Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Wat is uw houding tegenover het wetenschappelijk gegeven "ras"?
Ik erken het bestaan van rassen, en ze rechtvaardigen discriminatie. 7 15,22%
Ik erken het bestaan van rassen, een bron van diversiteit. Dat rechtvaardigt echter geen discriminatie. 33 71,74%
Ik erken het bestaan van rassen niet: er bestaan geen rassen dus ook geen rassendiscriminatie. 3 6,52%
Ik erken het bestaan van rassen niet: rassen zijn maar een verzinsel van de wetenschap om discriminatie te rechtvaardigen. 3 6,52%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2006, 14:42   #41
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Het is niet omdat er mensen met verschillende kleurkes zijn dat er verschillende rassen bestaan. Er is simpelweg niet genoeg genetische variantie om tot een wetenschappelijk verantwoorde conclusie te komen dat er verschillende rassen bestaan binnen de hedendaagse mens.

Een zwarte en een witte poedel verschillen evenveel van elkaar als een zwarte en witte mens.
hier vergist ge u grof, lees eens wat meer van wat hier reeds eerder aangehaald werd.Huidskleur hangt enkel af van hoeveel melanine je ontwikkelt, en hoe snel.En d�*t hangt af van hoeveel zon je krijgt, en sinds hoeveel generaties.Wist je bvb. dat zwarten blank geboren worden? Enkel na een dag of 2 hebben ze hun donkere kleur, die ze heel hun leven zullen behouden.Die 2 dagen heeft hun lichaam nodig om de melaninefabrikatie te aktiveren.Maar huidskleur is maar één facet van de vele verschillen tussen de verschillende rassen.Alhoewel het meest in het oog springende.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 14:54   #42
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een Deense dog staat tegenover een pincherke zoals een Scandinavier tegenover een Hottentot.
Als sociale constructie en vage metafoor kunt u deze gedachtengang misschien wel gebruiken. Biologisch gezien houdt ze echter geen steek. Een Deense dog en een pincher zijn het resultaat van een eeuwenlange, kunstmatige selectie die resulteerde in twee zeer uiteenlopende rassen binnen de soort Canis lupus. Een selectie van dergelijke aard en omvang deed zich nooit voor binnen Homo sapiens.
Ik herhaal: rassen "bestaan", maar dan alleen als sociale constructie. Zie ook http://academic.udayton.edu/race/01race/race.htm

Laatst gewijzigd door drosophila : 1 juli 2006 om 15:02.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 15:50   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Als sociale constructie en vage metafoor kunt u deze gedachtengang misschien wel gebruiken. Biologisch gezien houdt ze echter geen steek. Een Deense dog en een pincher zijn het resultaat van een eeuwenlange, kunstmatige selectie die resulteerde in twee zeer uiteenlopende rassen binnen de soort Canis lupus. Een selectie van dergelijke aard en omvang deed zich nooit voor binnen Homo sapiens.
Ik herhaal: rassen "bestaan", maar dan alleen als sociale constructie. Zie ook http://academic.udayton.edu/race/01race/race.htm
Maar fruitvliegske toch! Het is niet omdat de Deense Dog en de Pincher door mensenhanden werden gekweekt, dat de Scandinavier en de hottentot niet op dezelfde (dan wel niet gestructureerde, maar wel geografische) manier tot een apart 'ras' van dezelfde soort zijn uitgegroeid.

Ik neem aan dat U noch de Deense Dog, noch de Pincher als "minderwaardig" gaat beschouwen omdat ze tot verschillende hondenrassen behoren. Waarom wilt U dat dan wel doen als het over verschillende mensenrassen gaat?

Ik wil gerust aannemen dat er bij mensen meer stratiers rondlopen (alhoewel?) dan bij honden. Vindt U een hondenstratier minderwaardig?

Ik vind bijvoorbeeld dat de Afrikaanse atletische (groot, slank) types ontzettend mooie prachtige mensen zijn van uiterlijk. Daarentegen vind ik chinezen niet zo mooi, en bij sommige blanken heb ik het gevoel dat hun voorouders toch echt wel hebben gepaard met hun Neanderthaler nichten en neven.
Ben ik nu racist?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 19:16   #44
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar fruitvliegske toch! Het is niet omdat de Deense Dog en de Pincher door mensenhanden werden gekweekt, dat de Scandinavier en de hottentot niet op dezelfde (dan wel niet gestructureerde, maar wel geografische) manier tot een apart 'ras' van dezelfde soort zijn uitgegroeid.

Ik neem aan dat U noch de Deense Dog, noch de Pincher als "minderwaardig" gaat beschouwen omdat ze tot verschillende hondenrassen behoren. Waarom wilt U dat dan wel doen als het over verschillende mensenrassen gaat?

Ik wil gerust aannemen dat er bij mensen meer stratiers rondlopen (alhoewel?) dan bij honden. Vindt U een hondenstratier minderwaardig?

