Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2003, 21:16   #41
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Johan Leman gaf nochtans heel ernstige kritiek op al die fundamentalistische moslimhoofddoeken. Zozeer zelfs dat hij in moslimmiddens serieus verguisd werd. Op het AEL-forum kon men om zijn opmerkingen over de hoofddoeken op TV zijn bloed wel drinken. De moslimmeisjes die in Brussel "Touche pas �* mon foulard!" stonden te kelen hadden het dus wel degelijk tegen mensen zoals ondermeer Johan Leman.

De "hoofddoeken" voor meisjes verschenen hier pas begin jaren tachtig in het straatbeeld. Ze zijn ondertussen uitgegroeid tot van die grote donkerbruine en zwarte gewaden die stilaan meer van burka's weghebben. Het begint hier op sommige plaatsen meer en meer op Iran en Saudi-Arabië te lijken.

De toename van het fundamentalisme is een fenomeen dat in de hele moslimwereld weerkeert. De moslims in Europa gedragen zich niet als bewonderaars van de westerse cultuur. Ze gedragen zich als veroveraars. En dat is een mentaliteit die in de ganse moslimwereld momenteel opgang maakt. Dat de plaatselijke cultuur waar men zich vestigt daarbij plaats moet maken en tenslotte verdwijnt is niet meer dan normaal voor hen. Hun godsdienst is tenslotte de laatste en uiteindelijke en enig juiste versie zo menen ze.

Dat was trouwens ook de houding die de kolonisatoren van Amerika aannamen. En zie hoe succesvol die geweest zijn in hun project. Wat blijft er nog over van de autochtone Amerikanen? Een totempaal en een prentkaart van Sitting Bull.
Nu wil ik best aannemen dat het fundamentalisme extremistischer geworden is de laatste jaren, maar hoofddoeken, die zag ik in de jaren 70 ook hoor baas.
Oud 12 september 2003, 21:30   #42
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Nu wil ik best aannemen dat het fundamentalisme extremistischer geworden is de laatste jaren, maar hoofddoeken, die zag ik in de jaren 70 ook hoor baas.
Ik heb het wel over de hoofddoeken bij meisjes.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 21:31   #43
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Johan Leman gaf nochtans heel ernstige kritiek op al die fundamentalistische moslimhoofddoeken. Zozeer zelfs dat hij in moslimmiddens serieus verguisd werd. Op het AEL-forum kon men om zijn opmerkingen over de hoofddoeken op TV zijn bloed wel drinken. De moslimmeisjes die in Brussel "Touche pas �* mon foulard!" stonden te kelen hadden het dus wel degelijk tegen mensen zoals ondermeer Johan Leman.

De "hoofddoeken" voor meisjes verschenen hier pas begin jaren tachtig in het straatbeeld. Ze zijn ondertussen uitgegroeid tot van die grote donkerbruine en zwarte gewaden die stilaan meer van burka's weghebben. Het begint hier op sommige plaatsen meer en meer op Iran en Saudi-Arabië te lijken.

De toename van het fundamentalisme is een fenomeen dat in de hele moslimwereld weerkeert. De moslims in Europa gedragen zich niet als bewonderaars van de westerse cultuur. Ze gedragen zich als veroveraars. En dat is een mentaliteit die in de ganse moslimwereld momenteel opgang maakt. Dat de plaatselijke cultuur waar men zich vestigt daarbij plaats moet maken en tenslotte verdwijnt is niet meer dan normaal voor hen. Hun godsdienst is tenslotte de laatste en uiteindelijke en enig juiste versie zo menen ze.

