Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2008, 16:06   #41
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Zoals ieder ander bedrijf dit ook kan doen.

Waaom viseer je NET NU terug de vakbonden ?

WAT PROBEER JIJ DE MENSEN WIJS TE MAKEN ?
net nu ???

wel spherelike ... dat heet democratie ... je straft bij kiezing af welke partij je slecht bestuur verwijt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 16:09   #42
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Vraag is dan, wat dan wel gepubliceerd is. Veronderstel toch dat voor een vakbond de stakingskas de "core-business" is.
Alhoewel, eens dat men stakingen begint gaan te lanceren, waar één man staakt, en dan heel dan boel plat ligt, vraag ik mij wel af, wat het geheimzinnig gedoe over een stakingskas nog zin heeft.
Zou trouwens leuk worden als de bedrijven, hun winst, om begrijpelijke redenen, niet meer zouden publiceren.
stakingskas vakbonden = winst bedrijven ?????

Graag een paar tussenstappen zodat een simpele ziel als ik dat kan begrijpen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 16:20   #43
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
stakingskas vakbonden = winst bedrijven ?????

Graag een paar tussenstappen zodat een simpele ziel als ik dat kan begrijpen.
De stakingskas is de "core-business" van de vakbond, en de winst is de "core-business" van de bedrijven.
Maar uiteraard zoudt ge veel beter antwoorden op de opmerking "waarom nog geheimzinnig doen over een stakingskas, als men tegenwoordig "high-tech" stakingen voert, waarbij de staking van één enkele man, heel den boel platlegt".
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 16:35   #44
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De stakingskas is de "core-business" van de vakbond, en de winst is de "core-business" van de bedrijven.
Maar uiteraard zoudt ge veel beter antwoorden op de opmerking "waarom nog geheimzinnig doen over een stakingskas, als men tegenwoordig "high-tech" stakingen voert, waarbij de staking van één enkele man, heel den boel platlegt".
Wat ik in ieder geval beter doe, is uitleg geven en niet in holle slogans probeer mijn gelijk te halen.

Staken is niet de corebusiness van de vakbonden, ook al zijn er sectoren die te snel naar dit wapen grijpen. De corbusiness is onderhandelen en lobbyen. Ook het uitkeren van werkloosheid is een omvangrijke taak. Bovendien is die stakingskas de solidaire eigendom van de leden, historisch gegroeid nin lokale kassen van onderlinge bijstand. Dat is ook de reden voor het speciale statuut van deze kas. De vakbond als organisatie doet het beheer zoals "een goede huisvader". Ervaringen uit het buitenland leren dat er wel eens rechtse rakkers zijn, die door blokkering van rekeningen een staking trachten te breken, of die geduldig wachten tot de pot op is. Om die redenen wordt noch de omvang, noch de locatie bekend gemaakt.
Evenmin is winst de core-business van bedrijven. De meeste die ik ken maken nog iets, en dat is hun corebusiness. Zonder winst overleven ze niet, winst is noodzakelijk, maar ik heb er nog geen tegengekomen die dat als hun corebusiness noemen.

Als éénmansstaking zoals jij die voorstelt zou plaatsvinden, dan wordt die ene man zonder twijfel vervolgd en geruineerd.
Enkel in solidariteit kan een ultiem wapen als staking gebruikt worden.

hopelijk heb je nu meer inzicht in de problematiek

Laatst gewijzigd door spherelike : 5 mei 2008 om 16:41.
Oud 5 mei 2008, 16:38   #45
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
net nu ???

wel spherelike ... dat heet democratie ... je straft bij kiezing af welke partij je slecht bestuur verwijt.
De topic gaat over het ACV
Jij denkt dus dat enkel het ACV dergelijke stakingskas heeft
Aangezien een dergelijke stakingskas in uw ogen synoniem is voor slecht bestuur moet dit nu bij verkiezingen aan de kaak gesteld worden.
Jij hoopt dat het ACV hierdoor afgestraft wordt, en dat dit een zegen is voor de democratie.

Wegemeend proficiat, zo nog een en we hebben er twee
Oud 5 mei 2008, 17:06   #46
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik in ieder geval beter doe, is uitleg geven en niet in holle slogans probeer mijn gelijk te halen.