Ik vind bijvoorbeeld dat de Afrikaanse atletische (groot, slank) types ontzettend mooie prachtige mensen zijn van uiterlijk. Daarentegen vind ik chinezen niet zo mooi, en bij sommige blanken heb ik het gevoel dat hun voorouders toch echt wel hebben gepaard met hun Neanderthaler nichten en neven.
Ben ik nu racist?
Maar ik heb het toch helemaal niet over "minderwaardig", waar haalt u dat toch??
Er is simpelweg tussen geen twee zogenaamde 'mensenrassen' een even groot verschil als tussen een chihuahua en een border collie (om even andere voorbeelden te geven). Ik vind dat zélf niet uit hoor.
Kijk, voor mijn part mag je gerust de term "ras" blijven toepassen op mensen, zolang je maar beseft dat je het dan over iets heel anders hebt (m.n. een sociale constructie die niet op genenniveau wordt vastgesteld) dan wanneer je over honden, koeien of paarden spreekt.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:46   #45
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Inderdaad, de huidskleur of het ras doen niets af aan het kennen of het kunnen van een mens.

Maar dan is het toch onlogisch om te doen alsof er geen huidskleuren of rassen bestaan?

Ik vind het trouwens schitterend dat zo veel mensen zoveel inzicht hebben in de genetica dat ze kunnen "doceren" dat er te weinig variabiliteit is. Nog nooit van ras-specifieke polymorfismen gehoord? Nog nooit van farmacogenetica gehoord? Vind aub geen wetenschap uit, leer liever bewezen feiten kennen.
Ahzo, 'bewezen feiten'?

Waar zeg ik dat er in de genetische code van mensen met een bepaalde kleur niet bepaalde overeenkomsten kunnen zitten?

Is dat dan ook een voldoende criterium om bij andere diersoorten ook over verschillende rassen te gaan spreken, of is er daarvoor niet nog een hele reeks andere criteria vereist die voor de mens dan weer niet nodig zijn?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:47   #46
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
hier vergist ge u grof, lees eens wat meer van wat hier reeds eerder aangehaald werd.Huidskleur hangt enkel af van hoeveel melanine je ontwikkelt, en hoe snel.En d�*t hangt af van hoeveel zon je krijgt, en sinds hoeveel generaties.Wist je bvb. dat zwarten blankgeboren worden? Enkel na een dag of 2 hebben ze hun donkere kleur, die ze heel hun leven zullen behouden.Die 2 dagen heeft hun lichaam nodig om de melaninefabrikatie te aktiveren.Maar huidskleur is maar één facet van de vele verschillen tussen de verschillende rassen.Alhoewel het meest in het oog springende.
En ik neem aan dat je op basis van frenologie de intelligentie kunt bepalen zeker?
Oud 2 juli 2006, 10:49   #47
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Kijk, voor mijn part mag je gerust de term "ras" blijven toepassen op mensen, zolang je maar beseft dat je het dan over iets heel anders hebt (m.n. een sociale constructie die niet op genenniveau wordt vastgesteld) dan wanneer je over honden, koeien of paarden spreekt.
De kern van de zaak.
Oud 2 juli 2006, 10:54   #48
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ahzo, 'bewezen feiten'?

Waar zeg ik dat er in de genetische code van mensen met een bepaalde kleur niet bepaalde overeenkomsten kunnen zitten?

Is dat dan ook een voldoende criterium om bij andere diersoorten ook over verschillende rassen te gaan spreken, of is er daarvoor niet nog een hele reeks andere criteria vereist die voor de mens dan weer niet nodig zijn?
Je wil het woord ras uitroeien omdat je het een lelijk woord vindt. Maar de mens zal niet beter worden omdat je een woord uit de Van Dale schrapt.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 2 juli 2006 om 10:54.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:27   #49
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Je wil het woord ras uitroeien omdat je het een lelijk woord vindt. Maar de mens zal niet beter worden omdat je een woord uit de Van Dale schrapt.
Het moment dat iedereen beseft dat er geen verschillende rassen bestaan dan zal de mens er wel beter van worden.
Oud 2 juli 2006, 11:37   #50
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moment dat iedereen beseft dat er geen verschillende rassen bestaan dan zal de mens er wel beter van worden.
weer eentje die de thread niet gelezen heeft. U pleit er dus voor dat zwarten gemakkelijker hartaanvallen mogen krijgen, want zonder rasverschillen zijn er natuurlijk ook geen ras-verbonden medicijnen nodig.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 11:38   #51
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
droom lustig verder
Oud 2 juli 2006, 12:02   #52
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
weer eentje die de thread niet gelezen heeft. U pleit er dus voor dat zwarten gemakkelijker hartaanvallen mogen krijgen, want zonder rasverschillen zijn er natuurlijk ook geen ras-verbonden medicijnen nodig.
Zwarten zijn geen ras in de biologische betekenis van het woord. Zo simpel is het.

EDIT: verander uw sigquote trouwens. Toen hij die uitspraak deed was hij al geen voorzitter meer. Afgezet. Geminacht door zijn partij.

Naast een loopje nemen met de biologie neem je ook al graag een loopje met de geschiedenis, blijkbaar.

Laatst gewijzigd door Casca : 2 juli 2006 om 12:04.
Oud 2 juli 2006, 12:04   #53
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
droom lustig verder
Blijf jij maar steken in je achterhaald wereldbeeld.
Oud 2 juli 2006, 12:07   #54
Casca
Minister

Standaard

Vraagje voor iedereen:

Waarom willen jullie de mensheid zo graag in rassen onderverdelen als de wetenschappelijke evidentie ervoor zo mager is?
Oud 2 juli 2006, 12:32   #55
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ontken niet dat er grote groepen mensen zijn die bepaalde genen delen en dat het mogelijk is precies op dat gen medicijnen toe te passen... maar is dat dan een afdoende criterium om van ras te gaan spreken? Please
Vroeger, voor de genetica er was, nam iedereen aan dat er drie menselijke rassen bestonden. Het stond zelfs in schoolboeken.

Heeft men dan iedereen tot racist opgevoed? Ik geloof het niet.

Nu beweerd de wetenschap dat er geen menselijke rassen zijn, maar nu de genetische onderzoeken technisch mogelijk zijn, hebben de verschillende menselijke rassen zich al vermengd. De vraag is hoever de meeste mensen nog echt "raszuiver" zijn. Zelf lig ik er niet van wakker. Mij maakt het echt niet uit welke kleur iemand heeft, maar wel welk karakter iemand heeft.

Hierbij denk ik aan de blanken die zowat de hele wereld gekoloniseerd hebben en overal hun genen hebben achtergelaten. Om dan nog te zwijgen over de zwarten die men naar de nieuwe wereld gebracht werden als slaven. Deze praktijken zijn hopelijk voorgoed verleden tijd.

Dus ja, ik geloof dat er verschillende menselijke rassen bestaan, maar nee: het zegt niets over de persoonlijkheid van een individu en is daarom geen reden tot discriminatie. Het zegt enkel waar iemands roots liggen.
Oud 2 juli 2006, 12:44   #56
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Vroeger, voor de genetica er was, nam iedereen aan dat er drie menselijke rassen bestonden. Het stond zelfs in schoolboeken.
Het staat er zelfs nog altijd in

Citaat:
Heeft men dan iedereen tot racist opgevoed? Ik geloof het niet.
Komaan... 'negertjes in hun habitat' op de Expo in Brussel, anyone?
Oud 2 juli 2006, 12:47   #57
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijf jij maar steken in je achterhaald wereldbeeld.
We verdelen mensen en dingen nu eenmaal in categorieën. Straks wil je het woord "blondharig" ook nog afschaffen. De grens tussen blond en bruin kan immers ook vaag zijn. Er is geen enkele wetenschappelijke definitie waar bruinblond eindigt, en waar blondbruin begint.
Oud 2 juli 2006, 12:51   #58
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
We verdelen mensen en dingen nu eenmaal in categorieën. Straks wil je het woord "blondharig" ook nog afschaffen. De grens tussen blond en bruin kan immers ook vaag zijn. Er is geen enkele wetenschappelijke definitie waar bruinblond eindigt, en waar blondbruin begint.
Idd. Ras als sociologisch construct dus. Niet als objectieve, biologisch verantwoorde term. Zoals Drosophilia al zei.

Je hebt hier prachtig mooi mijn punt verwoord. Je kan zeggen dat iemand zwart of blank is, net zoals je kan zeggen dat iemand zwartharig of blondharig is. Alleen kan je niet zeggen dat het om het zwarte of blanke ras gaat, net zoals je niet kan zeggen of het om het zwartharig of blondharig ras gaat.
Oud 2 juli 2006, 12:53   #59
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Idd. Ras als sociologisch construct dus. Niet als objectieve, biologisch verantwoorde term. Zoals Drosophilia al zei.

Je hebt hier prachtig mooi mijn punt verwoord. Je kan zeggen dat iemand zwart of blank is, net zoals je kan zeggen dat iemand zwartharig of blondharig is. Alleen kan je niet zeggen dat het om het zwarte of blanke ras gaat, net zoals je niet kan zeggen of het om het zwartharig of blondharig ras gaat.
Dan is het zwart ras toch gewoon de verzameling van al die iemanden waarvan je kunt zeggen dat hij zwart is?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 2 juli 2006 om 12:53.
Oud 2 juli 2006, 12:56   #60
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Dan is het zwart ras toch gewoon de verzameling van al die iemanden waarvan je kunt zeggen dat hij zwart is?
Als je ooit eens naar Brazilië gaat dan ga je echt in de problemen geraken denkik. Toen ik daar was heb ik zwaar al mijn ideëen over zwart en blank moeten herzien. Elk individu is daar een grote mengelpot met Indiaanse, Portugese en Afrikaanse elementen. Je kán daar de mensen niet gaan indelen op basis van ras. Dan besef je pas echt goed hoe arbitrair al dat vakjesdenken wel niet is. Nergens voor nodig en wetenschappelijk redelijk ongefundeerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be