Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2003, 21:47   #41
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Toch mooi dat die man Vlaming was? Ik ben dat ook.
Wat zegt dat over mij? Wel, dat ik Belg ben, dat ik in het noorden van dat land woon en dat ik Nederlands spreek. Voor de rest? Niks.
Brel was Vlaming, ja, wat is de relevantie hiervan?

Brel was flaminganten-hater, DAT is relevant. DAT is een politiek statement, en zegt iets over zijn overtuiging.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2003, 22:25   #42
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Wat zegt dat over mij? Wel, dat ik Belg ben, dat ik in het noorden van dat land woon en dat ik Nederlands spreek. Voor de rest? Niks.
Brel sprak geen Nederlands, hè.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2003, 22:33   #43
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Brel sprak geen Nederlands, hè.
Eeen beetje...
Oud 11 oktober 2003, 11:20   #44
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Gisteren een documentaire gezien over Brel en ik heb slecht nieuws voor de Bub-bers op het forum. Brel voelde zich voor de volle 100% Vlaming. Het liedje in kwestie was gericht tegen extremistische flaminganten, en zeker niet tegen Vlaanderen op zich. Over Vlaanderen zelf, zong hij de volgende mooie woorden: 'Ce plat pays, qui est le mien'. Jullie zouden Brel in de ban moeten slaan als 'gevaar voor het Vaderland'.
Ik ben eigenlijk niet meer actief op het forum, maar voor Brel wil ik wel een uitzondering maken. Brel 100% Vlaming? 'Ce plat pays qui est le mien' slaat volgens mij niet enkel op Vlaanderen. Of reken jij de Ardennen tot het hooggebergte? Brel: c'est du Belge 'fieuke'
Ik wil niet betweterig doen, maar ik heb de reportage op Histories gezien. En daar liet men er geen twijfel over bestaan.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 18:38   #45
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Citaat:
Gisteren een documentaire gezien over Brel en ik heb slecht nieuws voor de Bub-bers op het forum. Brel voelde zich voor de volle 100% Vlaming. Het liedje in kwestie was gericht tegen extremistische flaminganten, en zeker niet tegen Vlaanderen op zich. Over Vlaanderen zelf, zong hij de volgende mooie woorden: 'Ce plat pays, qui est le mien'. Jullie zouden Brel in de ban moeten slaan als 'gevaar voor het Vaderland'.
Ik ben eigenlijk niet meer actief op het forum, maar voor Brel wil ik wel een uitzondering maken. Brel 100% Vlaming? 'Ce plat pays qui est le mien' slaat volgens mij niet enkel op Vlaanderen. Of reken jij de Ardennen tot het hooggebergte? Brel: c'est du Belge 'fieuke'
Ik wil niet betweterig doen, maar ik heb de reportage op Histories gezien. En daar liet men er geen twijfel over bestaan.
Owkeey, Brel was een Vlaming. Discussie close
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 18:48   #46
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ja? Is dat zo? Heeft Leopold III het Belgisch leger ingezet aan Duitse zijde? Opgeroepen tot collaboratie? Zoals Quisling in Noorwegen of dezelfde rol vervuld als Victor-Emmanuel in Italie?
Oh, hij wou het maar w�*t graag hoor. Vergeet niet dat hij tot tweemaal toe naar Hitler trok om, steeds kruiperiger, te smeken om als vol te worden aanzien en terug wat macht te krijgen.
Leopold III gaf in zijn "Politiek Testament" duidelijk aan wat hij van de parlementaire democratie vond en zag er geen graten in van de Duitse bezetting en de afwezigheid van de regering te profiteren om zijn absolutistische plannetjes te verwezelijken.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 19:55   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Eigenaardig, Zoroaster, dat van zijn absolutistische visie wist ik niet. Waar haal je dat?

Het zou me overigens niets verwonderen. Zo grootvader zo zoon....
Oud 11 oktober 2003, 20:18   #48
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij had gelijk. God hebbe zijn ziel... kijk trouwens al uit naar de documentaire van over 3 kwartier over Brel en de Vlamingen (in casu: de flaminganten.)

Jullie zullen hem wel haten, beste flaminganten, en met reden.

Vous salissez la Flandre
Mais la Flandre vous juge.
Pfff... Brel is al lang morsdood, wij zijn springlevend!
Brel was een mannetje van het verleden, die nooit kon verkroppen dat hij met z'n franskiljon-gedoe niet echt aanvaard werd in Vlaanderen... Qua reactie een beetje te vergelijken met de huidige belgicistjes dus.
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 20:20   #49
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door H. Guderian
Citaat:
Hij had gelijk. God hebbe zijn ziel... kijk trouwens al uit naar de documentaire van over 3 kwartier over Brel en de Vlamingen (in casu: de flaminganten.)

Jullie zullen hem wel haten, beste flaminganten, en met reden.

Vous salissez la Flandre
Mais la Flandre vous juge.
Pfff... Brel is al lang morsdood, wij zijn springlevend!
Brel was een mannetje van het verleden, die nooit kon verkroppen dat hij met z'n franskiljon-gedoe niet echt aanvaard werd in Vlaanderen... Qua reactie een beetje te vergelijken met de huidige belgicistjes dus.
Inderdaad, Brel was enorm gehaat in Vlaanderen.

Wat een realiteitszin hebben die achterlijke nazi's toch
Oud 11 oktober 2003, 21:30   #50
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Moest er nu echt gewacht worden tot die man dood is alvorens anderen in zijn plaats anderen gauw gauw gaan beslissen hoe hij zich voelde?! (Mag er gelachen worden met de doden of is dat oneerbiedig?)
Citaat:
Brel was flaminganten-hater, DAT is relevant. DAT is een politiek statement, en zegt iets over zijn overtuiging.
Is dat relevant? Een zanger die een politiek statement doet, vind ik alles behalve relevant. Mais bon, in wat voor zinloze discussie ben ik hier eigenlijk aanbeland.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 22:28   #51
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Brel lachte eens goed met de flaminganten en dat doen wij ook !
.................................................. .................................................. ...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 22:45   #52
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Brel vond de Vlamingen wel sympathiek zolang ze zich als onderdanige boeren en knechten gedroegen temidden van het franstalige 'herrenvolk' dat de plak zwaaide.
Ze brabbelden (of blaften?) een taaltje dat enkel geschikt was om elkaar uit te schelden of een trekpaard aan te manen. Vanzelfsprekend kan je daarmee geen onderwijs organiseren, een administratie voeren of wetenschap bedrijven, laat staan een Staat besturen ("la Belgique sera Latine ou elle ne sera pas") maar het mocht wel binnenskamers gebruikt worden in de hoop dat die taal zou verdwijnen.

Vijftig jaar later vind je blijkbaar nog altijd mensen die van mening zijn dat dit alles zeer terecht was, zijn er nog altijd pesterijen tegen Vlamingen en hebben wij een koningin die na bijna een halve eeuw in dit land wat 'Vloms' leert brabbelen.

8)
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 22:55   #53
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Inderdaad, net als Brel vinden wij de Vlamingen UENTERMENSCHEN geleid door achterlijke politici die steeds zwichten voor FRANSTALIGE EISEN. Daarom hebben we nu de meest onvlaamse regering aller tijden.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 22:56   #54
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

U kent duidelijk nog niet eens het verschil tussen Vlamingen (inwoners van West- en Oost-Vlaanderen, waaronder Brel zelf) en flaminganten (die kwibussen die je hier zoveel tegenkomt).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2003, 23:25   #55
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Eigenaardig, Zoroaster, dat van zijn absolutistische visie wist ik niet. Waar haal je dat?

Het zou me overigens niets verwonderen. Zo grootvader zo zoon....
Daar is een heel goed recent (maar ook erg dik) boek over geschreven, door de historici Herman Van Goethem (decaan van de UFSIA-Geschiedenisfaculteit waar ik nu studeer) en Jan Velaers dat "Leopold III: De koning, het land, de oorlog" heet.
Aan de hand van de correspondentie en de geschriften van Leopold III stellen ze een beeld samen van de koning en zijn gedragingen tijdens WOII.

Uitgegeven in 2001 bij Lannoo en een echte aanrader.
Als je Leopold III zelf wil horen moet je zijn autobiografie "Kroongetuige" maar eens lezen, maar daar springt hij wel uiterst losjes om met de waarheid en ontkent zelfs zijn eigen teksten zoals het "Politiek Testament".
Oud 11 oktober 2003, 23:28   #56
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, net als Brel vinden wij de Vlamingen UENTERMENSCHEN geleid door achterlijke politici die steeds zwichten voor FRANSTALIGE EISEN. Daarom hebben we nu de meest onvlaamse regering aller tijden.
Er zal wel iets van aan zijn zeker, Belgje? 8)
Oud 11 oktober 2003, 23:29   #57
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die regel is er inderdaad misschien over, maar het nummer in zijn geheel niet. Brel is een genie (geen twijfel mogelijk), en het nummer is niet tegen de Nederlandstaligen, maar tegen de flaminganten gericht.
Ja hoor. Nederlandstaligen "blaffen" hun taal volgens onze vriend, maar voor de rest had hij niets dan liefde en respect voor hen...
Oud 11 oktober 2003, 23:37   #58
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U kent duidelijk nog niet eens het verschil tussen Vlamingen (inwoners van West- en Oost-Vlaanderen, waaronder Brel zelf) en flaminganten (die kwibussen die je hier zoveel tegenkomt).
Elke Vlaming die opkomt voor zijn taal en cultuur is een extremist in jouw ogen. Hoe benoem je dan de Fransen die met vrachtwagens vol Franse literatuur in de Afrikaanse savanne rondrijden?
Ben je echt voorzitter van een politieke partij?
Arm België....
8)
Oud 12 oktober 2003, 00:06   #59
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Elke Vlaming die opkomt voor zijn taal en cultuur is een extremist in jouw ogen
De Nederlandse taal & cultuur zijn niet in gevaar. Ik heb niets tegen mensen die boeken of gedichten schrijven; ik heb iets tegen de fascisten die er bloed/bodem connotaties mee verstrengelen.
Oud 12 oktober 2003, 00:09   #60
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Ja? Is dat zo? Heeft Leopold III het Belgisch leger ingezet aan Duitse zijde? Opgeroepen tot collaboratie? Zoals Quisling in Noorwegen of dezelfde rol vervuld als Victor-Emmanuel in Italie?
Oh, hij wou het maar w�*t graag hoor. Vergeet niet dat hij tot tweemaal toe naar Hitler trok om, steeds kruiperiger, te smeken om als vol te worden aanzien en terug wat macht te krijgen.
Leopold III gaf in zijn "Politiek Testament" duidelijk aan wat hij van de parlementaire democratie vond en zag er geen graten in van de Duitse bezetting en de afwezigheid van de regering te profiteren om zijn absolutistische plannetjes te verwezelijken.
Allemaal gezever. Degrelle heeft beweerd dat zijn Legion Wallonie de steun van het Hof had, wat achteraf als een leugen ontmaskerd is. En de parlementaire democratieen van de jaren '30 waren nu ook niet je-dat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be