Staken is niet de corebusiness van de vakbonden, ook al zijn er sectoren die te snel naar dit wapen grijpen. De corbusiness is onderhandelen en lobbyen. Ook het uitkeren van werkloosheid is een omvangrijke taak. Bovendien is die stakingskas de solidaire eigendom van de leden, historisch gegroeid nin lokale kassen van onderlinge bijstand. Dat is ook de reden voor het speciale statuut van deze kas. De vakbond als organisatie doet het beheer zoals "een goede huisvader". Ervaringen uit het buitenland leren dat er wel eens rechtse rakkers zijn, die door blokkering van rekeningen een staking trachten te breken, of die geduldig wachten tot de pot op is. Om die redenen wordt noch de omvang, noch de locatie bekend gemaakt.
Evenmin is winst de core-business van bedrijven. De meeste die ik ken maken nog iets, en dat is hun corebusiness. Zonder winst overleven ze niet, winst is noodzakelijk, maar ik heb er nog geen tegengekomen die dat als hun corebusiness noemen.

Als éénmansstaking zoals jij die voorstelt zou plaatsvinden, dan wordt die ene man zonder twijfel vervolgd en geruineerd.

Bedankt in elk geval voor het ernstig antwoord.
Toch een paar opmerkingen. Herinner mij in het verleden toch een paar stakingen in de haven van antwerpen, waar één enkele man staakte, en de anderen weigerden dan deze man te vervangen, zodat heel het systeem (in dit geval de sluizen) stilviel om veiligheidsredenen (de nodige personeelsbezetting was niet gehaald). Dacht dat die ene man eerder den held van het systeem was (waarschijnlijk zal het telkens een vrijgestelde geweest zijn).
Ook heeft het mij telkens tegen de borst gestoten, dat alhoewel de vakbonden het steeds over solidariteit hebben) zij nog nooit nagelaten hebben om overdreven eisen te stellen, indien hun leden erom vragen (opzegvergoeding vw, opel..., vroegere cao eisen bij bvb electrabel, momentele cao eisen bij de ambtenaren...). Voordelen telkens weggelegd voor een beperkte happy few.
En at least, om de één of andere reden geven ze mij het gevoel van een verlengstuk van het establisment te zijn (ze maken mee deel uit van de machtstructuren...).
Vraag mij in elk geval af, hoe ze het zinkend schip Belgie mee gaan redden, en generatiepact 2, 3, 4... aan hun leden gaan verkopen.
Oud 5 mei 2008, 17:08   #47
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De stakingskas van de vakbond dient tot het financieren en ondersteunen van een staking. De omvang van deze kas bepaalt de slagkracht van de vakbond tijdens een conflict. De vakbonden die het stakingsrecht en sociale actie zo hoog in hun vaandel voeren, eisen volledige transparantie van de bedrijven. Zij eisen correcte balansen op regelmatige basis. Dit alles binnen een bestaande wetgeving.Zij willen perfect kunnen inschatten hoeveel geld en krediet een bedrijf heeft, waar hun zwakke kanten liggen in de productie en logistiek, etc..

In deze vakbondshouding bestaat geen wederkerigheid. Ofwel publiceren zij ook een balans met al hun geld in binnen- en buitenland, ofwel laten zij ook een geheime stakingskas toe voor de bedrijven.
Oud 5 mei 2008, 17:11   #48
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De stakingskas van de vakbond dient tot het financieren en ondersteunen van een staking. De omvang van deze kas bepaalt de slagkracht van de vakbond tijdens een conflict. De vakbonden die het stakingsrecht en sociale actie zo hoog in hun vaandel voeren, eisen volledige transparantie van de bedrijven. Zij eisen correcte balansen op regelmatige basis. Dit alles binnen een bestaande wetgeving.Zij willen perfect kunnen inschatten hoeveel geld en krediet een bedrijf heeft, waar hun zwakke kanten liggen in de productie en logistiek, etc..

In deze vakbondshouding bestaat geen wederkerigheid. Ofwel publiceren zij ook een balans met al hun geld in binnen- en buitenland, ofwel laten zij ook een geheime stakingskas toe voor de bedrijven.
Alsof het geld in belastingsparadijzen afkomstig is van vakbonden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 17:26   #49
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bedankt in elk geval voor het ernstig antwoord.
Toch een paar opmerkingen. Herinner mij in het verleden toch een paar stakingen in de haven van antwerpen, waar één enkele man staakte, en de anderen weigerden dan deze man te vervangen, zodat heel het systeem (in dit geval de sluizen) stilviel om veiligheidsredenen (de nodige personeelsbezetting was niet gehaald). Dacht dat die ene man eerder den held van het systeem was (waarschijnlijk zal het telkens een vrijgestelde geweest zijn).
Ook heeft het mij telkens tegen de borst gestoten, dat alhoewel de vakbonden het steeds over solidariteit hebben) zij nog nooit nagelaten hebben om overdreven eisen te stellen, indien hun leden erom vragen (opzegvergoeding vw, opel..., vroegere cao eisen bij bvb electrabel, momentele cao eisen bij de ambtenaren...). Voordelen telkens weggelegd voor een beperkte happy few.
En at least, om de één of andere reden geven ze mij het gevoel van een verlengstuk van het establisment te zijn (ze maken mee deel uit van de machtstructuren...).
Vraag mij in elk geval af, hoe ze het zinkend schip Belgie mee gaan redden, en generatiepact 2, 3, 4... aan hun leden gaan verkopen.
Uw voorbeeld uit de haven, is er ook één van solidariteit, de anderen dekten hem in.
De enorme opzegvergoedingen waarover u het hebt waar voor ALLE werkmers in dienstverband bij het betrokken bedrijf. En niet enkel voor de aangesloten leden. Alweer een vorm van solidariteit. Uiteraard kunnen ze geen afscheidpremie bedingen voor mensen die niet bij het bedrijf werken. Op het moment dat ze op strrat stondn wou niemand in hun plaats zijn. Nadat de vakbond de opzegpremie bedongen had, waren er veel jaloers.
Machtsstructuren: jawel, maar je kan veel bereiken door lobbyen op hoog niveau. zolang ze maar niet vergeten wie ze vertegenwoordigen. En generatiepacten? Van zodra alle productiefactoren evenredig bijdragen in de kosten van de vergrijzing, zal de vakbond niet anders kunnen dan indien nodig een extra evenredige bijdrage van de werknemers verdedigen tov hun achterban. maar voor we zover zijn valt er nog heel wat te rapen in het gewoon toepassen van bestaande fiscale en parafiscale wetgeving, en correcte inning van belastingen, bestrijden van sociale fraude en zwartwerk. Vele malen meer te halen dan in een stoppen van de transferts naar Wallonie, en bovendien zijn fraudeurs van allerhande slag zelden behoeftig. Een stopzetting van de transferts naar Wallonie zou eerst de behoeftigen treffen, en niet de machtshebbers. Ook een reden waarom vakbonden op de rem staan bij splitsen sociale zekerheid.
Oud 5 mei 2008, 17:26   #50
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Is het geld in de belastingsparadijzen van de belgische bedrijven ? Als je dat kan aantonen moet je dringend een aangifte doen. Bingo.

Ik beweer niet dat de stakingskassen in belastingsparadijzen geparkeerd staan. Ze staan gewoon buiten bereik van nieuwsgierigen zoals ik en de meeste bedrijven. Het probleem stelt zich niet waar het staat maar hoe groot het is. Tijdens een conflict geeft men het uit, de tegenpartij organiseert geen bankoverval.

Als stakende arbeider zou ik graag willen weten hoe stevig mijn bond staat en hoe gul (?) zij mij stakingsgeld geeft en of zij mij werkelijk met al haar kracht steunt ?

Laatst gewijzigd door Cyrano : 5 mei 2008 om 17:31.
Cyrano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 17:47   #51
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als stakende arbeider zou ik graag willen weten hoe stevig mijn bond staat en hoe gul (?) zij mij stakingsgeld geeft en of zij mij werkelijk met al haar kracht steunt ?
Als stakende (bediende) ben ik vooral geinteresseerd in hoe ze onderhandelen over het probleem waarover de staking gaat.
Staking gaat over werkomstandigheden, looneisen, solidariteit, ... Daar moet ik verder mee de rest van mijn carriere bij dat bedrijf.
Wat ik per dag krijg uit de stakingskas ligt vast, en is voor iedereen hetzelfde, ongeacht loon. Dus als de vakbond dat doet, komt ze haar afgesproken verplichting na. Al haar kracht moet in de onderhandeling liggen, en niet in de stakingsvergoeding.
Dus staking is financieel verlies, dus zo snel mogelijk een oplossing voor het probleem waar het om gaat, en niet over hoelang de vakbond kan betalen. Voor één bedrijf, bijna oneindig lang, voor 1 sector lang. Bij een algemene staking tegen het beleid (en dat interesseert de rechtse rakkers het meest) waarschijnlijk een aantal dagen.
Bij het eerste geval komt er meer in de kas dan dat er uit gaat, en zullen de leden eerder afhaken als het te lang duurt, bij het laatste geval gaat er veel uit en komt er weinig binnen. Maar ook dan hangt alles af van de bereidheid tot het dragen van langdurig financieel verlies door de leden.

Laatst gewijzigd door spherelike : 5 mei 2008 om 17:50.
Oud 5 mei 2008, 17:56   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Toegegeven, soms is het ook afkomstig van den spa
Oud 5 mei 2008, 17:57   #53
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Eigenlijk ligt het daar niet. Vakbonden lijken qua structuur en fondsenwerving sterk op politieke partijen.
Als die nu eens vrijwillig begonnen met transparant en open AL hun verrichtingen naar buiten te brengen, dan zouden ze sterk staan om dit van vakbonden te eisen, en een wetswijziging in die zin door te voeren.
Ik heb zo een vermoeden dat dit zelfs voor de meest vakbondshatende politieke partij een brug te ver is om het goede voorbeeld te geven.
En inderdaar men zou de minder financieel krachtige partijen op de knieen kunnen dwingen door toelagen te laat te betalen of af te nemen, of door herhaalde verkiezingen uit te lokken.
Voor mij is de parallel duidelijk.

Laatst gewijzigd door spherelike : 5 mei 2008 om 18:00.
Oud 5 mei 2008, 18:11   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw voorbeeld uit de haven, is er ook één van solidariteit, de anderen dekten hem in.
Maar het ging hem wel over een vorm van "hi-tech" stakingen, waar stakingskassen overbodig worden.
Citaat:
De enorme opzegvergoedingen waarover u het hebt waar voor ALLE werkmers in dienstverband bij het betrokken bedrijf. En niet enkel voor de aangesloten leden. Alweer een vorm van solidariteit. Uiteraard kunnen ze geen afscheidpremie bedingen voor mensen die niet bij het bedrijf werken. Op het moment dat ze op strrat stondn wou niemand in hun plaats zijn. Nadat de vakbond de opzegpremie bedongen had, waren er veel jaloers.
Maar waar zit de solidariteit hem met de andere arbeiders, die het zonder, of met veel lagere opzegvergoedingen moeten doen bij afdanking ?
Citaat:
Machtsstructuren: jawel, maar je kan veel bereiken door lobbyen op hoog niveau. zolang ze maar niet vergeten wie ze vertegenwoordigen. En generatiepacten? Van zodra alle productiefactoren evenredig bijdragen in de kosten van de vergrijzing, zal de vakbond niet anders kunnen dan indien nodig een extra evenredige bijdrage van de werknemers verdedigen tov hun achterban. maar voor we zover zijn valt er nog heel wat te rapen in het gewoon toepassen van bestaande fiscale en parafiscale wetgeving, en correcte inning van belastingen, bestrijden van sociale fraude en zwartwerk. Vele malen meer te halen dan in een stoppen van de transferts naar Wallonie, en bovendien zijn fraudeurs van allerhande slag zelden behoeftig. Een stopzetting van de transferts naar Wallonie zou eerst de behoeftigen treffen, en niet de machtshebbers. Ook een reden waarom vakbonden op de rem staan bij splitsen sociale zekerheid.
En wat is de reden van de transfers naar Wallonie ? Wie heeft er van Wallonie een economisch kerkhof gemaakt ? Waarom is Wallonie de meetkundige plaats van behoeftigen ?
Belgie is nu eenmaal een zinkend schip. En de schrik die er bij velen inzit is dat Wallonie, Vlaanderen mee den dieperik gaat insleuren.
En vergeet niet dat Belgie nu al het land is met de hoogste belastingen. Het is niet meer belastingen die moeten geind worden (maw voor elke frank efficientere belastingsontvangsten, moet een frank belastingsvermindering staan) doch wel recurente besparingen die moeten doorgevoerd worden.
Oud 5 mei 2008, 18:40   #55
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar het ging hem wel over een vorm van "hi-tech" stakingen, waar stakingskassen overbodig worden.
Maar waar zit de solidariteit hem met de andere arbeiders, die het zonder, of met veel lagere opzegvergoedingen moeten doen bij afdanking ?
.
Toch niet, als ze de man "gepakt" hadden volgde er ongetwijfeld een staking, waarbij de stakingskas zou tussenkomen als ze erkend zou zijn.
Dus vrij vertaald: er zijn er die op straat staan zonder vergoeding omdat de firma meer schuld dan geld heeft, en die moeten voortdoen met het fonds voor sluiting van ondernemingen, dus iedereen dit miezerig bedrag uit het fonds. Ongeacht de drijfveer van het bedrijf (meestal meer winst) en de riante winstcijfers. maw een arbeider/bediende kan je dumpen voor weinig geld als schatrijke onderneming. Mooie theorie. Ik hoop mijn normaal pensioen te halen, voor dat jij de wet dicteert. En ik hoop op mijn vakbond, mochten ze me na decennia dienst toch nog vervroegd bij het grof vuil zetten, om mijn deel van de koek alsnog te krijgen.

