Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2006, 15:57   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb gewoon geen zin om een Belgische dwangbuis in te ruilen voor een Vlaamse dat wellicht nog strakker om de handen van de werkenden zal gespannen zijn dan een Belgische gezien de politieke en syndicale krachtsverhoudingen in de regio.
allee vertel eens wat die krachtsverhoudingen dan wel juist zijn?

Citaat:
Als er al een splitsing tot stand komt zal die splitsing tot stand komen door rechtse politieke partijen met een rechtse ideologie met op kop NVA en Vlaams-Belang.
wij hebben met geen van de twee iets te maken. En dat is ook een nep argument want als de splitsing er komt is dat omdat het volk dat vraagt, anders zal een zulke drastische staatshervorming geen schijn van kans maken. Dat een onafhankelijk vlaanderen per definitie rechts gaat zijn is dus op niks gefundeerd. Ik zie integendeel wel dat Belgique steeds verder naar rechts opschuift, dus zo goed is deze 'eenheid' ook weer niet.
Oud 24 juli 2006, 16:41   #42
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

Pelgrim, wat maakt u zo fier op ons Vlaamse landje? Want het zijn toch niet alleen rationele argumenten die je er toe brengen voor de afsplitising van Vlaanderen te ijveren?

De arbeidersbeweging heeft bij de splitsing volgens mij dan wel geen belang (integendeel!), ik vind het wel belangrijk dat niet de rechterzijde, maar wel links de symbolen van de strijd in het verleden en heden, overwinningen, maar ook talentvolle individuen, etc van het verleden naar zich weet toe te trekken (dat kan ook gaan over bepaalde econimische infrastructuur, bepaalde landschappen, taal, ... ). Enfin ja, de vraag is dus: wat is het voor u dat ons fier doet zijn op onze Vlaamse leeuw : -) ?
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2006, 22:16   #43
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
wij hebben met geen van de twee iets te maken. En dat is ook een nep argument want als de splitsing er komt is dat omdat het volk dat vraagt, anders zal een zulke drastische staatshervorming geen schijn van kans maken.
Alsof 'het volk' ooit een Vlaamse staat zou willen hebben; doe niet belachelijk!

Citaat:
Dat een onafhankelijk vlaanderen per definitie rechts gaat zijn is dus op niks gefundeerd. Ik zie integendeel wel dat Belgique steeds verder naar rechts opschuift, dus zo goed is deze 'eenheid' ook weer niet.
Nochtans is het wel duidelijk dat de Vlaamse patroonsbonden (Voka en Unizo) veel agressiever zijn dan de Belgische koepel van het VBO, terwijl de Vlaamse vakbonden, zeker het ABVV, juist zwakker en bureaucratischer zijn dan de Waalse, en dus ook van de Belgische.
Oud 25 juli 2006, 01:42   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Alsof 'het volk' ooit een Vlaamse staat zou willen hebben; doe niet belachelijk!.
De vraag is volgens mij niet zozeer of het "volk" een Vlaamse staat wil hebben maar wat de eventuele motivatie zou zijn.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2006, 08:54   #45
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
De vraag is volgens mij niet zozeer of het "volk" een Vlaamse staat wil hebben maar wat de eventuele motivatie zou zijn.
Waar links zich beter mee bezig houdt is niet de identiteit van de mensen maar hun welzijn,lopen achter het nationalisme is zich bezig houden met rechts en één van de factoren van de onderdrukking van de mensen.Oplossingen zoeken en geen theoriseren zal het linkse front meer vooruit helpen,mijn dunk.
Echte linkse oplossingen aanbieden aan het kiespubliek en niet steeds het vb nalopen,aub!
Oud 25 juli 2006, 18:20   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waar links zich beter mee bezig houdt is niet de identiteit van de mensen maar hun welzijn,lopen achter het nationalisme is zich bezig houden met rechts en één van de factoren van de onderdrukking van de mensen.Oplossingen zoeken en geen theoriseren zal het linkse front meer vooruit helpen,mijn dunk.
Echte linkse oplossingen aanbieden aan het kiespubliek en niet steeds het vb nalopen,aub!
Is dit gekopieerd uit het VLD-programma, of is dit een eigen schrijfsel?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2006, 14:00   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Pelgrim, wat maakt u zo fier op ons Vlaamse landje? Want het zijn toch niet alleen rationele argumenten die je er toe brengen voor de afsplitising van Vlaanderen te ijveren?
Ik adviseer Gramsci eens te lezen. Ik acht de culturele bovenbouw wel een iets grotere rol toe dan de doorsnee marxist, wegens het concept 'dialectiek', die onvermijdelijk ook tussen boven en onderbouw bestaat. Het bestaan van naties is een reëel fenomeen, dat hoogmoedig terzijde schuiven ligt aan de oorzaak van heel wat miserie. Wie de nationale dimensie ontkent, gaat die nationale dimensie ooit tegen zich krijgen.

