![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister-President
|
![]() Ik ken het tijdschrift Delta en dat is inderdaad meer dan enkel een pleidooi voor Benelux-samenwerking. Het spreekt over een Heel-Nederlandse unie, in de geest van het Verdinaso van Joris van Severen. Fascistoïd is het niet, maar het is toch duidelijk aan rechts-conservatieve zijde te situeren.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() Dat zou ik niet meteen zeggen: vele Heel-Nederlandsers (dus niet Groot-Nederlanders) kanten zich tegen het uiteenvallen van België en zien het land in zijn geheel opgaan in een hernieuwd VKN. Joris van Severen, het boegbeeld van een groot deel van deze stroming, manifesteerde zich na de nieuwe marsrichting ook als een soort unitarist, dus daar zit de tegenspraak niet meteen in. Vele uit deze beweging, waaronder het tijdschrift Delta, zijn overigens uitgesproken monarchistisch en hebben een zwak voor de adel.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 5 juli 2006 om 10:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Kim,
Bij B+ zitten toch ook Heel-Nederlanders? Wat is eigenlijk het bezwaar? Als Heel-Nederlander heb ik ook liever dat België één geheel blijft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, het zijn de laatste stuiptrekkinkjes van het imperialistisch denken. Geef Vlaanderen vijf jaar onafhankelijkheid en daarna zullen zelfs de Baarle's en Tantist'en de Vlaamse volkssoevereiniteit bepleiten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Ik kan geen enkele reden bedenken waarom ik als Vlaming een territoriale ruimte zou moeten delen met Hollanders. Het is een buurland zoals een ander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb niks 0,0 tegen Nederlanders maar ik voel me geen deel van hen. Ik ben een Vlaming in Europa, en heb geen nood aan iets anders. Die Groot-Nederlandse threads beginnen mij echt de keel uit te komen. Straks wil ik zelfs geen afscheiding met Wallonie meer! Stel je voor! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Taal is niet alles, maar véééél meer dan 'louter een communicatiemiddel'. Taal zorgt voor een niet te onderschatten samenhorigheidsgevoel. Het feit dat wij als Vlamingen dezelfde taal spreken, brengt met zich mee dat wij naar dezelfde tv-stations kijken, dezelfde kranten lezen, enzovoort en zo verder...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op basis van welke gegevenheid beschouwt u een staat gebouwd rond taal "ouderwets"? Is Portugal een ouderwetse staat? Is Denemarken een ouderwetse staat? Is Slovenië een ouderwetse staat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() [quote=Zeno!;1802294]Taal is niet alles, maar véééél meer dan 'louter een communicatiemiddel'. Taal zorgt voor een niet te onderschatten samenhorigheidsgevoel. Het feit dat wij als Vlamingen dezelfde taal spreken, brengt met zich mee dat wij naar dezelfde tv-stations kijken, dezelfde kranten lezen, enzovoort en zo verder...[/quote]
Geloof je dat nu echt zelf? Waar heb jij gisteren naar gekeken op TV (buiten de mundial dan)? We zullen eens vergelijken. Maar ja, ik ben dan ook geen Vlaming, hè. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Zeer goed: Brussel en Wallonië kunnen dan maar best leren communiceren on de meerderheidstaal, die we invoeren als bestuurlijke taal. 't Is toch maar om te communiceren
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U start hier echt een belachelijke discussie. Wat telt, is wat de meerderheid van het volk wil. Punt aan de lijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Dat is veel gezegd. Bovendien wil dat niet zeggen dat ze "ouderwets" zijn. Het zijn zeer moderne landen met zeer gelukkige mensen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() d�*t is inderdaad wel een goeie reden om te herenigen.
![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Taal is dus wel degelijk essentieel in de staatsvorming.
![]() |
![]() |