Citaat:
En wat is de reden van de transfers naar Wallonie ? Wie heeft er van Wallonie een economisch kerkhof gemaakt ? Waarom is Wallonie de meetkundige plaats van behoeftigen ?
Belgie is nu eenmaal een zinkend schip. En de schrik die er bij velen inzit is dat Wallonie, Vlaanderen mee den dieperik gaat insleuren.
En vergeet niet dat Belgie nu al het land is met de hoogste belastingen. Het is niet meer belastingen die moeten geind worden (maw voor elke frank efficientere belastingsontvangsten, moet een frank belastingsvermindering staan) doch wel recurente besparingen die moeten doorgevoerd worden.
Waarom wallonie achteruitgaat is complexer als het simpele vijandbeeld oproepen van vakbonden en rooie politiekers. Daar zijn heel wat factoren, waaronder ook het niet opnemen van verantwoordelijkheid door het waalse grootkapitaal. Maar nog veel meer. Dat staat de volgende generaties in vlaanderen ook te wachten, en niet omdat Wallonie ons de dieperik intrekt, of omdat we slecht zouden bestuurd worden. Alles ook de economie is cyclisch, met hoogtes en laagtes. Ooit komt de tijd, dat ook wij vastgeroest zitten aan verouderde technologie, en dat ons kapitaal ons in de steek laat voor meer winst elders. En met een land gaat het als met een bedrijf, eens te veel zwart geld moet je wel failliet gaan bij gebrek aan wit om te betalen. Maar das niet hetzelfde als geen geld meer hebben.
En Belgie is inderdaad het land met de hoogste belastingen, maar wie betaalt er alles wat hij moet betalen? Wie doet niets of laat niets doen in het zwart, wie is niet kontent met een prulletje papier als men hem zogezegd de BTW dan niet aanrekent ?
Dit is een cirkel zonder einde. De staat heeft geld nodig, en haalt het bij diegenen en op die inkomsten die niet kunnen ontwijken/ontduiken. Veel te hoog, omdat ze een boel inkomsten misloopt.
Mocht iedereen betalen in de geest van de wet, en alle spitsvondigheden achterwege laten, de basistarieven voor iedereen zouden zakken.
Ondanks alle geklaag over de lasten, en wetende uit eerste hand dat er voldoende miserie is bij de armsten onder onze landgenoten, zijn wij dan gemiddeld één van de rijkste volkeren per kop ter wereld, met aanzienlijke spaarbedragen, eigendommen, beleggingen.
Kan jij dat samenrijmen ? Behalve door toe te geven dat er niet juist en eerlijk herverdeeld wordt. En dit is geen oproep tot communisme en gelijkheid voor iedereen. Alleen een oproep tot eerlijke verdeling van de lasten.
Wat mij betreft is iedere fraudeur een ordinaire dief, maar die te laf is om het rechtstreeks te gaan pikken, en liever niet gaat zien hoe het er bij de armsten die zijn ontduiken moeten ophoesten aan toe gaat, want de hebben het waarschijnlijk toch zelf gezocht.
Oud 5 mei 2008, 20:41   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet, als ze de man "gepakt" hadden volgde er ongetwijfeld een staking, waarbij de stakingskas zou tussenkomen als ze erkend zou zijn.
Dus vrij vertaald: er zijn er die op straat staan zonder vergoeding omdat de firma meer schuld dan geld heeft, en die moeten voortdoen met het fonds voor sluiting van ondernemingen, dus iedereen dit miezerig bedrag uit het fonds. Ongeacht de drijfveer van het bedrijf (meestal meer winst) en de riante winstcijfers. maw een arbeider/bediende kan je dumpen voor weinig geld als schatrijke onderneming. Mooie theorie. Ik hoop mijn normaal pensioen te halen, voor dat jij de wet dicteert. En ik hoop op mijn vakbond, mochten ze me na decennia dienst toch nog vervroegd bij het grof vuil zetten, om mijn deel van de koek alsnog te krijgen.
Een goede raad, zorg dat ge ambtenaar wordt. Zal wel geen probleem zijn, er zijn er toch al teveel, er kan er nog wel eentje bij. Hebt ge trouwens recht op een abnormaal pensioen.
BTW het zijn wel de linksen die "failliete" regimes hebben achtergelaten

