Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2003, 20:20   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ah, nu komen we op een interessant punt !
Het interessante punt van de hele discussie is of de Belgische federale overheden blijkbaar de taalgelijkheid in eigen land niet respecteren. Daar draait het hier om. Blijkbaar vindt u het maar normaal dat heel veel websites van allerlei federale diensten enkel in het Frans en Nederlands te bekijken zijn, of een heel afgeslankte Duitse versie aanbieden.

Nu begrijp ik zo stilaan waarom de BUB geen Duitstalige leden heeft...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2003, 20:43   #42
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Ah, nu komen we op een interessant punt !
Het interessante punt van de hele discussie is of de Belgische federale overheden blijkbaar de taalgelijkheid in eigen land niet respecteren. Daar draait het hier om. Blijkbaar vindt u het maar normaal dat heel veel websites van allerlei federale diensten enkel in het Frans en Nederlands te bekijken zijn, of een heel afgeslankte Duitse versie aanbieden.

Nu begrijp ik zo stilaan waarom de BUB geen Duitstalige leden heeft...
Mooi geprobeerd, Van den Berghe. Maar vragen ontwijken is niet uw sterkste punt blijkbaar. Waarom moet het Duits in België op dezelfde hoogte staan als het Nederlands en het Frans? Hebt u daar een persoonlijk belang bij? Waarom protesteert u dan niet tegen de Hollandse politiek die het Fries TOTAAL negeert? Want u bent toch liever Nederlander dan Belg, niet?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2003, 20:55   #43
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Hans,

Tot nader order is Duits een officiële landstaal in België.
Me dunkt dat dan ook alle staatspublicaties in de drie officiële landstalen dienen uitgebracht te worden, zonder de inhoud te veranderen.
Dus zit er inderdaad momenteel iets grondig mis, wanneer het Duits stiefmoederlijk behandeld zou worden.

En dan denk ik dat het een plicht is voor een Belgisch gezinde partij om daar melding over te maken en een klacht daartegen in te dienen.
Als jullie het niet doen, dan doe ik het.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2003, 20:59   #44
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

U doet maar.

En Jan Van den Berghe zal in Nederland een klacht gaan indienen tegen de Nederlandse staat, of zal zijn vriend Dimitri daarvoor inschakelen.

Het Duits heeft reeds een zeer goed statuut in België voor amper 70.000 mensen.

Die dan misschien ook direct een klacht in tegen de niet-erkenning van het Turks en het Arabisch !
Oud 12 oktober 2003, 21:05   #45
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Hans,

Ik begrijp uw reactie niet.
U bent toch voorzitter van de meest Belgicistische partij, momenteel beschikbaar, niet?
Waarom erkent U dan niet dat, wanneer de burgerrechten van een grondwettelijk erkende minderheid in België worden geschonden, het vooral de BUB zou moeten zijn, die daar tegen in het geweer zou moeten komen?
Of is dit eveneens regionaal-nationalisme, misschien?
Nee Hans, ik denk eerlijk gezegd dat U hier de bal compleet mis slaat.

Oud 12 oktober 2003, 21:09   #46
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Rudy, heb je dan niet door dat heel deze discussie is opgezet door flaminganten waarbij zij de Duitstaligen willen opzetten tegen de rest van de Belgen? De Duitstaligen zelf hebben niet eens om al die bevoegdheden gevraagd en vinden het vandaag ook meer dan goed zo. Voor hen had de loutere erkenning van hun in se regionale taal ruimschoots volstaan.

Waarom dan moeilijk doen? Als er iemand een klacht dient neer te leggen, moet dat misschien een Duitstalige zijn, niet? Of gaan de flaminganten bepalen wat de Duitstaligen mogen en niet mogen?

Jij trapt hier in de val van de flaminganten. Wel, wij niet. Zie je wel dat je in de verkeerde partij zit?
Oud 12 oktober 2003, 21:11   #47
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rudy, heb je dan niet door dat heel deze discussie is opgezet door flaminganten waarbij zij de Duitstaligen willen opzetten tegen de rest van de Belgen? De Duitstaligen zelf hebben niet eens om al die bevoegdheden gevraagd en vinden het vandaag ook meer dan goed zo. Voor hen had de loutere erkenning van hun in se regionale taal ruimschoots volstaan.

Waarom dan moeilijk doen? Als er iemand een klacht dient neer te leggen, moet dat misschien een Duitstalige zijn, niet? Of gaan de flaminganten bepalen wat de Duitstaligen mogen en niet mogen?

Jij trapt hier in de val van de flaminganten. Wel, wij niet. Zie je wel dat je in de verkeerde partij zit?
Kijkt u niet te veel naar de X-Files?
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2003, 21:12   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi geprobeerd, Van den Berghe. Maar vragen ontwijken is niet uw sterkste punt blijkbaar. Waarom moet het Duits in België op dezelfde hoogte staan als het Nederlands en het Frans? Hebt u daar een persoonlijk belang bij? Waarom protesteert u dan niet tegen de Hollandse politiek die het Fries TOTAAL negeert? Want u bent toch liever Nederlander dan Belg, niet?
Bij mijn weten probeert u van het onderwerp af te wijken. Het gaat hier immers de toepassing van de taalwetgeving.

In België staat het Nederlands, Frans en Duits op dezelfde hoogte. Alle drie zijn landstalen. Bijgevolg moeten ze door de federale diensten gebruikt worden. Federale diensten die een webstek hebben die enkel in het Nederlands en Frans is of eentje met slechts een Duitse inleding treden de taalwetgeving met voeten.

Daar gaat het in deze discussie over.

Al de rest is naast de zaak. Zoals trouwens al eerder gezegd, heb ik het Nederlands taalbeleid tegenover het Fries nooit als voorbeeld genomen. Ik verwijs nogmaals - u negeert het nogmaals - naar het door mij aangehaalde voorbeeld hoe de Finse staat om haar Zweedse minderheid omgaat. Daar gaat men zelfs zover bepaalde gebieden een volledig autonoom statuut te geven, met volledige eigen bevoegdheden.
Oud 12 oktober 2003, 21:13   #49
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik zou graag eens weten wat het standpunt van Van den Berghe is over het Fries in Nederland. En over het Grieks, het Portugees en het Fins in de EU?

Is daar dan ook geen probleem?

Of is het gewoon om hier in België wat herrie te komen schoppen dat je zo moeilijk doet?
Oud 12 oktober 2003, 21:14   #50
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bij mijn weten probeert u van het onderwerp af te wijken. Het gaat hier immers de toepassing van de taalwetgeving.

In België staat het Nederlands, Frans en Duits op dezelfde hoogte. Alle drie zijn landstalen. Bijgevolg moeten ze door de federale diensten gebruikt worden. Federale diensten die een webstek hebben die enkel in het Nederlands en Frans is of eentje met slechts een Duitse inleding treden de taalwetgeving met voeten.

Daar gaat het in deze discussie over.

Al de rest is naast de zaak. Zoals trouwens al eerder gezegd, heb ik het Nederlands taalbeleid tegenover het Fries nooit als voorbeeld genomen. Ik verwijs nogmaals - u negeert het nogmaals - naar het door mij aangehaalde voorbeeld hoe de Finse staat om haar Zweedse minderheid omgaat. Daar gaat men zelfs zover bepaalde gebieden een volledig autonoom statuut te geven, met volledige eigen bevoegdheden.
Ja, maar ik neem nu het Fries als voorbeeld.

Wat kan u rond de pot draaien zeg !
Oud 12 oktober 2003, 21:14   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor hen had de loutere erkenning van hun in se regionale taal ruimschoots volstaan.
O ja? Heb u het dan aan hen gevraagd? Waar zijn dan de resultaten van die volksraadpleging?
Oud 12 oktober 2003, 21:17   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neen, helemaal niet rond de pot draaien. Zoals eerder gezegd (en bij deze nogmaals herhaald) is het vroegere Nederlands taalbeleid tegenover het Fries niet het mooiste voorbeeld bij uitstek. Men neemt ook Frankrijk niet als voorbeeld...

Heel de discussie gaat trouwens over de vraag of federale diensten de taalgelijkheid moeten respecteren. Welnu, het antwoord van de belgicisten zou op die vraag een volmondig "ja" moeten zijn. Dat het niet over uw lippen komt, bewijst dat men die gelijkheid helemaal niet voorstaat. In het diepst van de blubbergedachten zou men ongetwijfeld die Duitstaligen volledig willen verfransen. Dan zijn ze van die "langue des boches" af.
Oud 12 oktober 2003, 21:18   #53
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Dat is vooral een probleem voor u. Er is er nooit één geweest om de bestaande toestand te wijzigen in 1982. Ik ben wel nooit Duits-nationalisten tegengekomen in de oostkantons. Dus zo erg zal het wel niet geweest zijn.

Maar dat is het verleden. Ze hebben nu hun bescherming en ze klagen niet, tenzij Lambertz, maar dat is een polticus die zijn macht wil vergroten (hoe zou je zelf zijn?).

Maar je hebt nog steeds niet op mijn vraag geantwoord. Te moeilijk?
Oud 12 oktober 2003, 21:19   #54
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:

Waarom zou ik in een val trappen? Ik denk dat respect voor het gebruik van de drie officiële landstalen een fundamenteel en grondwettelijk recht is. Ik ben Belgicist en vind dit belangrijk! Dat staat toch los van de partij waar ik lid van ben, dacht ik.

U hebt ook geen gelijk wat de indiener van de klacht betreft: Elke Belg mag daar klacht voor indienen, ongeacht zijn moedertaal...

Oud 12 oktober 2003, 21:21   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou graag eens weten wat het standpunt van Van den Berghe is over het Fries in Nederland. En over het Grieks, het Portugees en het Fins in de EU?

Ja, natuurlijk.

Maar het onderwerp gaat hier over de taalgelijkheid in België. U probeert voortdurend de hete aardappel voor u uit te schuiven door over andere zaken te beginnen. Samenvattend kunnen we zeggen dat de BUB van mening is - toch hun Opperblubber - dat de status van het Duits in België herbesproken moet worden. Een regionale status volstaat, waardoor bijgevolg een aantal federale diensten nog slechts in het Nederlands en Frans zouden functioneren.

Maar dat is tot op heden niet zo: Duits is een van de drie landstalen van de Belgische staat. Bijgevolg moeten de staatsdiensten hun diensten ook in de drie talen aanbieden. Een webstek van die diensten moeten dan ook in de drie talen. Blijkbaar is het bijzonder moeilijk om dit over de lippen te krijgen. Wel veel lullen over de "eenheid der Belgen", maar het tegelijkertijd maar normaal vinden dat het Duits geminoriseerd wordt door bepaalde overheidsdiensten. Niet echt geloofwaardig dus.
Oud 12 oktober 2003, 21:21   #56
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Neen, helemaal niet rond de pot draaien. Zoals eerder gezegd (en bij deze nogmaals herhaald) is het vroegere Nederlands taalbeleid tegenover het Fries niet het mooiste voorbeeld bij uitstek. Men neemt ook Frankrijk niet als voorbeeld...

Heel de discussie gaat trouwens over de vraag of federale diensten de taalgelijkheid moeten respecteren. Welnu, het antwoord van de belgicisten zou op die vraag een volmondig "ja" moeten zijn. Dat het niet over uw lippen komt, bewijst dat men die gelijkheid helemaal niet voorstaat. In het diepst van de blubbergedachten zou men ongetwijfeld die Duitstaligen volledig willen verfransen. Dan zijn ze van die "langue des boches" af.
Dus u vindt ook dat het Fries op gelijke voet met het Nederlands moet staan of heb ik het verkeerd voor? Waarschijnlijk vindt u het Fries maar een minderwaardig taaltje dat geen bescherming verdient. Ik had van u ook niks anders verwacht, hoor. Dat zou nochtans JOUW strijd moeten zijn, niet de mijne.

Duits in België kan ook jouw strijd niet zijn want je wil een onafhankelijk Vlaanderen. En de oostkantons liggen daar buiten. Waar bemoei je je dan eigenlijk mee?
Oud 12 oktober 2003, 21:24   #57
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ja, natuurlijk.

Maar het onderwerp gaat hier over de taalgelijkheid in België. U probeert voortdurend de hete aardappel voor u uit te schuiven door over andere zaken te beginnen. Samenvattend kunnen we zeggen dat de BUB van mening is - toch hun Opperblubber - dat de status van het Duits in België herbesproken moet worden. Een regionale status volstaat, waardoor bijgevolg een aantal federale diensten nog slechts in het Nederlands en Frans zouden functioneren.

Maar dat is tot op heden niet zo: Duits is een van de drie landstalen van de Belgische staat. Bijgevolg moeten de staatsdiensten hun diensten ook in de drie talen aanbieden. Een webstek van die diensten moeten dan ook in de drie talen. Blijkbaar is het bijzonder moeilijk om dit over de lippen te krijgen. Wel veel lullen over de "eenheid der Belgen", maar het tegelijkertijd maar normaal vinden dat het Duits geminoriseerd wordt door bepaalde overheidsdiensten. Niet echt geloofwaardig dus.
Vanwaar uw plotse interesse voor het respect van de Belgische grondwet?

Als we die consequent doorvoeren (zoals Bourgeois dat wil) dan bestaan er in dit land geen gewesten meer, maar keren we terug naar de unitaire staat: artikel 10, weet u wel.
Oud 12 oktober 2003, 21:24   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben nu hun bescherming en ze klagen niet, tenzij Lambertz, maar dat is een polticus die zijn macht wil vergroten (hoe zou je zelf zijn?).
Lambertz werd door de Duitstaligen verkozen. Bijgevolg stemmen ze in met wat Lambertz voorstaat. Mochten dat niet het geval zijn, dan kunnen ze hem nog altijd wegstemmen.
Oud 12 oktober 2003, 21:26   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwaar uw plotse interesse voor het respect van de Belgische grondwet?
Kom eens tot de kern van de zaak i.p.v. voortdurend proberen af te wijken.

Staat u als belgicist de grondwettelijke taalgelijkheid voor? Daar gaat het hier immers over. Zo ja, dan moeten webstekken van federale overheidsdiensten ook in de drie landstalen. Zo neen, dan treedt u zelf de grondwet van de door u zo geroemde staat met voeten.
Oud 12 oktober 2003, 21:27   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als we die consequent doorvoeren (zoals Bourgeois dat wil) dan bestaan er in dit land geen gewesten meer, maar keren we terug naar de unitaire staat: artikel 10, weet u wel.
Op deze nonsens kunnen we heel kort zijn: de gewesten en gemeenschappen staan ingeschreven in de grondwet. Een volledige toepassing van de grondwet bevestigt juist de federale structuur.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be