Dat was trouwens ook de houding die de kolonisatoren van Amerika aannamen. En zie hoe succesvol die geweest zijn in hun project. Wat blijft er nog over van de autochtone Amerikanen? Een totempaal en een prentkaart van Sitting Bull.
Ik wil ook best aannemen dat het fundamentalisme toeneemt.
Maar ik wil toch opmerken dat je het de hoofddoeken niet moet overdrijven. Ik vraag me af of jij veel in een migrantewijk komt. Ik werk in Berchem, en ik heb tot over 2 jaar in de Gente Brugse Poort-wijk gewoond. Ik kan u verzekeren dat voor elk jong moslimmeisje in hoofddoek dat je daar tegenkomt, je er 10 tegenkomt die gekleed zijn als de eerste de beste Vlaamse marina, inclusief superstrakke jeans, hoge hakken, haren uitdagend gecoiffured, professioneel geschimkt, juwelen en soms een decolté van hier tot ginder. De migrantenmeisjes zijn verdomme stukken geiler gekleed dan de meeste Vlaamse meisjes!
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 21:32   #44
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik kan u verzekeren dat voor elk jong moslimmeisje in hoofddoek dat je daar tegenkomt, je er 10 tegenkomt die gekleed zijn als de eerste de beste Vlaamse marina, inclusief superstrakke jeans, hoge hakken, haren uitdagend gecoiffured, professioneel geschimkt, juwelen en soms een decolté van hier tot ginder. De migrantenmeisjes zijn verdomme stukken geiler gekleed dan de meeste Vlaamse meisjes!
Onze Johan heeft ze precies al heel goed bekeken.
Oud 12 september 2003, 22:23   #45
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik kan u verzekeren dat voor elk jong moslimmeisje in hoofddoek dat je daar tegenkomt, je er 10 tegenkomt die gekleed zijn als de eerste de beste Vlaamse marina, inclusief superstrakke jeans, hoge hakken, haren uitdagend gecoiffured, professioneel geschimkt, juwelen en soms een decolté van hier tot ginder. De migrantenmeisjes zijn verdomme stukken geiler gekleed dan de meeste Vlaamse meisjes!
Ik ben een liefhebber 8)
Oud 12 september 2003, 22:31   #46
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben een liefhebber 8)
Alleen jammer dat ze zich niet mogen scheren voor ze trouwen. Dat laat het oog soms vloeken.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2003, 07:50   #47
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ik wil toch opmerken dat je het de hoofddoeken niet moet overdrijven. Ik vraag me af of jij veel in een migrantewijk komt. Ik werk in Berchem, en ik heb tot over 2 jaar in de Gente Brugse Poort-wijk gewoond. Ik kan u verzekeren dat voor elk jong moslimmeisje in hoofddoek dat je daar tegenkomt, je er 10 tegenkomt die gekleed zijn als de eerste de beste Vlaamse marina, inclusief superstrakke jeans, hoge hakken, haren uitdagend gecoiffured, professioneel geschimkt, juwelen en soms een decolté van hier tot ginder. De migrantenmeisjes zijn verdomme stukken geiler gekleed dan de meeste Vlaamse meisjes!
Ik heb van medio jaren zestig zo'n 35 jaar in Oud-Berchem gewoond en had familie in Oud-Borgerhout (nu Borgerokko). Ik weet dus waarover ik het heb. Ik heb zelf gezien hoe eerst de moeders die hier in de jaren zeventig aankwamen, niet allemaal, maar toch vele, de hoofddoek opzijlegden en westerse kleren aantrokken.

Dan ergens in de jaren tachtig moet de druk vanuit de migrantengemeenschap zijn toegenomen, want diezelfde moeders trokken terug hun lange kleren aan, eerst nog dikwijls zonder hoofddoek. En daarna weer die hoofddoek erbij. Dat waren dan enkel van die sjaaltjes in die tijd.

Na enkele jaren begonnen ook de schoolgaande meisjes er met van die hoofddoeken bij te lopen. En vanaf de jaren negentig begon je ook meer en meer hoofddoeken bij kleuters te zien. Uiteraard was dit niet een verschijnsel dat voor alle migrantenfamilies gold, maar heel opvallend was wel de maatschappelijke trend.

De laatste jaren is de trend er een van "vervollediging van de bedekking". Waar die eerste hoofddoeken gewoon gekleurde sjaaltjes waren, werden dat er witte of zwarte. En die sjaaltjes veranderden geleidelijkaan in een soort van bivakmutsen. Nu zijn die 'sjaaltjes' dikwijls echte nonnekleren van een of andere achterlijke kloosterorde uit de jaren stillikes geworden. En in Berchem bvb zie je regelmatig een zwarte Burka -of hoe heet zo'n ding waarbij je zelfs de ogen niet meer ziet- rondlopen. Op het kiel is het van hetzelfde en in Borgerhout idem dito.

Typisch is ook hoe veel "moderne" of "westers" uitziende moslimmeisjes eens dat ze gehuwd zijn plots terug van die lange kleren en hoofddoeken beginnen te dragen. Blijkbaar werd die "losbandige kledij" door vader en moeder enkel maar tijdelijk getolereerd ('jeugdige opstandigheid' weetjewel). Er zijn ook vele "westerse" moslimmeisjes die zeggen dat ze nu nog niet maar later wel die hoofddoek gaan dragen.

Dan zijn er inderdaad van die vamp-achtige verschijningen. Niet allemaal maar toch velen van deze categorie zullen we best als werknemers van Turkse of Marokkaanse pooiers moeten beschouwen. Ik heb trouwens zo'n exemplaar als onderbuur gehad (en hoewel uitgenodigd ben ik er niet op visite geweest ). Ik ben echter niet zodanig in de migrantenmaatschappij geïntroduceerd dat ik weet hoe dat met een of ander te rijmen valt of wat de houding van vader en moeder en ooms en tantes en neven en nichten en de imams hieromtrent is.

Uw verhouding van 1 op 10 klopt langs geen kanten. Ik kom nog regelmatig in die buurt en zal voor de aardigheid eens enkele keren tellen. Turkse of Marokkaanse meisjes met korte rokjes zal je trouwens praktisch nooit zien, dat zijn echt heel grote uitzonderingen in Antwerpen. Ofwel dragen ze lange broeken, ofwel lange rokken, ofwel een lange broek met daarover nog eens een rok - als ze dus niet van die nonnenkleren dragen.

Of de timing elders in België gelijklopend was of is, weet ik niet. Ik kan enkel spreken over hoe het uitzicht van de cultuur van de migranten in Antwerpen zichtbaar veranderd is in de loop van enkele decennia. Eén ding is zeker: die cultuur hangt als een dik loden tapijt over die mensen.
Oud 15 september 2003, 08:57   #48
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb van medio jaren zestig zo'n 35 jaar in Oud-Berchem gewoond en had familie in Oud-Borgerhout (nu Borgerokko). Ik weet dus waarover ik het heb. Ik heb zelf gezien hoe eerst de moeders die hier in de jaren zeventig aankwamen, niet allemaal, maar toch vele, de hoofddoek opzijlegden en westerse kleren aantrokken.

Dan ergens in de jaren tachtig moet de druk vanuit de migrantengemeenschap zijn toegenomen, want diezelfde moeders trokken terug hun lange kleren aan, eerst nog dikwijls zonder hoofddoek. En daarna weer die hoofddoek erbij. Dat waren dan enkel van die sjaaltjes in die tijd.

Na enkele jaren begonnen ook de schoolgaande meisjes er met van die hoofddoeken bij te lopen. En vanaf de jaren negentig begon je ook meer en meer hoofddoeken bij kleuters te zien. Uiteraard was dit niet een verschijnsel dat voor alle migrantenfamilies gold, maar heel opvallend was wel de maatschappelijke trend.

De laatste jaren is de trend er een van "vervollediging van de bedekking". Waar die eerste hoofddoeken gewoon gekleurde sjaaltjes waren, werden dat er witte of zwarte. En die sjaaltjes veranderden geleidelijkaan in een soort van bivakmutsen. Nu zijn die 'sjaaltjes' dikwijls echte nonnekleren van een of andere achterlijke kloosterorde uit de jaren stillikes geworden. En in Berchem bvb zie je regelmatig een zwarte Burka -of hoe heet zo'n ding waarbij je zelfs de ogen niet meer ziet- rondlopen. Op het kiel is het van hetzelfde en in Borgerhout idem dito.

Typisch is ook hoe veel "moderne" of "westers" uitziende moslimmeisjes eens dat ze gehuwd zijn plots terug van die lange kleren en hoofddoeken beginnen te dragen. Blijkbaar werd die "losbandige kledij" door vader en moeder enkel maar tijdelijk getolereerd ('jeugdige opstandigheid' weetjewel). Er zijn ook vele "westerse" moslimmeisjes die zeggen dat ze nu nog niet maar later wel die hoofddoek gaan dragen.

Dan zijn er inderdaad van die vamp-achtige verschijningen. Niet allemaal maar toch velen van deze categorie zullen we best als werknemers van Turkse of Marokkaanse pooiers moeten beschouwen. Ik heb trouwens zo'n exemplaar als onderbuur gehad (en hoewel uitgenodigd ben ik er niet op visite geweest ). Ik ben echter niet zodanig in de migrantenmaatschappij geïntroduceerd dat ik weet hoe dat met een of ander te rijmen valt of wat de houding van vader en moeder en ooms en tantes en neven en nichten en de imams hieromtrent is.

