Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2006, 13:12   #41
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
inderdaad. Nederlands en Engels.
Geen esperanto?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 13:13   #42
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Dat is een conclusie die jij er uit trekt.

Het is helemaal niet zo dat wanneer in een land 2 of meer dominante cultuurstromingen aanwezig zijn dat er geen gemeenschappelijk natiegevoel bij de bevolking zou kunnen zijn.
het lijkt mij wel een feit te zijn dat franstaligen amper nederlandstalige kranten lezen en omgekeerd.

de berichtgeving is soms verschillend.

franstaligen kijken zelden naar nederlandstalige televisie en omgekeerd.

in feite leven deze twee groepen grotendeels naast elkaar.

Betekent dit per definitie dat men zich geen 'belg' kan voelen? neen.. maar de kansen verkleinen wel... want wat is een Belg als men naast elkaar leeft: een andere taal, andere media, ander politiek landschap etc..

toch triest: zelfs bij de verkiezing van "de grootste Belg" slaagde men er niet in van dat over de interne grenzen heen te organiseren.. Ik vond dat heel merkwaardig.. een "Vlaamse Grootste Belg" en een "Franse Grootste Belg", tja...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 13:39   #43
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Dat is een conclusie die jij er uit trekt.

Het is helemaal niet zo dat wanneer in een land 2 of meer dominante cultuurstromingen aanwezig zijn dat er geen gemeenschappelijk natiegevoel bij de bevolking zou kunnen zijn.
vraag doorsnee vlamingen naar bekende walen en ze kunnen er wellicht vijf opnoemen. Waarvan drie politiekers waar ze niks van moeten hebben. Vraag doorsnee vlaming naar een tv programma op den rtbf, hij zal u verstomd aankijken. En de affiche van Charleroi waar 'overwegend in Wallonië populaire groepen zijn' zegt wel genoeg over het belgië - één fabeltje.
De realiteit spreekt la belgique en de fans tegen.
Oud 2 oktober 2006, 13:40   #44
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Geen esperanto?
ah godverdoemme hoe kan ik da vergeten

kijk eens aan ik ben drietalig, een goede belg
Oud 2 oktober 2006, 14:37   #45
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dan stel ik voor dat we dat Fransonkundig onverdraagzaam Vlaanderen laten vallen. Zij zijn het niet waardig om in ons mooi meertalig verdraagzaam België te wonen.
Vlaanderen afstoten van België, nu! Zij zijn een schande voor ons Belgisch paradijs.
Een mug doden met een kanonsbal of het kind met het badwater weggooien?

Nee, gewoon een actieve tweetaligheidspolitiek voeren.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 14:46   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nederlands en Esperanto.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 15:10   #47
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

Vlaanderen verfransen dus...
Oud 2 oktober 2006, 15:20   #48
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Dan hebt u m.i. een zeer selectieve populatie. In het Brusselse professionele milieu spreken een (groeiend) gedeelte van de franstaligen ook Nederlands. Het is nog altijd een minderheid maar hun aantal neemt wel toe denk ik.

In Wallonië daarentegen is het quasi onmogelijk iemand te vinden die Nederlands spreekt.
dat ik de talenkennis van kenissen niet als representatief moet nemen voor alle franstaligen klopt.

het zijn voornamelijk jongere mensen. zij zien allemaal het belang in van talenkennis. ze kunnen allemaal een mondje nederlands als engels, sommigen nog vlot spaans. ik denk dat er een groeiend besef is over het belang van talen (europa zet hier ook druk op) en dat dit zich vertaalt in de talenkennis van de jongere generatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 16:56   #49
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht

zeg Hans1, zie ik dat goed? zijn zelfs niet alle affiches van de BUB tweetalig? (over Duits niet gesproken)

da's wel zelf niet het goede voorbeeld geven hé..

http://www.belgischeunie.be/nl/homenl.php

Oud 2 oktober 2006, 16:57   #50
vulpes
Gouverneur

Standaard

oops de foto is een beetje groot uitgevallen.. iemand een idee hoe te verkleinen?
Oud 2 oktober 2006, 17:00   #51
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
oops de foto is een beetje groot uitgevallen.. iemand een idee hoe te verkleinen?
Post snel nog 10 berichten dat we op pagina 4 van de draad zitten, en het probleem is opgelost.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 17:47   #52
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
hoeveel vlamingen spreken deftig frans? we moeten echt niet denken dat we het zoveel beter doen dan onze tegenhangers.
En hoeveel Vlamingen die in Wallonië of Brussel wonen spreken geen of slecht Frans? Daar gaat het om. Dat iemand in Mons geen Nederlands kan of iemand uit Brugge geen Frans kan ik perfect begrijpen, maar dat men met moeite de taal kan van de streek waar men woont is wel iets anders.

Het getuigt gewoon van elementair respect dat men de taal leert van de streek waar men woont, vooral als men ook met de "inboorlingen" in contact komt. Dat iemand die net is buitengepest uit Kosovo geen Nederlands kan begrijp ik perfect, maar die situatie in de rand is een gans andere zaak.

Zoals Leterme het zegt willen ze niet of kunnen ze niet. Als ze het niet willen hoeven ze zich niet aangesproken te voelen als Leterme zo'n uitspraak doet. Maar het is natuurlijk gemakkelijker om iemand voor extremist uit te maken dan toe te geven dat je gewoon geen Nederlands wil leren.

Ik begrijp echt niet wat mensen zoals Axelle Red of Vera Dua te winnen hebben bij het blijven minimaliseren van die zaken. Volgens mij heeft dit helemaal niets te maken met communautaire kwesties maar mensen die een zekere profileringsdrang hebben en het eens dik in de verf willen zetten dat ze zogezegd progressief en verdraagzaam zijn. Maar dat zijn ze natuurlijk niet, anders deden ze wel iets anders dan wat populistisch gezwam te bazuinen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 18:37   #53
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
Ik begrijp echt niet wat mensen zoals Axelle Red of Vera Dua te winnen hebben bij het blijven minimaliseren van die zaken. Volgens mij heeft dit helemaal niets te maken met communautaire kwesties maar mensen die een zekere profileringsdrang hebben en het eens dik in de verf willen zetten dat ze zogezegd progressief en verdraagzaam zijn. Maar dat zijn ze natuurlijk niet, anders deden ze wel iets anders dan wat populistisch gezwam te bazuinen.
Dit is in feite niets anders dan de typische koudwatervrees van de progressieve kaste, die Vlaamse verzuchtingen vooral afkeurt omdat deze gedragen worden door haar ideologische tegenpool, het Vlaams Belang. In een poging hier tegen in te gaan, kiest men ervoor zich terug te trekken op het status quo genaamd België. Hierdoor kiest men - ongewild of niet - het kamp van zij die dat status quo verdedigen: de Franstaligen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 19:36   #54
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dit is in feite niets anders dan de typische koudwatervrees van de progressieve kaste, die Vlaamse verzuchtingen vooral afkeurt omdat deze gedragen worden door haar ideologische tegenpool, het Vlaams Belang. In een poging hier tegen in te gaan, kiest men ervoor zich terug te trekken op het status quo genaamd België. Hierdoor kiest men - ongewild of niet - het kamp van zij die dat status quo verdedigen: de Franstaligen.
dat heeft natuurlijk ook veel te maken met het feit dat het veebee zich nogal graag profileert als de 'voorhoede' van die vlaamse beweging.
Oud 2 oktober 2006, 20:28   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Beagle Bekijk bericht
Dat Axelle vlug terug naar Parijs gaat, kan ze lekker altijd Frans praten, hoeft ze hoogstens nog wat arbisch te leren. Voor de rest: schoenmaker blijf bij je leest, want je maakt je hopeloos belachelijk. Dit geld niet alleen voor Axelle, maar ook voor de Yasmines, de Lieve Blanckaerten, de Tom Barmannen,... van deze wereld. Gebruik je populariteit waarvoor ze dient, namelijk om zo veel mogelijk geld te verdienen.
Axelle Red herkent haarzelf dat ze megapopulair in Frankrijk is. Ik zou zelf durven zeggen dat ze meer populair in Frankrijk dan in Vlaanderen is. Voor veel Vlamingen heeft ze Vlaanderen "verraden" door in het Frans te zingen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 20:29   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Inderdaad. De Belgicisten hier hebben nog steeds niet door dat juist dit het probleem is dat onze frustratie voedt.
Dan ben je zeer snel gefrustreerd.
Oud 2 oktober 2006, 20:49   #57
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
inderdaad. Nederlands en Engels.
In de rangorde van beste handelssteden heeft Brussel z'n eerste plaats voor taalkennis verloren aan... Amsterdam/Nederland. Jaja, ze kunnen daar goed Frans

Nee, even ernstig, terwijl wij in Vlaanderen officiëel blijven vasthouden aan het Frans blijft onze kennis van Engels en Duits ondermaats en die talen zijn nu veel belangrijker, ook voor ons, maar dat mogen we nog niet beseffen zeker?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 20:58   #58
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dan ben je zeer snel gefrustreerd.
De faciliteiten bestaan al van in 1963. 43 jaar dus die de Franstaligen gekregen hebben om zich aan te passen en Nederlands te leren. Kom dus niet vertellen dat we geen geduld met jullie gehad hebben.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 21:11   #59
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
"Ik hekel niet graag politici, want dat voedt enkel de anti-politiek. Maar die uitspraken van Yves Leterme onlangs in "Libération" over het onvermogen van Franstaligen om Nederlands te leren... Een hoop mensen dreigen die opmerkingen persoonlijk op te nemen en zo creëer je problemen waar er eigenlijk geen zijn. Als Walen voortdurend lezen dat Vlamingen geen Frans meer willen leren, zeggen die op den duur zelf ook "foert", hé? Laten we eerlijk zijn, hoe frequent ontmoeten Walen en Vlamingen elkaar?En komt dat dan door wat ze horen of lezen?".
(Bron : De Morgen)

Benieuwd hoe de Vlamingen daarover zullen reageren..............
1.) Als Franstaligen inderdaad zo'n kruidjes-roer-me-niet zouden zijn, dan zijn ze nog dommer dan Leterme suggereerde. (Op mij zou het eerder een omgekeer effect hebben, maar kom).

2.) Ik denk niet dat de Walen echt veel te klagen hebben over het Frans van de Vlamingen. Zeker, het verlies terrein ten opzichte van het Engels, maar het is nog steeds de tweede taal in Vlaanderen, vanaf de leeftijd van tien jaar. (Terecht, wat mij betreft). Het is zeker onbedoeld, maar juffrouw Red draait nu de situatie wel heel erg om: zo, de Franstaligen zouden - terecht, lijkt het - 'foert' moeten zeggen op de Vlaamse onwil, maar hoe zit het dan met de Vlamingen, die na 175 jaar nog steeds een Nederlandsonkundig vorstenhuis hebben, Nederlandsonkundige ministers, landgenoten die hun taal nog steeds niet willen aanleren, die het nog steeds een boerentaaltje vinden... Twee maten, twee gewichten? Me dunkt van wel...

3.) Aan de leden van de BUB die deze uitspraak toejuichen: het is niet omdat een uitspraak uithaalt naar de Vlamingen/flaminganten, dat ze daarom terecht is...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 21:15   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
het lijkt mij wel een feit te zijn dat franstaligen amper nederlandstalige kranten lezen en omgekeerd.

de berichtgeving is soms verschillend.

franstaligen kijken zelden naar nederlandstalige televisie en omgekeerd.

in feite leven deze twee groepen grotendeels naast elkaar.

Betekent dit per definitie dat men zich geen 'belg' kan voelen? neen.. maar de kansen verkleinen wel... want wat is een Belg als men naast elkaar leeft: een andere taal, andere media, ander politiek landschap etc..

toch triest: zelfs bij de verkiezing van "de grootste Belg" slaagde men er niet in van dat over de interne grenzen heen te organiseren.. Ik vond dat heel merkwaardig.. een "Vlaamse Grootste Belg" en een "Franse Grootste Belg", tja...
Inderdaad. Franstaligen kijken al richting Frankrijk. Een frappant voorbeeld : op de website van de Franstalige krant "La Libre Belgique" is er een deel met verschillende forums waar mensen hun meningen over verschillende thema's kunnen uiten. Een daarvan gaat over Franse politiek en onder meer de verwachte duel "Nicolas Sarkozy-Ségolène Royal". De Franstaligen die al daarop geantwoord hebben, kennen blijkbaar goed wat er in de Franse politiek gebeurt. Dat ze voor Sarkozy of Royal (of andere Franse politici) zijn, is het onderwerp hier niet. Feit is wel dat ze zeer goed op de hoogte van de Franse politiek zijn. En dit is maar een voorbeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be