![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hadden ze Christus verzopen, was een aquarium dan een krachtig symbool geweest?
![]() |
![]() |
#42 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is gewoon een oer-symbool zo et zien (k heb niet alles uitgelezen, 't is vakantie he)
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Dit lijkt me meer betrouwbaar: http://www.designboom.com/history/cross_2.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#45 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een welgemikte trap in je kruis heeft ook een krachtige uitwerking.
Heeft iemand dat verband al eens deftig onderzocht? Is er een verband met het celibaat? Is 'de trap in het kruis' een probaat middel om het celibaat te helpen naleven?
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stilaan tekent zich de verklaring van de symboliek af. Het kruis als fallussymbool (Christus) en de vis als symbool voor het 'Ewig Weibliche' (Maria Magdalena)
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Madonna op haar best dus : via het kruis van Jezus rechtstreeks naar het kruis van (Santa) Madonna.
![]() |
![]() |
#49 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar of christenen nu een kaartje kopen voor Madonna's optreden of niet, maakt voor mij weinig uit. Want of er nu christenen naar haar optreden gaan of niet, het blijft beledigend. Het feit dat de beelden veelvuldig in de media aan bod komen, maakt het alleen maar erger. Citaat:
Ik geloof dat niet alle meningen en opvattingen gelijkwaardig zijn. Indien dat wel het geval zou zijn, zou dat leiden tot complete chaos. Om een extreem voorbeeld te nemen: Als iemand van mening is dat hij zomaar iedereen mag verkrachten is dat een mening die resoluut afgewezen moet worden. Omdat niet alle meningen gelijkwaardig zijn, vind ik bijgevolg dat men voor sommige meningen en opvattingen wel respect kan eisen en voor anderen absoluut niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik respecteer uw recht om geschokt te zijn, en uw recht om te eisen dat Madonna dat kruis zou weghalen, zelfs voor een rechtbank. Meer kan je, denk ik, niet vragen.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 augustus 2006 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Burger
|
![]() Stommiteit ? Het is slechts "showbizz"...
Als katholieke gezagsdragers hierin heiligschennis zien, zegt dit méér over de onverdraagzaamheid van deze personen dan over het geloof dat zij verkondigen... En wat islam-gezagdragers betreft: sinds wanneer geloven zij in Christus ? Dus waarom protest tegenover deze show ? Omdat ELKE vorm van mogelijke profanatie in het om even welke godsdienst in vraag besteld dient te worden ? Zo ja, waar was hun commentaar toen de taliban de levensgrote boeddha-beelden in Afghanistan opblies ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als het u gerust kan stellen: Ik pleit hier helemaal niet voor het in brand steken van winkels met CD's van Madonna, of voor het uiten van bedreigingen aan haar adres. Ik hoop alleen dat zij inziet dat haar optreden kwetsend is voor heel wat mensen en dat ze haar optreden aanpast.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Respect is iets dat je verdient, niet iets dat je kan opeisen of afdwingen. Onder het oneigenlijke mom van dat 'respect' zijn al heel wat mensen de mond gesnoerd die 'ongewelvallige' dingen zeiden. Vooral over lieden met macht, die die macht bedreigd zagen.
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vindt u dan niet dat respect geëist kan worden wanneer het verdient is?
![]() |
![]() |
#57 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom respect voor de meest bizarre hersenspinsels moeten hebben? Nogmaals: dan eerst de Heilige handleiding aanpassen op beledigende en kwetsende teksten en een einde maken aan het beledigende en opdringerige preekgedrag. En ophouden onder het mom van geloof van alles uit te vreten en goed te praten. Dan valt er amper kritiek meer te leveren. Neem eens een voorbeeld aan het Boeddhisme.
![]() |
![]() |
#58 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() vrijheid van meningsuiting, dus niet mekkeren.
maar ik vraag me af of ze dat ook eens in mekka wil doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() U was zelf diegene die zei dat respect verdient kan/moet worden. Vandaar mijn vraag.
Citaat:
Pas op: Hiermee wil ik het boeddhisme niet veroordelen, maar er wel op wijzen dat ook het boeddhisme (net als andere religies) misbruikt kan worden voor gruwelijke doeleinden. Dus vertelt u mij a.u.b. op welk vlak moet het christendom (of het rooms-katholicisme) een voorbeeld nemen aan het boeddhisme?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 6 augustus 2006 om 13:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zou het verband kunnen houden met de eeuwenlange ellende vanuit de christelijke kerk die in Nederland nog steeds in bepaalde gemeenschappen voortduurt? En in de rest van Europa op nog grotere schaal? Zou het te maken kunnen hebben met het dubieuze gedachtengoed dat iedere keer weer langskomt -al dan niet voortgebracht door Paus en vrienden? Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat het redelijk grappig is dat mensen toch blijven vasthouden aan ideeën die volkomen onlogisch zijn en zelfs bewijsbaar onjuist (Adam en Eva, Ark van Noah)? Of is het meer de blijkbaar onweerstaanbare behoefte van bepaalde gelovigen om vanuit hun overtuiging dat geloof en bijbehorende regels en ideeën door andermans strot te willen duwen, dmv eindeloos gepreek, manipulatie en desnoods met dwang? Wat overigens vrij schandalig is, is dat gelovigen twee strepen voor hebben in de wet. Niet alleen mag je als niet-gelovige niet smadelijk lasteren over een geloof/god, gelovigen mogen wel niet-gelovigen beledigen onder het mom van vrijheid van religie (zie oa uitspraken over homo's). Hoe is dit precies te rijmen met het verbod op discriminatie in diezelfde wet?
![]() |