![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door BCD : 5 juli 2006 om 16:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze steken de VB-kopstukken in de bak waardoor ze hun burgerrechten verliezen. Dat betekent dat ze het mandaat waarvoor ze verkozen werden niet mogen opnemen en iemand met vele malen minder stemmen (en van een andere partij) hun plaats inneemt.
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En toch...
Als Di Rupo premier wordt moet h�*j de boel bij elkaar houden, concessies doen, toegeven aan vlaamse eisen etc. Verhofstadt kan, om de regering overeind te houden, op vlaamse partijen nog enige invloed uitoefenen. Als DR premier is weet hij dat dat niet zal gaan. Di Rupo als premier zou weleens de redding van België als staat kunnen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Di Rupo geen premier => België blijft uit elkaar vallen. In beide gevallen kassa, dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Di Rupo geen premier dus. Laat Belgique maar rustig verder uit elkaar vallen. Dat de Vlaamse eisen worden ingewilligd laat hij nu niet toe en als premier nog minder. Nog liever laat hij Belgique op de klippen lopen.
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar haal je dat?
Di Rupo's 'non' als premier is even krachtig als zijn 'non' als PS-voorzitter of Waals MP hoor.
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop van ganser harte dat dit zo zal blijven.
![]() |
#50 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Van Di Rupo weten we al een tijdje dat hij graag premier wil worden. Héél graag. Als de Vlaamse politici slim zijn, spelen ze dat uit: Akkoord gaan met een 'regering Di Rupo' mits verregaande communautaire toegevingen, zoals splitsing van BHV,... Zo'n strategie werkt altijd: ofwel zegt hij 'ja' en haalt Vlaanderen een mooie slag thuis, ofwel zegt men daar 'nee', blijven de communautaire spanningen aanslepen en is het onvermijdelijk dat België verder weg schuift richting afgrond (lees: splitsing). In het eerste geval zit Vlaanderen goed, in het tweede geval is het iets ingewikkelder maar heeft Vlaanderen zich niets te verwijten, aangezien Vlaanderen soepel is geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Deze "monstercoalitie" lijkt me evengemakkelijk als de klassieke tripartite (die eigenlijk een coalitie van zes partijen was). Interessant is wel dat deze coalitie waarschijnlijk over een tweederde meerderheid zal beschikken. Een communautaire ronde is dus mogelijk. Daarbij bevindt de N-VA zich in een lose-lose situatie. De partij moet dan namelijk kiezen: Dan zal de N-VA voor het eerst in haar bestaan moeten kiezen: een communautair akkoord, of in oppositie gaan, zonder de CD&V. Een compromis betekent een fikse verkiezingsnederlaag bij de eerstvolgende gelegenheid (Vlaamse verkiezingen 2009). Oppositie betekent dat de partij haar veilige kartelpartner verliest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Minister-President
|
![]() Ze heeft nu bij b-h-v toch ook moeten kiezen of zie ik dat verkeerd?
En voor zover ik weet volgt de n-va ook (via zwijgakkoord) ook strikt de partijlijn van de cdenv. bvb inzake de dotatie van prins filip op handelsreizen. of het voorstel inzake eu grondwet om spirit te testen ... trokken ze zelf in omdat cdenv tegen was. Ze lopen zeer mooi aan de lijn. nog geen enkel dissidente stem? Buiten peumans die het gebrek aan democratische controle hekelde. Ik denk zelfs dat eerder spirit nog tegen de lijn van spa durfde ingaan in het b-h-v dossier toen men een afschuwelijk compromis wou sluiten... Al kon dat ook opgezet spel zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spirit heeft gewoon de kastanjes uit het vuur mogen halen van en voor Stevaert. Zelf durfde hij dat manke konijn niet afschieten van schrik voor de toorn van zijn grote Waalse broer. De N-VA idd loopt mooi aan de leiband van de CD&V, en als we BdW mogen geloven is er zelfs de bereidheid om aan die van Di Rupo te lopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Interessant. Zin om een vergelijkbare prognose te maken als het VB zoals traditioneel nog een 3% hoger dan in de peilingen zou scoren? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik gok voor de N-Va op braaf toegeven en meelopen, een bitter Belgisch pilletje slikken, en hopen dat hun 'Vlaamse' kiezers tegen de volgende verkiezingen niet precies meer weten hoe 'voor de goede zaak' (en voor een Belgische troostprijs) Bourgeois en de Wever hun zaak flikten.
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar geloof ik niet in. Ik denk dat de peilingen nu het juiste resultaat aan het tonen zijn. Zeker de stemmenkampioen is gevaarlijk aan het worden omdat je jezelf kan aanmelden om mee te doen. Dus mensen kunnen kiezen om hun stem daar te laten meetellen. En ik betwijfel of hun methode om dat te compenseren echt zo goed is om die toevalstreffer te evenaren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus die gaan naar het VB, net als ik deed trouwens. En wat de N-VA recruteert is pure winst van Vlaamse mensen die uit de CD&V komen. Het gaat goed tegenwoordig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Aan dat tempo zijn we over 70 nog niet onafhankelijkheid. Beter is vandaag het breekijzer bovenhalen... De kaarten hebben electoraal gezien nognooit ozo goed gelegen, in het Vlaams parlement hebben cdenv/n-va en VB een meerderheid. Ik vind het dan ook ontzetetnd jammer dat er geen ruimte is voor wisselmeerderheden door dat zwijgakkoord. Zelfs PAARS liet dat toe. Dat tootn voor mij aan dat leterme het enkel z'n eigen positie belangrijk vindt ( door zowel de parlemantaire controle als de kans op wisselmeerderheden te fnuiken). Het zou hem electoraal nochtans geen windeieren leggen.bvb inzake de dotatie van prins filip zou en perfect met wisselmeerderheid kunnen wegstemmen... Dat zou pas een signaal zijn. En paars kan niets zeggen want ze deden het zelf! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar heb jij Di Rupo's 'non' als premier dan gehoord?
|
![]() |
![]() |