Uw verhouding van 1 op 10 klopt langs geen kanten. Ik kom nog regelmatig in die buurt en zal voor de aardigheid eens enkele keren tellen. Turkse of Marokkaanse meisjes met korte rokjes zal je trouwens praktisch nooit zien, dat zijn echt heel grote uitzonderingen in Antwerpen. Ofwel dragen ze lange broeken, ofwel lange rokken, ofwel een lange broek met daarover nog eens een rok - als ze dus niet van die nonnenkleren dragen.

Of de timing elders in België gelijklopend was of is, weet ik niet. Ik kan enkel spreken over hoe het uitzicht van de cultuur van de migranten in Antwerpen zichtbaar veranderd is in de loop van enkele decennia. Eén ding is zeker: die cultuur hangt als een dik loden tapijt over die mensen.

Over de evoluties zul je wel gelijk hebben. De verhouding 1 op 10 vond ik eigenlijk toch wel realistisch. Let wel: ik had het hier over meisjes, niet over oudere vrouwen. Ik ga straks eens rond 12 u in de driekoningen straat staan, en de meisjes eens tellen. Ik ken in ieder geval 2 migrantenmeisjes (late twintigers) persoonlijk (Turks en Tunesisch). Die hebben alletwee een serieuze relatie (Turks-Tursk en Tunesisch-Belgisch), zonder getrouwd te zijn. Het Turks-Turkse koppel heeft zelfs een kindje.
Deze twee meisjes lopen regelmatig sexy gekleed. Ze hebben echter een fatsoenlijke job, zijn even geëmancipeerd als Belgische vrouwen en hebben zeker geen pooier. Een hoofddoek dragen ze uiteraard niet.
Oud 21 maart 2004, 00:36   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Gisteren in de krant: Een agalev lid, islamiet en homo, (ik ken zijn naam niet meer) krijgt doodsbedreigingen en een immam predikt zelfs haat tegen hem.

Ik moet zeggen ik begin u hoe langer hoe meer te geloven, Darwin. Een verlichting zou geen enkel probleem zijn als het ging om een politieke conservatieve elite die omver moet gegooid worden. Maar hier gaat het om conservatieve ideeën bij de massa en dat is niet zo simpel.
Predikt "Darwin" dan zelf ook geen haat tegenover moslims?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 00:38   #50
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Gisteren in de krant: Een agalev lid, islamiet en homo, (ik ken zijn naam niet meer) krijgt doodsbedreigingen en een immam predikt zelfs haat tegen hem.

Ik moet zeggen ik begin u hoe langer hoe meer te geloven, Darwin. Een verlichting zou geen enkel probleem zijn als het ging om een politieke conservatieve elite die omver moet gegooid worden. Maar hier gaat het om conservatieve ideeën bij de massa en dat is niet zo simpel.
Aan de ene zijde heb je inderdaad Darwin die haat predikt tegenvoer moslims, en die die klaarblijkelijk niet snapt dat dat alleen maar werhaat uitlokt die hij dan wellicht als " de haat van de moslims" zal bestempelen
Aan de andere zijde heb je Filosoof, die zich in elke post verslikt in z'n politieke correctheid en de reële vreemdelingenproblematiek blijft minimaliseren. Wat is het toch plezant om centrum te zijn 8)
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 00:44   #51
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Aan de ene zijde heb je inderdaad Darwin die haat predikt tegenvoer moslims, en die die klaarblijkelijk niet snapt dat dat alleen maar werhaat uitlokt die hij dan wellicht als " de haat van de moslims" zal bestempelen
Aan de andere zijde heb je Filosoof, die zich in elke post verslikt in z'n politieke correctheid en de reële vreemdelingenproblematiek blijft minimaliseren. Wat is het toch plezant om centrum te zijn 8)
Wat een schande toch, politiek correct te zijn
Beeld je eens even in dat je kinderen politiek correct zouden opgroeien en zijn: wat een nachtmerrie dan noch liever holebi of "Linkiewinkies"
Oud 21 maart 2004, 11:01   #52
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Voor alle duidelijkheid toch maar eens mijn openingsposting hierachter plaatsen.

