Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Een vierde gewest Oost-België?
Voor 13 54,17%
Tegen 7 29,17%
Neutraal / Geen idee 4 16,67%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2003, 17:44   #41
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Wat ik mij al lang afvraag. Waarom komt die Hollander hier zoveel neerpennen? Is de Hollandse politiek dan zo saai ? Het zou mij geen reet uitmaken wat de hollandse of de luxemburgse politiek betreft als er geen verband bestaat met België. Ik ga mij toch ook geen zorgen maken over de reger Potter 2 of een of ander Friese minderheid in Nederland.

Meschien dat Dimitri dit zelf kan expliqueren ?
Meschien omdat 'die Hollander' het volste recht heeft om zich op dit politiek forum met onze zaken te komen bemoeien?
Oud 15 oktober 2003, 17:46   #42
Juju_La_Terreure
Partijlid

Juju_La_Terreure's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Wat ik mij al lang afvraag. Waarom komt die Hollander hier zoveel neerpennen? Is de Hollandse politiek dan zo saai ? Het zou mij geen reet uitmaken wat de hollandse of de luxemburgse politiek betreft als er geen verband bestaat met België. Ik ga mij toch ook geen zorgen maken over de reger Potter 2 of een of ander Friese minderheid in Nederland.

Meschien omdat 'die Hollander' het volste recht heeft om zich op dit politiek forum met onze zaken te komen bemoeien?
Wie ben ik om het hem af te nemen als het hem gelukkig maakt ?

Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 17:55   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar zeg je zowat, Juju!!!

Iedereen heeft inderdaad recht op geluk.

Waarom zou dat anders zijn voor een 'Hollander' en zijn Vlaamse familie.
Oud 15 oktober 2003, 18:01   #44
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de taalkundige wereld bestaan twee strekkingen over het Vlaams. De ene strekking zegt dat Vlaams niet meer of minder dan een variant is van het Nederlands. De andere strekking zegt dat Vlaams best als een aparte taal mag worden beschouwd.
Vlaams als een aparte taal? Kom zeg, zijn Amerikaans, Schots, Quibecois, Afrikaans Frans, Oostenrijks, Beiers en wat weet ik nog meer aparte talen? Zijn het Surinaams en het Antilliaans dat?

Citaat:
· Er bestaan tegenwoordig zeer grote verschillen tussen het Vlaams en het Nederlands (of het Nederlands in Vlaanderen en het Nederlands in Nederland, zo u wil). Dit komt tegenwoordig zelfs tot uiting in de basiswoordenschat (living, hof, koer, fruitsap, wisselstukken, ... om maar enkele woorden te noemen). Een Nederlander heeft het niet gemakkelijk om een normaal Vlaams (dus geen dialect) gesprek goed te volgen. Omgekeerd is makkelijker, maar dat is eerder te wijten aan het grote taalkundige aanpassingsvermogen van de Vlaming.
Ik woon alles opgeteld al drie jaar in Nederland, en heb niet of nauwelijks problemen om een gesprek te voeren, en hetzelfde geldt voor mijn talrijke Vlaamse collega's hier. Als er mensen zijn die me niet begrijpen, dan zijn het vaak buitenlanders (migranten, Surinamers, Antillianen) of mensen wiens wereld niet verder reikt dan de schaduw van de kerktoren. Mijn grootmoeder begrijpt geen West-Vlaams, maar is dat daarom een aparte taal? Trouwens, als u de taalkundige grens op de landsgrens gaat leggen, dan zit u met een groot probleem. Dan spreken Maastrichtenaars plots Nederlands en dezelfde taal als de Groningers, terwijl Hasselaars plots Vlaams gaan spreken en tot dezelfde groep als de Ieperlingen gaan behoren! De Hulstenaars, op 10km van mijn geboorteplaats, spreken exact hetzelfde dialect als ons -overgang tussen Vlaams en Brabants-, maar spreken door één idiote beslissing plots een ander koeterwaals! Kom zeg, we doen allemaal meewarig over de overdreven ijver van de ex-Joegoslaven om hun eigen taal te creëren (de Kroaten creëerden daarvoor zelfs nieuwe woorden), terwijl de rest van de wereld het bij Servo-Kroatisch houdt... Wel, de verschillen tussen pakweg Bosnisch en Montenegrijns zijn, het alfabet even buiten beschouwing gelaten, groter dan tussen 'Nederlands' en 'Vlaams'. Kortzichtigheid is in de mode!

Citaat:
· Ook in de media is men zich terdege bewust van de steeds groter wordende verschillen. Zo worden Vlaamse series steevast op de Nederlandse televisie ondertiteld en vice versa.
Dat heeft niets met aparte talen te maken, laat staan met bewustzijn, maar met een serieuze onderschatting -verkleutering zo u wil- van het kijkerspubliek. Van ruim 99% van de 'onbegrijpbare' Nederlandse woorden is de betekenis perfect af te leiden uit de context. Het is toegenwoordig al zo dat het over-acted 'schoon Vlaams' ondertiteld wordt, terwijl dat voor een Groningse boer niet gebeurt, begrijpe wie kan. Kortzichtigheid, nogmaals.

Citaat:
Grote bedrijven vragen vaak zowel een Vlaamse als Nederlandse versie van een tekst. Bovendien merken we steeds meer dat Nederlandse klanten een door een Vlaming geschreven tekst niet aanvaarden. De syntax en woordenschat van de Vlaamse tekst wijkt immers sterk af van eenzelfde Nederlandse tekst. Wie niet inziet dat Vlaams en Nederlands wel degelijk grondig verschillen heeft totaal geen besef van de hedendaagse taalkundige realiteit en houdt zich bijgevolg beter buiten enige discussie hieromtrent. Sommigen zeggen dat het belachelijk is een taal te verdedigen die slechts zes miljoen sprekers telt. Dit is een verwerpbaar argument. Wat moeten we dan doen met het Tsjechisch, Slovaaks, Fins, Luxemburgs, Catalaans, Baskisch, ... die door minder dan zes miljoen mensen worden gesproken?
Ik werk in de academische wereld, en ik weet best waarover ik spreek. Hier loopt er niemand rond die vindt dat ik een andere taal spreek en of schrijf. Af en toe gebruik ik een Zuidelijke uitdrukking of zinswending, maar daar doet niemand moeilijk over. Kortzichtigheid, moet ik het nog herhalen?

Citaat:
Als u zegt dat u "Dutch", "néerlandais", "Niederländisch" of "holandés" spreekt, waar denkt men dan dat u vandaan komt? Een doordenkertje voor sommigen, vrees ik.
De mensen waartegen ik dat zeg, horen aan mijn accent dat ik Vlaming ben, en ruim 90% weet overigens dat in Vlaanderen Nederlands gesproken wordt. Geen kortzichtigheid dus... In het Spaans spreek ik trouwens 'neerlandés'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 18:50   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Het duits word zodanig stiefmoederlijk behandeld dat de post zelfs postkaarten in het duits , kaarten voor adreswijziging en dergelijke in het duits druk .
Zo stiefmoederlijk dat de webstek van hun filatelistische dienst alleen maar in het Nederlands, Frans en Engels is...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 18:51   #46
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
__________________________________________________ __________

Weg met de nutteloze 150 regel.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 18:52   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
btw , bon , het kkan zijn dat af en toe de Duitstaligen over het hoofd gezien worden . Maar , nogmaals , steeds meer verschijnen postzegels in belgië met het opschrift BELGIË-BELGIQUE-BELGIEN . WAT VOLGENS MIJ TOCH WEL DUID OP EEN VERBETERING !!!!!!!!!
Steeds meer? Hoeveel postzegels verschenen er afgelopen twee jaar met een drietalig opschrift?

Hierbij alvast de bron (kies filatelie en de rest wijst zichzelf uit):

http://nl.philately.post.be/NL/default.asp
Oud 15 oktober 2003, 18:53   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Uw kinderachtige manieren zullen er niet voor zorgen dat de moderatoren de spelregels aanpassen. Leer op een volwassen manier omgaan met regels.
Oud 15 oktober 2003, 18:57   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Ik weet alleszins dat de eerste tweetalige scholen in de Franstalige Gemeenschap zijn opgericht ...
Reeds eerder heb ik de opperblubber op die fout gewezen, maar ik zie dat ze nogmaals opduikt. In de Franse Gemeenschap werden er geen tweetalige scholen opgericht. Wel werd er vorig schooljaar een proefproject opgezet waarbij men scholen met een taalbad heeft opgericht. In die scholen gebeuren niet alleen de lessen in het Nederlands, maar ook worden leerlingen aangespoord ook buiten de lessen die taal te gebruiken. Tevens moeten de leraren het Nederlands in al hun contacten met de leerlingen gebruiken. Naargelang de jaren worden een aantal vakken nog in het Frans gegeven. Het is evenwel duidelijk dat het hier niet gaat om echte tweetalige scholen. Nergens staat dat trouwens in de decreten van de Franse Gemeenschap (men spreekt over "écoles d'immersion", wat heel wat anders is dan "écoles bilingues").
Oud 15 oktober 2003, 18:59   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de taalkundige wereld bestaan twee strekkingen over het Vlaams. De ene strekking zegt dat Vlaams niet meer of minder dan een variant is van het Nederlands. De andere strekking zegt dat Vlaams best als een aparte taal mag worden beschouwd.
Laat ik u al maar onmiddellijk uit uw waanbeelden bevrijden: in de taalkundige wereld is er algemene unanimiteit over de eenheid van de Nederlands, ongeacht of die nu in Vlaanderen of in Nederland wordt gesproken.

U mag mij eens een taalkundige met naam en faam aanhalen die beweert dat er zoiets als een "Vlaamse taal" zou bestaan.
Oud 15 oktober 2003, 19:06   #51
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Uw kinderachtige manieren zullen er niet voor zorgen dat de moderatoren de spelregels aanpassen. Leer op een volwassen manier omgaan met regels.

Dat zijn ook geen 150 tekens, meneer de moraalridder.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 19:10   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
· Er bestaan tegenwoordig zeer grote verschillen tussen het Vlaams en het Nederlands (of het Nederlands in Vlaanderen en het Nederlands in Nederland, zo u wil). Dit komt tegenwoordig zelfs tot uiting in de basiswoordenschat (living, hof, koer, fruitsap, wisselstukken, ... om maar enkele woorden te noemen). Een Nederlander heeft het niet gemakkelijk om een normaal Vlaams (dus geen dialect) gesprek goed te volgen. Omgekeerd is makkelijker, maar dat is eerder te wijten aan het grote taalkundige aanpassingsvermogen van de Vlaming.
Zeer grote verschillen? Maar jongen toch, u weet duidelijk niet waarover u praat. De verschillen tussen het AN dat in Nederland en de standaardtaal die in Vlaanderen wordt gesproken, zijn eerder miniem en oppervlakkig te noemen. Het Standaardduits dat in Oostenrijk wordt gehoord, verschilt aanzienlijker van het Duitse Duits, dan het Nederlands in Vlaanderen en in Nederland.

Een Nederlander heeft geen enkele moeite om een gesprek tussen Vlamingen te volgen... als die natuurlijk het AN spreken (en geen dialect).

Er zijn een aantal woorden die een Nederlander nooit in de mond zou nemen, maar dat betekent nog niet dat hij die niet begrijpt. Een Duitser weet heel goed wat een Oostenrijker bedoelt wanneer die over "Lungenbraten" spreekt, maar zelf zal hij dat woord nooit gebruiken. Dat heet regionale verscheidenheid, en ondergraaft op geen enkele manier de eenheid van een standaardtaal.
Oud 15 oktober 2003, 19:11   #53
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Dat zijn ook geen 150 tekens, meneer de moraalridder.
Aangezien wij Flaminganten alles willen splitsen, dienen wij maar 75 tekens te gebruiken.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 19:12   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De syntax en woordenschat van de Vlaamse tekst wijkt immers sterk af van eenzelfde Nederlandse tekst.
Aha, de "syntax" zou afwijken... Ja, in de ANS staat er een welbepaald verschil opgetekend, maar daar houdt het ook mij op. Aan welke verschillen in zinsbouw had u zoal gedacht?

Woordenschat? Ach, die zijn eerder beperkt te noemen. Over een sterke afwijking kan men echt niet spreken.
Oud 15 oktober 2003, 19:14   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommigen zeggen dat het belachelijk is een taal te verdedigen die slechts zes miljoen sprekers telt. Dit is een verwerpbaar argument. Wat moeten we dan doen met het Tsjechisch, Slovaaks, Fins, Luxemburgs, Catalaans, Baskisch, ... die door minder dan zes miljoen mensen worden gesproken?
Wie moge dat dan wel zeggen, beste vriend? Ik in ieder geval niet.
Oud 15 oktober 2003, 19:17   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u zegt dat u "Dutch", "néerlandais", "Niederländisch" of "holandés" spreekt, waar denkt men dan dat u vandaan komt? Een doordenkertje voor sommigen, vrees ik.
En als een Oostenrijker zegt dat hij "Deutsch" spreekt? Of een Liechtensteinse staatsburger? Of een Tiroler in Südtirol? Of een inwoner van Aland (100% Zweedstalig, maar behorend tot Finland)?
Oud 15 oktober 2003, 19:38   #57
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Vlaams
Wat spreek jij dan precies, Vlaams of Limburgs? En wil jij hier komen beweren dat de Limburgers aan de andere kant van de Maas een andere taal spreken, nl. 'Hollands', terwijl iemand uit West-Vlaanderen dezelfde taal spreekt als jij in Lanaken?
Ik ken op de universiteit iemand die in Susteren woont, en die spreekt in zijn eigen dialect met mensen van zowel Maaseik als Tudderen (Duitsland). En dan gaat uitgerekend iemand zoals jij, die pal aan de Nederlandse grens woont, vertellen dat er een verschil is tussen 'Vlaams' en 'Hollands'. Ik denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat jij een ongelooflijke hekel hebt aan 'Hollanders', vanwege alle 'Hollanders' (vrnl. Nederlandse Limburgers) die in Lanaken wonen.

Citaat:
Waar kan ik wetenschappelijke publicaties vinden die de tweede strekking onderbouwen. Of gaat het hier om de strekking 'Juju_La_Terreure'?

Citaat:
Er bestaan tegenwoordig zeer grote verschillen tussen het Vlaams en het Nederlands (of het Nederlands in Vlaanderen en het Nederlands in Nederland, zo u wil). Dit komt tegenwoordig zelfs tot uiting in de basiswoordenschat (living, hof, koer, fruitsap, wisselstukken, ... om maar enkele woorden te noemen). Een Nederlander heeft het niet gemakkelijk om een normaal Vlaams (dus geen dialect) gesprek goed te volgen. Omgekeerd is makkelijker, maar dat is eerder te wijten aan het grote taalkundige aanpassingsvermogen van de Vlaming.
Waarom heb ik dan zo weinig problemen met 'Vlaams'? Ik kan alle programma's van de VRT probleemloos volgen, ook de dramaseries. Alleen voor dialecten als West-Vlaams of Antwerps heb ik wel ondertiteling nodig, maar dat geldt eveneens voor bepaalde dialecten in Nederland.

Citaat:
Ook in de media is men zich terdege bewust van de steeds groter wordende verschillen. Zo worden Vlaamse series steevast op de Nederlandse televisie ondertiteld en vice versa.
Die ondertiteling is nodig voor die woorden of uitdrukkingen die voor Nederlanders een probleem kunnen vormen. Want in principe hoeven Vlamingen niet ondertiteld te worden.

Citaat:
Grote bedrijven vragen vaak zowel een Vlaamse als Nederlandse versie van een tekst. Bovendien merken we steeds meer dat Nederlandse klanten een door een Vlaming geschreven tekst niet aanvaarden. De syntax en woordenschat van de Vlaamse tekst wijkt immers sterk af van eenzelfde Nederlandse tekst.
Heb je een concreet voorbeeld van een tekst? Ik heb namelijk nog nooit problemen gehad met Vlaamse teksten.

Citaat:
In Duitsland vraagt men in ieder geval of je uit Vlaanderen of Nederland komt. Ik heb dat zelf ook al een aantal keer meegemaakt. In Parijs is me dat ook al eens gebeurd. En ook in Schotland is het bekend dat er in Vlaanderen Nederlands gesproken wordt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 20:12   #58
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wat ik mij al lang afvraag. Waarom komt die Hollander hier zoveel neerpennen? Is de Hollandse politiek dan zo saai ? Het zou mij geen reet uitmaken wat de hollandse of de luxemburgse politiek betreft als er geen verband bestaat met België. Ik ga mij toch ook geen zorgen maken over de regering Potter 2 of een of ander Friese minderheid in Nederland.

Om het bewijs te leveren dat jouw theorietjes niet kloppen.

Ik ben gewoon geïnteresseerd, da's alles. En nee, de Nederlandse politiek is niet saai.
Oud 15 oktober 2003, 20:24   #59
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wie ben ik om het hem af te nemen als het hem gelukkig maakt ?
Intens gelukkig.

Naja, het schijnt dat geluk in kleine dingen schuilt.
Oud 15 oktober 2003, 21:36   #60
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik ben gewoon geïnteresseerd, da's alles. En nee, de Nederlandse politiek is niet saai.
Tja, ik kan dat wel begrijpen hoor. Als ik een Fransman was en ik wou Wallonië annexeren, ik zou ook op Waalse fora de splitsing van België propageren...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be