![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daders opdelen in categorieën op basis van de reactie van het slachtoffer is idioot. Er zijn mensen die op hun gemak doorleven zonder blijvende schade na een brutale verkrachting. Er zijn ook mensen die zowaar een hartaanval krijgen als ze zien dat de ruitewisser van hun grote liefde de auto afgetrokken is. Een brutale verkrachting lijkt me tot nader order iets ernstiger dan het aftrekken van een ruitenwisser.
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en dan kom ik terug bij 'tgeen wat ik er in m'n vorige post nog wou bijzetten maar uiteindelijk niet heb gedaan om dat het wat ...tjah ongelukkig macaber zou staan: Citaat:
tov van de andere slachtoffers, de familieleden, vrienden & kenissen dus dat leven kan je natuurlijk nooit meer 'teruggeven' ... dat is uiteraard waar.... er zijn echter andere vormen van compensaties ... wat belangrijk is dat de slachtoffers zich erin weten te verzoenen en dan komen we weer netjes bij jouw bovenstaande quote uit Citaat:
méér en méér lijkt de publieke opinie erop neer te komen, alsof , en dan voornamelijk in een geval van een moord, de straf de slachtoffers zou moeten dienen ( vergelding ) ons rechtsysteem is daar (gelukkig) niet op gebasseerd en ik hoop ten zeerste dat dat ook nooit zo zal worden je hebt eigelijk drie zaken waar rekening mee gehouden worden, de eerste twee zijn zaken van het openbaar domein : - opheffing potentiëel gevaar voor de maatschappij - strafmaat bepaling voor het overtreden van de maatschappelijke ordening - schuldvordering/schadeloosstelling naar de betrokken toe wat dat beroven van de vrijheid betreft kan ik het ergens met je eens zijn... dit wordt dan ook als uitzonderingsmaatregel in de uvrm bezien teneinde als middel de rechten van de anderen te vrijwaren Laatst gewijzigd door praha : 30 augustus 2006 om 01:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() eender wat jij mij zou aandoen... ik kan jouw ( voorlopig, en hopelijk zal dit altijd zo blijven ) als individu nooit geen strafmaat opleggen teneinde tot een soort vereffening te komen dat doet de rechter volgens het inbreuk en de omstandigheden met het oog op de maatschappelijke inbreuk... en dus niet voor mij(n) (genoegdoening) zoniet heeft Nynorsk overschot van gelijk met zijn opmerking... dan is de strafmaat dus slachtofferafhankelijk want dat zal tenslotte hét significant verschil qua afhandeling van die afspraak tussen dader en aslachtoffer gaan bepalen Laatst gewijzigd door praha : 30 augustus 2006 om 01:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is zo'n principe dat stelt dat daders van gelijke misdrijven gelijk moeten gestraft worden. Dat lijkt me een heel goed principe, waar weliswaar niet té strak mee moet omgegaan worden, maar dat wel enigszins gevolgd moet worden. Iemand een snicker steelt uit een winkel moet geen twee jaar opgesloten worden omdat de eigenaar van de winkel daar nogal fel van onder den indruk was. Maar omgekeerd is het nog belangrijker: het is niet omdat een slachtoffer van een brutale verkrachter vindt dat de dader er vanaf mag komen met een sorry e-card dat daarmee de kous af mag zijn. Het gerecht heeft, zoals praha goed aanduidt, andere functies dan dat.
Laatst gewijzigd door Nynorsk : 30 augustus 2006 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat was te denken ... nu de slachtoffers het dossier van de verdachten mogen inkijken denken ze vervolgens ook nog effe te mogen beslissen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Overigens komt herstelbemiddeling wel tegemoet aan de verwachtingen van het slachtoffer. Herstelbemiddeling is aantrekkelijk omdat de verantwoordelijkheid van de dader aangesproken wordt én het slachtoffer het misdrijf meestal beter kan verwerken en rust krijgt. Ook hier moet echter een rechter toezien dat het akkoord tussen slachtoffer en dader binnen bepaalde grenzen komt te liggen.