Vaak wordt in discussies over integratie van moslims in het Westen door voorstanders van de multiculturele samenleving betoogd dat de moslims ook maar mensen zijn zoals "wij" en dat de islam een godsdienst is zoals elke andere godsdienst. Ook beweren zij dat om een of andere niet-verklaarde reden de moslims "na verloop van tijd" zich zullen aanpassen aan de westerse gewoonten en dat aldus alle tegenstellingen vanzelf zullen verdwijnen.

Laat ons voor de eenvoud nu eens inderdaad uitgaan van de veronderstelling dat moslims mensen zijn zoals wij en dat de islam een godsdienst is zoals het christendom, niet beter, maar ook niet slechter.

Toen Spinoza zijn ideeën over een rationele invulling van het Godsidee formuleerde in het Nederland van de Gouden Eeuw schreven we 1670.
In Europa heeft het ongeveer 300 jaar geduurd voordat deze ideeën in de jaren '60, '70, '80 en '90 ook spontaan door de grote massa's werden overgenomen. En tegenwoordig is de meerderheid van de Europeanen inderdaad 'Spinozist' zonder het eigenlijk zelf te beseffen.
Tegelijkertijd rukt echter aan de overkant van de oceaan al meer dan 100 jaar het achterlijke 'Christian Fundamentalism' op.

In de islamwereld is voorzover mij bekend geen figuur te bespeuren die in de buurt van een Spinoza komt. Hooguit figuren als een Abu Zayd, een Egyptische gelovige moslim en vroeger sympathisant van de Moslimbroeders, die heel behoedzaam wat aan de Koran wil sleutelen. Om deze 'ketterij' zit hij nu als vluchteling in Nederland. We volgen even zijn meningen in volgend stukje:

Citaat:
Wel of geen botsing?
Conferentie Veiligheid, 17 mei 2003

--------------------------------------------------------------------------------

I n de gespreksgroep 'de islam in een seculier Europa' trad naast professor Abu-Zayd dr. Jan Slomp, islamoloog, als co-referent op. Slomp haalde het boek van Samuel Huntington aan, The Clash of Civilizations.

Daarin voorziet Huntington een botsing tussen de westerse en arabische culturen. Slomp vroeg zich af of die botsing onvermijdelijk is of dat er een verwesterde, Europese islam kan ontstaan los van het fundamentalistische idee van 'wij en zij', maar met de gedachte 'wij = jij & ik'. Abu-Zayd meent dat er al een Europese islam is, zoals er ook een Indonesische, Pakistaanse, Saoedische en Marokkaanse islam is, en zoals er soennieten en sjiieten zijn. Het is alleen een groot probleem dat al die verschillende stromingen elkaar niet accepteren. De islam is altijd een godsdienst in beweging geweest, en moet dat ook blijven. Niemand heeft de waarheid in pacht, aldus de professor.

Iemand merkte op dat hij de zuivere islam wilde naleven. Er is geen zuivere islam, antwoordde Abu-Zayd. Iedere groepering heeft zijn eigen interpretatie. Er is ook niet een zuiver christendom, vulde Jan Slomp aan.

Los van de theologische discussie vindt Abu-Zayd dat het hoog tijd wordt dat Europeanen een stap richting de moslims nemen, om ze de gelegenheid te geven moslim te zijn in Europa zonder dat ze daarvoor hun geloofsidentiteit hoeven op te geven. Wanneer zullen Nederlanders moslims écht zien als een deel van de samenleving, zo vroeg hij zich af.

Jan Slomp gaf in reactie hierop zijn ABC van de integratie. De A staat voor acceptatie. Daar begint alles mee. En dat is wat anders dan de als tolerantie vermomde onverschilligheid die de afgelopen decennia usance was. Pas na acceptatie kunnen begrip, coöperatie en dialoog volgen. Dat moet elke generatie ook weer opnieuw leren, aldus Slomp. Eén van de gespreksdeelnemers sneed het verschil aan tussen de islam als religie (een verrijking voor Europa) en de islam als politieke macht (een bedreiging). Willen moslims de sharia, de streng islamitische wetgeving, invoeren en de scheiding tussen kerk en staat opheffen als ze ooit een meerderheid halen? De moslims in de kring zien dat niet gebeuren. Een deelnemer van Turkse afkomst denkt dat zelfs als er een streng religieuze moslimpartij zou ontstaan, lang niet alle moslims er op zullen stemmen, net zo min als alle christenen op de SGP stemmen.

