Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Stierenvechten?
Moet kunnen. 11 22,45%
Moet verboden worden. 38 77,55%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2006, 01:27   #41
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Voor de verandering ben ik het eens volledig met je eens!
Dat mag ook eens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 01:32   #42
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En iedere keer dat er in Pamplona flink gewonden vallen ben ik daar ook blij om. Geen langgerekt dierenleed voor amusement. Het doet me echt denken aan de publieke folteringen uit de middeleeuwen die op het dorpsplein werden gehouden. Een menigte die zich vergaapt aan de pijn van iemand die hulpeloos is.
Bah.
Voor de verandering ben ik het eens volledig niet met je eens .
Stierengevechten horen bij de Spaanse cultuur. Het is spijtig dat niet alle matadors zo goed zijn dat ze met één snelle steek hun taak kunnen afmaken.

Het Portugese (allee, ik denk toch dat het de Portugese vorm is) stierengevecht waar ze een "floch" van tussen de stier zijn horens moeten bemachtigen is dan weer diervriendelijker maar ook een pak hilarischer dan de Spaanse versie.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 01:34   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Maar wel voor uw toernedoke?
Ik ben geen vragende partij voor intensieve veeteelt. Ze mogen de prijs van de biefstuk gerust 10 euro hoger leggen als ik dan weet dat het een beest in een rustige wijde is geweest. Ik wandel elke dag langs velden waar koeien en paarden rustig kunnen rondlopen.

Wat betreft de beelden uit de Anderlechtse slachthuizen: ik sta volledig achter GAIA om dat soort praktijken aan te klagen. Maar de franstalige bourgeois rechters beslissen dat die beelden een inbreuk zijn op de privacy. Kan jij even overleggen met hen... belgicisten onder mekaar nietwaar ?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 augustus 2006, 01:40   #44
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Voor de verandering ben ik het eens volledig niet met je eens .
Stierengevechten horen bij de Spaanse cultuur. Het is spijtig dat niet alle matadors zo goed zijn dat ze met één snelle steek hun taak kunnen afmaken.

Het Portugese (allee, ik denk toch dat het de Portugese vorm is) stierengevecht waar ze een "floch" van tussen de stier zijn horens moeten bemachtigen is dan weer diervriendelijker maar ook een pak hilarischer dan de Spaanse versie.
Het kan een cultureel gevecht zijn, maar ik vind dat een beschaving op den duur afstand moet kunnen nemen van tradities die neerkomen op marteling. Hier te lande hadden we in -Ik dacht Lier- de gewoonte om een kat van de toren te gooien. Die is nu vervangen door een pluche exemplaar. Traditie en de show erbij is dezelfde gebleven.

Enkel baardapen als Herman De Croo -notoir belgicist- drinken nog levende vissen in Geraardsbergen zodat die beesten door maagzuur zouden worden verteerd.

Nee. Alles waarin je lijden veroorzaakt enkel voor het plezier is voor mij iets wat niet kan.

En daar blijf ik bij

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 4 augustus 2006 om 01:41.
Oud 4 augustus 2006, 01:40   #45
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen vragende partij voor intensieve veeteelt.
Maar wel voor een antrekootje?

Citaat:
Ze mogen de prijs van de biefstuk gerust 10 euro hoger leggen als ik dan weet dat het een beest in een rustige wijde is geweest. Ik wandel elke dag langs velden waar koeien en paarden rustig kunnen rondlopen.
Ge wilt dus uw geweten sussen door een soort aflaat te kopen.
Hoe 'rustig' uw koebeest ook moge geleefd hebben: voor één biefstuk moet ze onder 't mes. Die harde realiteit kan je niet ontlopen.
Ofwel ben je dus tegen dierenleed, en dan word je konsekwent veganist.
Ofwel denk je: 't is eten of gegeten worden, en dan zet je morgen opnieuw je tanden in een seignant gebakken filet mignon..
Oud 4 augustus 2006, 01:44   #46
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wel voor een antrekootje?
Waar staat entrecote weigeren tegenover intensieve veeteelt ?

Citaat:
Ge wilt dus uw geweten sussen door een soort aflaat te kopen.
Hoe 'rustig' uw koebeest ook moge geleefd hebben: voor één biefstuk moet ze onder 't mes. Die harde realiteit kan je niet ontlopen.
Ofwel denk je: 't is eten of gegeten worden, en dan zet je morgen opnieuw je tanden in een seignant gebakken filet mignon..
Gradaties... die moeten er zijn. Een koe slachten op redelijke leeftijd kan voor mij wel. Een kalf laten opgroeien in een houten hok zodat het misvormde poten krijgt (want dat is niet belangrijk) om als kalf geslacht te worden is voor mij moeilijker.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 augustus 2006, 01:45   #47
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het kan een cultureel gevecht zijn, maar ik vind dat een beschaving op den duur afstand moet kunnen nemen van tradities die neerkomen op marteling. Hier te lande hadden we in -Ik dacht Lier- de gewoonte om een kat van de toren te gooien. Die is nu vervangen door een pluche exemplaar. Traditie en de show erbij is dezelfde gebleven.

Enkel baardapen als Herman De Croo drinken nog levende vissen in Geraardsbergen zodat die beesten door maagzuur zouden worden verteerd.

Nee. Alles waarin je lijden veroorzaakt enkel voor het plezier is voor mij iets wat niet kan.

En daar blijf ik bij
het was een moelijk keuze voor mij

kiezen tussen lokale cultuur en humaniteit (alhoewel: beetje ongelukkige woordkeuze, het gaat immers nog altijd om dieren). In dit geval zou ik de stieren met rust laten.

Maar ik vraag me ook af: ik zeg dit nu als iemand die met het opgeheven vingertje vanachter z'n computerke de moraalridder komt uithangen, maar wat als ik inwoner was van zo'n stadje waar de stierengevechten deel uitmaken van mijn dagelijks leven, van mijn ontspanning,.. waarschijnlijk zou ik ze dan ten allen prijze willen behouden.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 4 augustus 2006 om 01:45.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 01:47   #48
Metternich

Standaard

Citaat:
Een stierengevecht met een pluchen stier zou er nogal belachelijk uitzien me dunkt
Citaat:
Enkel baardapen als Herman De Croo -notoir belgicist- drinken nog levende vissen in Geraardsbergen zodat die beesten door maagzuur zouden worden verteerd.
Zeg, zeg. Dat je niet akkoord bent tot daartoe, maar mij vergelijken met Herman De Croo

Oud 4 augustus 2006, 02:00   #49
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een stierengevecht met een pluchen stier zou er nogal belachelijk uitzien me dunkt
Ow wacht effe... Sony heeft wat electronische beesten gemaakt. Honda is ook ver in robotica. Binnenkort krijgen we een electronische stier tegen een matador. En die electronische stier kan je niet platspuiten op voorhand... en er gaat geen dierenleed mee gepaard. Misschien krijg je nog eens een echt gevecht te zien... een mens die moet vechten tegen een machine. Dat zou een interessant gevecht zijn. En die mens heeft er dan tenminste voor gekozen. Dat kan je van die stier niet zeggen.

Citaat:
Zeg, zeg. Dat je niet akkoord bent tot daartoe, maar mij vergelijken met Herman De Croo
Ok sorry... maar hij is zowat de belzieke vaandeldrager van het verzet tegen anti-dierenleed.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 augustus 2006, 02:07   #50
Metternich

Standaard

Citaat:
Ow wacht effe... Sony heeft wat electronische beesten gemaakt. Honda is ook ver in robotica. Binnenkort krijgen we een electronische stier tegen een matador. En die electronische stier kan je niet platspuiten op voorhand... en er gaat geen dierenleed mee gepaard. Misschien krijg je nog eens een echt gevecht te zien... een mens die moet vechten tegen een machine. Dat zou een interessant gevecht zijn. En die mens heeft er dan tenminste voor gekozen. Dat kan je van die stier niet zeggen.
Zodra ze de stier door een robot vervangen, moeten ze dat dan ook direct doen! Wel op voorwaarde dat die robot wat realistisch is en er ook wat bloed uitkomt om het spektakel helemaal te kunnen behouden.
Citaat:
Ok sorry... maar hij is zowat de belzieke vaandeldrager van het verzet tegen anti-dierenleed.
Dat is nog geen reden om mij daarmee te vergelijken potverblomme . Ik zal u anders met Jos Geyels vergelijken

Laatst gewijzigd door Metternich : 4 augustus 2006 om 02:08.
Oud 4 augustus 2006, 02:32   #51
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Elk land heeft zijn tradities en waarden
Wie zijn wij om daarover te oordelen
Stierengevechten in spanje en mexico mij geen probleem
visjes drinken in geraardsbergen geen probleem
Waregemse koersen waarom niet

En een dier dat gekweekt word dient om opgegeten te worden. dat zijn niet van die knuffeldiertjes dat je ziet op de wei.

Maar ja, sommigen zien de realiteit niet meer.

Laatst gewijzigd door Vorenus : 4 augustus 2006 om 02:34.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 03:19   #52
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist ja, en moest Herman De Croo, als burgemeester, weigeren visjes te drinken, had een andere VB-aanhanger hem wel verweten een arrogante bourgeois te zijn die zich te goed voelt voor de typisch volkse, Vlaamse tradities. Wat ie ook doet, goed zal het nooit zijn.

Dat ie belgicist is, is overigens volstrekt irrelevant.

Oh gruwel, zit ik hier De Croo nu al te verdedigen ook... IK moet naar mijn bed.

