|
![]() In de politiek slaat het bezigen van een complottheorie gelukkig niet aan. Hans manoevreert zichzelf en zijn partij hiermee definitief in de marginaliteit.
![]() |
#51 |
Europees Commissaris
|
![]() De Catalanen dachten hierbij gewoon: beter dit al om te beginnen dan weer helemaal niks!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Helemaal niks" was immers geen optie, aangezien de sociaal-democraten in Madrid de steun nodig hebben van de Catalanen voor hun minderheidsregering recht te houden. Ofwel komt die steun van de conservatieve gematigde nationalisten (CiU) ofwel van de linkse radicale nationalisten (ERC). Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 juni 2006 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "spijtig genoeg" is veel gezegd. Het originele estatut ware eindeloos veel beter geweest, uiteraard. Maar zelfs met dit zoethoudertje is toch weer maar eens een barst in het Spaanse bastion gekomen. Dit gaat mensen weer aan het denken zetten. De psychologische doorbraak is veel groter dan de feitelijke doorbraak in autonomie, en daar gaat de spaanse staat niks meer aan veranderen.
![]() |