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mijn excuses... ik stond er even niet bij stil ...al wist ik dat of dacht dat te weten
normaal hou ik daar nauwlettend oog op in het schrijven van m'n post desnoods met een zijn/haar bij twijfel Citaat:
je kan het bijna vergelijken met een eenvoudige afhandeling bij blikschade...met dat verschil dat de 'tarieven' daar zowat exact vastliggen afhankelijk de gedetermineerde schade... en dat hier wel heel wat ingewikkelder en gevoeliger ligt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Eigenlijk vind ik gewoon dat eerst de piste van een schadeloosstelling-overeenkomst tussen de dader en het slachtoffer moet worden uitgevoerd.
Er zijn dan 3 mogelijke uitkomsten - slachtoffer en dader kunnen niet tesamen tot zo'n overeenkomst komen - de overeenkomst wordt perfect uitgevoerd en beide partijen zijn tevreden - tijdens het navolgen van de overeenkomst vormt zich een dispuut tussen slachtoffer en dader of omgekeerd Pas nadat een van deze uitkomsten bekomen is mag men volgens mij overgaan tot het bepalen van de strafmaat. Er kan dan ook rekening gehouden worden met de wijze waarop door dader en slachtoffer omgegaan werd met de schadeloosstelling-overeenkomst. Een mogelijkheid die men niet heeft als men onmiddelijk ingaat op het bepalen van de strafmaat. Ik ben dus een voorstander van een systeem waarin ook gekeken wordt naar schadeloosstelling/beveiliging van de samenleving, maar vind dat deze pas mag voltrokken worden nadat de schadeloosstelling van het slachtoffer (al dan niet) is gebeurd.
Laatst gewijzigd door netslet : 30 augustus 2006 om 01:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Mijn opdeling in categorieën was dan ook zo bedoeld dat de eerste categorie de piste van (mogelijke) schadeloosstelling van het slachtoffer volgt om daarna over te gaan naar het bepalen van de strafmaat, de schadeloosheidsstelling tov de maatschappij.
Terwijl in de tweede categorie direct moet overgegaan worden naar het bepalen van de strafmaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Neen, ik denk niet dat de slachtoffers willen beslissen wat de strafmaat is, het probleem is dat de strafmaat soms zo belachelijk is dat je als slachtoffer het gevoel krijgt dat niet de misdadiger gestraft is en dat jij als slachtoffer bij wijze van spreken in de kou blijft staan. Fietsdieftal klinkt belachelijk om daar zwaar voor te straffen, maar wat als die fiets het enige vervoemiddel is voor het slachtoffer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En zoals Djimi ook al aangaf, is de afpaling van het begrip "kleine" criminaliteit ook al geen eenvoudige zaak. Ik kan je verzekeren dat één inbraak in een woning volstaat om een schokgolf doorheen een hele woonwijk te jagen. Als er binnen een straal van 10 km zo nog een paar van die feiten plaatsvinden, dan begint ook de politie dat te merken aan de stortvloed van telefoontjes van verontruste burgers die wat "advies" willen over het beveiligen van hun woning. Idem met het klein krapuul dat het zo nu en dan eens nodig voelt om zich te "uiten". Vanuit de overheid kan je daar m.i. onmogelijk vergoelijkend over doen; wat vandaag helaas nog veel te vaak het geval is. By the way... het incident in Mechelen waarbij een redster in het zwembad werd ineengeslagen bestempel ik zelf al niet meer als "kleine" criminaliteit. Er is ook op dat punt in de afgelopen 25 jaar bijzonder veel verschoven: de tijd dat ik me als stagiairke mocht onledig houden met het pro deo uit de politiecel halen van kleine krapuultjes (uiteraard pro deo) is voorbij. In de meeste gevallen zien die gastjes zelfs de binnenkant van zo'n cel niet eens meer. Verhoortje thuis, peeveetje opstellen en in de algehele schaarste der middelen bij justitie dan maar gokken op het sepot. Zo gaat dat tegenwoordig. Dan mag je je even afvragen hoe dit inwerkt op de motivatie van de politiediensten, op het onveiligheidsgevoel in de buurt én op de dader zelf. Of dacht je dat het toevallig was dat het net de minderjarige gearresteerde skinheads waren die de zwaarste feiten hebben gepleegd in Tienen?
