![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Minister
|
![]() Vind je, in het licht van je antwoorden op deze vraag, het nog steeds gerechtvaardigd dat gelovigen het voorwerp zijn van spotlust?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind dat ze het recht hebben om erop te worden gewezen dat ze een man gehoorzamen, een mens, die zelf helemaal niet boven alle zonden vergeven is. Een mens met fouten en geen "gezant van God" die perfect is. Ik vind ook dat ze het recht hebben om op de gevaren daarvan te worden gewezen, zodat ze niet zomaar kritiekloos alles accepteren wat die man of organisatie hen wijsmaakt.
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik wijs je er tevens op dat "gelovig" en "kritiekloos" allesbehalve synoniemen zijn. Tenslotte wijs ik je erop dat de "gezant van God" waarin ik geloof Zelf ook mens was en in alles aan ons gelijk (behalve in de zonde). Ik heb het evangelie toch redelijk goed en diepgaand gelezen, en daarin is er duidelijk een evolutie in het personage Christus zichtbaar, waar Hijzelf, net als wij, aan een leerproces onderworpen was. Hij heeft eerst Zélf moeten leren, alvorens Hij ons iets kon leren. En wat meer is: Hij heeft zelfs getwijfeld aan Zijn roeping. En wel meer dan eens. En precies die twijfel van Hem inspireert mij - en vele gelovigen met mij. Want daarin liet Hij Zich van Zijn meest menselijke kant zien. De hele bijbelse openbaring, Griffin, is één groot verhaal van God-mét-de-mens, en niet God-boven-de-mens. In alles is de mens Zijn partner, tot in het openbaringsproces zélf toe. En als je iemands partner bent, dan ben je medeverantwoordelijk en is het absoluut uit den boze om Hem alléén verantwoordelijk te stellen voor wat er allemaal fout gaat in deze wereld. Tussen twee haakjes: dat is een heel groot verschil met de islam die de mens oproept om zich aan God te onderwerpen; vanuit een onderworpen positie kan die mens nooit Gods deelgenoot zijn. Misschien geldt je kritiek daarom wél méér voor de islam dan voor het christendom, en draag je - zonder dat je het zelf nog weet (of wil weten) - nog veel van je christelijke erfgoed mee, dat heel wat generaties vóór jou heeft gevormd en dat onlosmakelijk met onze manier van samenleven verbonden is. Jouw kritiek zou volledig terecht zijn, mocht de (katholieke) Kerk nog het machtsinstituut zijn dat zij tot over enkele tientallen jaren was. Vandaag echter behoren pratikerende gelovigen hier te lande tot een minderheid, die tégen de stroom ingaan, en lijkt het er veel meer op dat het de niet-pratikerenden en niet-gelovigen zijn die zich op de stroom laten meedrijven. En net als jij het recht hebt - ik betwist het je geenszins - anderen erop te wijzen dat zij een mens achternalopen die gezegd heeft dat hij God is of in Gods naam gesproken heeft, zo heb ik het recht jou erop te wijzen dat je je een beetje met de stroom laat meedrijven, en daardoor méér een kuddedier bent dan ikzelf. ![]() En net zoals ik het recht geniet om jouw raad te nemen of te laten, geniet jij datzelfde recht nopens mijn raad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Beste Esperanza. Ik verkeer in uitermate schitterende geestelijke gezondheid. Maar oei, ik ben niet-atheïst... Moet ik nu een psycholoog raadplegen?