Citaat:
De arbeidersbeweging heeft bij de splitsing volgens mij dan wel geen belang (integendeel!), ik vind het wel belangrijk dat niet de rechterzijde, maar wel links de symbolen van de strijd in het verleden en heden, overwinningen, maar ook talentvolle individuen, etc van het verleden naar zich weet toe te trekken (dat kan ook gaan over bepaalde econimische infrastructuur, bepaalde landschappen, taal, ... ). Enfin ja, de vraag is dus: wat is het voor u dat ons fier doet zijn op onze Vlaamse leeuw : -)
dat jullie niet fier zijn op de vlaamse leeuw is jullie probleem. Wat heet trouwens 'fier' zijn? De leeuw hangt hier bij mij, ja, en ik zing de vlaamse leeuw wel eens op elf juli of op de ijzerbedevaart, maar dat houdt hoegenaamd geen superioriteitsgevoel tegenover andere etnieën in.
Oud 26 juli 2006, 14:02   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Alsof 'het volk' ooit een Vlaamse staat zou willen hebben; doe niet belachelijk!
dat is pas een belachelijk antwoord. Heb jij een glazen bol? Hoe weet jij zozeer wat het volk wil?

Citaat:
Nochtans is het wel duidelijk dat de Vlaamse patroonsbonden (Voka en Unizo) veel agressiever zijn dan de Belgische koepel van het VBO, terwijl de Vlaamse vakbonden, zeker het ABVV, juist zwakker en bureaucratischer zijn dan de Waalse, en dus ook van de Belgische
Dat Voka en Unizo agressiever zijn dat weet ik wel, maar dat van die waalse vakbonden die strijdvaardiger zijn dat betwijfel ik ten zeerste. Mijn eigen stiefmoeder was actief in de witte beweging van de non-profit sector en van haar hoor ik heel andere verhalen.
Oud 26 juli 2006, 14:04   #49
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vertel nekeer wat is de motivatie? Wat is bijgevolg dan ook mijn motivatie? Of die van Jaani? Of die van Ambiorix?
Oud 26 juli 2006, 23:56   #50
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vertel nekeer wat is de motivatie? Wat is bijgevolg dan ook mijn motivatie? Of die van Jaani? Of die van Ambiorix?
De rechts-nationalistische tendensen in Vlaanderen, in de media, in de politiek etc... zijn vandaag de dag iets sterker dan de links-nationalistische. De ideeën die de²onderstroom zijn voor een Vlaamse onafhankelijkheid vandaag de dag zijn rechts-conservatief. Uiteraard zijn er witte-raven maar die zijn zeldzaam en hebben weinig impact op het verloop der dingen. Individuen zijn belangrijk maar ik wil het niet doortrekken als een liberaal.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 26 juli 2006 om 23:57.
Oud 28 juli 2006, 15:09   #51
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De rechts-nationalistische tendensen in Vlaanderen, in de media, in de politiek etc... zijn vandaag de dag iets sterker dan de links-nationalistische. De ideeën die de²onderstroom zijn voor een Vlaamse onafhankelijkheid vandaag de dag zijn rechts-conservatief. Uiteraard zijn er witte-raven maar die zijn zeldzaam en hebben weinig impact op het verloop der dingen. Individuen zijn belangrijk maar ik wil het niet doortrekken als een liberaal.
dat is een non argument. De rechtse tendensen in België zijn vandaag de dag iets groter dan de linkse. Pleiten voor de eenheid van België is dus een slechte zaak. LSP heeft ook weinig impact op de dingen, dus unitarisme leidt onherroepelijk tot verrechtsing.
Simplistische redenering.
Oud 28 juli 2006, 15:12   #52
