![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan hou je nog geen rekening met het specifiek Vlaamse element dat de buitenlandse rechtse partijen niet hebben: het Vlaamsnationalisme en het streven naar een eigen staat. Laatst gewijzigd door baarle : 1 juli 2006 om 21:57. |
|||
|
|
|
|
|
#42 |
|
Minister
|
Moet het VB dan niet 'etnisch gezuiverd worden' of zo?
|
|
|
#43 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
En waarom zijn anti-VB-ers zo gebrand op raciale zuiveringen in het VB? Laatst gewijzigd door baarle : 1 juli 2006 om 22:06. |
|
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Minister
|
of zo ---> ofzo
Citaat:
|
|
|
|
#45 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#46 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 |
|
Minister
|
Veel!
|
|
|
#48 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dat er bij het VB een aantal Dinasos zitten is geen geheim. Dat zij of hun nazaten het uiteindelijk voor het zeggen zullen hebben, betwijfel ik ten zeerste. Het probleem met de allochtonen in Vlaanderen (over België praten we niet meer) zal moeten opgelost worden door de allochtonen zelf. Dit is de enige weg die duurzaam en radicaal is. Dus neem ze in de boot en laat ze de job doen. Wanneer zij snappen dat Vlaanderen niet links is, zullen zij voor rechts kiezen. Een emigrant past zich aan aan de meerderheid en probeert zich daarmee te identifiëren. Een mooi bewijs van deze stelling zijn het kleine aantal van vreemdelingen die zich op de kieslijsten zetten om toch te kunnen stemmen. Een emigrant drijft mee met het leidende deel maatschappij en maakt ze zelf niet. Deze meerderheid verschaft hem alle rechten en gunsten.
|
|
|
|
#49 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#50 | |||
|
Minister
|
Door de warmte kan ik niet slapen dus dat geeft de mogelijkheid om in de relatieve frisheid van de nacht te antwoorden...
Citaat:
Dus: a.Uitgangspunt(hypothese): VB-kiespotentieel < helft totaal kiespotentieel b.Feit: cordon sanitair Uitgangspunt + feit ==> VB niet aan de macht. Dat geplafonneerd kiespotentieel zet ik in mijn uitgangspunt op 1/3 van het totaal kiespotentieel maar dat kan net zo goed 40% zijn of misschien zelfs 50% of meer, dat weet ik dus niet, het is een uitgangspunt, een hypothese, een veronderstelling. Citaat:
Citaat:
Uw stelling als zouden buitenlandse, rechtse partijen dat nationalisme niet of minder hebben betwijfel ik. Integendeel zelfs, het nationaal gevoel is bijvoorbeeld in Frankrijk en Nederland veel sterker en algemener dan dit in Vlaanderen het geval is.
|
|
|
|
#51 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je het plafond van het VB moet bekijken binnen het tweestromenland dat zich aan het vormen is. Momenteel bestaat de politiek uit twee grote stromingen: alle partijen enerzijds vs het VB anderzijds. Voor de kiezer worden de rest van de partijen steeds meer één grote grijze groep waar geen noemenswaardig politiek onderscheid meer tussen is. Aan de andere kant is er wel wat variatie aan het komen, bijvoorbeeld met de Vlott die in het kamp van het VB staat. Als je het politiek landschap zo bekijkt, met twee kampen of groepen van partijen, dan denk ik dat het plafond van het VB-kamp rond de 50 pct kan liggen. Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 2 juli 2006 om 08:43. |
|||
|
|
|
|
|
#52 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Zijn geen allochtonen.
|
|
|
#53 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#54 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
#55 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#56 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#58 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#59 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Puur electoraal stel ik vast dat er zich een "vierstromenland" vormt: (1) de federale regeringspartijen zijnde VLD, SP.A/SPIRIT (2) Vlaams Belang (de polarisatie die u correct aanduidt) (3) de CD&V/NVA als alternatief voor ontevredenen die niet VB stemmen. (4) Groen!, kleinere politieke fracties en blanco's (+/- 10%) Aan de hand van de peilingen kan worden vastgesteld: (1) VLD en SP.A/SPIRIT verliezen (2) VB blijft stemmen wegkapen (de laatste tijd vooral bij de VLD waar dit vroeger vooral bij de SP was) en kan ook nog werven bij de kleinere rechtse fracties uit (4) bijvoorbeeld VLOTT (ook al geldt JM De Decker hier als counter). (3) CD&V/NVA wint (4) Deze peiler verliest omdat kleine, rechtse fracties toenadering zoeken tot het VB. Het is op basis van deze visie dat ik er toe kwam om rekenkundig het plafond voor het VB op 1/3 te stellen. Zowel (1) als (3) laat ik in deze boven of onder de dertig procent schommelen omdat de onderlinge uitwisseling van kiezers het grootst is. In procenten betekent dit volgende plafonds: (1) - 30% (2) +/- 33% (3) + 30% (4) +/- 7% (Een bijkomende hypothese: mocht bijvoorbeeld binnen de VLD onenigheid optreden die leidt tot het opstappen van JM De Decker dan zie ik het VB het plafond van 1/3de te overschrijden.) Citaat:
Het Vlaams-nationaal gevoel ontken ik dus niet maar ik wil het zeker niet overdrijven. De meerderheid van de VB-stemmers stemt niet op het VB door een Vlaams-nationaal gevoel maar uit ontevredenheid. Ik denk er nu plots aan, maar ik geloof dat een meerderheid van de mensen die NVA stemmen dat wel doen vanuit een Vlaams-nationaal perspectief.
|
|
|
|
#60 | |
|
Minister
|
Citaat:
a. Ze zwakken hun huidige, radicale programma af en maken een sterke beweging naar het centrum, maar dit kunnen ze niet omwille van hun achterban die in hoofdzaak VB stemt omwille van dat radicale. Bovendien garandeert deze schuifbeweging naar het centrum geenszins dat andere partijen een coalitie willen met het VB. In dit geval verliezen ze kiezers, zonder ook maar enige garantie op macht. b. Geen afzwakking betekent vroeg of laat het bereiken van het plafond. De eerste verkiezingen dat het VB niet wint, betekent een kentering voor het VB en dat weet de VB-partijleiding. Ze gaan dit niet aan de luide klok hangen, maar ze hebben genoeg politiek inzicht om deze situatie correct in te schatten.
|
|