Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Bekijk resultaten enquête: Stemrecht of stemplicht
Stemrecht 27 55,10%
Stemplicht 18 36,73%
iets anders 4 8,16%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 10 september 2006, 12:43   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Doe geen moeite door rond de pot te draaien, Spiritist. Buiten-Europese nationalitietsweigeraars worden niet gedwongen zich naar de stembus te begeven als ze dat niet wensen zoals wij.
Zelfs niet om al dan niet een stem uit te brengen.
Wie zich niet registreert schendt ook dat fraaie principe dat jij als excuustruus aanhaalt, en geen 'democratische' kat die er zich in dat geval aan stoort.
Knuppel is offline  
Oud 10 september 2006, 12:50   #42
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritist Bekijk bericht
't Is heel simpel hé:

In België is er 'STEMRECHT met OPKOMSTPLICHT' !

Dus je bent niet verplicht om een geldige stem uit te brengen. Verkiezingen zijn geheim en daardoor moet iedereen naaar het stemhokje komen om er zijn stem al dan niet uit te brengen. Als je niet komt opdagen stel je infeite een publieke daad en schend je het geheime karakter van de stemming. Dat is dus een volledig democratisch principe.

Het fabeltje dat migranten e.d. wel stemrecht hebben en wij niet is dus ook niet echt juist. Zij hebben stemrecht net als wij. Ze moeten zich wel laten registreren, maar eens geregistreed vallen ze ook onder de opkomstplicht en zijn dus verplicht om naar het stemhokje te gaan!
U hebt gelijk wanneer u stelt dat er een opkomstplicht is. Gelet op de aard van de discussie lijkt dit me nu onbelangrijk en uw - weliswaar terechte - correctie, doet dan ook niet echt principieel ter zake. Het gaat erom dat mensen verplicht worden zich aan te melden op verkiezingsdag. Trouwens: "What's in a name?". Mensen moeten gaan of anders... Indien dat moeten nu opkomstplicht of stemplicht heet, de feitelijke handeling blijft dezelfde...
Ik ga ervan uit dat u voor de stemplicht (of om u dienstig te zijn: opkomstplicht met stemrecht) bent. Leg me eens uit waarom...

Mbt migranten volg ik u wel, maar u gaat voorbij aan één belangrijk gegeven. De stemgerechtigde migranten hebben het recht zich niet te laten registreren en zijn dus niet onderworpen aan de opkomstplicht. Daarentegen zijn autochtonen automatisch gehouden aan de opkomstplicht.
Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Of iedereen stemplicht (dus uw opkomstplicht met stemrecht), of iedereen stemrecht (dus uw opkomstrecht met stemrecht).
Van mijn part mag iedereen die hier woont, participeren aan de democratie door te stemmen, door te kandideren, what ever. Maar dan wel iedereen volgens het zelfde principe. Niet de één zus, en de ander zo.

Concreet heb ik dus twee vragen voor u:
-Bent u voor of tegen opkomstplicht met stemrecht en waarom?
-Vindt u dat met betrekking tot de democratische participatie iedereen gelijkwaardig is en aldus dient te worden behandeld?

Laatst gewijzigd door La Chunga : 10 september 2006 om 13:00.
La Chunga is offline  
Oud 10 september 2006, 13:20   #43
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor die keer de mening gevraagd wordt mag die mening GE-EIST worden,van iedere stemplichtige....

Ik ken namelijk Vlamingen en Walen gelijk,het is een van hun "mindere" kenmerken,eerst niet meedoen en dan achterna komen klagen...welnu...stemplicht dan maar....

Hopelijk duidt ieder,in die ampele 2 minuten "hokjestijd" dan op bedachte wijze iemand aan...kwestie van de uitslagen representatief te houden.....

Het "geklaag" dat er zowieso zal zijn na de stemming kan dan weggelachen worden als "irrelevant",gezien de bijna 100%-tige deelname.De representatie in Belgie kan NIET,zoals in vele landen,als twijfelachtig beschouwd worden gezien "iedereen" gestemd heeft...

Slechts één ding blijf ik jammer vinden,het niet verrekenen van blanko-stemmen in "blanko-zitjes",DAT zou pas een druk geven op ons politiek bedrijf,mogelijk zelfs een serieus "scherpzetmiddel" vormen.Tenslotte voert men elders, in de bedrijven, ook al sinds jaar en dag een "blanko-zitjes" politiek

het zou ook meer overeenkomen met de term "opkomstplicht"

Laatst gewijzigd door kelt : 10 september 2006 om 13:21.
kelt is offline  
Oud 10 september 2006, 13:38   #44
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Dus ook van het stuk bevolking dat geen snars snapt van het politiek systeem, en gewoon op goed geluk eentje aanduiden en daarop stemmen.
Ook het stuk bevolking dat geen snars begrijpt van politiek. Ook dat stuk bevloking moet vertegenwoordigd worden in het parlement.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 10 september 2006, 13:45   #45
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Dus ook van het stuk bevolking dat geen snars snapt van het politiek systeem, en gewoon op goed geluk eentje aanduiden en daarop stemmen.

dat brengt mij op een geniaal idee....

Er komt een tweede stemformulier waarop de kiezer gewoon kan aangeven dat zijn of haar keuze : "bedachtzaam","ongeinteresseerd",of "willekeurig" gebeurd is.....

3 fijne extra-parameters voor de coalitievorming
kelt is offline  
Oud 10 september 2006, 13:50   #46
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Ampere 2 minuten?
Als ge eerst 30 minuten in de rij hebt staan aanschuiven ja!

ik blijf heel dat plicht gedoe nogal onnozel vinden...
Reza is offline  
Oud 10 september 2006, 14:00   #47
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

dat brengt mij op een geniaal idee....

Er komt een tweede stemformulier waarop de kiezer gewoon kan aangeven dat zijn of haar keuze : "bedachtzaam","ongeinteresseerd",of "willekeurig" gebeurd is.....

3 fijne extra-parameters voor de coalitievorming
Veel eenvoudiger. Je geeft de mensen een blanco formulier en ze moeten zelf opschrijven voor wie ze willen stemmen. Laat ze al die kandidaten maar uit het hoofd leren.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 10 september 2006, 14:06   #48
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Voor die keer de mening gevraagd wordt mag die mening GE-EIST worden,van iedere stemplichtige...."
Niemand heeft het recht - ook die ene keer niet - de mening van een ander te eisen. Ook de overheid niet.

Als u mijn mening zou eisen dan kan ik uw eis zomaar naast me neerleggen. Wanneer de overheid eist dat ik een bepaalde periode heb om me ergens naar toe te begeven, alwaar ik het recht heb een handeling te stellen (= verplichte rechtsuitoefening, klinkt nogal paradoxaal niet?), dan kan ik niet onder die eis uit; tenzìj ik me neerleg bij het geweld dat die overheid jegens mij zal plegen door niet in te gaan op die eis.

Citaat:
Ik ken namelijk Vlamingen en Walen gelijk,het is een van hun "mindere" kenmerken,eerst niet meedoen en dan achterna komen klagen...welnu...stemplicht dan maar...."
Momenteel zijn er géén klagers mét de plicht tot rechtsuitoefening? U stelling gaat niet op.

Klagers zullen er altijd zijn mét op zonder de kiesplicht. Het grote voordeel bij de vrijwillige, democratische participatie is dat klagers steeds ongelijk hebben wanneer ze er voor kozen om niet te participeren door hun stem uit te brengen.

Citaat:
Hopelijk duidt ieder,in die ampele 2 minuten "hokjestijd" dan op bedachte wijze iemand aan...kwestie van de uitslagen representatief te houden....."
Wanneer men iets van iemand eist dan induceert de onderdrukker (de eiser) een zekere weerzin bij de onderdrukte (de aan de eis onderworpene) en dat vertaalt zich in het resultaat. Kom dan ook zelf niet klagen of verwonderd kijken wanneer de uitslag enigszins eigenaardig is.
Verwacht dus niet dat iedereen zijn of haar 'hokjestijd' op bedachte wijze zal gebruiken wanneer men verplicht wordt naar dat hokje te gaan om daar een recht te gaan uitoefenen.
In geval de vrijwillige, democratische participatie door stemuitbrenging zou bestaan, zal het percentage doordachte stemmen enorm hoog zijn.

Citaat:
Het "geklaag" dat er zowieso zal zijn na de stemming kan dan weggelachen worden als "irrelevant",gezien de bijna 100%-tige deelname.De representatie in Belgie kan NIET,zoals in vele landen,als twijfelachtig beschouwd worden gezien "iedereen" gestemd heeft..."
Neen, het geklaag is in uw redenering (stemplicht) wel relevant en ook hier begaat u een denkfout.
Iemand die verplicht wordt deel te nemen, heeft tenminste het recht zich uit te laten over de uitslag van de 'wedstrijd' waaraan hij/zij - weliswaar verplicht - deelnam.
Of vindt u dat er kiesplicht moet zijn met de uitbreidende post-zwijgplicht? Je moet stemmen en daarna moet je je mond houden? Wel, ik alvast niet.

Bij de vrijwillige, democratische participatie daarentegen, is het als bij het kaarten: "Kijkers zijn zwijgers". Niet dat zij die niet gingen stemmen moeten zwijgen en zij die dit wel deden hun mening over de uitslag kenbaar mogen maken. Neen, iedereen mag zijn/haar mening over de uitslag uiten, maar de mening van de persoon die participeerde zal relevanter zijn, dan de mening van de niet-participant.

Citaat:
Slechts één ding blijf ik jammer vinden,het niet verrekenen van blanko-stemmen in "blanko-zitjes",DAT zou pas een druk geven op ons politiek bedrijf,mogelijk zelfs een serieus "scherpzetmiddel" vormen.Tenslotte voert men elders, in de bedrijven, ook al sinds jaar en dag een "blanko-zitjes" politiek "
Hier val ik terug op de verminderde motivatie als gevolg van een verplichte handeling. Hetgeen u jammer vindt, is precies een gevolg van hetgeen u verdedigt. U bevindt zich in een denkparadox. Aanvaard de gevolgen van uw mening of wijzig die mening, zo simpel is dat. U klaagt nu eigenlijk over iets (blanco-stemmen) dat u zichzelf oplegt (uw kiesplichtmening).
Het aantal blanco-stemmen zal bij vrijwillige, democratische participatie verwaarloosbaar zijn. Uw probleem - nog eens - is een gevolg van uw eigen keuze.
Klaag er dan ook niet over, zou ik zeggen.
Oud 10 september 2006, 14:43   #49
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Sinds wanneer is er een stemplicht in ons land?
Duym is offline  
Oud 10 september 2006, 14:48   #50
La Chunga
Minister

Standaard

Ironie?

Laatst gewijzigd door La Chunga : 10 september 2006 om 14:51.
La Chunga is offline  
Oud 10 september 2006, 15:03   #51
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ironie?
Neen, ik dacht dat er een opkomstplicht bestaat, geen stemplicht, wat natuurlijk alles nog idioter maakt.
Duym is offline  
Oud 10 september 2006, 15:14   #52
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Neen, ik dacht dat er een opkomstplicht bestaat, geen stemplicht, wat natuurlijk alles nog idioter maakt.
Hierboven merkte Spiritist dit ook op, ik antwoordde daar even op enige reacties terug. Ik geloof niet dat het belangrijk is om in deze discussie over de juiste term te vallen. Wanneer men stemplicht zegt dan weten we dat het over opkomstplicht met stemrecht gaat.
Oud 10 september 2006, 15:33   #53
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierboven merkte Spiritist dit ook op, ik antwoordde daar even op enige reacties terug. Ik geloof niet dat het belangrijk is om in deze discussie over de juiste term te vallen. Wanneer men stemplicht zegt dan weten we dat het over opkomstplicht met stemrecht gaat.
Ik denk dat je je daarin vergist. Door te onderlijnen dat er geen stemplicht is, maar een opkomstplicht krijgt de discussie een ander aanzicht. Het idiote van een 'stemplicht' wordt daardoor, terecht, nog sterker in de verf gezet.
Duym is offline  
Oud 10 september 2006, 15:44   #54
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik denk dat je je daarin vergist. Door te onderlijnen dat er geen stemplicht is, maar een opkomstplicht krijgt de discussie een ander aanzicht. Het idiote van een 'stemplicht' wordt daardoor, terecht, nog sterker in de verf gezet.