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zou overigens wel eens willen weten waarom de kiezers plots anders zouden gaan stemmen in een vlaamse staat dan in een belgische. Naargelang de ervaringen die ik heb uit de vlaamse beweging zou ik zelfs durven voorspellen dat als de onafhankelijkheid eenmaal is bereikt de (radicale) linkse kant van het politieke spectrum plots heel wat militanten bij krijgt. Mijzelf inclusief. Het aantal linkse flaminganten mag je niet onderschatten. Zij hebben echter geen dak, dus belanden zij bij n-va of spirit of (de gruwel) vb. Vlaanderen is dus minder rechts dan de verkiezingsuitslagen doen uitschijnen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2006, 00:14   #53
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is een non argument. De rechtse tendensen in België zijn vandaag de dag iets groter dan de linkse. Pleiten voor de eenheid van België is dus een slechte zaak. LSP heeft ook weinig impact op de dingen, dus unitarisme leidt onherroepelijk tot verrechtsing.
Simplistische redenering.
Het is geen goede gewoonte van vlaams-nationalisten om België te gebruiken om slecht nieuws te brengen en Vlaanderen om goed nieuws te brengen. De poppetjes zijn dezelfden en als België vandaag rechts is dan zal Vlaanderen morgen nog rechtser zijn. Uiteraard hebben we weinig impact op de dingen maar wij surfen niet mee op de golven die door rechts-nationalisten worden gecreëerd.
Oud 29 juli 2006, 00:17   #54
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik zou overigens wel eens willen weten waarom de kiezers plots anders zouden gaan stemmen in een vlaamse staat dan in een belgische. Naargelang de ervaringen die ik heb uit de vlaamse beweging zou ik zelfs durven voorspellen dat als de onafhankelijkheid eenmaal is bereikt de (radicale) linkse kant van het politieke spectrum plots heel wat militanten bij krijgt. Mijzelf inclusief. Het aantal linkse flaminganten mag je niet onderschatten. Zij hebben echter geen dak, dus belanden zij bij n-va of spirit of (de gruwel) vb. Vlaanderen is dus minder rechts dan de verkiezingsuitslagen doen uitschijnen.
Vlamingen zijn dus rechts omdat het Belgen zijn of wat wil je hier mee zeggen.
Oud 29 juli 2006, 02:56   #55
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Is dit gekopieerd uit het VLD-programma, of is dit een eigen schrijfsel?
Zelfs neer gekrabbelt,maark het iets uit?
Oud 29 juli 2006, 10:05   #56
guerin
Minister

Standaard En de anarchisten?

Nog iets!Ter linker zijde zijn er ook nog mensen die het vertikken om te stemmen,die stemmetjes binnen halen lijkt mij aangewezen boven het afsnoepen!Maar daarvoor zullen we met een echte aandere politiek voor de dag moeten komen.
Oud 29 juli 2006, 10:42   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De poppetjes zijn dezelfden en als België vandaag rechts is dan zal Vlaanderen morgen nog rechtser zijn.
En dan nu de grote vraag: Waarom, oh waarom?

Citaat:
Vlamingen zijn dus rechts omdat het Belgen zijn of wat wil je hier mee zeggen.
ik wil helemaal niks zeggen, jij komt met het absurde idee af dat vlaanderen rechtser zal zijn dan belgique, dus ik wil graag weten waarom dan wel.
Oud 29 juli 2006, 10:45   #58
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
ik wil helemaal niks zeggen, jij komt met het absurde idee af dat vlaanderen rechtser zal zijn dan belgique, dus ik wil graag weten waarom dan wel.
Traditie!
Oud 29 juli 2006, 10:50   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Traditie!
welke traditie? Die van de witte woede waar mijn stiefmoeder ook actief was, of heb je het over een marginaal groepje als B&H of zoiets?
Oud 29 juli 2006, 11:06   #60
guerin
Minister

Standaard

Wallonïe is altijd een rode burcht geweest en vlaanderen een katholiek.
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be