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 3 oktober 2006 om 21:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
------------- PS. Je hebt nu niet bepaald het warm water uitgevonden door de aandacht te verleggen naar wat de, in jouw ogen, "tegenpartij" uitvreet. Wel een heel doorzichtig truukje. Doet me denken aan blokkers die in om het even welke topic over nazi wreedheden beginnen te schermen met de sovjet wreedheden. Alsof het ene het andere goedpraat... Zielig.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 oktober 2006 om 07:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Of een gelovige al dan niet een psycholoog moet raadplegen is een hekele zaak. Ik kan daar geen pasklaar antwoord op geven zonder op lange tenen te trappen.... Wat mij betreft vind ik het heel bevreemdend dat iemand zijn/haar leven laat leiden door een blind geloof in één of ander opperwezen. Een opperwezen - onder welke vorm dan ook en van toepassing in eender welke religie - dat niemand ooit met eigen ogen heeft aanschouwd, niemand ooit met eigen oren heeft horen spreken, niemand ooit met eigen reukzin heeft kunnen ruiken, niemand ooit met eigen tastzin heeft kunnen aanraken. Een opperwezen dat gestalte heeft gekregen in ondermeer een verzameling van boeken en geschriften (die meestal elkaar totaal tegenspreken), geschreven door mensen, die evenmin aanspraak kunnen maken op bovenvermelde "eigenschappen". Boeken en geschriften die ettelijke eeuwen geleden zijn geschreven en met fanatisme en bloedvergieten zijn verspreid. Meestal krijg ik hierop wel de dooddoener "jamaar, een bewijs is niet nodig want indien bewezen is het geen geloof meer" op mijn bord gegooid, dus je kunt jezelf de moeite besparen (mocht je het van plan zijn...). Komt daar nog eens bij dat, in de loop der tijden, allerlei regeltjes, voorschriften en zogenaamde wetten zijn vervaardigd door de volgelingen van dergelijke religies. Wetten die uiteraard van toepassing dienen te zijn op iedereen, zonder onderscheid. Indien niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Wederom is geen spoor te vinden van een "goddelijke" ingreep. Toch blijven de gelovigen 'geloven'. Waarom? Een vraag die een gelovige niet stelt. Wat denk je zelf? Eventjes een psycholoog raadplegen of niet? ![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 4 oktober 2006 om 07:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Want men wou getuigen wat die tijd meemaakte: Nl. God had zich geopenbaard door Zijn Zoon te geven aan deze wereld. Het leven en Zijn Blijde Boodschap werd beschreven in het N.T., en om die boodschap kracht bij te zetten, deed men beroep om het O.T.: waarin de voorspellingen van de Heiland stonden die door de profeten was aangekondigd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Kijk: als God een mens gelukkig en vrij maakt, is het goed om te geloven; als God een mens ongelukkig maakt of belast, dan is het beter om niet te geloven! Als iedereen maar gelukkig is... Dan hebben we ook geen psychologen meer nodig ![]()
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 4 oktober 2006 om 08:21. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() had jezus nu gekomen, dan zat ie zeker in een gesticht of gelynched :°) en werd er hoogstens een eindwerkje of scriptie over geschreven
Citaat:
Laatst gewijzigd door spunk : 4 oktober 2006 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Religie en kritiekloos zijn wel degelijk synoniemen te noemen. Hoe ga je anders het feit omschrijven dat je gelooft in een opperwezen dat eeuwen geleden door menselijke handelingen is uitgevonden en beschreven, vervolgens eeuwenlang door gewoonte, conditionering en familiale en culturele en zelfs biologische gegevens is overgeleverd, dit terwijl er nooit of te nimmer ook maar een schijntje van waarheid bewezen is. Het enige waarin je kritiek bewust kunt zijn is in een reeks regeltjes die die specifieke godsdienst met zich meebrengt en die naar huidige maatschappelijke maatstaven niet meer door de beugel kunnen. Kortom, wat gepruts in de marge. De kern van de zaak blijft evenwel onveranderd.
![]() |
![]() |
#51 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Mijn stelling was dat religie niet alleen bepaald wordt door familiale en culturele overlevering maar zelfs door een simpel biologisch gegeven, namelijk de plaats van geboorte. Een ene kind wordt geboren in een christelijke omgeving/plaats/land, het andere kind wordt geboren is een islamitische omgeving/plaats/land. Het ene kind wordt geconditioneerd om in de christelijke god te geloven, het andere kind wordt geconditioneerd om in de islamitische god te geloven. Elk zal van zijn/haar eigen god beweren dat het de ene echte ware god is en zal dit door middel van conditionering ook als dusdanig "aanvoelen". Indien het nu eens mogelijk zou kunnen zijn om het ene kind dat "voorbestemd" is om te worden geboren in een christelijk land, echter te laten geboren worden in een islamitisch land, zal dat kind automatisch worden geconditioneerd om te geloven in de andere god en zal dit eveneens zo "aanvoelen", dit terwijl het niet te bedoeling was. Een puur hypothetisch geval uiteraard, maar de uitkomst staat bij voorbaat vast. Dit alles neemt niet weg dat jij mag "gevoelen" wat je wilt, hoor. Dat je geen vragen wenst te stellen bij het feit dat je iets "aanvoelt" ten gevolge van conditionering is iets wat je zelf dient uit te maken. Citaat:
Ik wil gerust aannemen dat jij die "ervaring" aanziet als bewijs, maar zo vlug ben ik niet overtuigd. Wat jij aanvoelt en ervaart en aanziet als bewijs is het resultaat van conditionering en klakkeloos geloven wat anderen je vertellen en geschreven hebben, niets meer en niets minder. Mocht je per toeval geboren zijn in een godsdienstvrije omgeving, zou je helemaal niets gevoelen en ervaren en aanzien want je zou zelfs nog nooit van goden hebben gehoord, laat staan de enige echte ware. Trek nu nogmaals zelf je conclusies.