Mmm, ja, eigenlijk wel, de paradox, bedoel je dan?

Je bent verplicht om te komen zodat je je recht om te stemmen kan uitoefenen. Zoiets als een plicht tot een recht...
Oud 10 september 2006, 15:56   #55
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ampere 2 minuten?
Als ge eerst 30 minuten in de rij hebt staan aanschuiven ja!

ik blijf heel dat plicht gedoe nogal onnozel vinden...
In landen waar men nogmaar recent democratie heeft verworven, staat men soms een halve dag of langer aan te schuiven met een enorme vreugde om te mogen stemmen.
Wij kunnen leren van die Afrikaanse of ex-USSR-landen, nl. dat democratie geen evident en voldongen feit is, en dat we mogen dankbaar zijn dat iedereen in ons land een vertegenwoordiger aanduidt in ons beleid.
Oud 10 september 2006, 16:00   #56
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
In landen waar men nogmaar recent democratie heeft verworven, staat men soms een halve dag of langer aan te schuiven met een enorme vreugde om te mogen stemmen.
Ja. En?
Hebben ze daar dan ook opkomstplicht misschien?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Wij kunnen leren van die Afrikaanse of ex-USSR-landen, nl. dat democratie geen evident en voldongen feit is, en dat we mogen dankbaar zijn dat iedereen in ons land een vertegenwoordiger aanduidt in ons beleid.
HOe leren? Wil dat zeggen dat we geen geld meer moeten sturen maar dat het vanaf nu omgekeerd zal zijn? Nogmaals: TEnzij ze daar ook opkomstPLICHT hebben begrijpen we uw interventie niet al te best.
born2bewild is offline  
Oud 10 september 2006, 17:04   #57
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand heeft het recht - ook die ene keer niet - de mening van een ander te eisen. Ook de overheid niet.

.
Hier gaan we al onmiddelijk uit elkaar...ik vind juist dat de overheid dat wel kan eisen !

In de rest van uw betoog hanteert u een voortreffelijke logica,dat moet ik U nageven,...echter,de maatschappij in het algemeen,en de politiek in het bijzonder ZIJN niet logisch......
kelt is offline  
Oud 10 september 2006, 17:12   #58
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ik ben tegenstemplicht.. maar ik gruwel van de gedachte dat slechts 30%
komt stemmen. Dan is er totaal geen legitimiteit meer.

Dus zit ik een beetje ind e knoop met dit vraagstuk.
ilfalco is offline  
Oud 10 september 2006, 17:38   #59
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Hier gaan we al onmiddelijk uit elkaar...ik vind juist dat de overheid dat wel kan eisen !
Dan moeten we het gaan hebben over wat die overheid precies is en die discussie zou ons off-topic voeren.
Kort kan ik wel stellen dat binnen mijn maatschappijvisie een overheid weliswaar een noodzaak is, maar één van minimale omvang. Het is een overheid die de vrijheid van elk individu vrijwaart. Ttz ervoor zorgt dat de één zijn vrijheid geen vrijheidsbeknotting voor een ander betekent.
Op dit forum werden hier al enige discussie rond gevoerd in het subforum 'Maatschappelijke discussies' onder de titels waarin het woord libertarisme voorkomt.

Let wel, vanuit uw uitgangspunt begrijp ik u wel, maar zoals jezelf zegt, onze uitgangspunten liggen waarschijnlijk ver uit elkaar.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 10 september 2006 om 17:39.
La Chunga is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be