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 4 augustus 2006 om 03:20.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 06:00   #53
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerst de beestenwagen opgeranseld. Dan urenlang opeengepakt vervoerd, met de nodige breuken en kneuzingen tot gevolg.
Daarna de wagen uitgeranseld, geschopt en geslagen om ze bijeen te drijven.
Tenslotte op dezelfde wijze (qua tijdsduur) als in de corrida afgemaakt.

Herinner u de gaia-beelden in Anderlecht gemaakt...........
Wat dus ook verboden is. Of niet?

Sinds wanneer ben jij een fan van gaia dat je die 'hulp' inroept om je gelijk te halen?

En denk nu maar niet dat er in Spanje zelf geen verzet is tegen deze vorm van 'cultureel vermaak'.
Jaren geleden liep ik al mee in een betoging tegen stierengevechten, in Brussel. Bussen vol Spanjaarden waren daarvoor naar hier gereisd.
Oud 4 augustus 2006, 06:04   #54
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
het was een moelijk keuze voor mij

kiezen tussen lokale cultuur en humaniteit (alhoewel: beetje ongelukkige woordkeuze, het gaat immers nog altijd om dieren). In dit geval zou ik de stieren met rust laten.

Maar ik vraag me ook af: ik zeg dit nu als iemand die met het opgeheven vingertje vanachter z'n computerke de moraalridder komt uithangen, maar wat als ik inwoner was van zo'n stadje waar de stierengevechten deel uitmaken van mijn dagelijks leven, van mijn ontspanning,.. waarschijnlijk zou ik ze dan ten allen prijze willen behouden.
En al zeker als je grootgrondbezitter bent in Spanje en steenrijk werd door arenastieren te kweken.
Oud 4 augustus 2006, 06:15   #55
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stierengevechten horen bij de Spaanse cultuur.
Misschien kunnen we daarom de eerstvolgende keer dat iemand treurt om de teloorgang van speciesistische tradities/cultuur, maar het beste verwijzen naar de "tragische" afschaffing van traditionele gladiatorenspelen, openbare executies, slavenhandel, kinderarbeid, vrouwenbesnijdenis of één van die andere schitterende gebruiken waarvan medemensen al zoveel respectabele millennia lang het slachtoffer worden.
Oud 4 augustus 2006, 08:35   #56
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst de beestenwagen opgeranseld. Dan urenlang opeengepakt vervoerd, met de nodige breuken en kneuzingen tot gevolg.
Daarna de wagen uitgeranseld, geschopt en geslagen om ze bijeen te drijven.
Tenslotte op dezelfde wijze (qua tijdsduur) als in de corrida afgemaakt.

Herinner u de gaia-beelden in Anderlecht gemaakt...........
Daar heb je wel een punt. Alleen lijkt de feitelijke doodsstrijd mij niet zo langerekt. Maar ik vind het terecht dat Gaia dat soort praktijken aanklaagt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:12   #57
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
so you're going all biological on me ?

Yep, wij zijn maar "een alleseter" maar hebben dankzij ons breintje en onze duimpjes ons intellect zo ontwikkeld dat we ALLE roofdieren ook in hun biotoop (zelfs a great white) met gemak kunnen "killen " en dan als de flexibele en intelligente omnivoor die we zijn, OOK kunnen verwerken tot fishsticks (samen met de ongevaarlijke koolvisjes)en die ook lekker kunnen verteren. who is eating who now he ! 8)

Dus als je het zo pragmatisch (en niet zuiver wetenschappelijk) bekijkt, staan we toch wel degelijk on top he.
LOL!

Noem het "beroepsmisvorming" ofzo.

Ik vind het altijd leuk om er op te wijzen dat de mens helemaal niet zo "on top" staat in het dierenrijk als ze wel zouden willen. Want zeg nu zelf, als je de gemiddelde mens dropt in de natuur met minimale middelen, zal hij er niet veel van bakken, vrees ik. En ja, dat breintje is ook relatief als je ziet hoe de mens er in slaagt natuur en milieu om zeep te helpen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:18   #58
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Man, zijde daar weer met uw rechts ?
Natuurlijk. Alle torero's zijn fanatieke rechtsen die de arme linkse stieren doodmartelen!
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:20   #59
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch wel een oversimplificatie vind ik! Indien iedereen veel minder vlees en dierlijke produkten zou eten, hebben we echt geen nood aan bio-industrie. Dat is trowuens nog gezonder ook! En het dierenleed op een "traditionele" boerderij is compleet niet te vergelijken met die in de bio-industrie.

Wat het stierenvechten betreft: het gaat wel om meer dan alleen de fysieke pijn hé. De stress dat die beesten voor hun dood moeten ondergaan is ook niet min.

Nogmaals, slechte tradities zijn er om afgeschaft te worden.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 09:24   #60
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Zal nogal moeilijk zijn om tegen pluche stieren te vechten...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be