![]() |
![]() |
#53 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Afschaffing wet Lejeune, verbetering middelen & mankracht politie, herschikking van strafmaten op misdrijven.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn maar twee �* drie manieren om goed te weten wat er precies aan de hand was. 1) de dader doet zijn verhaal 2) men kijkt het dossier in 3) men maakt zijn eigen verhaal. Meestal is het nr 3 dat aan het spelen is. Bij nr 1 doet de dader meestal niet zijn verhaal. Wanneer zou hij dat doen? In aanloop van zijn proces wordt aangeraden met niemand contact op te nemen, noch enige vorm van bekentenis af te leggen. Het wordt toch maar misbruikt nadien. Wanneer het proces bezig is kan je gaan luisteren. Naar wat luisteren? De dikwijls absurde zever van de raadsmannen en aanklager! De betichte zelf mag al zeker ook niet lijden aan een vorm van spreken in het openbaar of die staat daar zoals in 9/10 gevallen ook met zijn mond vol tanden en mompelt iets van "beschaamd en pardon" en is blij dat hij niks meer moet zeggen. Bij nr 2 komt men te staan tegenover een onoverzichtelijke berg paperassen, soms een meter hoog. Geen mens zonder juridische vorming die daar uit wijs geraakt zonder een juist beeld te hebben. Maar wanneer alles gedaan is en het tijd is om alles te verwerken voelen ze zich in de kou gelaten en gaan ze alles eens herbeginnen via de media. En dan komen alle niets terzake doende feiten plots boven water en "eisen" ze van alles, bij voorkeur al wat slecht is.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 30 augustus 2006 om 09:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zolang de rechters er rekening mee houden in het bepalen van de strafmaten moet ze eerder met grotere zekerheid ook uitgevoerd worden. Immers (maar dat weet u niet) spreken de rechters in vele gevallen de voorziene straf uit maar vermenigvuldigen ze die soms tot het maximum rekening houdende met de mogelijkheid dat ze de gewenste strafmaat alsnog uitvoeren. En dan komt men niet vroeger vrij? Dat is 1/2 tot 3 keer meer dan noodzakelijk! Afschaffen van die willekeur en de wet lejeune automatisch toekennen ja! De wet lejeune is trouwens de "enige" manier om de gevangenissen rustig te houden en de overstap naar het gewone leven te koppelen aan bepaalde voorwaarden. Schaf dat af en iedereen gaat automatisch "eind straftijd" zitten. Bye voorwaarden aan vrijlating!
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Hoewel onderwijs zeker belangrijk is denk ik dat procentueel gezien NOG meer middelen aan onderwijs besteden niet goed zou zijn. Nu reeds is onderwijs in de overheidsbegroting de grote slokkop (terecht). Men kan dit niet eindeloos versterken zonder andere, ook essentiële, overheidsfuncties in het gedrang te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goed initiatief maar : Hoofddoelgroep kijkt niet naar Vlaamse TV Hoofddoelgroep luistert niet naar Vlaamse radio Hoofddoelgroep leest geen Vlaamse gazetten enz... De vlaamse doorsnee jongeren die naar school gaan, een gazet lezen of zich bewust zijn van actualiteit, weten dat die criminelen een bende loosers zijn, want meestal zijn ze er al eens slachtoffer van geworden... Ge moet in die gemeenschappen, laten doordringen dat misdaad niet loont, de enige manier is genadeloos straffen. Deportatie, lange gevangenisstraffen, etc... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan heeft U niet goed gekeken. Het ging hem over NEW ORLEANS waar n�* katrina de dossiers waren verdwenen met de bovenvermelde schrijnende situaties als gevolg. doe nu verdomme niet alsof dit de standaard manier van doen is in héél Amerika! Of bedoel je er zuid-amerika ook mee?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zouden eventueel ook kunnen nadenken over en zoeken naar nieuwe bronnen van inkomsten voor die overheid, waarvan zo verschrikkelijk veel geëist wordt, maar waar slechts weinigen aan willen geven. Ik denk nu niet onmiddellijk aan nieuwe of hogere belastingen, want dat is in de huidige omstandigheden niet echt aangewezen. |
|
![]() |
![]() |