Citaat:
Waarom wallonie achteruitgaat is complexer als het simpele vijandbeeld oproepen van vakbonden en rooie politiekers. Daar zijn heel wat factoren, waaronder ook het niet opnemen van verantwoordelijkheid door het waalse grootkapitaal. Maar nog veel meer. Dat staat de volgende generaties in vlaanderen ook te wachten, en niet omdat Wallonie ons de dieperik intrekt, of omdat we slecht zouden bestuurd worden. Alles ook de economie is cyclisch, met hoogtes en laagtes. Ooit komt de tijd, dat ook wij vastgeroest zitten aan verouderde technologie, en dat ons kapitaal ons in de steek laat voor meer winst elders. En met een land gaat het als met een bedrijf, eens te veel zwart geld moet je wel failliet gaan bij gebrek aan wit om te betalen. Maar das niet hetzelfde als geen geld meer hebben.
Geef U hier geen ongelijk. Maar vraag mij wel af wie dan het verarmd Belgie gaat betalen. Van Europa zullen we ook niet veel moeten verwachtten (zal zelf niet veel overschot hebben). Van de Chinezen ?
Citaat:
En Belgie is inderdaad het land met de hoogste belastingen, maar wie betaalt er alles wat hij moet betalen? Wie doet niets of laat niets doen in het zwart, wie is niet kontent met een prulletje papier als men hem zogezegd de BTW dan niet aanrekent ?
Dit is een cirkel zonder einde. De staat heeft geld nodig, en haalt het bij diegenen en op die inkomsten die niet kunnen ontwijken/ontduiken. Veel te hoog, omdat ze een boel inkomsten misloopt.
Mocht iedereen betalen in de geest van de wet, en alle spitsvondigheden achterwege laten, de basistarieven voor iedereen zouden zakken.
Ondanks alle geklaag over de lasten, en wetende uit eerste hand dat er voldoende miserie is bij de armsten onder onze landgenoten, zijn wij dan gemiddeld één van de rijkste volkeren per kop ter wereld, met aanzienlijke spaarbedragen, eigendommen, beleggingen.
Kan jij dat samenrijmen ? Behalve door toe te geven dat er niet juist en eerlijk herverdeeld wordt. En dit is geen oproep tot communisme en gelijkheid voor iedereen. Alleen een oproep tot eerlijke verdeling van de lasten.
Wat mij betreft is iedere fraudeur een ordinaire dief, maar die te laf is om het rechtstreeks te gaan pikken, en liever niet gaat zien hoe het er bij de armsten die zijn ontduiken moeten ophoesten aan toe gaat, want de hebben het waarschijnlijk toch zelf gezocht.
Wel een opmerking. Belgie is wel het land met de hoogste belastingsontvangsten. En dit ondanks alle gefoefel.
De impliceert dat Belgie tevens het land is met de hoogste staatsuitgaven.
Dus daarom nogmaals. Heb niets tegen een correcte belastingsinning.
Maar verlang wel, dat elke euro die meer gewonnen wordt door een correcte inning, in mindering komt van de momentele belastingsontvangsten. Maar als ik U goed begrijp, vindt ge dat ook (dus geef U hier ook weeral geen ongelijk).
Nu kom, Henin kan men zo ook als een ordinaire dievegge beschouwen.
Maar het grote probleem, dat de vakbonden misschien wel onderkennen, maar niet oplossen, is de empirische formule "verrichte arbeid * verloning = constante" die zou moeten omgevormd worden tot "verrichte arbeid/verloning =constante"
Oud 5 mei 2008, 23:09   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Het geld dat het acv in het buitenland heeft staan dient in de eerste plaats om eventueel langdurig stakersvergoedingen mee te betalen zonder dat "een regering" er iets kan aan doen, rekeninegen blokkeren bv. om stakingen te breken.
Dat is iets wat ik niet snap:
sinds wanneer kan de regering ? een rechtbank ??? of de geheime politie ? de transacties van een organisatie blokkeren ????