Tot een conclusie kwam het niet, maar uit de verschillende bijdragen van de gespreksdeelnemers bleek wel dat het iedereen duidelijk is dat een botsing der beschavingen alleen te voorkomen is door met elkaar te praten en van elkaar te leren.

Geert-Willem Overdijkink

Uit: Ander Nieuws mei/juni 2003.
Tot zover één van de meest 'vooruitstrevende' moslims.

Een Arabische Spinoza is dus nog in de verste verte niet te ontwaren. Maar stél dat er nu ergens in de arabische wereld toch zo'n figuur rondloopt, een geleerde arabier die stelt dat God en natuur eigenlijk één zijn. Aangenomen dat dit inderdaad het geval zou zijn, en gesteld dat de islam een godsdienst is als het christendom, dan zou het toch nog 300 jaar duren voordat de moslimmassa's zich spontaan tot het rationele Godsidee zouden bekeren.

Nog 300 jaar... dan schrijven we 2300 of het begin van de 24ste eeuw...

Ondertussen beweren de multiculturalisten dat er niets aan de hand is en dat alles op (korte ?) termijn wel vanzelf in de goede plooi zal vallen. Zij hebben echter geen poot om op te staan en kunnen hun beweringen zowieso niet hardmaken. Ze rekenen daarentegen op mirakels en gaan uit van de veronderstelling dat Europa een soort magische vernietigende kracht zou hebben op godsdiensten waardoor de islam binnen één of twee generaties volledig 'ge-Europeaniseerd' zal zijn.

Ik denk echter dat Samuel Huntington gelijk heeft als hij stelt dat aan het huidig voortplantingsritme de moslims in 2025 zo'n 30% van de wereldbevolking zullen uitmaken. Ik geloof ook niet in een snelle Europeanisering van de islam maar zie daarentegen eerder een snelle islamisering van Europa.

Het is dus best mogelijk dat we in Europa een nieuw soort Middeleeuwen tegemoet gaan, net zoals toen het Romeinse Rijk door de barbaren werd veroverd. En dat alles weer bijna vanaf nul zal moeten gebeuren.

http://www.leidenuniv.nl/mare/2002/34/10.html
http://www.initiativesofchange.nl/an.../p2bmei03.html
Oud 21 maart 2004, 11:18   #53
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Herhaalzever... zet dan tenminste gewoon de link!

En het aantal keren dat je de moslims allemaal over dezelfde kam scheert en de uitspraken van de fundamentalisten onder hen op hen allemaal kleeft zijn voldoende om te besluiten dat je idd tot haat tegen hen oproept, Darwin.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 12:05   #54
Darwin
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Herhaalzever... zet dan tenminste gewoon de link!

En het aantal keren dat je de moslims allemaal over dezelfde kam scheert en de uitspraken van de fundamentalisten onder hen op hen allemaal kleeft zijn voldoende om te besluiten dat je idd tot haat tegen hen oproept, Darwin.
Ik moet hier toch eens onderstrepen dat dit een topic is van begin september. Sedertdien zijn er zeer veel nieuwe mensen op politics.be bijgekomen.

Wat filosoof nu tracht te doen is om een topic van een half jaar oud te nemen met een titel die hem goed uitkomt en dan begint met opmerkingen die TOTAAL NIKS met de inhoud van de topic te maken hebben. Het is een soort poging van filosoof om "schade toe te brengen", een spelen op de man in plaats van op de bal.

En blijkbaar lukt hem dat ook nog, want aan de reacties te zien hebben de posters de openingsposting waarschijnlijk ook niet gelezen.

Inhoudelijk heeft filosoof niks bijgedragen tot dit voor de rest toch wel interessant topic.

Ook leerzaam is om te zien hoe de discussie hier op nauwelijks een half jaar zowel qua vorm als qua inhoud geëvolueerd is.

Let vooral op de "perceptie" rond het dragen van de hoofddoek.

Op nauwelijks een half jaar zijn de visies daaromtrent bijna tegengesteld geworden. Nog maar een half jaar geleden leek het er voor velen naar uit te zien dat de islam in Europa minder fundamentalistisch werd. Enkele maanden later werd er over niks anders nog gesproken dan over radicalisering van de moslims en werd het dragen van de hoofddoek in scholen in Frankrijk inmiddels verboden.

Een link leest bijna niemand als het snel gaat in een topic (zoals tegenwoordig op politics). Dus kon ik hier enkel één en ander rechtzetten door de openingsposting te herhalen.

Als jij wat er staat "zever" vindt is dat natuurlijk je volste recht.
Oud 22 maart 2004, 14:33   #55
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel filosoof, in tegenstelling tot andere mensen scheer ik niet iedereen over dezelfde kam. Ik ga dus zeker niet mee in een hetze tegen 'de' islamieten.

Maar in tegenstelling tot andere andere mensen, ben ik ook geen trouwe volgeling van de staatsdoctrine, en ben ik niet vies van toe te geven dat er aan sommige islamitische doctrines her en der wel degelijk iets schijnt te mankeren.

Het verschil, filosoof, is dat jij een linkse bent, een establishment linkse, terwijl ik een radicaal linkse ben, dus een anti establishment linkse. Ik hoef mij dus niet te storen aan een schuldgevoel met betrekking tot het schenden van de geboden van die staatsdoctrine
Oud 22 maart 2004, 15:58   #56
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Wel filosoof, in tegenstelling tot andere mensen scheer ik niet iedereen over dezelfde kam. Ik ga dus zeker niet mee in een hetze tegen 'de' islamieten.

Maar in tegenstelling tot andere andere mensen, ben ik ook geen trouwe volgeling van de staatsdoctrine, en ben ik niet vies van toe te geven dat er aan sommige islamitische doctrines her en der wel degelijk iets schijnt te mankeren.

Het verschil, filosoof, is dat jij een linkse bent, een establishment linkse, terwijl ik een radicaal linkse ben, dus een anti establishment linkse. Ik hoef mij dus niet te storen aan een schuldgevoel met betrekking tot het schenden van de geboden van die staatsdoctrine
Staatsdoctrine Nieuw begrip hier: Tot nu was dat beperkt tot Hitler, Mussolini,Mao, Stalin, Pol Pot etc. Als jij dat ook hier al ziet.... dan kleef je wat te makkelijk etiketjes
PS "establishment linkse" is een contradictio in terminis, die ik volledig voor jouw rekening laat
Oud 22 maart 2004, 17:25   #57
Darwin
Banneling

Standaard

Zeg filo, kun jij nu echt geen zinnige en inhoudelijke bijdrage leveren tot deze topic die je na bijna een jaar weer omhooggeschoten hebt?

Jij lijkt wel een doorslagje van de piano zaliger te worden.
Oud 23 maart 2004, 10:15   #58
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS "establishment linkse" is een contradictio in terminis, die ik volledig voor jouw rekening laat
Ik zie u nog niet de revolutie tegen de staat leiden

Of wil je zeggen dat jij geen linkse bent?
Oud 23 maart 2004, 11:05   #59
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet hier toch eens onderstrepen dat dit een topic is van begin september. Sedertdien zijn er zeer veel nieuwe mensen op politics.be bijgekomen.
.........
Ook leerzaam is om te zien hoe de discussie hier op nauwelijks een half jaar zowel qua vorm als qua inhoud geëvolueerd is.

Let vooral op de "perceptie" rond het dragen van de hoofddoek.

Op nauwelijks een half jaar zijn de visies daaromtrent bijna tegengesteld geworden. Nog maar een half jaar geleden leek het er voor velen naar uit te zien dat de islam in Europa minder fundamentalistisch werd. Enkele maanden later werd er over niks anders nog gesproken dan over radicalisering van de moslims en werd het dragen van de hoofddoek in scholen in Frankrijk inmiddels verboden.
Inderdaad opvallend hoe de gedachten geevolueerd is. Langzaam aan begint men nu te discussieren over oplossingen, houding van het Westen, enz. (Jammer eigenlijk dat deze discussie nog steeds wordt verziekt door de achterhaalde ant-racisme kruistocht van Verkrampt Links.)

Ik heb eigenlijk nog geen coherente analyses gezien hoe die "cultuur-oorlog" moet worden gevochten.
Oud 23 maart 2004, 11:15   #60
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
(...)

Ik heb eigenlijk nog geen coherente analyses gezien hoe die "cultuur-oorlog" moet worden gevochten.
Nou, op cultureel vlak? Zet eens aan beide zijden een paar schrijvers, dichters, schilders of beeldhouwers aan het werk

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be