![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Wat is uw houding tegenover het wetenschappelijk gegeven "ras"? | |||
Ik erken het bestaan van rassen, en ze rechtvaardigen discriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 15,22% |
Ik erken het bestaan van rassen, een bron van diversiteit. Dat rechtvaardigt echter geen discriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
33 | 71,74% |
Ik erken het bestaan van rassen niet: er bestaan geen rassen dus ook geen rassendiscriminatie. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,52% |
Ik erken het bestaan van rassen niet: rassen zijn maar een verzinsel van de wetenschap om discriminatie te rechtvaardigen. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,52% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik herhaal: rassen "bestaan", maar dan alleen als sociale constructie. Zie ook http://academic.udayton.edu/race/01race/race.htm Laatst gewijzigd door drosophila : 1 juli 2006 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik neem aan dat U noch de Deense Dog, noch de Pincher als "minderwaardig" gaat beschouwen omdat ze tot verschillende hondenrassen behoren. Waarom wilt U dat dan wel doen als het over verschillende mensenrassen gaat? Ik wil gerust aannemen dat er bij mensen meer stratiers rondlopen (alhoewel?) dan bij honden. Vindt U een hondenstratier minderwaardig? Ik vind bijvoorbeeld dat de Afrikaanse atletische (groot, slank) types ontzettend mooie prachtige mensen zijn van uiterlijk. Daarentegen vind ik chinezen niet zo mooi, en bij sommige blanken heb ik het gevoel dat hun voorouders toch echt wel hebben gepaard met hun Neanderthaler nichten en neven. Ben ik nu racist?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er is simpelweg tussen geen twee zogenaamde 'mensenrassen' een even groot verschil als tussen een chihuahua en een border collie (om even andere voorbeelden te geven). Ik vind dat zélf niet uit hoor. Kijk, voor mijn part mag je gerust de term "ras" blijven toepassen op mensen, zolang je maar beseft dat je het dan over iets heel anders hebt (m.n. een sociale constructie die niet op genenniveau wordt vastgesteld) dan wanneer je over honden, koeien of paarden spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waar zeg ik dat er in de genetische code van mensen met een bepaalde kleur niet bepaalde overeenkomsten kunnen zitten? Is dat dan ook een voldoende criterium om bij andere diersoorten ook over verschillende rassen te gaan spreken, of is er daarvoor niet nog een hele reeks andere criteria vereist die voor de mens dan weer niet nodig zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 2 juli 2006 om 10:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister
|
![]() Het moment dat iedereen beseft dat er geen verschillende rassen bestaan dan zal de mens er wel beter van worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() weer eentje die de thread niet gelezen heeft. U pleit er dus voor dat zwarten gemakkelijker hartaanvallen mogen krijgen, want zonder rasverschillen zijn er natuurlijk ook geen ras-verbonden medicijnen nodig.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister
|
![]() Citaat:
EDIT: verander uw sigquote trouwens. Toen hij die uitspraak deed was hij al geen voorzitter meer. Afgezet. Geminacht door zijn partij. Naast een loopje nemen met de biologie neem je ook al graag een loopje met de geschiedenis, blijkbaar. Laatst gewijzigd door Casca : 2 juli 2006 om 12:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Minister
|
![]() Vraagje voor iedereen:
Waarom willen jullie de mensheid zo graag in rassen onderverdelen als de wetenschappelijke evidentie ervoor zo mager is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Heeft men dan iedereen tot racist opgevoed? Ik geloof het niet. Nu beweerd de wetenschap dat er geen menselijke rassen zijn, maar nu de genetische onderzoeken technisch mogelijk zijn, hebben de verschillende menselijke rassen zich al vermengd. De vraag is hoever de meeste mensen nog echt "raszuiver" zijn. Zelf lig ik er niet van wakker. Mij maakt het echt niet uit welke kleur iemand heeft, maar wel welk karakter iemand heeft. Hierbij denk ik aan de blanken die zowat de hele wereld gekoloniseerd hebben en overal hun genen hebben achtergelaten. Om dan nog te zwijgen over de zwarten die men naar de nieuwe wereld gebracht werden als slaven. Deze praktijken zijn hopelijk voorgoed verleden tijd. Dus ja, ik geloof dat er verschillende menselijke rassen bestaan, maar nee: het zegt niets over de persoonlijkheid van een individu en is daarom geen reden tot discriminatie. Het zegt enkel waar iemands roots liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() We verdelen mensen en dingen nu eenmaal in categorieën. Straks wil je het woord "blondharig" ook nog afschaffen. De grens tussen blond en bruin kan immers ook vaag zijn. Er is geen enkele wetenschappelijke definitie waar bruinblond eindigt, en waar blondbruin begint.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Je hebt hier prachtig mooi mijn punt verwoord. Je kan zeggen dat iemand zwart of blank is, net zoals je kan zeggen dat iemand zwartharig of blondharig is. Alleen kan je niet zeggen dat het om het zwarte of blanke ras gaat, net zoals je niet kan zeggen of het om het zwartharig of blondharig ras gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 2 juli 2006 om 12:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Minister
|
![]() Als je ooit eens naar Brazilië gaat dan ga je echt in de problemen geraken denkik. Toen ik daar was heb ik zwaar al mijn ideëen over zwart en blank moeten herzien. Elk individu is daar een grote mengelpot met Indiaanse, Portugese en Afrikaanse elementen. Je kán daar de mensen niet gaan indelen op basis van ras. Dan besef je pas echt goed hoe arbitrair al dat vakjesdenken wel niet is. Nergens voor nodig en wetenschappelijk redelijk ongefundeerd.
|
![]() |
![]() |