Stel dat ze dat zogenaamd niet kan omdat het geld in het buitenland zit.
Dan nog met niet veel fantasie kun je het geld traceren door alle accounts van de stakers te monitoren, en de buitenlandse transactie voor al deze stakers rechtstreeks over te schrijven naar de staatskas ???

Ik wil maar zeggen, hebben jullie niet een beetje last van paranoia ???
Weten jullie een precedent wanneer dit ooit gebeurd is ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2008, 23:24   #58
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik volg uw redenering als economisch denkend mens.

Het is weer typisch een vakbondsantwoord, we zijn uw rekening aan het maken, en jullie gooien het op de boeg dat er zogezegd veel gefraudeerd wordt.

Iemand die sigaretten of alcohol in luxemburg koopt, fraudeert ook. Iemand die met zijn auto onverzekerd rondrijdt fraudeert ook. Iemand die steelt en gewoon in het gevang zijn straf uitzit fraudeert ook. Iemand die zijn terras zelf zit te leggen in de zomermaand fraudeert eigenlijk ook tov het systeem. Iemand die stylo's meepikt van zijn werk fraudeert ook... Iemand die met zijn firma leasewagen naar portugal rijdt fraudeert ook. Iemand die in een buitenlands hotel al zijn kleren doet kuisen op kosten van de firma en daar een fles champagne zit te zuipen uit de frigo fraudeert ook. Iemand die getrakteerd wordt door een leverancier fraudeert ook. Iemand die zijn interesten in Luxemburg ging knippen fraudeert ook. Iemand die de afval stort in een bushokje vuilbak fraudeert ook.

er zijn duizenden manieren om te frauderen als je het zo wilt. En zeg mij nu eens eerlijk, heb jij nog geneen van die zonden begaan ? En zoja als je ons de les wilt spellen kun je zelf het voorbeeld niet geven ?

Dus graag terug op het onderwerp; stel de vakbond ACV heeft nog 10 leden en ze willen den boel opdoeken... hoe wordt juridisch die stakers pot verdeeld ?
misschien kan het publiceren van de waarde van die pot nog het grootste argument worden om lid te worden van het ACV
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 00:03   #59
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Hoe weet jij zo zeker dat er geen boekhouding is? De vakbonden hebben wel degelijk een boekhouding, hebben zich vrijwillig onderworpen aan revisoren, en geven rekenschap aan de overheid over hun uitbetalingen/kosten in het kader van de uitbetaling werkloosheid.
.
Maar geeft geen rekenschap aan zijn leden.
Zelfs het kleinste kaartersclubje geeft jaarlijks een overzicht van zijn inkomsten en uitgaven.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 00:49   #60
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Het enige dat ik relevant vind om nog op te werpen is dat vakbonden bij de jeugd écht niet populair zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be