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel blinde religieuze fanatici zullen ontkennen dat religies door de eeuwen heen een machtsinstrument zijn geweest van de heersende klasse, nodig om de massa te onderdrukken en het vrije denken uit te schakelen. Wat de RKK betreft heeft de Verlichting hieraan radicaal een einde gesteld. Wat de Islam betreft, zal het evenwel nog een tijdje duren, vrees ik. Voor zover ik weet doet het Jodendom niet aan zieltjeswinnerij. Men hoeft inderdaad niet steeds naar het verleden te kijken om de hedendaagse kerk te veroordelen. Een kind van een moordenaar kan niet worden vervolgd voor de misdaden van zijn vader. Behalve lichamelijke terreur is er evenwel op geestelijk nog steeds niet veel veranderd. Behoorlijk grof gesteld, weet ik ook wel, maar toch.. Om eventjes een voorbeeld te geven op een laag echelon : Een aangetrouwd nichtje woont samen met haar vriend, een behoorlijke doorn in het oog van zijn familie en een onderwerp voor regelrechte ruzies. Nu hebben ze echter een kindje. Om van de miserie verlost te zijn hebben ze uiteindelijk toch maar besloten om het kind te laten dopen... Dat de familie gemakkelijkheidshalve eventjes het begrip "godsdienstvrijheid" achterwege laat, zullen we maar in het midden laten. Nu is de vraag echter waarom die familie zo fanatiek daarin is. Het antwoord is simpel, niemand wordt geboren als een gelovige, dus is het kwestie van conditionering, al dan niet subtiel. Bovenstaand voorbeeld is geen alleenstaand geval. Eventjes een voorbeeld op een hoog echelon : Het voortdurende sluiten van samenwerkingsverbanden van de RKK met fanatieke islamlanden wanneer ethische kwesties worden besproken op VN-niveau. Ik heb er geen behoefte aan om te leven volgens wetten die zijn opgesteld door een stelletje theocraten die menen hun religieuze visie te moeten opdringen aan de rest van de wereld, cfr. andersdenkenden en/of anders-gelovigen. Dat een bepaalde religie door de eeuwen heen allerlei wetten, regeltjes en voorschriften hebben opgesteld moeten zij zelf weten maar deze zijn niet universeel toepasbaar.
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mooi stukje tekst dat je gequote hebt en niet ver bezijdens de werkelijkheid, vrees ik...
![]() |
#54 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En heb ik er deugd van. Ik geloof niet klakkeloos alles wat men mij zegt. Ik heb zelf mijn geloof gevonden, ik heb zelf de Kerk ontdekt, Zij heeft mij niet gezocht maar omgekeerd. Thuis ben ik de enige die gelooft in God. Waarom? Omdat ik me er goed bij voel, vrij en onbezorgd in het leven sta en het een mooie leer vind met een prachtige moraal van naastenliefde. Ik put er inspiratie uit, haal er wijsheid en kracht uit, en geeft alles diepe zin. Ik stel me wel vragen over de rationaliteit van alles, maar door m'n persoonlijke ervaringen weet ik dat deze vraag naar rationalisering geen vraag is naar persoonlijk geluk. En dit laatste wil ik betrachten. Maar eigenlijk, beste Esperanza, gij zijt gelukkig als atheïst, ik ben zeer gelukkig als theïst. Waarom mekaar dan trachten te 'bekeren' tot mekaars levensbeschouwing. We moeten mensen -individueel- zelf laten streven naar het persoonlijk gelukkig-zijn. Want daarin zit de kracht van het pluralisme, de Weg naar het persoonlijk Geluk is voor iedereen persoonlijk uit te maken.
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() @ Esperanza
Niet iedereen ziet geloven als een 'last' en een 'juk'. Jezus zei zelf ooit: Mijn last is licht, mijn juk is zacht. Voor de één geldt dit bovenste, voor anderen helemaal niet. Dit is persoonlijk aan te voelen. De last van mijn geloof is een opheffende 'tegenlast' ipv een onderdrukkende last. Het is iets dat mij draagt. Laatst gewijzigd door Judokus : 4 oktober 2006 om 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.sacred-texts.com/aor/twain/letearth.htm hier een klein stukje : Citaat:
maar je leest best het ganse stuk, heel grappig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik gun het je graag. Als dat je helpt om door het leven te gaan, waarom niet? No problem.
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Om een eenvoudig voorbeeld te geven: Ik ben het niet eens met iedere snelheidsbeperking in ons land, maar toch ben ik verplicht om mij aan die sneheidsbeperkingen te houden.
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die wetgever is (hier althans) democratisch verkozen. Die God of dat geloof niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als het Vaticaan al kritiekloos het echte blind geloof de evolutietheorie aanvaard , hoe zouden ze dan kritiek kunnen hebben op een seksuele afwijking ? Marxisme ,liberalisme en het Vaticaan = één front waar het op het blind ontkennen van de waarheid aankomt . Laatst gewijzigd door Kaffer : 4 oktober 2006 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |