![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat zegt niemand voor de 1000ste maal: ik geef enkel het verschil in mentaliteit aan
![]() |
![]() |
#42 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alle soldaten zijn daarom nog geen oorlogsmisdadigers. Die mogen ze van mij allemaal vatten en berechten. Door uw eigen enge visie ziet u niet eens het verschil.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heb de hoffelijkheid eerst te lezen op wat ik antwoord vooraleer je tot het beledigen overgaat.
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() gm10 moet toch wel toegeven dat de staatsrepressie er te hevig aan toeging voor sommigen en dat het niet altijd correct is kleinzonen nog te beboeten omdat ze geboren zijn uit het sperma van een oostfronter. Je begrijp toch overigens ook wat het betekent om het recht op pensioen na levenslang hard werken betekent. Vandaag 2006 kan ik amnestie enkel toejuichen, en de meeste traditionele partijen zijn er voorstander van; alleen extreem-rechts roept het luidkeels, echter.
Ik vind dat er nog de nuance van oorlogse brainwashing een rol speelt. Het was voor de geviseerde Vlaams-nationalist erg moeilijk niet te vallen voor de veraderlijke illusie van collaboratie. Het is overigens ook slechts een minderheid dat vandaag nog het regime van de bezetter zou steunen. Ik blijf erbij, het deksel op de neus van iemand die geluk heeft het Oostfront te overleven en nog eens op die van zijn kinderen en kleinkinderen, vind ik een extreme straf om vandaag nog te steunen. Jij spreekt wel over fatsoen voor mensen die de kogels rond hun oren hebben weten vliegen, maar wat is het verschil met het leed van een Oostfronter die allang geen heil meer ziet in het nazi-regime. Ik vind dat jij echt wel de impact van propaganda en verstoting van je eigen regime over het hoofd ziet, want ik geloof dat voor�*l daarom gecollaboreerd werd. Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 augustus 2006 om 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In het algemeen vind ik eerherstel trouwens een stuk toegankelijker. Dat stelt de schuldvraag niet in vraag, en veegt enkel alle praktische gevolgen uit. Amestie is gewoon onaanvaardbaar voor de collabo's hebben gedaan, "naoorlogse brainwashing" of niet.
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 16 augustus 2006 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister
|
![]() ![]() Hierboven een foto van iemand die aan shellshock leed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al bij al heb ik géén Oostfronters in mijn familie. Ik heb al wel zo'n familie gezien waarvan de kleinzoon de meest overtuigde neo-nazi was. Citaat:
Het zou niet mogen dat mensen dat als ultieme reden aanstrepen, ook al kan het toch een rol gespeeld hebben. Ik vind dat er niets mis is met geboren zijn uit een "zwarte" familie, gezien je zoiets niet kiest alvorens het ter aarde komen. Overigens, ik bedoelde voor�*l vooroorlogse brainwashing door militante partijen als VNV en Verdinaso én overigens de oorlogse van de bezetter en diens Vlaamse elite-aanhangers. Natuurlijk vind ik het ook fout dat men na de oorlog mensen van het Davidsfonds aanviel, dat brengt ons tot vragen over de "Belgische" mentaliteit van vroeger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet zo goed of de familie er na al die jaren nog iets aan heeft.Men bemerkt in dergelijke zaken wel een zorg voor de "historie",voor de "logboeken" van onze beschaving.
Een aanverwant voorbeeld is in de VS gebeurd.Na de Amerikaanse Burgeroorlog was de Zuidelijke Opperbevelhebber,Generaal Robert Edward Lee, al zijn burgerrechten kwijt .(alsook dus zijn pensioens- en rang-rechten van zijn lange - en uiterst eervolle staat van dienst als beroepsofficier in het vooroorlogse VS-leger dat hij in 1861 besloot te bestrijden omdat hij het niet kon opbrengen TEGEN zijn geboortestaat,Virginia,te vechten) In zijn persoonlijk leven heeft hij er niet veel last van had,hij heeft altijd werk gehad als docent,tot hij ,reeds in 1870, overleed. Het heeft tot 1970 (!!) geduurd voor hij volledig in al zijn rechten hersteld werd(onder Nixon) Het siert een maatschappij,denk ik,om "onrecht" of "onterechte afkeer" te willen "corrigeren",desnoods lang na het overlijden van iemand.... Laatst gewijzigd door kelt : 16 augustus 2006 om 17:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Dit is een zaak van deserterie >< desertie =/= collaboratie VK is nooit bezet geweest >< Vlaanderen wel
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Leg eens een andere plaat op. Niemand ontkent. Niemand gaat er op in. HEt is dan ook de topic niet. HEt gaat over de mentaliteit.
![]() |
#51 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#52 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Het is er niet in te krijgen hé. Het verschil in mentaliteit over WOI en WOII is zo immens dat het niet te vergelijken is. Ik ga ook geen artikels over de mentaliteit in WOI naar deserteurs toe vergelijken met de mentaliteit over collaborateurs in de Frans-Pruissische Oorlog.
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel u maar voor dat ge in ne loopgraaf staat terwijl de kogels om uw oren vliegen en ge tot uw knieën in het slijk en bloed staat van uw kameraden, omdat er 5 pipo's die op dat moment geen goesting hebben in den bunker zitten te kaarten. Ik denk dat ge rap uwe revolver zou trekken om ze ter plaatse af te schieten als ze niet direct, mee in die loopgraaf gaan staan om terug te vechten. Dit zijn situaties waarin uw leven direct bedreigd wordt, en dan uw kameraden laten stiken ? mooi groepje soldaten is dat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee ze hebben alleen maar deels voorkomen dat Stalin zowat half europa onder de voet zou lopen. Geloof het of niet, maar ze hebben de gealieerden tijd gekocht om verder op te rukken richting oosten, omdat ze daar bijna tot de laatste man gevochten hebben om Stalin te stoppen. Je kan zeggen had Hitler Stalin niet aangevallen had Stalin hem niet moeten moeien. Maar Stalin had nooit die open doelkans laten liggen, de moment dat hij versterkt zou zijn, en had gezien dat Hitler het lastig kreeg, had hij ook aangevallen, ... Al die schone grond die voor het rapen lag, zo'n kans laat je toch niet liggen zeker... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 17 augustus 2006 om 09:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat daar juist wel over. Men wil dingen vergelijken tussen twee landen die totaal los staan van elkaar. Dat men die soldaat na 90 jaar eerherstel geeft, heeft totaal geen gevolgen. Zijn kinderen of kleinkinderen kunnen immers geen schade vergoeding eisen. Hij was al dood voor hij kinderen had en zijn broers en zusters zullen nu ook wel dood zijn. En wat hier in België word gevraagd door de oostfronters, want het zijn enkel zij en niet de gene die in België met de Nazi's hebben gedaan, die vragen dat de Waalse politici eindelijk eens toegeven dat men in west-europa zijn vrijheid dankt aan het feit dat de USSR is tegen gehouden geworden door de oostfronters. En daar gaat het om en al de rest is onzin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() Deserteurs mogen nooit in ere hersteld worden.Foei aan de engelse regering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |