![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Minister-President
|
Ik ben in mijn jeugdjaren altijd een fan geweest van de VS, juist om de vrijheid die enkelen hier hebben beschreven.
Doch kan men niet ontkennen dat aan die vrijheid stelselmatig wordt geknibbeld door bepaalde overheidsinstanties. Niet alleen "1984" van Orwell, maar ook "Animalfarm" doet mij soms denken aan de VS. De oorspronkele bedoeling en idealen die aan de basis van de revolutie lagen, vrijheid, gelijkheid en democratie, waren een nobel streven. Doch, als men vandaag ziet welke middellen worden ingezet om die waarden zogezegd te verdedigen, heb ik al menigmaal de wenkbrauwen gefronst. Dat geldt trouwens niet alleen voor de VS, maar voor heel de westerse wereld. Ik herinner me een reportage over Pygmeeën. Van het woord "democratie" hadden ze nog nooit gehoord, maar hun samenleving was véél democratischer ingericht dan vele andere westerse samenlevingen.
|
|
|
#42 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Volgens uw eigen argumentatie zijn de Amerikaanse media objectiever als de Belgische. Ik denk dat dat de discussie dan ook afrond.
|
|
|
|
#43 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het kan mij eigenlijk niet schelen in welk land er meer vrijheid is dan een ander. Wat van tel is is dat we er op moeten toezien dat die vrijheden en rechten behouden blijven, en dit moeten wij doen zowel in Europa als de VS. En de rest van de wereld.
|
|
|
|
#44 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#45 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dus ook in Irak ja.
Het is geen slechte zaak dat Saddam verdwenen is. Ik hoop dat de VS meent wat ze zeggen en van Irak een democratische EN onafhankelijke staat maken. En wat dat laatste betreft, ook op economisch gebied. Maar ik vrees er voor dat Irak met zijn rijke oliebronnen een vazalstaatje gaat worden.
|
|
|
|
#46 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik meen toch dat de kritieken na de aanslagen op WTC en Pentagon waren NIET dat er onvoldoende informatie op voorhand was, maar WEL dat er niets of te weinig met die informatie gebeurde. Hoe kan een redelijk mens een systeem verdedigen (ff los van alle ethische / politieke bezwaren) waardoor er een enorme berg grotendeels nutteloze info bijkomt? Computers zijn geen oplossing, die hebben ze bij de NSA en consoorten als geen ander. En bovendien, gelooft er ook maar iemand dat een terroristische beweging van enig allooi zijn feitenkennis moet halen uit een bibliotheek? Amerikaanse militaire handboeken zijn vrij te koop over het net. Extremisten van allerlei aard kunnen u in binnen- en buitenland op een week tijd leren hoe dood en verderf te zaaien met huishoudmiddelen. bad guys don't follow the rules... |
|
|
|
|
|
|
#48 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#49 | ||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
#50 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
#51 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Lees dit eens: http://www.casi.org.uk/discuss/2000/msg01267.html This may be old news to some, in which case I aplogise for repeating it. Others may find the information useful. The Baath first came to power in 1963, in a coup organised by the CIA They overthrew the regime run by Abd al-Karim Qassim, a nationalist army officer. The coup, and the reasons why the CIA supported it, are described by journalists Andrew and Patrick Cockburn as follows: In early 1963, Saddam had more important things to worry about than his outstanding bill at the Andiana Cafe. On February 8, a mil- itary coup in Baghdad, in which the Baath Party played a leading role, overthrew Qassim. Support for the conspirators was limited. In the first hours of fighting, they had only nine tanks under their con- trol. The Baath Party had just 850 active members. But Qassim ignored warnings about the impending coup. What tipped the bal- ance against him was the involvement of the United States. He had taken Iraq out of the anti-Soviet Baghdad Pact. In 1961, he threat- ened to occupy Kuwait and nationalized part of the Iraq Petroleum Company (IPC), the foreign oil consortium that exploited Iraq's oil. In retrospect, it was the ClAs favorite coup. "We really had the tumbs crossed on what was happening," James Critchfield, then head of the CIA in the Middle East, told us. "We regarded it as a great victory." Iraqi participants later confirmed American involvement. "We came to power on a CIA train," admitted Ali Saleh Sa'adi, the Baath Party sec retary general who was about to institute an unprecedented reign of terror. CIA assistance reportedly included coordination of the coup plotters from the agency's station inside the U.S. embassy in Baghdad as well as a clandestine radio station in Kuwait and solicitation of advice from around the Middle East on who on the left should be eliminated once the coup was successful. To the end, Qassim retained his popularity in the streets of Baghdad. After his execution, his sup porters refused to believe he was dead until the coup leaders showed pictures of his bullet-riddled body on TV and in the newspapers. The above comes from "Out of the Ashes, The Resurrection of Saddam Hussein", by Andrew and Patrick Cockburn, published by Verso, 2000. Tijdens de Iraans-Iraakse oorlog betrok Iran zijn wapens van de USSR, Iraq de zijne van de USA...( de zenuw gassen werden geleverd en gebruikt onder CIA supervisie, en er werden militaire evaluatierapporten over opgesteld : D�*�*rom dat de Us zo goed wisten wat ze zochten in Irak. Dat Saddam, die geen ezel is, die MDW ofwel vernietigd ofwel verder verkocht heeft, ...scheen toen niet bij de US op te komen...(hij begreep ook de mogelijkheden in het huidige scenario, maar verwachtte zich er niet aan dat de VS gewoon de VN zouden negéren. |
|||
|
|
|
|
|
#52 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En dus begon de US Irak te bewapenen en zorgde de CIA ervoor dat er een vuurke met Iran gestookt werd ... Neen, de US wil het niet leren. Ook in Afghanistan konden ze hetzelfde liedje gaan zingen : eerst de Taliban bewapenen en trainen .. en dan ... |
|
|
|
|
|
|
#53 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
in Time Magazine ( 6oktober 2003) p 28 staat er een volledig artikel (the missing weapons by Mark Thompson en Timothy J. Burger)dat de iraakse versie over deverdwijning van de MDW's weergeeft, zonder ze in vraag te stellen: vernietigd tijdens de jaren 90... zonder paparasserie, fabrieken gebruikt voor burgerdoeleinden. ze citeren Blix: "you can put a sign on your door "beware of the dog", without having a dog". Het republikeinse weekblad stelt de iraakse uitleg nergens in vraag. De amerikaanse publieke opinie wordt erop voorbereid dat er geen MDW zullen bovenkomen... |
||
|
|
|