![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wat een idiote gedachte om een stad van een taalgebied dat niet het jouwe is te beschouwen als je hoofdstad. Ik spreek hier niet over de kunstmatige theorie maar over de werkelijke situatie ter plekke. Het is trouwens een geweldig lelijke, ongezellige stad.
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Wie zegt dat de situatie er zou blijven zoals ze is, indien Vlaanderen theoretisch ooit onafhankelijk werd? Misschien wordt het wel een speciaal Europees territorium stijl Washington DC. Zoniet, mij niet gelaten, maar ik en de gemiddelde Vlaming hebben niet de minste binding met Brussel (hoogstens een professionele, et alors ?), en dat is geheel wederzijds geloof mij maar.
Van mij moet België trouwens ook helemaal niet ophouden te bestaan, als Wallonië zich stilaan eens neerlegt bij de Vlaamse meerderheid in dit land. Vlaanderen mag gerust eens drastisch de druk beginnen opvoeren, wat hebben we te verliezen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zou die 'meeste' maar opbergen. De peilingen die ik terzake gezien heb gaven aan dat een meerderheid van de Vlamingen zich niet (meer) thuisvoelt in Brussel. Ik ben professioneel (net zooals veel vlamingen) veel in Brussel en onder de middag is de grote markt best gezellig, maar daarbuiten? Als ik Brussel binnenrij passeer ik eerst langs een gigantische moskee. Vervolgens allerlei EU instellingen en ambassades. Er is een stuk van Brussel dat niet eens meer europees is, er is een stuk van Brussel dat heel erg Europees is, maar de stukken die 'Vlaams' zijn (buiten geschiedkundig) moet je met een vergrootglas gaan zoeken. Net zoals de 'echte Brusselaars' trouwens. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 16 september 2006 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#47 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor onze onafhankelijjkheid dient geen prijs te betaald. Nu al dient propaganda gemaakt om Brussel als integrerend deel van VL voorop te stellen bij de toekomsitige boedelscheiding. Naar Vlamingen maar vooral Franstaligen toe. Het VB neemt dit standpunt in woord en daad al sinds zijn oprichting in.
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Citaat:
Voor anderen is dat dan idd een reden om België te blijven behouden. Maar het is net in een Belgische context dat de kans op verlies van Brussel het grootst is.
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Zoals als ik eerder schreef , was het VB van bij zijn stichting separatistisch en voor Brussel als deel van Vlaanderen. De rechtervleugel vd Vlaamse Beweging als zodanig draagt hier geen schuld.
![]() |
![]() |
#52 | |
|
![]() Citaat:
Het is voldoende om te beseffen dat er geen enkel reden voor is om aan te nemen dat VL onafhankelijkheid vooraf het verlies van Brussel impliceert. Brussel dient politiek in Vlaanderen geïntegreerd te worden , zoals het dat gewoon al territoriaal doet.
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Dus... Close, but no cigar voor Frankrijk...
![]() |
#55 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Burger
|
![]() ONAFHANKELIJK VLAANDEREN ZONDER BRUSSEL !!!
1/6.000.000 Vlamingen op een klein grondgebied , dat kan niet stuk 2/Vlaanderen gelegen aan de Noordzee met zijn 3 zeehavens met daarachter een grote industriele nijverheid 3/iedere m² is bewerkt (landbouw, industrie, woongebied,...) 4/1 taal binnen de reeds bestaande grenzen 5/Antwerpen =>hoofdstad van Vlaanderen (als zuid-west Vlaming heb ik daar geen probleem mee) 6/ieder 4 jaar presidentsverkiezingen (=>100% democratie) 7/de eerste Vlaamse president zal zeker slimmer zijn dan de gehele koninklijke familie Saksen Coburg Gotha 8/ het enige wat Brussel van Vlaanderen nodig heeft is ONS GELD en onze ONZE KENNIS 9/Leve de republiek Vlaanderen 10/Vive la Belgique-La-Neuve (Wallonie+Bruxelles) VLAANDEREN HEEFT BRUSSEL NIET NODIG !!! BRUSSEL ZIJN WE AL LANG KWIJT Laatst gewijzigd door Ernst : 17 september 2006 om 10:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarnaast is Brussel een probleemgebied bij uitstek. Het heeft zowat de meest corrupte lokale politici vh land, de werkloosheidscijfers zijn dramatisch, de criminaliteits- en allochtonenproblematiek enorm. Bovendien valt constant gebakkelei tussen het Vlaamse en Brusselse niveau te verwachten bij opname. Het is niet omdat het bij Vlaanderen zou gaan horen dat de PS/Moslim alliantie daar minder stemmen gaat gaan halen... Als Brussel er zelf voor kiest bij Vlaanderen te horen, wil ik het overwegen, maar dan nog zou ik voor een andere hoofdstad kiezen. Alleszins kunnen we ons niet permitteren om de vlaamse onafhankelijkheid uit te stellen omwille van Brussel (*). En ik wens Brussel ook niet te 'dwingen' bij Vlaanderen te horen als de Brusselaars niet willen. Zelfs als dat mogelijk zou zijn, zal dat een etterend conflict meebrengen. Beter goede buren dan een slecht huwelijk. Als er 1 les is die we uit Belgique moeten onthouden,laat het dan de deze zijn. (*) wat overduidelijk de slechtst mogelijke strategie is, binnen de Belgische context drijven Brussel en Vlaanderen steeds verder uit elkaar. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 17 september 2006 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Franstalige Brusselaars- die in de meerderheid zijn- willen niets weten van uw Vlaanderen en vooral willen geen Vlamingen worden. Ze willen hun moedertaal, hun cultuur niet verwerpen; wat toch logisch is. Bovendien ligt Brussel niet in Vlaanderen maar in het Brussels Gewest. Ik ben geboren in Brussel en leef er nog altijd; ik kan dus zonder geen enkel probleem over die stad spreken. In de realiteit heeft Brussel niets van een Vlaamse stad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |